المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تعبت من درجات الحرارة العالية

TorrentLeech
03-04-2010, 03:22
انا امكانيات جهازى بالاعلى وبصراحة تعبت من درجات الحرارة العالية

البروسيسور بتاعى لما انضف الجهاز واحط المعجون التجارى العادى واشغله يقعد مثلا اسبوعين درجة حرارته فى الخمول متزدش عن الـ 35 درجة وفى الضغط بيصول لـ 55 درجة بالكتير اوى

انما بعد فترة من وضع المعجون مثلا فى الاسبوع الثالث درجات الحرارة توصل كالتالى فى وضع الخمول

وسمعت ان المازر بتاعتى بتدخل فولت زيادة للبروسيسور قللته من على البايوس وخليته 1.267 على ما اعتقد هو تقريبا بنفس الرقم كده

وناس قالتالى بسبب تهوية الكيسة مش كويسة عندى كيسة جاما اللى هيا Small وفيها مروحة واحدة تحت الباور سبلاى قررت اجيب مروحة او اتنين كمان احطهم وعرفت انها مش هتأثر اوى فى تقليل درجة حرارة البروسيسور ولكن هتقلل درجة حرارة الهارد

مش عارف اعمل ايه الصراحة

Stone
03-04-2010, 03:42
السلام عليكم ..

حسب ما قرأته في موقع AMD انه الحد الاقصى لحرارة المعالج الذي لديك = 73

https://products.amd.com/en-US/DesktopCPUDetail.aspx?id=522

هل من الممكن ان تذكر حرارة الغرفه كم تقريبـــا ؟

هل جربت ان تفتح غطاء الكيس الجانبي ؟

TorrentLeech
03-04-2010, 04:24
السلام عليكم ..

حسب ما قرأته في موقع AMD انه الحد الاقصى لحرارة المعالج الذي لديك = 73

https://products.amd.com/en-US/DesktopCPUDetail.aspx?id=522

هل من الممكن ان تذكر حرارة الغرفه كم تقريبـــا ؟

هل جربت ان تفتح غطاء الكيس الجانبي ؟

مقدرش الصراحة احدد درجة حرارة الغرفة لكن انا كنت نقلته لغرفة تانية التهوية فيها افضل وفيها مروحة وبردوا كانت نفس الحكاية

احيانا بشتغل والجانب مفتوح لكن هيا هيا بردوا

Stone
03-04-2010, 04:33
اعتقد والله اعلم انه وضع المعالج سليم .. والخلل في درجة حرارة الغرفه .. واحتمال ضعيف يكون من تهويه الكيس.

انتظر رأي باقي الاعضاء

موفق خير

TorrentLeech
03-04-2010, 04:40
اعتقد والله اعلم انه وضع المعالج سليم .. والخلل في درجة حرارة الغرفه .. واحتمال ضعيف يكون من تهويه الكيس.

انتظر رأي باقي الاعضاء

موفق خير

الف شكر ليك على الرد وطمنتنى شوية

طيب كان عندى سؤالين لو جبت مروحتين وحطتهم هل ممكن يحصل تحسن شوية؟؟؟

غير كده هل البروسيسور ده ميقدرش يطلع كل قوة الكارت اللى معايا؟؟؟؟

MrEhabYoussrey
03-04-2010, 08:02
ممكن والله أعلم
إنك تحدد درجة الحرارة المطلوبة من إختيار فى البيوس Smart Fan Target ب 30 درجة مثلا..
وبكده مروحة البروسيسور حتعمل بأقصى عدد لفات إلى أن تصل لدرجة الحرارة المستهدفة..
والله أعلم

bob king
03-04-2010, 11:48
اتفضل ياباشا الموضوع وان شاء الله تستفيد

https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=163205 (https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=163205)

Extreme2
03-04-2010, 12:14
عندى كيسة جاما اللى هيا Small وفيها مروحة واحدة تحت الباور سبلاىاعتقد ان هذا هو السبب فمروحة واحدة لا تكفي خاصة بإجوائكم الحارة , فيجب أن تتوفر مروحتين على الأقل واحدة اسفل الكيس من الأمام لإدخال الهواء البارد وواحدة بظهر الكيس من الأعلى لطرد الهواء الساخن , كما في الرسم :

https://www.build-your-own-computer.net/image-files/computer-tower-cases-01.jpg

Maximum_G
03-04-2010, 12:30
بص انت قولت المعجون في الأول كان عادي جدا رغم انه معجون تجاري من ابو ربع جنيه :D المرة دي بقي انت ممكن تكون ما وضعتش المعجون كويس ووزعته علي المعالج وممكن يكون في خلل في تركيب المشتت
بص بقي عيد تركيب المعالج مرة تانية مع التركيز
بس نصيحة اشتري الفترة دي معجون حراري ودا الأفضل

TorrentLeech
03-04-2010, 14:52
ممكن والله أعلم
إنك تحدد درجة الحرارة المطلوبة من إختيار فى البيوس Smart Fan Target ب 30 درجة مثلا..
وبكده مروحة البروسيسور حتعمل بأقصى عدد لفات إلى أن تصل لدرجة الحرارة المستهدفة..
والله أعلم

هذا الاختيار للتحكم فى سرعة المروحة ولا لتحديد درجة الحرارة؟؟؟

TorrentLeech
03-04-2010, 14:53
اعتقد ان هذا هو السبب فمروحة واحدة لا تكفي خاصة بإجوائكم الحارة , فيجب أن تتوفر مروحتين على الأقل واحدة اسفل الكيس من الأمام لإدخال الهواء البارد وواحدة بظهر الكيس من الأعلى لطرد الهواء الساخن , كما في الرسم :

https://www.build-your-own-computer.net/image-files/computer-tower-cases-01.jpg

المشكلة ان الكيسة مينفعش يتحط فيها مروحة من قدام ممكن مروحتين من الجانب فقط وهيا فيها مروحة من ورا تحت البروسيسور وتقدر تشوف الموضوع التالى ده تقرير للكيسة اللى عندى

https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=141455

TorrentLeech
03-04-2010, 14:55
بص انت قولت المعجون في الأول كان عادي جدا رغم انه معجون تجاري من ابو ربع جنيه :D المرة دي بقي انت ممكن تكون ما وضعتش المعجون كويس ووزعته علي المعالج وممكن يكون في خلل في تركيب المشتت
بص بقي عيد تركيب المعالج مرة تانية مع التركيز
بس نصيحة اشتري الفترة دي معجون حراري ودا الأفضل

هو انا اول ما بحط المعجون واركب وكله تمام يشتغل لمدة اسبوعين ودرجات الحرارة 35 درجة قول مثلا يعنى 3 او 4 اسابيع على وضع المعجون درجات الحرارة بتوصل لـ 45 هو طبعا الجهاز مش بيتقل عندى تقريبا غير بليل لكن حتى لما بكون المعجون لسه حاطه درجات الحرارة مش بتوصل ابدا لـ 45 درجة

طيب ياريت تقولى المعجون الحرارى سعره كام؟؟؟

MohamedFadel5
03-04-2010, 16:46
السلام عليكم أخى Torrent Leech
أنا عندى نفس البوردة و البروسيسور
بالنسبة لدرجات الحرارة الأن
CPU 48
Cores 41
MB 44
و بدون كسر سرعة و باستخدام المعجون OCZ Freeze

على الرغم أنها من أسبوعيين تقريبا و صلت لـ24-26 الكور بدو ن كسر سرعة و بالكسر 35 بس الجو كان برد

فالدرجات اللى عندك دى متهيألى علشان الدنيا حر و المعجون التجارى و نظام التهوية بالكيسة

TorrentLeech
03-04-2010, 16:56
السلام عليكم أخى Torrent Leech
أنا عندى نفس البوردة و البروسيسور
بالنسبة لدرجات الحرارة الأن

Cores 41
MB 44
و بدون كسر سرعة و باستخدام المعجون OCZ Freeze
CPU 48
على الرغم أنها من أسبوعيين تقريبا و صلت لـ24-26 الكور بدو ن كسر سرعة و بالكسر 35 بس الجو كان برد

فالدرجات اللى عندك دى متهيألى علشان الدنيا حر و المعجون التجارى و نظام التهوية بالكيسة

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

تمام انا عندى حاليا درجة حرارة الـ CPU هيا 44 درجة والكور الاول 42 والتانى والتالت 42 بردوا وده بدون كسر السرعة

لما بحط المعجون التجارى درجة الحرارة بتكون لمدة اسبوعين مثلا لما بتزيد اوى بتبقى 35 درجة بدون كسر سرعة دى حرارة الـ CPU وحرارة الكور بتبقى اقل منه

ياريت تقولى طيب معجون OCZ Freeze سعره كام؟؟؟

MohamedFadel5
03-04-2010, 17:01
ياريت تقولى طيب معجون OCZ Freeze سعره كام؟؟؟

سعره بـ75 جنيه

TorrentLeech
03-04-2010, 17:04
سعره بـ75 جنيه

طيب كيستك نوعها ايه وفيها كام مروحة؟؟

وهل لو حطيت مروحة او اتنين زيادة فى الكيس هيحصل نزول فى درجات الحرارة؟؟؟

MohamedFadel5
03-04-2010, 18:04
طيب كيستك نوعها ايه وفيها كام مروحة؟؟

وهل لو حطيت مروحة او اتنين زيادة فى الكيس هيحصل نزول فى درجات الحرارة؟؟؟

الكيسة هى Gigabyte Triton 180 و فيها مروحتيين

متهيألى لو حطيت مروحة أو أتنين هتعمل فرق بس تتحط صح من ناحية دخول و خروج الهواء

TorrentLeech
03-04-2010, 18:32
الكيسة هى Gigabyte Triton 180 و فيها مروحتيين

متهيألى لو حطيت مروحة أو أتنين هتعمل فرق بس تتحط صح من ناحية دخول و خروج الهواء

ان شاء الله هبقى اجيب مروحتين ولا حاجة واحطهم فى الكيسة ونبقى نشوف الفرق بأذن الله

مع انى فى القريب العاجل بفكر اغير المازر واجبلى واحدة DDR3 ايه رأيك فى الحكاية دى

MohamedFadel5
03-04-2010, 19:06
ان شاء الله هبقى اجيب مروحتين ولا حاجة واحطهم فى الكيسة ونبقى نشوف الفرق بأذن الله

مع انى فى القريب العاجل بفكر اغير المازر واجبلى واحدة DDR3 ايه رأيك فى الحكاية دى

و الله كنت بفكر فى الحوار ده من أسبوع خصوصا بعد استهبال الأسعار فى الـDDR2
و الشيبست تبقى أيه أم دى 890 بس متهيألى نستنى شوية خصوصا الصيف داخل و حسب ما أتقلى من بياع هناك أعرفه أن الأسعار أحتمال كبير هتقل:ah4:

TorrentLeech
04-04-2010, 01:34
و الله كنت بفكر فى الحوار ده من أسبوع خصوصا بعد استهبال الأسعار فى الـDDR2
و الشيبست تبقى أيه أم دى 890 بس متهيألى نستنى شوية خصوصا الصيف داخل و حسب ما أتقلى من بياع هناك أعرفه أن الأسعار أحتمال كبير هتقل:ah4:

انا منتظر اهوه والواحد الاول يظبط درجات الحرارة وان شاء الله نبقى نفكر فى الموضوع ده

MohamedFadel5
04-04-2010, 05:41
انا منتظر اهوه والواحد الاول يظبط درجات الحرارة وان شاء الله نبقى نفكر فى الموضوع ده

متهيألى أنك تجيب دلوقتى مشتت اللى هو CoolMaster Hyper 212 Plus و و أكسر سرعة بسيطة أرفع الـMultiplier لـ16 و السرعة هتبقى 3.2 :ah7:

TorrentLeech
04-04-2010, 06:09
متهيألى أنك تجيب دلوقتى مشتت اللى هو CoolMaster Hyper 212 Plus و و أكسر سرعة بسيطة أرفع الـMultiplier لـ16 و السرعة هتبقى 3.2 :ah7:

هل تقصد تغيير الفان اللى جاية مع البروسيسور؟؟؟

MohamedFadel5
04-04-2010, 07:15
هل تقصد تغيير الفان اللى جاية مع البروسيسور؟؟؟

تمام و بالمناسبة كسر السرعة اللى أنا عملته لـ3.2 ده كان بالمروحة اللى مع المعالج

TorrentLeech
04-04-2010, 15:56
تمام و بالمناسبة كسر السرعة اللى أنا عملته لـ3.2 ده كان بالمروحة اللى مع المعالج

هو انا فى الوقت الحالى مش ناوى على كسر السرعة الا لما احس انى محتاجه فعلا يعنى لما احس ان الجهاز عندى محتاجة انى اكسر سرعة البروسيسور هيعملها