المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ارجو المساعده مشكله فى folder option windows7

احزان بلا اوتار
03-05-2010, 02:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ازيكم ياشباب

محتاج مساعدتكم

انا عندى ويندوز سفن

والخاصيه بتاعت اظهار الملفات المخفيه مش لقيها

وعندى ملفات كتيرمخفيه ومش عارف اظهرها شكيت فى النسخه تكون مش كامله بس نزلت نفس النسخه على جهاز واحد صحبى والخاصيه موجوده عنده عادى مش عارف انا ليه مش ظاهره عموما الصوره هتوضح الموضوع

النديم
04-05-2010, 18:25
لديكَ فايروس أوعدة فايروسات عملت على تعطيل إظهار خيارات المجلد، كي لا تظهر الملفات المخفية، وهذا السلوك شائع في معظم الفيروسات الحديثة.
بمان أن الشك قوي بأن الجهاز مصاب بالغيروس... لذا فإن تثبيت برنامج مضاد للفيروسات والجهاز بهذه الحالة غير ذي جدوى، إذن... المطلوب فحص القرص الصلب والتخلص من الفيروسات من خارج نظام التشغيل. توفر بعض البرامج الممتازة لمكافحة الفيروسات إمكانية إنشاء قرص قابل للأقلاع بواجهة رسومية سهلة الإستعمال، ويحتوي ذلك القرص على برنامج مضاد للفيروسات فقط، يمكن عن طريقه فحص الجهاز والتخلص من الفيروسات إن وجدت.
فتش أخي في بعض المواقع العربية (مثل myegy أو arabseed) عن نسخة ISO من قرص Avira أو Kaspersky للطواريء وإحرقها الى قرص مُدمج تقلع به جهازك وتتخلص من الفيروسات.
إذا لم تظهر خيارات المغلف أخبرنا لندلك على طريقة إظهارها بتعديل القيمة التي عبثت بها الفيروسات.
النديم

محمد حسين السيد
05-05-2010, 18:31
اخى الكريم ادخل على start ثم run ثم اكتب regedit بعد كدة تدخل على hkey_current_user وبعد كدة تدخل على software ثم microsoft ثم windows ثم current virgen ثم explorer ثم advanced ثم folder ثم hidden ثم show ثم فى الجهه المقابلة هتلاقى CheckedValue دوس عليها دبل كليك ثم خلى القيمة 1 ثم اوك وقولى اية النتيجة اذا ما نفعتش الطريقة دة يبقى انت لسة الفيروس موجود حاول تشيلة بأة برنامج فيروس قوى وان شاء الله المشكلة هتتحل
وفقكم الله

mokhtar2002
07-05-2010, 10:45
مشكووووووووووووووووووووووووووووووووووور
هجرب واقولك ع النتيجه