المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : Proplem in Windows 7 Accounts

me_alone
13-05-2010, 18:15
عندى على الجهاز windows7 و فيه شغل SQL و فى Patch File لازم أشغله عشان يسحب داتا من حاجه معينة
و هو بيتعمله Load من windows\system32 فكل لما أجى أشغله كان يتطلعلى رسالة خطأ انه مش قادر يفتح و كان بيقول Access Deny فأكتشفت أن المشكلة أن الأكونت بتاعى مش قادر يعدل فى windows\system32 رغم أنه administrator بس مالهوش صلاحيات على الفولدر ده .. فأضطريت أدخل على اكونت Administrator الأساسى و أشغل الباتش من عليه و أشتغل فعلاً تمام .. و جربت أعمل صلاحيات للأكونت التانى على الفولدر ده لاقيت انه مينفعش اعمل صلاحيات حتى و المشكلة انى لما برجع على الاكونت التانى بيكون الباتش اتفعل على administrator بس .. فهل يا ترى فى حل أو حاجه انا مش واخد بالى منها .. لأنى مش عايز أفضل أعمل كل الشغل ده على الأكونت administrator

hkr_7878
14-05-2010, 23:45
with SQL DB you have to have an account to own access to the DB and in your case its the administrator if you want to grant the ownership to other user you have to specify and write the user in place of the administrator

Dr SaLoMa
15-05-2010, 01:25
بالظبط كده زى ماقال لحضرتك ادخل فى سيكيورتى وخد الاونرشيب بتاعت الفولدر مكان الادمنستريتور
ولو فيه برمشن او سيكيورتى مانعه كده حاول تبص عليها وفى انتظار الرد

me_alone
15-05-2010, 11:31
برضه نفس المشكلة و كل ما اجى اعمل ownership يجى عند ملفات معينة و يقوللى Error - acces Deny

فلو ممكن لو فيه شرح مفصل عن Permissions

انا شغلا الباتش Run as administrator
بس حابب اعرف مشكلة ان فى ملفات مش عارف اعملها صلاحيات

hkr_7878
16-05-2010, 16:26
you have to add via SQL services the account not talking about folder permission