المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مطلوب مذربورد GIGABYTE X58A-UD7

اكسمان
17-04-2010, 18:29
السلام عليكم ورحمه الله

مطلوب مذربورد جيجابايت للشراء

GIGABYTE X58A-UD7

التواصل عبر الخاص

moshaks2010
18-04-2010, 01:04
طيب بتاعتك هتعمل فيها ايه؟؟؟

ولا عايز تجرب الجيجا بايت ولا ايه؟!!

اكسمان
18-04-2010, 02:06
طيب بتاعتك هتعمل فيها ايه؟؟؟

ولا عايز تجرب الجيجا بايت ولا ايه؟!!

الكلاسفيد دي مبفرطش فيها
الجيجابايت علشان المسابقه مش اكتر وبعدها هابيعها ان شاء الله

Doctor Medo
18-04-2010, 02:31
الكلاسفيد دي مبفرطش فيها
الجيجابايت علشان المسابقه مش اكتر وبعدها هابيعها ان شاء الله

كبر دماغك يا ماو و متنساش ان المسابقه عالميه يعني في ناس داخله ببروسيسورات اكستريم و تبريد نيتروجين يعني مفيش امل انك تاخد المركز التاني حتي

و انا مش بياسك و لا حاجه لكن السوق هنا مفهوش الادوات اللي تساعدك الا بقي لو كنت ناوي علي حاجه من بره يبقي ربنا معاك

اكسمان
19-04-2010, 00:42
كبر دماغك يا ماو و متنساش ان المسابقه عالميه يعني في ناس داخله ببروسيسورات اكستريم و تبريد نيتروجين يعني مفيش امل انك تاخد المركز التاني حتي

و انا مش بياسك و لا حاجه لكن السوق هنا مفهوش الادوات اللي تساعدك الا بقي لو كنت ناوي علي حاجه من بره يبقي ربنا معاك

دكتور طارق المسابقه علي نطاق الشرق الاوسط وفي حاله الفوز التصفيات هتكون عالميه
انا عندي تبريد مائي متميز
وغير كده في جهاز تبريد فريون قربت انتهي منه هيكون زي النيتروجين السائل تقريبا او اقل شويه يعني اكثر قوة تبريد ليه 75 درجه تحت الصفر:D

Doctor Medo
19-04-2010, 01:34
دكتور طارق المسابقه علي نطاق الشرق الاوسط وفي حاله الفوز التصفيات هتكون عالميه
انا عندي تبريد مائي متميز
وغير كده في جهاز تبريد فريون قربت انتهي منه هيكون زي النيتروجين السائل تقريبا او اقل شويه يعني اكثر قوة تبريد ليه 75 درجه تحت الصفر:D

مهو انا كان قصدي كده ان حتي لو عديت من هنا حتقابل العتاوله بتوع بره

لكن طالما استعداداتك حلوه كده ما شاء الله يبقي اتوكل علي الله و ارفع راسنا بقي

لكن انت صحيح شغال ايه ؟؟ غالبا مهندس تبريد او الكترونيات؟؟ مهو يا اما كده يا اما انت عبقري عشان تخترع جهاز بالفريون لكن خلي بالك من التكثف ممكن يبهدلك الدنيا لا قدر الله

ربنا معاك

اكسمان
19-04-2010, 02:18
مهو انا كان قصدي كده ان حتي لو عديت من هنا حتقابل العتاوله بتوع بره

لكن طالما استعداداتك حلوه كده ما شاء الله يبقي اتوكل علي الله و ارفع راسنا بقي

لكن انت صحيح شغال ايه ؟؟ غالبا مهندس تبريد او الكترونيات؟؟ مهو يا اما كده يا اما انت عبقري عشان تخترع جهاز بالفريون لكن خلي بالك من التكثف ممكن يبهدلك الدنيا لا قدر الله

ربنا معاك
انا مكفيني اي مركز في المستوي الاقليمي
لا والدي هو مهندس تبريد وتكييف وانا اتعلمت منه كل حاجه الحمدلله وليا صديق ايضا خبير في وحدات وغرف التبريد

Kh@LiL
19-04-2010, 02:29
بالتوفيق أخي اكسمان وإن شاء الله نشوفك في إندونيسيا وترفع راسنا هناك حتى ولو بالمشاركة :)

Doctor Medo
19-04-2010, 02:55
انا مكفيني اي مركز في المستوي الاقليمي
لا والدي هو مهندس تبريد وتكييف وانا اتعلمت منه كل حاجه الحمدلله وليا صديق ايضا خبير في وحدات وغرف التبريد

طيب يا عم لو عندك افكار لاجهزة تبريد حلوه بتكلفه بسيطه متقولنا في الحر اللي احنا عايشين في ده

و ممكن كمان لو نجحت فكرتك تعملها مشروع و تسوقه هنا بدل ما احنا قاعدين بنتنشق علي كولر محترم في مصر

حاول تعمل موضوع في شرح بالصور يبقي اخدت فينا ثواب كبير جدا بس يا ريت بعد ما تجربه طبعا لفتره طويله عشان تتاكد من قوته و سلامته

DoN OcTaViO
19-04-2010, 03:09
بالتوفيق يا اكسمان

winder
20-04-2010, 01:30
بالتوفيق يا جميل ويارب ترفع راسنا بس ايه البروسيسور اللى ناوى تكسره ؟ علشان نكون مشاركين معاك حتى بالنيه :D
ويارب تكون لك جايزه وترفع راسنا

اكسمان
21-04-2010, 00:25
الف شكر ياجماعه علي الكلام الجميل ده
ارجو من الادراه غلق الموضوع نظر لشرائي مذربورد جديدة
وشكرا

Doctor Medo
21-04-2010, 00:39
مبروك البورده الجديده لكن عاوزين صور مبدئيه للي وصلتله يا كبير !!

Extreme2
21-04-2010, 00:51

ده أساسي طبعا :D
احييك على جرأتك وقوة قلبك اخ اكسمان .

اكسمان
21-04-2010, 01:15

المشكلة ان الجيجابايت معقدة عن الكلاسفيد واضغف بكتير منها
انا وصت بالكلاسفيد الي 4.9
الجيجابايت اخر حاجه لهذه اللحظه 4.6
بالنسبة للرامات عندي الباص بتاعها 1600
وصلت بالاكسفيد الي باص 2160
علي الجيجابايت مش قادر اكسر سرعه الرامات خالص لو كسرتها الجهاز مبيقومش ومش عارف ليه!!!!!!
وبصراحه تايه في بيوس الجيجايت

اكسمان
21-04-2010, 01:19
ده أساسي طبعا :D
احييك على جرأتك وقوة قلبك اخ اكسمان .

تسلم اخي نواف

Doctor Medo
21-04-2010, 02:22
المشكلة ان الجيجابايت معقدة عن الكلاسفيد واضغف بكتير منها
انا وصت بالكلاسفيد الي 4.9
الجيجابايت اخر حاجه لهذه اللحظه 4.6
بالنسبة للرامات عندي الباص بتاعها 1600
وصلت بالاكسفيد الي باص 2160
علي الجيجابايت مش قادر اكسر سرعه الرامات خالص لو كسرتها الجهاز مبيقومش ومش عارف ليه!!!!!!
وبصراحه تايه في بيوس الجيجايت

طيب انت كسرت الرامات للسرعه دي علي فولت كام و هل جربته مع الجيجابايت ؟؟

لان عندي نفس المشكله دي و كنت فاكرها من الرامات عاوزه فولت اكتر من المسموح و انا مش مديها كفايه ؟؟

اكسمان
21-04-2010, 02:52
طيب انت كسرت الرامات للسرعه دي علي فولت كام و هل جربته مع الجيجابايت ؟؟

لان عندي نفس المشكله دي و كنت فاكرها من الرامات عاوزه فولت اكتر من المسموح و انا مش مديها كفايه ؟؟

علي الفولط الافتراضي 1.65 والتايم علي 8-9-8-22 وثابته علي اي برنامج
للاسف جربت كل الاعدادات وزودت كمان مافيش اي فايده
بصراحه انا اتصدمت من امكانياتها المحدوده دي والبيوس بتاعها عقيم تتوه فيه ولا تعرف دخلت هنا ازاي او ازاي هترجع تاني
الكلاسفيد تحفه بصراحه وتستاهل تقلها دهب

علي فكره كل ما اكسر الرامات والجهاز ميرضاش يقوم غير لما اعمل كلير كومس وبتمسح كل الاعدادات اللي كنت عاملها واقعد اعيد من الاول
الكلاسفيد لما اعمل كلير كومس ليها بتشغل وكل الاعدادات السابقه موجوده بس مش متاكتفه يعني اضغط f10 وبس وكله يرجع زي ماكان

moshaks2010
21-04-2010, 04:41
طيب حدثت البيوس لاخر اصدار الى هو f6 ?

Doctor Medo
21-04-2010, 12:22
الكلاسفيد تحفه بصراحه وتستاهل تقلها دهب

مشكلة الكلاسيفيد الوحيده عندي هي تمنها فقط و لو كانت في مقدرتي مش حتردد فيمتو ثانيه قبل ما اجيبها

ربنا يباركلك فيها

علي فكره كل ما اكسر الرامات والجهاز ميرضاش يقوم غير لما اعمل كلير كومس وبتمسح كل الاعدادات اللي كنت عاملها واقعد اعيد من الاول
الكلاسفيد لما اعمل كلير كومس ليها بتشغل وكل الاعدادات السابقه موجوده بس مش متاكتفه يعني اضغط f10 وبس وكله يرجع زي ماكان

ازاي الكلام ده انت متعملش كلير و لا حاجه سيبها هي بتقوم تاني وحدها علي الاعدادات الافتراضيه و تسالك لو عاوز ترجع ارقام الاوفركلوك تاني او ده اللي بيحصل معايا علي الاقل !!

moshaks2010
21-04-2010, 14:37

مشكلة الكلاسيفيد الوحيده عندي هي تمنها فقط و لو كانت في مقدرتي مش حتردد فيمتو ثانيه قبل ما اجيبها

ربنا يباركلك فيها

ازاي الكلام ده انت متعملش كلير و لا حاجه سيبها هي بتقوم تاني وحدها علي الاعدادات الافتراضيه و تسالك لو عاوز ترجع ارقام الاوفركلوك تاني او ده اللي بيحصل معايا علي الاقل !!
فعلا هى بتقوم تانى لوحدها وبتلاقى فى البيوس نفس الاعدادات بتاعت الكسر متغيرتش وده اكيد ولسة حصلة معايا من فسوة:D

اكسمان
21-04-2010, 18:53
يا دكتور ده لو اوفر البريسيسور غلط او مش مظبوط بتعمل اللي انت بتقول عليه ده لكن اي اوفر للرامات مبتقومش الشاشة ولا بترجع الاعدادات غير لما اعمل كلير كومس لكن لو في حاجه في اوفر البريسيسور بتقوم لو مفتحتش شاشة بتطفي وبتشتغل علي الاعدادات الافتراضية مع وجود الاعدادات السابقة غير متاكتفه

اكسمان
21-04-2010, 18:54
فعلا هى بتقوم تانى لوحدها وبتلاقى فى البيوس نفس الاعدادات بتاعت الكسر متغيرتش وده اكيد ولسة حصلة معايا من فسوة:D
ده لو اوفر البريسيسور غلط او مش مظبوط بتعمل اللي انت بتقول عليه ده لكن اي اوفر للرامات مبتقومش الشاشة ولا بترجع الاعدادات غير لما اعمل كلير كومس لكن لو في حاجه في اوفر البريسيسور بتقوم لو مفتحتش شاشة بتطفي وبتشتغل علي الاعدادات الافتراضية مع وجود الاعدادات السابقة غير متاكتفه

Doctor Medo
21-04-2010, 19:04
لا ابدا سواء البروسيسور او الرامه انت بس اطفي الجهاز خالص من زرار الباور في الكيسه و بعدين ولعه تاني تلاقي كل حاجه زي ما هي انت فكرك اني مجربتش كل حاجه في البيوس يعني و لو عاوز اي مساعده في بيوس الجيجابايت انا معاك باذن الله

ahmed baraka
25-04-2010, 23:15
توجد في بركه كمبيوتر في شارع جامعه الدول العربيه المهندسين كمبيوستي 0106042144