المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : موضوع هدفه النقاش ليس اكتر :كل من يهمه اسم شركه ATI العريق !!!!!!!

SAD J.O.K.E.R
09-05-2010, 09:38
بسم الله الرحمن الرحيم

لاحظت في الاونه الاخيره ان القسم ده مليان مشاكل لكروت ATI:(
فهل هذا مشاكل تصنيع ام قله خبره ام عيب اخر في الجهاز
ام سبب في التعريف
توضيح بسيط
فقد قرات امس ان شركه AMD تعلن انها باعت اكتر من 6 مليون كارت ATI (https://www.tomshardware.com/news/radeon-dx11-directx-5970-eyefinity,10201.html) داعم للدايركت اكس 11
فلما لم يشتكي من هذه الكروت سوانا
هذا لقل خبره بعضنا وهذا ليس عيب
بعض المشكلات الي تواجهنا عند شراء كروت الشاشه ATI
:
1- عيب في التصنيع:mad: وهنا لا نلوم المستخدم انت تروح للشركه وتعمل مهرجان هناك هيجيبولك واحد جديد خايفين علي سمعتهم
وهذا نادراااا

2-عيب في الويندوز او الرامات او عدم سبات البروسيسور وا اشياء اخري كتيره لا يمكن ذكرهاااا
ودي بتحصل كتير

3-عيب في تعريف الكارت

4-عيب تبريد الكارت (ومن افضل الشركات في هذا المجال SAPPHIRE و XFX وHIS )

ودي بعض المشكلات اللي ممكن تواجهنا عند شراء كروت ATI واهمها عدم نضوج التعريف :(

وان شاء الله هعمل موضوع كامل لحل كل مشاكل كروت
ATI
:ah50:
:ah4:

SAD J.O.K.E.R
09-05-2010, 09:42
لو اشتريت كارت من ATI وفيه مشكله تعمل ايه !!

انا اقولك علشان حرام تبوظ سمعه شركه وانت مش قاصد
وحرام برده تجيب كارت مايشتغلش :mad:
صح ولا لأ

1_تتأكد ان المشكله من كارت الشاشه
ولو مش عارف
تعرض مشكلتك في قسم المعالج والذاكره واللوحه الام
ولو طلع العيب في كارت الشاشه اعرضها هنا
وهتلاقي امة لا اله الا الله بتقولك علي الحل :D
علشان ساعات
واحد يغير الويندوز ويقول الجهاز بقي بطيء
والعيب في كارت الشاشه
مهو كان شغال معاك حلو يا راجل
فياريت منوقعش نفسنا في مواقف محرجه علشان شكلك بيبقي وحش اوي:p

2_تنزيل احدث الدرايفرات بتاعت ATI من موقعها
لانها ساعات بتكون مضروبه من مواقع تانيه :mad:

3_ازاله الدرايفر القديم من جذوره وهنالك برامج كثيره
مثل
Perfect Uninstaller

قبل الشراء

1_التأكد من ان الكارت اصلي مش مقلد ودي بتحصل كتير اوي

2_شراء كارت ماركه كويسه زي
HIS & SAPPHIRE & XFX
بتفرق في تبريد البطاقه
واحسنهم في نظري SAPPHIRE:ah4:

SAD J.O.K.E.R
09-05-2010, 09:43
كيف تساعد غيرك في شراء كرت جديد

1-عدم الانحياز

2-عدم التهرب من الموضوع بان نيفيديا احسن واه تي اي وحشه

3-عمل مقارنات من مواقع مختلفه وعدم الثبوت علي موقع واحد

4-انك تفيد غيرك ازاي مثال :
لو واحد ميزانيته 1200 جنيه عايز كارت شاشه حلو في الحاله دي طبعا المنتدي كله هيدلوا حلول كتيره اهمها
ATI HD 5770 لان الكارت ده خرافه بالنسبه لسعره
وما تجيش انت تقول لأ زود 300 جنيه وهات GTX 275 طب هو ميزانيته كده
هتخليه يفكر في كارت تاني وتخش انت والاعضاء في موضوع انهي كارت الاحسن والراجل يقف بره
ولا هو استفاد ولا انت ريحت بالك
اظن الحكايه اتفهمت
ولو الكارت نفس السعر مش عيب تبين انهي الاحسن

معلومات خاطئه عند شراء كرت جديد

واحد يجي المنتدي ويقولي
عايز اشتري كارت شاشه
اشتري NVIDIA ولا ATI
يا جماعه احنا بنقارن بين كارتين مش شركتين
مثال :
نحن لا ننكر التفوق التكنولوجي لنيفيديا
ولكن نيفيديا ليست لديها كارت ينافس 5970 فها هذا معناه ان كروت نيفيديا احسن او اه تي اي احسن
لأ طبعا
حل المشكله دي

1-المقارنه بين كارتين ومن نفس الفئه مش اجيب كارت من الفئه المتوسطه واقارنه مع الفئه العليا
2-عدم الانحياز مثال :
واحد بيسأل علي انهي كارت احسن
ما اجيش اقولوا نيفيديا احسن كودا وفيزك
ولا ATI ما فيش كارت احسن من 5970
طب هو عايز انهي الاحسن في دول امكانياته وميزانيته كده
ما تلخبطوش انت بكلام مش فارغ :D
اديلوا المفيد بالمقارنات
وعدم الحياز لشركه ما
لان انت بضره كده مش بتفيده
قولوا علي الاحسن من حيث السعر والاداء
ولو ميزانيته حلوه قولوا الاحسن اداء
ويا ريت تكونوا فهمتووااااا

S@M
09-05-2010, 10:10
اولا .. شكرا لك يا عزيزى على الموضوع الهادف .

ثانيا ..كل عضو يرشح كرت من وجهة نظرة سواء عن تجربتة الشخصية او عن مراجعات قرأها سابقا ...

ثالثا ..عمر كلاام ألاعضاء ماكان كلاام فارغ ....!!

ما تلخبطوش انت بكلام فارغ
اديلوا المفيد بالمقارنات

كل تقنية موجودة فى الكرت ويعمل بها ولها فوائد لا بد من ذكرها ...حتى تكون نصب اعين العضو وممكن تغير رأية فى الآختيار ..!

رابعا ..

قولوا علي الاحسن من حيث السعر والاداء
ولو ميزانيته حلوه قولوا الاحسن اداء

طب ما كل الآعضاء بيعملو كدة يا عزيزى ....

لما العضو بيحدد الميزانية ...ويقول مثلا ...1000 جنية ...بنقولة على احسن حاجة فى حدود 1000!!

من الشركتين ...وهوة علية انة يقرر هياخد اية !!

The~Lord
09-05-2010, 10:30
يا عزيزي ال فيزكس و الكودا ده مش تقنيات فاضيه ده ليها لازمه كتيييييير قوي في الالعاب و البرامج و غيره .....الخ):);)

ثانيا : مينفعش نعطي للعضو منتج من شركه واحده حسب مزانيته لان احنا في ذلك المنتدي بنعطي للعضو افضل حاجه من الشركتين و هو يختار علشان مينفعش اعطيه من شركه واحده علشان محديش يقول ده متحيز لشركه ما و غير كدا و كدا وجبي لازم انصحه بالاثنين لان كل شركه فيها تقنيات بتتميز بيها ... و طبعا انا منفعش اكرهه في منتج ما من اي شركه و قولوا الشركه ده وحشه علشان كل شركه فيها الحلو و فيها الوحش و الكمال لله :)

nero&dante
09-05-2010, 11:14
شكرا لك اخي على اهتمامك

لو واحد ميزانيته 1200 جنيه عايز كارت شاشه حلو في الحاله دي طبعا المنتدي كله هيدلوا حلول كتيره اهمها
هتخليه يفكر في كارت تاني وتخش انت والاعضاء في موضوع انهي كارت الاحسن والراجل يقف بره
اظن الحكايه اتفهمت
ولو الكارت نفس السعر مش عيب تبين انهي الاحسن انا اخالفك في هذه النقطة اخي
انا ارى انه من الواجب ذكر الحلول الاخرى في حال وجودها بفارق قليل
خصوصا اذا كان الفرق يستحق

واحد بيسأل علي انهي كارت احسن
ما اجيش اقولوا نيفيديا احسن كودا وفيزك
لكن هذه التقنيات يمكن ان تشكل فرق على حسب استخدام العضو المراد من اجله شراء الكرت
مثل التصميم والريندر

wmehab
09-05-2010, 11:16
انا أؤيدك في كلامك كله حتي الآن. وفي انتظار المزيد

SAD J.O.K.E.R
09-05-2010, 11:24
خلاص تم تفنشه الموضوع
:p

SAD J.O.K.E.R
09-05-2010, 11:58
يا اخي سام

معلش انا غلط في كلمه كلام فارغ بس انا ما كنتش اقصد
وانا عارف ان الاعضاء بتعمل كده شوف قصدي ايه في الكلام ده

اظن الحكايه اتفهمت

والحكايه دي بتحصل كتير

Maximum_G
09-05-2010, 12:15
موضوع جامد وممتاز بالتوفيق وكلامك صح

Mshadow.me
09-05-2010, 12:24
اظن الحكايه اتفهمت

يا باشا اللي أنت بتقول عليه ده مش غلط

يعني أنت مثلا ميزانيتك لكرت الشاشة 1500 جنيه, أقولك هات ال5830 و بس, ولا أقولك ممكن تستني و تزود 200 جنيه و تاخد أداء أحسن بكتير اللي هو 5850

و متنساش أن كرت الشاشة من الحاجات المفروض يتصرف عليها, و لو صاحب الموضوع قال أنو أخره 1500 حاقوله هات ال5830 أو GTX260

أنا عارف أن ممكن صاحب الموضوع يتلخبط أوقات, عشان لازم هو كمان يدور في المراجعات اللي الأعضاء بيدوهالوا و يشوف أني الأنسب ليه

S@M
09-05-2010, 12:25
اظن الحكايه اتفهمت

الكلاام دة مش بيحصل ....لا نرشح الكرت الا على حسسب ميزانية العضو المطروحة ...وكمان بعد معرفة نوع البور سبلاى اللى عندة ان كان ناوى يشترى كرت قوى ...:)

لآن طالما العضو حدد ميزانية معينة ....يبقا وضع حد فاصل للموضوع ...:)

اما لو تم ترشيح كرت اعلى دة اكيد لآن العضو ممكن يقول جملة واحدة (( مش مهم الفلوس ))...فهمتنى يا عزيزى ..:)

وراجع المواضيع ...:)

SAD J.O.K.E.R
09-05-2010, 13:24
الكلاام دة مش بيحصل ....لا نرشح الكرت الا على حسسب ميزانية العضو المطروحة ...وكمان بعد معرفة نوع البور سبلاى اللى عندة ان كان ناوى يشترى كرت قوى ...:)

لآن طالما العضو حدد ميزانية معينة ....يبقا وضع حد فاصل للموضوع ...:)

اما لو تم ترشيح كرت اعلى دة اكيد لآن العضو ممكن يقول جملة واحدة (( مش مهم الفلوس ))...فهمتنى يا عزيزى ..:)

وراجع المواضيع ...:)

انا بتكلم ع المستقبل :D
انا عارف انه استنصاد منك :)
سيبنا ناكل عيش توست بقي
انت ما تعرفش انا مين اساسااا>>>احسنلك ما تعرفش:D
هو انا قليل في البلد ولا ايه
لا يا وديع الرجاله دي مش لابسه بنطلونات ولا ايه
:ah46:
بهزر محدش يزعل :ah50:
بس انا فاكر اني شفت حاجه زي كده مش فاكر فين :rolleyes:
وان شاء الله هعمل موضوع لحل جميع مشاكل كروت ATI
:ah4:

اكسمان
09-05-2010, 14:27
عزيزي ادخل المواقع الاجنبية وشوف كمية المشاكل التي سببتها بعض كروت 480و470 لبعض المستخدمين جميع المواقع التقنية الاجنبية بلا استثناء وعلي فكرة في اعضاء بيبيعوا في كروتهم كمان كروت استخدام يومين او ثلاثه
معني كلامي اي هاردوير في الدنيا ممكن يسبب مشاكل لسوء استخدامه او لتعرضه لاثار جانبية او لوجود خلل مصنعي فيه

overclockman
09-05-2010, 14:59
عزيزي ادخل المواقع الاجنبية وشوف كمية المشاكل التي سببتها بعض كروت 480و470 لبعض المستخدمين جميع المواقع التقنية الاجنبية بلا استثناء وعلي فكرة في اعضاء بيبيعوا في كروتهم كمان كروت استخدام يومين او ثلاثه
معني كلامي اي هاردوير في الدنيا ممكن يسبب مشاكل لسوء استخدامه او لتعرضه لاثار جانبية او لوجود خلل مصنعي فيه

ده كلام مظبوط يااكسمان وكل شركة لها مشاكلها

SAD J.O.K.E.R
09-05-2010, 16:26

صح كلامك يا اخي
الكمال لله وحده
لكل حاجه عيوبها ومميزاتها

الموضوع ده علشان في ناس المشكله عندهم مش في كارت الشاشه
وكده هم بيعملوا دعايه وحشه للشركه

HD5870X2
09-05-2010, 18:13
موضوع ممتاز يا عزيزي

ويجب أن أنبهك أيضاً ان كل ما ينطبق على ATI ينطبق على nVIDIA

بمعنى لو أتى شخص وقال ان بطاقة nVIDIA لديه بها مشكلة ثم بدأ يعمم الأمر على منتجات الشركة فأنا عن نفسي سأكون أول من يقف ضده

تنقسم المشكلات إلى ثلاثة أقسام :

1-مشكلة فعلية في الهاردوير وهذه نادرة جداً جداً بالفعل وخصوصاً مع ال Quality Control القوية أثناء التصنيع

2-مشكلة في التعريف وهذه أيضاً نادرة حيث يظهر تعريف رسمي ربما يسبب مشكلة مع لعبة ما أو مع تحكم في المروحة أو أي شيء آخر

3-مشكلة في تعارض التعاريف وهذه كثيرة الحدوث للأسف نتيجة لقلة خبرة البعض في طرق ازالة التعاريف قبل تثبيت التعريف الأحدث

4-مشكلة من الويندوز وهذه كثيرة أيضاً نظراً لإستخدام البعض نسخ معدلة من الويندوز أو نسخة من الويندوز تم تثبيت الكثير والكثير من البرامج عليا دون حاجة علية لها وحدث تعارض بين تلك البرامج وبعضها أدى إلى ظهور مشاكل أخرى ربما تتعلق بكارت الشاشة

SAD J.O.K.E.R
09-05-2010, 19:32
موضوع ممتاز يا عزيزي

ويجب أن أنبهك أيضاً ان كل ما ينطبق على ATI ينطبق على nVIDIA

بمعنى لو أتى شخص وقال ان بطاقة nVIDIA لديه بها مشكلة ثم بدأ يعمم الأمر على منتجات الشركة فأنا عن نفسي سأكون أول من يقف ضده

تنقسم المشكلات إلى ثلاثة أقسام :

1-مشكلة فعلية في الهاردوير وهذه نادرة جداً جداً بالفعل وخصوصاً مع ال Quality Control القوية أثناء التصنيع

2-مشكلة في التعريف وهذه أيضاً نادرة حيث يظهر تعريف رسمي ربما يسبب مشكلة مع لعبة ما أو مع تحكم في المروحة أو أي شيء آخر

3-مشكلة في تعارض التعاريف وهذه كثيرة الحدوث للأسف نتيجة لقلة خبرة البعض في طرق ازالة التعاريف قبل تثبيت التعريف الأحدث

4-مشكلة من الويندوز وهذه كثيرة أيضاً نظراً لإستخدام البعض نسخ معدلة من الويندوز أو نسخة من الويندوز تم تثبيت الكثير والكثير من البرامج عليا دون حاجة علية لها وحدث تعارض بين تلك البرامج وبعضها أدى إلى ظهور مشاكل أخرى ربما تتعلق بكارت الشاشة

كلامك صح
وانا عارف انه بينطبق علي NVIDIA
بس كروت نيفيديا تعارفها قليقه لو قارناها بتعاريف ATI الكثيره تحديث كل يوم
فبالتالي لقله خبره بعض الاعضاء بتكتر معاهم المشاكل من ATI علشان كثره تحديثهااااا
ونفيديا ممكن تشتغل بتعريف قديم عادي >>>>زي واحد صحبي معندوش نت وشغال بتعريف قديم

HD5870X2
09-05-2010, 20:23
الموضوع فقط له علاقة بكثرة وجود من يمتلكون بطاقات ATI في المنتدى حالياً

بمعنى آخر لو هناك 1000 شخص مثلاُ يمتلكون بطاقات ATI وظهرت مشاكل عند 50 شخص منهم فستكون النسبة 5%

ولو هناك 100 شخص يمتلكون بطاقات nVIDIA و10 منهم فقط لديهم مشاكل فستكون النسبة هي 10%

الأمور تحسب هكذا :)

S@M
10-05-2010, 11:50
انا عارف انه استنصاد منك :)استقصاد ؟؟!!!:)

عامتا يا عزيزى اذا كنت فهمتها كدة ماتزعلش منى وحقك عليا ...ولن ادخل مواضيعك مرة اخرى حتى لا تظن اننى استقصدك !!!:)

helmmmy
10-05-2010, 13:10

دائماً المعماريه الجديدة لها سلبياتا وايجابياتها

SAD J.O.K.E.R
10-05-2010, 14:44
استقصاد ؟؟!!!:)

عامتا يا عزيزى اذا كنت فهمتها كدة ماتزعلش منى وحقك عليا ...ولن ادخل مواضيعك مرة اخرى حتى لا تظن اننى استقصدك !!!:)

لأ ابوس ايدك
خش علي مواضيعي اعملي شغل :D
انا كنت بهزر :)
ليه ده انت حبيبي :ah4:
لو مدخلتش علي موضوع هزعل منك