المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسارات بسيطة بخصوص الكولر ال stock وخاصية smart fan

forzaredz
04-05-2010, 03:05
السلام عليكم
لو سمحتم عندي استفسارات بسيطة بخصوص الكولر ال stock

1- هل فيه ضرر من اني اعمل disable لخاصية ال samrt fan ؟
2- في حالة اني عملتلها disable فالمفروض يكون سرعتها كام ؟ وفي حالة ال enable تبقي كام
3- انا قريت ان فيه برامج بتزود من سرعة مروحة البروسيسور فهل لو استخدمت احدهم ممكن يتسبب في ضرر من اي نوع ؟ وايه افضل البرامج اللي بتعمل كدة ؟

الكلام ده لاني ناوي باذن الله اشتري مشتت محترم بس لسه كمان شهر وانا الكولر اللي عندي خلاص بيودع فعايز استغله لاخر قطرة :)؟

اكسمان
04-05-2010, 04:07
اخي الكريم خاصية smart fan هي ان
المروحه بتشتغل علي تلتين سرعتها في وضع الحراره الطبيعي للبريسيسور ولما تزيد حرارة البريسيسور عن معدل معين(علي حسب نوع وضبط البورده) بيتشتغل بكامل سرعتها وبترجع لما الحراره بتقل
لو انت عاوز مروحه البريسيسور تشتغل بكامل سرعتها اعمل للخاصية disable وبكده هيتوقف عملها باذن الله

forzaredz
04-05-2010, 04:40
تسلم يا باشا بس اللي عايز اعرفه هل ده فيه اي خطورة من اي نوع لان للاسف الحرارة عندي عالية جدا
وياريت حضرتك تجاوبني علي الاستفسار الخاص ببرامج تزويد سرعة المروحة

اكسمان
04-05-2010, 05:37
مافيش اي خطوره طبعا يتنج عن تعطيل هذه الخاصية انما الجانب السلبي الوحيد هي قصر عمر مروحه البريسيسور علي المدي البعيد
بالنسبة لبرامج تزود سرعه مروحه البريسيسور اعتقد لا لم اسمع بها
انما برامج لقياس سرعه مروحه البريسيسور او اي مروحه بثلاثة بن اسلاك راكبة في المذربورد
انما التحكم بالمراوح يتم عن طريق بيوس المذربورد او شراء متحكم يدوي لي مروحه تريد التحكم بها

forzaredz
04-05-2010, 09:56
الف شكر ليك يا باشا علي الرد والاهتمام
جزاك الله كل خير