المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اريد كسر سرعة كارت HD 5750

الصفحات : [1] 2

TorrentLeech
22-04-2010, 00:24
ياريت يا جماعةحد يساعدنى لكسر سرعة الكارت

nero&dante
22-04-2010, 01:21
مالذي تحتاجه اخي
بامكانك البدء برفع الترد من خلال برنامج القيادة الان بالتدريج مع مراقبة الحرارة والثبات اثناء الضغط
او بامكانك البدء باستخدام احدى ادوات كسر السرعة ومنها msi afterburner ورفع التردد بالتدريج كما سبق

TorrentLeech
22-04-2010, 01:24
مالذي تحتاجه اخي
بامكانك البدء برفع الترد من خلال برنامج القيادة الان بالتدريج مع مراقبة الحرارة والثبات اثناء الضغط
او بامكانك البدء باستخدام احدى ادوات كسر السرعة ومنها msi afterburner ورفع التردد بالتدريج كما سبق

اللى عايز اعرفت بس ابدأ بترددات ايه مثلا؟؟

وازود بمقدرا قد ايه؟؟؟

واعرف ازاى اذا كان الكارت ثابت بعد كسر السرعة ولا لا؟؟

انا بضغط عليه ببرنامج FurMark درجة الحرارةاه بتزيد لكن عايز اعرف بردوا امتى يكون الكارت ادائه مش ثابت

nero&dante
22-04-2010, 01:47
في الحقيقة اخي كل من سالتهم بهذا المجال او قرات عن مواضيعهم يقولون انه يجب ان تقوم بالكسر بالتدريج
اي بزيادة 5mhz مثلا في كل مرة لكن انا عندما اقوم بكسر سرعة كرتي اقوم بذلك مرة واحدة او بمدقار جيد لاني لا استطيع ان انتظر الى ان اصل الى التردد المطلوب فاقوم بزيادة 5mhz على القل في كل مرة ولكن لا استطيع ان انصحك بذلك
لذلك بامكانك البدء بزيادة 10ّ~20 mhz كل مرة الى ان تصل الى مرحلة عدم الثبات ثم تتراجع حوالي 30mhz عن الحد الاخير لضمان الاستقرار طبعا مع الانتباه للحرارة
بالنسبة للضغط فالبرنامج الذي تستخدمه من اقوى واعنف البرامج للضغط على الكروت يمكنك ان تجري اختبار الثبات عليه لمدة 15د مثلا لتعرف اذا كان الكرت مستقر او لا اما في حالة عدم الاستقرار ستعرف بمفردك لان الجهاز على الاغلب سيهنج او يقوم باعادة الاقلاع:p:D
اذا اردت يمكنني ان احضر لك الحد الذي تم كسر الكرت اليه لتعرف الى اي مدى يمكنك الوصول به

TorrentLeech
22-04-2010, 01:56
في الحقيقة اخي كل من سالتهم بهذا المجال او قرات عن مواضيعهم يقولون انه يجب ان تقوم بالكسر بالتدريج
اي بزيادة 5mhz مثلا في كل مرة لكن انا عندما اقوم بكسر سرعة كرتي اقوم بذلك مرة واحدة او بمدقار جيد لاني لا استطيع ان انتظر الى ان اصل الى التردد المطلوب فاقوم بزيادة 5mhz على القل في كل مرة ولكن لا استطيع ان انصحك بذلك
لذلك بامكانك البدء بزيادة 10ّ~20 mhz كل مرة الى ان تصل الى مرحلة عدم الثبات ثم تتراجع حوالي 30mhz عن الحد الاخير لضمان الاستقرار طبعا مع الانتباه للحرارة
بالنسبة للضغط فالبرنامج الذي تستخدمه من اقوى واعنف البرامج للضغط على الكروت يمكنك ان تجري اختبار الثبات عليه لمدة 15د مثلا لتعرف اذا كان الكرت مستقر او لا اما في حالة عدم الاستقرار ستعرف بمفردك لان الجهاز على الاغلب سيهنج او يقوم باعادة الاقلاع:p:D
اذا اردت يمكنني ان احضر لك الحد الذي تم كسر الكرت اليه لتعرف الى اي مدى يمكنك الوصول به

ياريت فعلا لانى عايز اعرف اقصى حد لكسر سرعة الكارت

انا حاليا كسرت سرعة الكارت للتالى 825/1335 لكن خليت سرعة الفان 100 % وعملت اختبار بالبرنامج لمدة 12 دقيقة ودرجة الحرارة وصلت لـ 88 درجة لكن محصلش اى تهنيج او اى ريتسرت للجهاز

عايز اعرف هل الفان هفضل مخليها على 100% على طول سواء فى حالة خمول او ضغط؟؟

وهل فى ضرر لو فضلت سرعة الفان على 100%؟؟؟

nero&dante
22-04-2010, 02:07
اخي هل تقصد 825 للكور ام للذاكرة
يمكنك الوصول الى هذه الترددات 850 للكور و1370 للذاكرة بامان ان شاء الله
بالنسبة للفان بفضل وضعها على الاوتو لان وضعها على 100% طوال الوقت يقصر من عمرها قليلا بالاضافة الى ان الضغط الضي يقوم به furmark اقوى من الالعاب او البرامج اللتي ستستخدم الكرت ولاحراة جيدة الان
لكن حاول ان تجعلها على الاوتو وانظر الحرارة

TorrentLeech
22-04-2010, 02:18
اخي هل تقصد 825 للكور ام للذاكرة
يمكنك الوصول الى هذه الترددات 850 للكور و1370 للذاكرة بامان ان شاء الله
بالنسبة للفان بفضل وضعها على الاوتو لان وضعها على 100% طوال الوقت يقصر من عمرها قليلا بالاضافة الى ان الضغط الضي يقوم به furmark اقوى من الالعاب او البرامج اللتي ستستخدم الكرت ولاحراة جيدة الان
لكن حاول ان تجعلها على الاوتو وانظر الحرارة

انا كسرت السرعة كالتالى

وخليت المروحة على Auto ووصلت درجة الحرارة بعد نفس توقيت الضغط لمدة 12 او 11 دقيقة الى 95 درجة :eek:

nero&dante
22-04-2010, 02:28
عادي اخي الحرارة الخطرة تبدا من 100 او 105 وما فوق
لكن ما هو لكبر رقم وصلت اليه المرحة اثناء الضغط حاول ان تزده ب15~20% وانظر الحرارة مرة اخرى

TorrentLeech
22-04-2010, 02:33
عادي اخي الحرارة الخطرة تبدا من 100 او 105 وما فوق
لكن ما هو لكبر رقم وصلت اليه المرحة اثناء الضغط حاول ان تزده ب15~20% وانظر الحرارة مرة اخرى

طيب بصى كده معايا انا حاليا متحكم فى المروحة عن طريق برنامج MSI Afterburner وده الشكل اللى انا عامله قولى كده رأيك

nero&dante
22-04-2010, 02:37
صحيح لا تاخذني نسيت اقولك مبروك الكرت

TorrentLeech
22-04-2010, 02:38
صحيح لا تاخذني نسيت اقولك مبروك الكرت

ولا يهمك والله يبارك فيك وانا بشكرك على مساعدتى لكسر سرعته

nero&dante
22-04-2010, 03:01
لا تاخذني على التاخر ولكن لم انتبه الى الرد
ما رايك ان تجعل المروحة تدور على 65% عند درجة 60
وعلى 75% عند درجة 70
وهكذا

TorrentLeech
22-04-2010, 03:14
لا تاخذني على التاخر ولكن لم انتبه الى الرد
ما رايك ان تجعل المروحة تدور على 65% عند درجة 60
وعلى 75% عند درجة 70
وهكذا

تم التعديل لكن عموما ما رأيك فى التحكم بالمروحة عن طريق هذا البرنامج؟؟؟

nero&dante
22-04-2010, 03:24
الحقيقة لم اكن اعلم بوجود هذه الخاصية بالبرنامج ولكني الان افضل استخدامها كثيرا لعدة اسباب :
1- مشابهة للظبط المصنعي الا انها تناسب احتياج المستخدم اكثر(تطيل عمر المروحة على عكس الثبات على سرعة واحدة عالية)
2_ امكانية التعديل عليها على عكس الضبط الاصلي
3- حصر الكسر كله باستخدام برنامج واحد وعدم اختلاط الامر على المستخدم اثناء التنقل بين البرامج وخاصة اذا وجد بينها تعارض لا سمح الله مثل ما حصل معي

طبعا هذا الكلام بدون تغير بيوس الكرت حيث يمكن وضع الاعدادات المناسبة مع الكسر على انه كسر واعدادات من المصنع(ولكن في كثير من الاحيان تغير البيوس يلغي الضمان)
والان بعد اذنك ساذهب للنوم
ولكن اذا احتجت اي شي انا والاخوة موجودون ان شاء الله
تصبح على خير

TorrentLeech
22-04-2010, 03:28
الحقيقة لم اكن اعلم بوجود هذه الخاصية بالبرنامج ولكني الان افضل استخدامها كثيرا لعدة اسباب :

1- مشابهة للظبط المصنعي الا انها تناسب احتياج المستخدم اكثر(تطيل عمر المروحة على عكس الثبات على سرعة واحدة عالية) 2_ امكانية التعديل عليها على عكس الضبط الاصلي 3- حصر الكسر كله باستخدام برنامج واحد وعدم اختلاط الامر على المستخدم اثناء التنقل بين البرامج وخاصة اذا وجد بينها تعارض لا سمح الله مثل ما حصل معي
طبعا هذا الكلام بدون تغير بيوس الكرت حيث يمكن وضع الاعدادات المناسبة مع الكسر على انه كسر واعدادات من المصنع(ولكن في كثير من الاحيان تغير البيوس يلغي الضمان)
والان بعد اذنك ساذهب للنوم
ولكن اذا احتجت اي شي انا والاخوة موجودون ان شاء الله
تصبح على خير

وانت من اهل الخير ان شاء الله والف شكر ليك

ومستنى اسمع الاراء بخصوص كسر السرعة وهل كده امان ولا ايه النظام؟؟؟

nero&dante
22-04-2010, 03:46
ان شاء الله كده الوضع امن وتمام
ان شاء الله بكرة نسال كمان عشان تتاكد وتطمن اكثر

PC - 17
22-04-2010, 07:13
الف مبروك على الكرت الجديد
https://www.arabhardware.net/forum/images/visioncollison/misc/videocard.gif GIGABYTE Radeon HD 5750 1GB GDDR5@825/1335MHZ جرب برنامج HUD (https://www.gigabyte.com.sa/FileList/WebPage/vga_20080718_gamerhud/tech_20080718_gamerhud.htm) من جيجا بيت ممكن يرفع الفولت بتاع الكرت جربة و قولنا النتيجة

S@M
22-04-2010, 10:46
انصحك بأستخدام خاصية كسر السرعة الموجودة فى التعريف نفسة ...حتى تكون بمأمن...من اى خطأ يمكن ان يكلفك فقدام كرتك

اخى العزيز ....

TorrentLeech
22-04-2010, 13:25
الف مبروك على الكرت الجديد جرب برنامج HUD (https://www.gigabyte.com.sa/FileList/WebPage/vga_20080718_gamerhud/tech_20080718_gamerhud.htm) من جيجا بيت ممكن يرفع الفولت بتاع الكرت جربة و قولنا النتيجة

الله يبارك فيك

هل رفع الفولت ده علشان كسر سرعة اكتر؟؟؟

TorrentLeech
22-04-2010, 13:27
انصحك بأستخدام خاصية كسر السرعة الموجودة فى التعريف نفسة ...حتى تكون بمأمن...من اى خطأ يمكن ان يكلفك فقدام كرتك

اخى العزيز ....

هو انا كسرت السرعة عن طريق برنامج MSI Afterburner هل فى اى ضرر؟؟ يعنى ارجع الاعدادات على الافتراضى واكسرها مرة تانية عن طريق ATI Overdriver ؟؟؟

وياريت تقولى كده ايه اخبار درجات الحرارة وكمان ياريت رأيك فى التحكم فى مروحة الكارت عن طريق برنامج MSI Afterburner ؟؟؟

nero&dante
22-04-2010, 14:28
السلام عليكم
اخي بالنسبة لرفع الفولت فلا داعي له فانت لا تقوم بالكسر لتحقيق ارقام عالمية والكسر الذي قمت به كافي جدا لتديم اداء رائع بفارق واضح
اما بالنسبة للكسر من داخل التعريف فهو افضل طبعا ولكن الكسر الذي قمت به جيد وهذا من افضل برامج الكسر بالضافة الى تعديل سرعة المروحة الذي قمنا بتعديله وطالما ان الكسر جيد وثابت مع درجات حرارة جيدة فلا يوجد مشكلة من استخدام البرنامج بالاضافة الى ان نتيجة البرنامجين واحدة
ما رايك اخي سام

TorrentLeech
22-04-2010, 15:27
اخوانى الكرام انا رجعت كلشئ زى ما كان وبعدين روحت للـ ATI Catalyst وكسرت السرعة عن طريقه وظبط سرعة المروحة عن طريق برنامج MSI Afterburner وعملت ضغط ببرنامج Furmark

ياريت اسمع الاراء وكمان فى حاجة غريبة انا لما كسرت السرعة عن طريق برنامج التعريف الترددات لم تتغير فى برنامج MSI Afterburner كما بالصورة

S@M
22-04-2010, 15:37
طالما كسر ت السرعة ببرنامج اخر والدنيا ماشية معاك سليمة يبقا خليك مستمر يا عزيزى ...ومبروك الكسر :)

TorrentLeech
22-04-2010, 15:39
طالما كسر ت السرعة ببرنامج اخر والدنيا ماشية معاك سليمة يبقا خليك مستمر يا عزيزى ...ومبروك الكسر :)

ياريت اعرف رأيك فى المشاركة السابقة فى درجات الحرارة خصوصا

https://www.arabhardware.net/forum/showpost.php?p=1357660&postcount=22

nero&dante
22-04-2010, 16:25
اخي ما وضع التهوية عندك
حاول تزويد سرعة المروحة 10% حسب المخطط الذي الحالي وانظر الحرارة
على فكرة اذا كان لديك فتحة امام كرن الشاشة فوضع مروحة امامه يساعد كثيرا على تخفيض الحرارة:)

TorrentLeech
22-04-2010, 16:27
اخي ما وضع التهوية عندك
حاول تزويد سرعة المروحة 10% حسب المخطط الذي الحالي وانظر الحرارة
على فكرة اذا كان لديك فتحة امام كرن الشاشة فوضع مروحة امامه يساعد كثيرا على تخفيض الحرارة:)

انا تهوية الكيسة دى عموما جبلتى وش فى دماغى الكيسة الجاما Small

TorrentLeech
22-04-2010, 17:46
دلوقتى فى مشكلة برنامج MSI Afterburner بيهيس البرنامج مش بيقرأ انى كاسر سرعة الكارت وبيرجع للترددات الافتراضية لما بعمل ريسترت للجهاز وبعدين ادخل اظبط اى حاجة فى الـ Setting بتاعه واضغط OK يقرأ الترددات اللى انا كسرت ليها السرعة ايه الحكاية دى عيب من نسخة البرنامج ولا ايه النظام؟؟؟

PC - 17
22-04-2010, 17:49
الله يبارك فيك

هل رفع الفولت ده علشان كسر سرعة اكتر؟؟؟

طبعا مثلا لو انت وصلت مع التردد 825 بثبات تام مع رفع بسيط فى الفولتية لاضرر منة ممكن توصل لسرعة 875 بثبات تام ايظا :)

وهذا البرنامج الوحيد المخصص لبطاقات جيجابيت فقط

ملحوضة مهمة ليس كل الكروت جيجابيت ينفع معها رفع الفولتية يعنى ممكن ينفع وممكن لا لو نفع ماشى خير لو منفعش الاحسن تفضل على كسر برنامج القياده CCC

TorrentLeech
22-04-2010, 17:55
طبعا مثلا لو انت وصلت مع التردد 825 بثبات تام مع رفع بسيط فى الفولتية لاضرر منة ممكن توصل لسرعة 875 بثبات تام ايظا :)

وهذا البرنامج الوحيد المخصص لبطاقات جيجابيت فقط

ملحوضة مهمة ليس كل الكروت جيجابيت ينفع معها رفع الفولتية يعنى ممكن ينفع وممكن لا لو نفع ماشى خير لو منفعش الاحسن تفضل على كسر برنامج القياده CCC

عموما هو حاليا كسر السرعة بالترددات دى لحد دلوقتى راضينى وعامل معايا اداء اعلى من الترددات الافتراضية بشكل كبير لو احتجت انى اكسر اكتر من كده هبقى احاول اشوف البرنامج ده ان شاء الله

لكن ياريت حد يفيدنى فى حكاية برنامج MSI Afterburner ده

nero&dante
22-04-2010, 18:32
للاسف اخي هذا التعارض لا بد منه عند استخدام اكثر من برنامج لكسر السرعة زخاصة اذا كان احدهما هو التعرف نفسه وهذا ما حصل معي ايضا لذلك عليك ان تختار واحد وتعتمد عليه
وانا انصحك ب msi aftertburner مع تعديل المروحة على الوضع السابق او بامكانك ان تعتمد على خاصية الكسر من التعريف
طبعا لاتنسى تفعيل خاصية الكسر الدائم من البرنامج msi حتى لا تطر ان تعيد العملية بعد كل اعادة للتشغيل