المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة فى Powercolor ATI Radeon HD 4670 1 GB مع الالعاب !!!!

sleepyhammer
19-04-2010, 13:21
السلام عليكم يا اخوانى الاعزاء

انا اشتريت كارت Powercolor ATI Radeon HD 4670 1 GB من كام شهر كده وكان عندى كارت GF9500 من قبله ومازل عندى

المهم ركبت ال Powercolor ATI Radeon HD 4670 1 GB واشتغل تمام فى الاول ولكن بعد تجربة كذا لعبة منها starcraft beta & assassent creet II & far cry 2& bio shock 2

وهناك بعض اللعب مش متزكرها
المهم عند تشغيل اللعب دى تشتغل فى الاول تمام وبعد فترة صغيرة ( وعادة تكون طويلة شوية حوالى نصف الساعة على حسب الجيم ) اجد الجهاز يتوقف مع وجود صوت للعبه عادى ولكن الشاشة تثبت على لون واحد ممكن يكون بنى مخطط او احمر وبعد كده يتوقف ولا ينفع غير ريستارت من الاول
وعملها كمان فى الفيديو بتاع بعض اللعب فى الجيرافيك بتاع الفيديو ؟؟

المهم انا كان عندى بوردة xfx 8200 وغيرتها بواحدة Giga Bite
وفى الاخر ركبت تانى الكارت Geforce 9500 والألعاب اشتغلت كويس وبدون تهنيج

ماذا افعل ؟
ولو وديتها للتوكيل الضمان ( شركة سيليكون فى الديب مول بالإسكندرية ) انا عارف الضمان بتاع مصر محدش عنده خلق يجرب مع العلم انها بتشغل فيفا بانواعها كويس وبدون تهنيج
وواحد صديقى عنده الكارت ده ال ATI وشغال تمام بس شاريه من فترة ؟؟؟ وكان هوه الى نصحنى اجيبه ؟

ارجو الرد من اخوانى ماذا افعل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وهل هوه فعلا كده الكارت فى مشكله ؟

وشكرا على رحب صدركم واسف على الاطالة

sleepyhammer
19-04-2010, 14:00
وفي مشكلة كمان صحيح الكارت مكتوب عليه انه يدعم الكروس فاير ولكنه لا يعمل حيث عند تنزيل البرنامج لا يرى الكروس فاير مع ان الكارت المدمج ( ATI 4200HD) مع المازر بورد يدعم الكروس فاير
وده الى مشككنى فيه

nero&dante
19-04-2010, 15:09
السلام عليكم
هل اختبرت حرارة الكرت اثناء الضغط
على كل حال اذا كان الكرت جديد وديه الضمان لانه يظهر انه فيه شي يمكن يكون عيب في التصنيع
اما بالنسبة للكروس فاير فانت بحاجة الى كرت اقل من ال4670 لتشغيله مع الكرت المدمج

DXD
19-04-2010, 17:16
هل أزلت التعريف القديم لكرت الشاشة؟
هايبرد كروس فير يختلف عن الكروس فاير المكتوب عليه كما أشار الأخ حسن.

The~Lord
19-04-2010, 20:43
رجعه وجيب 220gt ddr3 1g من نيفيديا جامد ورائع الصراحه وعن تجربه وكمان به d x 10.1 والشادر 4.1 والفيزكس تبعا و مفهوش اي مشاكل وعن تجربه و بيشغل كل الالعاب علي الهاي :D;)

S@M
19-04-2010, 21:51
شوف يا عزيزى ....

اعتقد ان المشكلة مش فى الكرت ...اعتقد انها فى الكرت المدمج الموجود على البورد ...حاول تقفلة من داخل البايوس ...لآنة بيحاول يعمل هايبريد كروس فاير مع كرت ال4670 ....:)

HD5870X2
20-04-2010, 08:48
رجعه وجيب 220gt ddr3 1g من نيفيديا جامد ورائع الصراحه وعن تجربه وكمان به d x 10.1 والشادر 4.1 والفيزكس تبعا و مفهوش اي مشاكل وعن تجربه و بيشغل كل الالعاب علي الهاي :D;)

هل تعني ان ال GT220 أفضل من HD4670 ؟ :confused:

راجع معلوماتك يا عزيزي

بالنسبة للأخ السائل : حاول تجربة الكارت على جهاز آخر

sleepyhammer
20-04-2010, 11:28
انا عملت كل الى قولتو عليه وبردو المشكلة موجودة

Zien
20-04-2010, 16:34
اسمحلي إذا كنت جربت كرت آخر واشتغلت الالعاب عادي فالعيب مباشر في كرت الشاشة به عيب

لأنه إذا كان كما تقول يقلب الوان ده خطأ في كرت الشاشة مباشرة

من المعروف انه الكرت الشاشة بيشغل هذه الالعاب عادي تفضل شغالة بعد نصف ساعة تظهر الوان

فهذا خطأ من كرت الشاشة لا دخل للقطع الاخرى فيه

اذهب للتوكيل الموضوع ده حصلي قبل كده وبدلولي الكرت

The~Lord
20-04-2010, 17:41
هل تعني ان ال GT220 أفضل من HD4670 ؟ :confused:

راجع معلوماتك يا عزيزي

بالنسبة للأخ السائل : حاول تجربة الكارت على جهاز آخر

يا اخي انا لم اقل ذلك انا بقول ان ال220Gt كارت جامد و متكامل وبردو هو بينافس ال hd4670 علشان محدش يقلل من قيمته و الخيار في الاخر لصاحب الموضوع بس انا اري ان Hd4670 زي ال 220gt ddr3 مفيش فرق بينهم و الكلام ده من مواقع اجنبيه :rolleyes:

sleepyhammer
21-04-2010, 07:47
الف شكر يا اخوانى على الردود وانا ان شاء الله هرجعه للتوكيل وابقى ابلغكم بالجديد
وشكرا

ENG/ Mohamed hassan
09-10-2010, 15:03
عندى نفس العيب و بصراحه ما تحاول فيه جيبلك واحد تانى و خلاص لانى لا اجد للمشكله تفسير و لا اى حل و جربت كل شئ ولم يفلح

TAMER_ELMASREY
12-01-2011, 22:58
انا عارف ان الموضوع قديم بس انا حبيت ارد يمكن صاحب المشكلة يكون لسه ماحلهاش

عندي نفس الكارت ونفس المشكلة ، بس انا عارف انه الباور سبلاي ، كل الاحترام لكل الناس اللي هتعارض ، الكارت من الفئة الغير مستهلكة للطاقة بس برضه بيعمل مشاكل لو الباور ضعيف ، توقعي انك شغال بباور تجاري زيي بالظبط وممكن تكون مشغل مروحتين او تلاتة زيادة في الكيس .

دي شوية نصايح هتقلل معاك موضوع التهنيج ده ، انا قابلت التهنيج في لعب زي
Mass Effect 2
Dragon Age : Origins
The Witcher Enhanced Edition
واخيرا Fifa 2011
كل سلسلة فيفا مش هتعمل معاك اي مشاكل الا 2011 بسبب الانجين الجديد للجرافيك اللي مستخدم فيها
النصايح دي على سبيل المثال وقفت التهنيج تماما في لعب Dragon Age و Mass Effect 2

- مبدئيا افصل جهاز الصوت الخاص بمخرج الHDMI للكارت من الديفايس ماناجر Device Manager
- افصل المراوح خصوصا لو جهازك مش اوفر كلوكد و الفيجا معاها المروحة بتاعتها ان لم اكن مخطئا فممكن تفصل المراوح تماما
- وقفت خاصية الانتي الياس Anti-Alias من الالعاب نفسها لان برنامج الكارت ( Catalyst Manager ) مبيسمحش بوقفه وانما بيقلله ل 2x وده ممكن تعمله من السيتينج بتاعت الالعاب الخاصة بالجرافيك

اهم حاجة بقا لو المشكلة مبقلهاش كتير غير الباور في اسرع وقت بباور 450 على الاقل عشان ترتاح من اي مشاكل زي دي بعد كدة اما لو بقالها فترة معاك وده الواضح جرب الكارت على نفس الالعاب بس بباور تاني من حد من صحابك ولا حاجة لو عمل نفس الموضوع يبقى يؤسفني اقولك ان الكارت كدة اتحرق في شيب او اكتر بسبب الباور وده ميمنعش ان الكارت يشتغل بس عند تشغيله بكامل طاقته بيعمل التهنيج ده

faditek
12-01-2011, 23:15
السلام عليكم يا اخوانى الاعزاء

انا اشتريت كارت Powercolor ATI Radeon HD 4670 1 GB من كام شهر كده وكان عندى كارت GF9500 من قبله ومازل عندى

المهم ركبت ال Powercolor ATI Radeon HD 4670 1 GB واشتغل تمام فى الاول ولكن بعد تجربة كذا لعبة منها starcraft beta & assassent creet II & far cry 2& bio shock 2

وهناك بعض اللعب مش متزكرها
المهم عند تشغيل اللعب دى تشتغل فى الاول تمام وبعد فترة صغيرة ( وعادة تكون طويلة شوية حوالى نصف الساعة على حسب الجيم ) اجد الجهاز يتوقف مع وجود صوت للعبه عادى ولكن الشاشة تثبت على لون واحد ممكن يكون بنى مخطط او احمر وبعد كده يتوقف ولا ينفع غير ريستارت من الاول
وعملها كمان فى الفيديو بتاع بعض اللعب فى الجيرافيك بتاع الفيديو ؟؟

المهم انا كان عندى بوردة xfx 8200 وغيرتها بواحدة Giga Bite
وفى الاخر ركبت تانى الكارت Geforce 9500 والألعاب اشتغلت كويس وبدون تهنيج

ماذا افعل ؟
ولو وديتها للتوكيل الضمان ( شركة سيليكون فى الديب مول بالإسكندرية ) انا عارف الضمان بتاع مصر محدش عنده خلق يجرب مع العلم انها بتشغل فيفا بانواعها كويس وبدون تهنيج
وواحد صديقى عنده الكارت ده ال ATI وشغال تمام بس شاريه من فترة ؟؟؟ وكان هوه الى نصحنى اجيبه ؟

ارجو الرد من اخوانى ماذا افعل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وهل هوه فعلا كده الكارت فى مشكله ؟

وشكرا على رحب صدركم واسف على الاطالة

اخي الكريم

المشكلة بسيطة جدا قم بتنزيل البرنامج MSI Afterrburrner ونزل سرعة ال GPU من 750 ال 700 على ما أتذكر
و ستنحل المشكلة لأنها صادفتني في ما مضى و أنحلت بشكل نهائي

محمد حسن احمد
13-01-2011, 00:40
انا احب ارد علي الاخ اللي قال هاتله باور 450 واط انا شايف انه كتير عن تجربه انا معايا الكرت وشغال بيه علي باور جاما 350 واط ماشاء الله تمام اعتقد العيب من نسخة powercolor نفسها وديه مش اول شكوي من الشركه ديه مع 4670 لكن فيه نسخ تانيه الشكاوي منها قليله وده مش تقليل من شان الشركه بس ممكن تكون المشكله ديه مع الموديل ده بالذات .

TAMER_ELMASREY
13-01-2011, 02:32
اخي الكريم

المشكلة بسيطة جدا قم بتنزيل البرنامج MSI Afterrburrner ونزل سرعة ال GPU من 750 ال 700 على ما أتذكر

بأمانه تبقى باشا لو حليت المشكلة ، انا جه في بالي ان المشكلة في الاوفر كلوك بس انا حاولت اغيره من الكاتليست وثابت مش بيتغير وبالرغم من اني عارف برنامج MSI بس مجربتوش ، جاري التجربة والرد

انا احب ارد علي الاخ اللي قال هاتله باور 450 واط انا شايف انه كتير عن تجربه انا معايا الكرت وشغال بيه علي باور جاما 350 واط ماشاء الله تمام اعتقد العيب من نسخة powercolor نفسها وديه مش اول شكوي من الشركه ديه مع 4670 لكن فيه نسخ تانيه الشكاوي منها قليله وده مش تقليل من شان الشركه بس ممكن تكون المشكله ديه مع الموديل ده بالذات .

يا محمد انا ماقصدتش الباور لدي انا قصدت بس انه بعد كدة ميواجهش حاجة زي دي عموما خصوصا اني حسبت الباور عندي بألة حاسبة كدة لقيت اني محتاج 382 وات والباور عندي 450 اوميجا بس طبعا مش بيجيب حتى 400 لانه تجاري انما الفيجا دي بالذات 350-400 المفروض يروقوها بس برضه على حسب جهازك في ايه تاني عشان انا عندي مراوح وكارتات وكدة فطبعا بتفرق من جهاز لجهاز وربنا يباركلك في جهازك ومشكور للنصيحة

LightStar10
13-01-2011, 04:08
مجرد ملحوظة : انا كان عندى الكارت ده و كنت لما بحاول اكسر سرعة الكارت 5 ميجا هيرتز بسسسسس كان بيهنج على طول
فى اى لعبة بلعبها بعد دقيقتين او 3 من بداية اللعبة و اللعبة تتوقف عن العمل و تخرج و الويندوز يقوللى ان فى مشكلة فى الدرايفر
بتاع كارت الشاشة ... 5( ميجا هيرتز بس )
و على فكرة باور 350 وات كافى جدا للكارت ده.

TAMER_ELMASREY
13-01-2011, 05:18
اخي الكريم

تم التجربة والحل ناجح 100% ، تم تجربة معظم الألعاب اللي واجهت فيها مشكلة وحاليا مفيش اي مشكلة نهائيا
طلب بسيط جدا لو ممكن تشرحلنا السبب في المشكلة دي وليه تقليل سرعة الفيجا بيحلها ابقى شاكر جدا

faditek
13-01-2011, 17:42
تم التجربة والحل ناجح 100% ، تم تجربة معظم الألعاب اللي واجهت فيها مشكلة وحاليا مفيش اي مشكلة نهائيا
طلب بسيط جدا لو ممكن تشرحلنا السبب في المشكلة دي وليه تقليل سرعة الفيجا بيحلها ابقى شاكر جدا

ألف مبروك و الحمد لله على النجاح......... ان شاء الله يستفيدو باقي الأعضاء الذين عندهم نفس الكرت من المشكلة و حلها

faditek
13-01-2011, 17:46

المشكلة في الكرت نفسه انو لازم من الشركة نفسها تنزل سرعة ال GPU 25 على شان يكفي تشغيله بشكل جيد
طبعا ليس جميع الكروت فيها نفس العيب .... بعضهم فقط وهذه المشكلة طبعا صادفت عند بعض الأجانب في معظم المنتديات الأجنبية

ey@d-i7
13-01-2011, 21:33
مبروك أخي تخلصك من المشكلة و لو ممكن سؤال انت استخدمت ‏Afterburner ‎لخفض التردد عندما حلت المشكلة أو برنامج آخر ؟

faditek
14-01-2011, 00:18
مبروك أخي تخلصك من المشكلة و لو ممكن سؤال انت استخدمت ‏Afterburner ‎لخفض التردد عندما حلت المشكلة أو برنامج آخر ؟
أخي الكريم

أولا قمت بتجربت تخفيض الكلوك من 750 الى 725 عن طريق برنامج MSI afterburrner للتجريب عندما عرفت حل المشكلة بهذه الطريقة قمت بأخذ صورة عن البيوس الخاص بالكرت و قمت بتعديله ثم حملته على الكرت لكي لا أحتاج مرة أخرى لتخفيضه اذا ما قمت بتزيل الويندوز من جديد
و هكذا أصبح الكرت 100%

Maxwell
14-01-2011, 00:38
انا عندي نفس المشكلة بنفس الكرت ونفس الشركة اعتقد ان هذا عيب مصنعي..

وللاسف جربت كل الحلول لا فائدة لا بد من تغيير الكرت.

faditek
14-01-2011, 00:59

أخي الكريم
حل المشكلة بسيط جدا ...... قم بحلها كما ذكرت سابقا و سترى الفرق..... قبل أن تتسرع و تهدر أموالك

TAMER_ELMASREY
14-01-2011, 01:43

استخدمت MSI AfterBurner وقمت بتقليل ال core clock ل 700 ، ممكن كمان تجرب 725 انا عملتها واشتغلت برضه لو مشتغلتش يبقى 700 تفي بالغرض ، ولو حصل معاك ( زي ما حصل معايا ) اي تهنيج بعد كدة تأكد من الكور مرة أخرى هتلاقي الكاتليست ( برنامج ايه تي اي ) رجعها 750 شيله تماما ونزله تاني عشان يبقى خاصية الاوفر درايف مقفولة ز ي اول مرة نزلته وساعتها مش هتتكرر .

فقط قم بتجريب هذا الحل الأخير ، انا كنت انا كمان هاغير الكارت والباور سبلاي بس الحمد الله اللي بعتني للموضوع ده برغم قدمه عشان الأخ faditek يحللنا الموضوع مشكور مرة تانية أخي الكريم وشكرا لشرح المشكلة .

Maxwell
15-01-2011, 01:20
نجحت الطريقة الى الان معي! لم يحدث اي جمود وشكرا لك اخي faditek

مع اني جربت باستخدام الcatalyst من قبل ولم يكن هناك فائدة....

تحياتي........

faditek
15-01-2011, 02:10
نجحت الطريقة الى الان معي! لم يحدث اي جمود وشكرا لك اخي faditek

مع اني جربت باستخدام الcatalyst من قبل ولم يكن هناك فائدة....

تحياتي........
الحمد لله أنك استفدت من التجربة ...أرجو ان تفيد غيرك بهذه المعلومة لكيلا يقعو بنفس المشكلة

Goku
15-01-2011, 13:52
بسم الله الرحمن الرحيم

واله مشكور faditek (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=11157513) علي الفكرة وهذه أول مرة أري حل فعال
وأرجو منك أن تصنع موضوع مخصوص لهذا الحل أو تسمح لي بصناعة الموضوع. :)
ومشكوور.