المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : explorer.exe جبلي الجلطه

sweet_jojo
08-05-2010, 22:08
مساء الخير
كيفكم انشالله الكل يكون بصحه وعافية

عندي مشكله صرلها شهرين وانا مو حاسه

ويمكن اكثر

أنا عندي هارد ديسك خارجي 250 غيغا صرلو سنتين

وكل شي مخزنة عليه

في الفتره الاخيره صرت لما افتحو بطييييئ واحيانا لما بدي احذف ملف بيعلق الجهاز

وبيعلق لدرجه انو لازم اعيد التشغيل

عندي برنامج unlocker لازله الملفات العالقه كنت استعملو عشان احذف الملفات يلي بتعلق الجهاز

وبآخر فتره لاحظت انو كل ملف بإستخدام هالبرنامج فيه فايروسexplorer.exe

وعن طريق هالبرنامج ماقدرت امحيه بس اظهرلي ياه

حاولت كل الطرق عشان امحي هالفايروس بس مابيمشي الحال

لا والداهية بيتكاثر

يعني في ملفات سليمه عم تنضرب بمجرد ما اكبس عليها

طبعا الهارد صار تقيل مره وبيجبلي المرض وكرهت عمري

مع العلم انو جهازي سليم من هالفايروس

دخلت عالنت وبحثت ومالقيت حل وجربت كل شي والبلا موجود لسه

ياريت تساعدوني مشكلتي عويصة

بنفس الوقت مابدي اخسر ملفاتي :(

تحياتي

sweet_jojo
10-05-2010, 15:26
اللي أفهمو انو مافي حل؟ :(

ahmadrashad
10-05-2010, 16:06
السلام عليكم ورحمة الله

الحل عندك انك تفك الهارد دسك الخاص بك وتفحصة بالكامل علي جهاز زميل لك مثلا بس يكون عندة انتي فيرس قوي ومحدث حتي اخر يوم ،،، بس الا انا فهمتو من كلامك انك عندك هارد اخر منزل علية نظام التشغيل الخاص بك والا انا مستغرب منة انو اذي الهارد الاساسي يكون خالي من هذا الفيرس والهارد المخزن علية البيانات يكون علية فيرس وهم يعملان في منظومة واحدة ،،،،،،،،المهم لو متقدرش تفك الهارد وتفحصة عند زميل انصحك بفك الهارد المخزن علية بياناتك وتنزل ويندوز اخر علي الهارد الاساسي وتنزل نسخة كاسبر اسكاي حتي لو تكون نسخة تجربة 30 يوم ولا تقوم بفتح اي قطاع علي الهارد الاساسي الا بعد تحديث الانتي فيرس وبعد ذلك قوم بتوصيل الهارد الثاني وافحصة وشوف هيتمسح معاك ام لا واخبرنا بالنتيجة وشكرا ...........:cdcd::cdcd::cdcd:

sweet_jojo
11-05-2010, 00:38
الهارد تم فحصه في جهاز اخر وتم تنظيفه من الفايروسات
بس اللي بقي هو explorer.exe لم يتم الكشف عنه بالكاسبر سكاي اساسا

الهارد خارجي وحاسوبي لايحتوي الفايروس هذا ماقصدت

لكن الهارد يحتوي على هذا الفايروس

الهارد تم فحصه من اسبوع ونصف

وبقي لدي مشكله explorer.exe

برنام unlocker كشف لي الفايروس لكن لا يستطيع قتله او فك التعليق عن الملفات اللتي تحتوي explorer.exe

ahmed-it
11-05-2010, 07:26
بص عشان تريح نفسك من المشاكل دي كلها .. لو عملت الحل اللى هقوله دلوقتي هترتاح جدا جدا

انت لازم تجيب اي هارد تاني ولو من اي حد من اصحابك و فرمته كله و نزل عليه ويندوز اكس بي و تنزل عليه برنامج BitDefender 2010 واعمله ابديت ... و بعد كده ركب الهارد بتاعك معاه بس يكون Secondry يعني الهارد بتاع صاحبك هو اللى هيقوم من هالويندوز و بعد كده تكشف عليه بالانتي فييروس و تشيل كل الفيروسات اللى عليه و بعد كده ركب الهارد بتاعك لوحده و شغله هتلاقيه كويس معاك .. و اذا حصل لا قدر الله و الويندوز بتاعك وقع .. ابقا نزله ويندوز تاني بس الاهم انك شيت الفيروسات اللى عليه .