المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : Seagate Barracuda 7200 و لا Western DigitalCaviar Black

elawael
13-04-2010, 00:56
بعد ان قرأت هذا الموضوع للأخ المتميز bigmaster (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=64620)
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=168189
وجدت ان
Seagate Barracuda 7200 تفوق فى معدّل النقل الأدنى..و معدّل النقل الأقصى..و النتيجة الوسطيّة لمعدّلات النقل..و أيضاً معدّلات السرعة الاندفاعيّة...
و لكن زمن الوصول كان التفوق لـ Western DigitalCaviar Black ؟

بماذا تنصح ؟ Seagate Barracuda 7200 و لا Western DigitalCaviar Black

و ماذا يعنى ( زمن الوصول) ( معدّل النقل )

The Mysterious
13-04-2010, 01:30
أخي الكريم...
ألم تقم بعمل موضوع سابقاً تستفسر فيه عن قرصين وقد رشّح لك الأخوة قرص البلاك من WD ?!، لما تعيد تكرار الاستفسار مرّة أخرى ألا تعلم أنّ هذا التكرار مخالف لقوانين المنتدى ؟!.

على كلّ حال لو كان الأمر يعود إلي فأنا سأختار البلاك، بالنسبة لأسألتك، راجع الموضوع على الرابط التالي..
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=57288

elawael
13-04-2010, 01:44
أخي الكريم...
ألم تقم بعمل موضوع سابقاً تستفسر فيه عن قرصين وقد رشّح لك الأخوة قرص البلاك من WD ?!، لما تعيد تكرار الاستفسار مرّة أخرى ألا تعلم أنّ هذا التكرار مخالف لقوانين المنتدى ؟!.

على كلّ حال لو كان الأمر يعود إلي فأنا سأختار البلاك، بالنسبة لأسألتك، راجع الموضوع على الرابط التالي..
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=57288

تقصد Western DigitalCaviar Black ؟ رغم تفوق Seagate Barracuda 7200 فى معدّل النقل الأدنى..و معدّل النقل الأقصى..و النتيجة الوسطيّة لمعدّلات النقل..و أيضاً معدّلات السرعة الاندفاعيّة...

The Mysterious
13-04-2010, 01:51
نعم أخي (تفضيل شخصي) وخاصّةً إن كان الباراكودا صيني المنشأ.

elawael
13-04-2010, 01:58

جزالك الله خيرا اخى الكريم على اهتمامك للعلم جميع مكونات الاجهزه الموجوده فى مصر : made in china

S@M
13-04-2010, 10:14
بالنسبة للسرعة يا عزيزى هو البلااك يكسب طبعا ولكن بفارق بسيط جدا عن السيجيت الباركودا اصدار ..7200.12 ...

ولكن من وجهة نظرى الشخصية ...انا لا اجد ان هذا الفارقلا يستحق 125 جنية فرق .... :)

+ ان الهارد السيجيت ضمانة ...سنتين ....ام االويستيرن ف عام واحد ..!!

من قال هذا يا عزيزى ....

جميع الهاردات السيجيت ال 1TB ....تايلاندى المنشأ .....وليس صينى :)

The Mysterious
13-04-2010, 16:17
جميع الهاردات السيجيت ال 1TB ....تايلاندى المنشأ .....وليس صينى
أهلاً أخي سام :)، أنا لم أقل أنّه حصريّاً صيني المنشأ، بل ذكرت وخاصّةً صيني المنشأ، أي إن كان المتوافر في أسواقكم صيني المنشأ، أرجو أن تكون قد وضحت الفكرة، وأفقك الرأي %100 بشراء السيجيت إن كان الاثنين Product in Thailand :).

S@M
13-04-2010, 23:30
أهلاً أخي سام :)، أنا لم أقل أنّه حصريّاً صيني المنشأ،اهااااا...فهمت الآن ...يا عزيزى واسف على اللبس فى الفهم ..........:comp21:

:D...

ولكن عندنا هنا فى مصر ..الهاردات ال1TB اللى بيدخلها الوكيل ...تعتبر افضل اصدار من سيجيت ...

*حيث انها تايلااند ....المنشاء...

* الهارد اصدار 7200.12 ...

* 32 ميجا بفر ....

* وكمان بيدى ضمان سنتين مش سن واحدة زى الويستيرن ...!!!
وسعرة يعتبر منافس فعلا ...للبلااك ....على الرغم انة يباع بسعر الجرين ....اديشن ...:eek:

لذلك انا فى صف هذا الهارد الرائع ...:)

انت لو مستخدم ووجدت كل هذة المميزات ...ماذا سوف تشترى ..:)

تامر المصرى
14-04-2010, 02:58
اهااااا...فهمت الآن ...يا عزيزى واسف على اللبس فى الفهم ..........:comp21:

:D...

ولكن عندنا هنا فى مصر ..الهاردات ال1TB اللى بيدخلها الوكيل ...تعتبر افضل اصدار من سيجيت ...

*حيث انها تايلااند ....المنشاء...

* الهارد اصدار 7200.12 ...

* 32 ميجا بفر ....

* وكمان بيدى ضمان سنتين مش سن واحدة زى الويستيرن ...!!!
وسعرة يعتبر منافس فعلا ...للبلااك ....على الرغم انة يباع بسعر الجرين ....اديشن ...:eek:

لذلك انا فى صف هذا الهارد الرائع ...:)

انت لو مستخدم ووجدت كل هذة المميزات ...ماذا سوف تشترى ..:)

مجموعه معلومات قيمه أخى سام
أول مره اعرفها الحقيقه .. برافو :)
طب بقولك انا ناوى أجيب الهارد ده
واقسمه درايف واحد للتخزين الهام جدا :ah49:
السؤال بقا :
بالنسبه للصوت والضجيج :ah42: أثناء البحث
عن ملف او تشغيل ملف فيديو HD من
داخل الهارد ، أيه الظروف ...........؟
وهل انت مطمئن بنسبه جيده وبشكل عام لهذا الهارد ؟
أصل السيجت باركودا ده ساعات بيعمل حركات قرعه كده :D
https://www.youtube.com/watch?v=6lx1_HygVcM
وشكرا جزبلا لك يا باشا :ah4:

Don Khozzam
14-04-2010, 03:46
اخى توكل على الله و اشترى Seagate 1T و لكن تأكد انه موديل 7200.12 و ليس 7200.11 لان ال7200.11 كان به بعد المشاكل و التى تم حلها فى 7200.12 .. الهارد ممتاز ان شاء الله

S@M
14-04-2010, 15:36
طب بقولك انا ناوى أجيب الهارد ده
واقسمه درايف واحد للتخزين الهام جدا :ah49:
مبروك مقدما يا عزيزى ...:D

قسمة درايف واحد من داخل الويندوز 7 ...:)

بالنسبه للصوت والضجيج :ah42: أثناء البحث
عن ملف او تشغيل ملف فيديو HD من
داخل الهارد ، أيه الظروف ...........؟انا شخصيا لم اجرب هذا الموضوع انى املاء هارد من هذة النوعية ..بالفيديوهات ...ويكون الهارد متقسم على درايف واحد
ونشوفة هيعمل اية ؟؟!!!!

لكن لو كنت متخيل ان سيجيت زمان (( فى موضوع الصوت يعنى )) ....زى سيجيت النهاردة (( تبقا غلطان )) الهاردات دى اصلا مالهاش ...صوت نهائى ...!!

لآن جربت اسمع صوت الهارد اثناء التشغيل العالى ....مسمعتش اى حاجة ...الا لو وضعت الهارد على ودنك :D

ولكن لم اجرب موضوع الصوت فى الوضعية التى بنيت عليها سؤالك الذى فى الآقتباس ^^:)

وان كان فى اعتقادى ...ان الصوت هيكون خافت جدا لم تكاد تسمعة ...:)

وهل انت مطمئن بنسبه جيده وبشكل عام لهذا الهارد ؟
أصل السيجت باركودا ده ساعات بيعمل حركات قرعه كده :Dشخصيا نعم ....لدرجة اننى بفكر انى ابيع الهارد اللى عندى واشترى اتنين سيجيت واعملهم ريد 0 ...لآنى بكدة هاخد سرعة رائعة ....وكباستى كبيرة وبسعر خرافى ..:)

اما بخصوص الحركات القرعة ...:D...فمع الآسف اى هارد ديسك يعمل على موتور ديناميك ...مهما كانت ماركتة ...فهو غير مضمن العمل بكفائة ...مدى الحياة ..ودى بينطبق على اى ماركة هارد ديسك ...والنتيجة ان الواحد بيقعد مفروس :mad: من ضياع الداتا اللى تعب فى تجميعها ......:(

وواضح ان الهارد اللى انت وضعت الفيديو بتاعة ان فية مشكلة فى هد القراءة المغناطيسى ....ودة اكيد بسبب القطة ...اللى كانت عمالة تعدى من فوق الهارد ....:D:D

تامر المصرى
14-04-2010, 16:27
ههههههههه
ماهى تيجى على اهون سبب :D
عموما اشكرك جدا يا جميل
انا أن شاء الله ناوى أنسخ نسخه
أحتياطيه للداتا اللى عندى كلها
على اسطوانات DVD أحتياطى للظروف
محدش عارف الايام مخبيـه أيه :D
وجزاك الله خيرااااااااااا :)
سؤال ع الماشى كده :
تنصحنى بأنى لما اجيب هارد كبير
عشان الحفظ ، أقسمه درايف واحد من داخل W7
زى ما قلت لى قبل كده ؟
وللا أكثر من درايف لتلافى الأخطاء المستقبليه .. ولماذا ؟
وشكرا مرررررررره تانيه :D

S@M
14-04-2010, 16:50
وللا أكثر من درايف لتلافى الأخطاء المستقبليه .. ولماذا ؟ان شخصيا بفضل لو الهارد الكبير ...هيكون لوحدة فى الجهاز ...

بقسمة الى 3 بارتيشن ....(( 1 للسيستيم + باقى المساحة الفارغة على بارتيشنين ))...لآحتمال حدوث اى خطاء مستقبلى

فأستطيع تدارك المشكلة عن طريق البارتيشن الثانى ...

ام اان كان الهارد الكبير ...ليس وحيدا فى الجهاز (( يعنى فى هارد اخر للويندوز ))

ممكن تخلية بارتيشن واحد بس ....او بارتيشنين لنفس السبب السابق (( دى بتكون حسب راحتك انت ياعزيزى ))

والعفو مرة تانية :D

تامر المصرى
14-04-2010, 18:02
ان شخصيا بفضل لو الهارد الكبير ...هيكون لوحدة فى الجهاز ...

بقسمة الى 3 بارتيشن ....(( 1 للسيستيم + باقى المساحة الفارغة على بارتيشنين ))...لآحتمال حدوث اى خطاء مستقبلى

فأستطيع تدارك المشكلة عن طريق البارتيشن الثانى ...

ام اان كان الهارد الكبير ...ليس وحيدا فى الجهاز (( يعنى فى هارد اخر للويندوز ))

ممكن تخلية بارتيشن واحد بس ....او بارتيشنين لنفس السبب السابق (( دى بتكون حسب راحتك انت ياعزيزى ))

والعفو مرة تانية :D

أشكرك جدا ا ا ا ا ا ا :ah4:

elawael
14-04-2010, 18:59
عايز اضيف حاجه يا تامر اكبر غلط تقسيم الهارد لـ عدد كبير من الـ partitions
الهارد القديم اللى كان عندى 160 كنت مقسمه 8 برتيشن تخيل !! ومقلقش على الزنقه و الخنقه اللى كنت فيها
فعلا زى ما قال سام افضل تقسيمه للهارد مهما كان حجمه كبير بارتيشن للسستم و باقى المساحه على 2 بارتيشن بالكتير اكتر من كده غلط

تامر المصرى
14-04-2010, 19:24
عايز اضيف حاجه يا تامر اكبر غلط تقسيم الهارد لـ عدد كبير من الـ partitions
الهارد القديم اللى كان عندى 160 كنت مقسمه 8 برتيشن تخيل !! ومقلقش على الزنقه و الخنقه اللى كنت فيها
فعلا زى ما قال سام افضل تقسيمه للهارد مهما كان حجمه كبير بارتيشن للسستم و باقى المساحه على 2 بارتيشن بالكتير اكتر من كده غلط

أشكرك جدا ع النصيحه يا جميل
ان فى نيتى أن شاء الله أجيب
هارد SSD صغير جدا 30 جيجا مثلا
واعمله درايف واحد C للويندوز فقط :)
وأجيب هارد 2 تيرا واعمله درايف
واحد للداتا ( تخزين فقط )
وربنا يستر علينا :D