المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة جامدة عندى وعايز ليها حل

arousi4
10-05-2010, 18:44
انا لسة مجمع جهاز من 4 شهور مواصفاتة :

Phenom II X4 945 3.0GHz, 8MB Total Cache, 4000MT/s Bus
Gigabyte GA-MA770T-UD3P P
HIS HD 5750 iCooler IV 1GB GDDR5
Kingston 2GB DDR3 bus 1333MHz CL9
Western Digital Blue 500GB AAKS 16M Cache SATAII
GAMMA 350W
ودلوقتى عندى مشكلة جامدة اوى اول مببتدى العب العاب زى افاتار او نيد فور سيبيد او اى لعبة بلاقى صوت مروحة الفانة الخاصة بالبروسيسسور ببقى عالى بشكل غير طبيعى وبتسخن كل حاجة فى الجهاز كارت الشاشة والبوردة والهارد والباور صبلاى فكنت عايز اعرف العيب من مروحة الفانة ولا فى حاجة غلط عندى فى الاعدادات ولا اية المشكلة وكنت عايز حل ارجوكم من خبراك المنتدى انا عارف انى طولت بس معلش انا مش برتاح غير من ارائكم المتميزة معلش نسيت اقول اول مبقفل الالعاب صوت الفانة بيكون عادى

jasonbiggs
10-05-2010, 19:29
فى انتظار اراء الخبراء لان ديه نفس المواصفات الى انا كنت ناوى اجبهاااااا

said_sat
10-05-2010, 20:05
اخى العزيز ظبط التبريد فى الكيسه خصوصا الكيسه الجاما تبريدها عقيم

حاول تعمل تعديل فى الكيسه ممكن تركب مروحه فى السقف لطرد الهواء ومروحه من الامام للشفط
ممكن تركب مروحه تحت الدى فى دى مكان الفتاحات الاضافيه بتعت الديفيدى وهاتبقى للشفط
حاول تعمل اى منظر للتبريد وانت وشطارتك والامور هاتبقى تمام

arousi4
11-05-2010, 19:25
يعنى المشكلة مش مشكلة مروحة فانا ولا اية ومع العلم كارت الشاشة لية مروحة تبيد خاصة بية وفى مروحة اضافية فى الكيسة كنت عايز اعرف بس المشكلة فين والف شكر للاخ سيد على الافادة

said_sat
12-05-2010, 02:37
زى ماقلتلك فى المشاركه السابقه لازم تظبط نظام التبريد فى الكيسه عشان الهواء يبقى متجدد بصوره اسرع داخل الكيسه
يعنى ببساطه لازم هواء متجدد يدخل الكيسه ليختلط باجزاء الهواء الساخن داخل الكيسه ويطر الى الخارج
المروحه بتعت المعالج وبتعت كارت الشاشه بتبدد الحراره من المعالج بس كذالك كارت الشاشه
وتظل الحراره المبدده مخزونه داخل الكيسه فتتسبب بارتفاع كل مكونات الكيسه من الداخل

masklove
12-05-2010, 03:37
لو عندك برنامج everest >>> tools >> system stability test واضغط علي البروسيسور لمدة 10 دقائق وارفع لنا صورة من درجة الحرارة اثناء الضغط وعدد لفات المروحة اثناء الضغط