المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال فى VMware 6.5 عن اتصال الجهاز Host بالـ Guest ?

محمد عودة
08-04-2010, 19:43
السلام عليكم
يا جماعة لدى جهاز مثبت علية Win server 2003 وقمت بتثيب VMware علية. وعملت جهازين وهمى مثبت علية winxp .

السؤال . الان كيف أحقق الاتصال بين الخادم على الجهاز Host والاجهزة الاخرى Guest التى على الجهاز الوهمى؟

يعنى انا عاوز اعمل شبكة دومين الخادم على الجهاز بشكل عادى وكل clients على برنامج الجهاز الوهمى؟
انا مشكتى فى اعدادت VMware وليست اعدادت windwos server or xp

عادل شبل
09-04-2010, 04:54
خلى كرت الشبكه على الاجهزه الوهميه Bridged

محمد عودة
09-04-2010, 13:01
شكرا على اهتمامك والرد على وجزاك الله كل خير.

لقد قمت بعمل هذا فعلاً ولكن لم يتحقق الاتصال . علما انة بمجرد ضبط الاعدادات الى Bridged ظهر مربع log msg يقول ربما لايمكنك الاتصال مباشر بالجهاز المضيف؟!!!!!!!!!!!!!!!!!

أننى بحاجة الى المفاهيم على مستوى الــHost والــGuest من ناحية واعدادات VMware من ناحية اخرى .

للعلم:

عناوين الــIP ثابتة فى كلا الجهازين.
نفس أسم مجموعة العمل.
يوجد مجلدات مشتركة فى كلا الجهازين ولكن لم يتم الاتصال.
نتائج الامر ping فاشلة.
حاولت جاهدات ولكن النتائج صفر.
علما بأننى لم اواجة ادنى صعوبة فى عمل شبكة دومين كامل على VMware ولكن المشكلة الرئيسية لدى هى كيفية أتصال Host PC بـــ Guest PC.

اذا كانت هناك روابط لمقالات تناقش ذلك او كتب ارجو وضع الرابط.

أيمن النعيمي
09-04-2010, 17:16
تستطيع أن تفعل ذلك من خلال عمل Loopback Interface على الجهاز الأصلي أي على ويندوز سيرفر 2003 وأعطيه ايبي من نفس الرانج الخاص بالشبكة
وبعدها توجه إلى أعدادت الفي أم وير من خلال Edit --->Virtual Network Editor وقم بربط الأجهزة الوهمية مع الـ Loopback Interface بهذه الطريقة
https://img405.imageshack.us/i/14550867.jpg/

محمد عودة
02-05-2010, 13:46
خلى كرت الشبكه على الاجهزه الوهميه Bridged

هذا سوف يجعل الجهاز الوهمى (الويندوز على VM) يحاكى كارت الشاشة فى الجهاز Host وبذلك كأنى متصل بالشبكة من خلال Guest (الويندوز على Vm)

ما اطلبة انا تحيدا هو ان يكون ان يكون الاتصال بين ويندوز أكس بى من على الـVmware بالـويندوز سيرفر كــhost وكأنهما شبة واحدة أو العكس بحيث يمكننى من عمل شبكة بين نظام تشغيل واحد على الــ Host ونظام تشغيل واحد على الــmware

محمد عودة
02-05-2010, 13:56
تستطيع أن تفعل ذلك من خلال عمل Loopback Interface على الجهاز الأصلي أي على ويندوز سيرفر 2003 وأعطيه ايبي من نفس الرانج الخاص بالشبكة
وبعدها توجه إلى أعدادت الفي أم وير من خلال Edit --->Virtual Network Editor وقم بربط الأجهزة الوهمية مع الـ Loopback Interface

شكرا لقد مكنتى فكرة Loopback Interface من اتصال الـHost بالـ guest بطريقة ممتازة

خلى بالكم انا كنت بشتغل على جهاز واحد وغير متصل بالشبكة وثبيت ويندوز سيرفر علية وتشغيل Active directory لن يتم الا بعد تنزيل الـLoopback Interface او تكون على شبكة فعلية .

حقيقى انا بشكرك بشدة

alaaandomar
04-05-2010, 08:51
دلوقتى ا نا سطبت الvmware وسطبت الxp والويندوز 2003 server و ا تعمل الدومين و كدة المشكلة فى ا نى بجى احول المكنة اللى عليها الxp من workgroup الى دومين بتتحول عا دى و بتسمع فى السيرفر بس اجى ا دخل بنفس الuser على مكنة الxp عن طريق الدومين مبيدخلشى و لكن بيدخل على الا ختيا ر التا نى اللى هو ا سم المكنة مش الدومين و ا جى ا عمل manage من السيرفر مبيعملشى و يقو للى الpath مش سليم و ا عمل بنج من مكنة الxp على مكنة السيرفر يدينى replay لكن بنج من السيرفر على مكنة الxp يدينى request time out يا ريت المسا عدة ضرورى