المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ارجو ضرورة وسرعة المساعدة لحل هذة المشكلة

eng.haytham
13-04-2010, 23:17
ارجو الافادة بخصوص البوردة المذكورة حيث اننى اشتريتها حديثا مع بروسيسور x2 250 ورامة 2 جيجا ddr3 وعند تحميل نسخة ويندوز استغر الجهاز فى التحميل ما يقرب من ساعتين ؟
ظننت ان العيب بالسطوانة الخاصة بالنسخة / احضرت نسخة اخرى وكانت النتيجة نفس ما حدث فى اول مرة ؟ حتى مع تعريف الكروت تاخذ وقت كبير جدا مع العلم بان الهارد مساحتة 640 جيجا ساتا جرين والبافر 68 ميجا

تظهر رسالة فى شاشة بداية تحميل البايوس للبوردة تقول ان hello sir

at the begging it gives me achoice for sata (during the post) connection sayes "the sata controlleris running at IDE mode" then give me to choice 1- if i want to change it to AHCI mode .... press (y) / 2- if i do not press (n) . then when i press (y) my computer still make arestart continouslly and don not open
اى انا هنا اختيار للتوصيل لجعل الجهاز يعمل على كابلات الساتا وخاصية ahci وعندما اختار الاختيار نعم يبداء الجهاز فى عمل ريستارت ولا يدخل على نظام التشغيل حتى اعيد البوردة اللى الاعدادات الخاصة بالمصنع مرة اخرى فما حل هذة الرسالة وبطء الجهازفورمات الهارد NTFS

alayoubi
14-04-2010, 00:48
أخي المشاكل يوجد لها قسم خاص .

أرجو نقله لقسم المشكلات وحلوله .ا

احمد دهمه
14-04-2010, 01:40
ارجو الافادة بخصوص البوردة المذكورة حيث اننى اشتريتها حديثا مع بروسيسور x2 250 ورامة 2 جيجا ddr3 وعند تحميل نسخة ويندوز استغر الجهاز فى التحميل ما يقرب من ساعتين ؟
ظننت ان العيب بالسطوانة الخاصة بالنسخة / احضرت نسخة اخرى وكانت النتيجة نفس ما حدث فى اول مرة ؟ حتى مع تعريف الكروت تاخذ وقت كبير جدا مع العلم بان الهارد مساحتة 640 جيجا ساتا جرين والبافر 68 ميجا

تظهر رسالة فى شاشة بداية تحميل البايوس للبوردة تقول ان hello sir

at the begging it gives me achoice for sata (during the post) connection sayes "the sata controlleris running at IDE mode" then give me to choice 1- if i want to change it to AHCI mode .... press (y) / 2- if i do not press (n) . then when i press (y) my computer still make arestart continouslly and don not open
اى انا هنا اختيار للتوصيل لجعل الجهاز يعمل على كابلات الساتا وخاصية ahci وعندما اختار الاختيار نعم يبداء الجهاز فى عمل ريستارت ولا يدخل على نظام التشغيل حتى اعيد البوردة اللى الاعدادات الخاصة بالمصنع مرة اخرى فما حل هذة الرسالة وبطء الجهازفورمات الهارد NTFS

ياحبيبي جهازك سليم مافيهوش حاجة العيب من الهارد ال640 جيجا ساتا جرين والبافر 64 ميجا الله يخرب بيته
ده لايقبل اكس بي بيعمل 7 فقط لاني عندي نفس المشكلة مع نفس الهارد
مكتوب على غلاف الهارد موقع WD علشان اتنزل من عليه برنامج الفورمات والتقسيم لخاص بالهارد

eng.haytham
14-04-2010, 10:28
طيب ممكن تكتب لية موقع الهارد بعد اذنك
واية طريقة اصلاح العيب وتلاشية وهل لما اعمل دة السرعة حتتعدل

احمد دهمه
14-04-2010, 17:09
طيب ممكن تكتب لية موقع الهارد بعد اذنك
واية طريقة اصلاح العيب وتلاشية وهل لما اعمل دة السرعة حتتعدل

يامهندس هيثم ادخل هنا (https://forum.mans-fci.net/viewtopic.php?f=3&t=17687) و هنا (https://www.extra-pc.com/vb/showthread.php?t=2454) وشوف كده ورد علينا وانا متابع وان شاء الله تتحل المشكلة

eng.haytham
14-04-2010, 20:41
بشكر اهتمامك اخ احمد ولاكن باستاذنك تشرحى لية اكتر بعض النقاط وتجاوبنى على الاستفسارات
اولا/ اذى انزل البرنامج واسمة اية واية خطواط الفورمات بمعنى انى الغى الفورمات القديم للهخارد وارجعة لحالة المصنع وابدء افرمتة من جديد بالبرنامج اللى حضرتك حتعرفنى اذاى انزلة
ثانيا طبعا البرنامج دة المفروض يتحرق على اسطوانة ولا ينفع انى اشتغل مباشرة من نسخة الويندوز
ثالثا طريقة الفورمات بالبرنامج ذى البرتشن ماجيك وفيها بردو اختيارات لنوع الفورمات مثل فات 32 او ان تى اف اس
رابعا هل مشكلة البطء اللى فى الوندوز سواء اثناء التسطيب او اثناء التشغيل العادى حتنتهى ولا البطء حيستمر
خامسا نصحتك ارجع الهارد تانى لانى لسة مشترية جديد ولا النوعية دى كويسة من خلال تجربتك
برجو سرعة الرد وانا شاكر ليك جدا

RIKA
15-04-2010, 01:13
بشكر اهتمامك اخ احمد ولاكن باستاذنك تشرحى لية اكتر بعض النقاط وتجاوبنى على الاستفسارات
اولا/ اذى انزل البرنامج واسمة اية واية خطواط الفورمات بمعنى انى الغى الفورمات القديم للهخارد وارجعة لحالة المصنع وابدء افرمتة من جديد بالبرنامج اللى حضرتك حتعرفنى اذاى انزلة
ثانيا طبعا البرنامج دة المفروض يتحرق على اسطوانة ولا ينفع انى اشتغل مباشرة من نسخة الويندوز
ثالثا طريقة الفورمات بالبرنامج ذى البرتشن ماجيك وفيها بردو اختيارات لنوع الفورمات مثل فات 32 او ان تى اف اس
رابعا هل مشكلة البطء اللى فى الوندوز سواء اثناء التسطيب او اثناء التشغيل العادى حتنتهى ولا البطء حيستمر
خامسا نصحتك ارجع الهارد تانى لانى لسة مشترية جديد ولا النوعية دى كويسة من خلال تجربتك
برجو سرعة الرد وانا شاكر ليك جدا
دى تقنية جديدة ومميزة عملاها الشركة ولكن للأسف لا تتماشى مع نواة الويندوز لازم تصطب علية ويندوز سفن يإما ترجعة وتجيب البافر 32

دة الحل إللى أعرفة مع الأسف ويمكن فى حلول أخرى يقولهالك الأعضاء إن شاء الله

eng.haytham
15-04-2010, 22:20
طيب ممكن اعرف رائيكم فى الهارد الجرين من خلال التجارب لانى اتنصلت بمهندس صيانة خاص بالشركة اللى انا اشتريت منها وقال ان الهارد كويس ومصمم للتعامل مع ويندوز 7 فانا بسئل حضرتكم من خلاتل التجارب الشخصية ليكم والخبرات المتاحة لاعضاء المنتدى اغير الهارد ولا فعلا الهارد الجرين هارد كويس ومتوافق مع الانظمة الحديثة مثل ويندوز 7

eng.haytham
15-04-2010, 22:27
طيب ممكن اعرف رائيكم فى الهارد الجرين من خلال التجارب لانى اتنصلت بمهندس صيانة خاص بالشركة اللى انا اشتريت منها وقال ان الهارد كويس ومصمم للتعامل مع ويندوز 7 فانا بسئل حضرتكم من خلاتل التجارب الشخصية ليكم والخبرات المتاحة لاعضاء المنتدى اغير الهارد ولا فعلا الهارد الجرين هارد كويس ومتوافق مع الانظمة الحديثة مثل ويندوز 7

احمد دهمه
16-04-2010, 02:30

شوف يابشمهندس هيثم بقال يومين مانمتش ومعي 2 هارد من فصيلة الهرد بتاعك 640جيجا 64ميجا كاش بفر
الهارد الجرين ممتاز فعلا للانظمة الحديثة ولنقل ويندوز 7 طب اللي ينا وعاوز يشتغل اكس بي يعمل ايه الشركة وضعت حلول للموضوع دع **موجودة على ظهر الهارد من فوق وعلى الغلاف اللي الهارد جاي بيه
الكلام مؤداه الاتي
انا وانت عاوزين ننزل اكس بي
نعمل ايه في خلاصة تجربة يومين على هاردين/بعد فعلا مالهارد جبلي شلل رعاش بسبب البطئ والاتوقف وعدم قبول الاكس بي!!!!!!!!!!!!!
بص ياعم وافهمني كويس
الكلام اللي اني حقولو تجارب شخصية ولسة طازة خلال يومين تجارب
اعتبر انت عاوز تحط xp تعمل ايه
1/ تحضر جمبر عادي بتاع زمان البورد والهاردات ماشي تحط الجمبر في سنون الهارد رقمي 7و8 الي همه جنب كابل الباور والساتا ماشي وتحط اسطوانة الاكس بي العادية بس يكون الهارد فاضي لان احنا حنقسم من برة ونفرمت من جوه انتبه يعني كانك لسه جايب هارد جديد من الكيس بعد كدة الاسطوانة حتبوت وتدخل تقسم من الشاشة الزرقاء البارتيشنات كما تشاء وتنزل ويندوز عادي جدا زي ماني عملت وبكتبلك والله من عليه
بعد ظهور سطح المكتب طبعا لازم تفرمت البارتيشنات الاخرى طبعا غير السي تفرمت ام من ماي كمبيوتر او من manage من ليك يمين على ماي كمبيوتر وانتهت القصة وعيش حياتك
2/ تشيل هاردك ومايكونش عليه داتا وتروح بيه عند واحد يكون جهازه عليه ويندوز سفن وتربط هاردك على هارده وتدخل على manage وتقسم وتفرمت هاردك بكل سهوله وتاخد هاردك معاك تنزله اكس بي وتعيش
الطريقتين مجرتين مني لمدة يومين على هاردين 640 جيجا 64مجا كاش بفر الاخضر
3/ الطريقة التالة بالبرنامج اللي من شركة ويسترن دجيتل اللي بتبوت بيه من الاسطوانة من برة زي اسطوانة الهيرن
ولكنها لم تفلح معي رقم 3

كده اني قلتلك على تجربتي
نفذ رقم 1 او رقم 2 الاثنين مجربين وناجحين
بس لي طلب ياريت تعاود الرد وتقولي عملت ايه وانا متابع معك

السلام عليكم ورحمة الله

eng.haytham
16-04-2010, 10:32
انا بشكر حضرتك يا استاذ احمد على تجاوبك وجزاك الله خيرا على مجهودك وانال فعلات طلبت نسخة ويندوز سبعة وحسطبها على الجهاز النهاردة وان شاء الله ارد على حضرتك

احمد دهمه
16-04-2010, 15:27
انا بشكر حضرتك يا استاذ احمد على تجاوبك وجزاك الله خيرا على مجهودك وانال فعلات طلبت نسخة ويندوز سبعة وحسطبها على الجهاز النهاردة وان شاء الله ارد على حضرتك

لا شكر على واجب وجزاك الله كل الخير بالتوفيق ان شاء الله