المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيفيه غلق مراوح الكيسه

valantino2006
17-05-2010, 06:58
السلام عليكم
اولاً انا مش عارف الموضوع ده ممكن ولالأ
بس اكيد عرب هاردوير هيفدنى فى الموضوع ده

انا عندى كيسه GAMMA 6XG3 Mini Server 400W
وكنت بفكر انى اخلى الجهاز يكون شغال بليل يعمل دونلود ويخلص شغل وانام انا
بس المشكله ان الكيسه فيه مروحه اماميه وخلفيه 120 وطبعاً صوتها واضح ومزعج تقريباً

فأنا كنت عايز برنامج او اداه تقفل المراوح ديه وانا نايم
واما اصحى واشتغل ع الجهاز ابقى اشغلها تانى
واسيب بس مروحه الباور سبلاى والبروسيسور هما اللى شغالين لأن صوتهم مش باين

فيريت لو حد يساعدنى فى الموضوع ده
ومتشكر ليكم

gran
17-05-2010, 13:29
اعتقد تستطيع نزع هذه المراوح يدويا واعادة تركيبها متى شأت

Extreme2
17-05-2010, 13:49
عليكم السلام
على حسب ..
اذا كانت المرواح موصلة مع البور سبلاي مباشرة فلا يمكن ذلك إلا بفصلها ووصلها مرة اخرى , أما إن كانت موصولة مع اللوجة الأم فيمكن أن تتحكم بها عن طريق برنامج Speed Fan كما أفعل أنا .
طبعا هناك طرق عديدة اخرى كتركيب متحكم يدوي للسرعة , أو توصيل المراوح على تغذية 7 فولت بدل 12 لتخفيف سرعتها والضجيج .

gran
17-05-2010, 14:39
عليكم السلام
على حسب ..
اذا كانت المرواح موصلة مع البور سبلاي مباشرة فلا يمكن ذلك إلا بفصلها ووصلها مرة اخرى , أما إن كانت موصولة مع اللوجة الأم فيمكن أن تتحكم بها عن طريق برنامج Speed Fan كما أفعل أنا .
طبعا هناك طرق عديدة اخرى كتركيب متحكم يدوي للسرعة , أو توصيل المراوح على تغذية 7 فولت بدل 12 لتخفيف سرعتها والضجيج .

اخي نواف انا وجدت عرض مغري في EBAY هو NOCTUA NF-P12 و NOCTUA NF-R8 كلاهما بسعر 26دولار مستعمله استخدام خفيف وبحاله ممتازه خاصه بعد ماسمعت انها هادئه جدا في الاداء
اي نصيحه اثناء تركيبها ؟
وشكرا

valantino2006
17-05-2010, 14:52
اعتقد تستطيع نزع هذه المراوح يدويا واعادة تركيبها متى شأت

للأسف مش هقدر افك الجهاز واركبه كل ما احب انى اقفل المراوح

عليكم السلام
على حسب ..

المرواح موصله ع اللوحة االام
وهل إذا تم غلقها بواسطه السبيد فان وترك الجهاز يعمل دونلود
ممكن يسبب مشكله للجهاز ولا فميش خطر بأذن الله ؟
مع العلم ان الجهاز مش هيعمل حاجة الا الدونلود فقط

وكيف يتم غلق المراوح من خلال برنامج سبيد فان ؟

وشكراً جزيلاً

alayoubi
17-05-2010, 17:18

لازم تتأكد من البرنامج انه يدعم البورد الي عندك بالأول من الخيارات داخله لأنه لا يدعم الكثير من البوردات .

eslamgm
17-05-2010, 22:07
سلك و مفتاح on/off
و ثبته خلف الكيسه

Extreme2
18-05-2010, 01:15

حمّل Speed Fan (https://www.softpedia.com/get/System/System-Info/SpeedFan.shtml) , ثم قم بتعديل السرعة من المفاتيح المشارة بالاسهم :

valantino2006
18-05-2010, 02:37
لازم تتأكد من البرنامج انه يدعم البورد الي عندك بالأول من الخيارات داخله لأنه لا يدعم الكثير من البوردات .

شكراً لك اخى ايوبى ع الرد
ومن الواضح ان البرنامج لا يدعم اللوحه الام الخاصه بى
لاننى دخلت ع البرنامج وفعلت مثل ما قال الاخ Extreme2
ولكن لم تغلق المراوح

سلك و مفتاح on/off
و ثبته خلف الكيسه

للأسف اريد برنامج يغلق المراوح طريقه اسهل :)

حمّل Speed Fan (https://www.softpedia.com/get/System/System-Info/SpeedFan.shtml) , ثم قم بتعديل السرعة من المفاتيح المشارة بالاسهم :

شكراً لك اخى
ولكن لم تغلق المراوح
ماذا افعل ؟

ونوع اللوحه الام
Gigabyte P43-DS3L

valantino2006
18-05-2010, 16:18
ممكن مساعده ؟

alayoubi
18-05-2010, 16:56
^^^
شوف الحلول التانية الي ذكرها الأخ Extreme2

valantino2006
18-05-2010, 18:01
^^^
شوف الحلول التانية الي ذكرها الأخ Extreme2

يا مرحب اخى ايوبى
مش بشوفك ع الايميل :)

أما إن كانت موصولة مع اللوجة الأم فيمكن أن تتحكم بها عن طريق برنامج Speed Fan كما أفعل أنا .

هو ده الحل الوحيد اللى يناسبنى , انا عايز اقفل المراوح خالص
بس من غير ما افتح الكيسه من خلال برنامج فقط

ارجو المساعده

alayoubi
18-05-2010, 21:02
طيب ما تشوف المنافذ الي ممكن تتحكم بيها من جوا البيوس واتأكد انك موصل المراوح عليها , لكن ممكن تقلل سرعتها لأقل درجة بس مش اغلاق نهائي ..

غير كده مفيش حلول :)

غرباء
18-05-2010, 21:32
أخي انصحك بتركيب المروحة على فولتية 5 فولت ولن تسمع لها أي صوت وإن وجدت ان السرعة غير كافية عدلها إلى 7 فولت .

طريقة مفصلة ومرتبة لل 7 و 5 فولت :
https://www.techpowerup.com/articles/other/137

وهذه طريقة ابسط واسهل جدا لتعديل سرعة المروحة :

وأستعملها دائما

ببساطة :
أحمر+أسود = 5 فولت
أصفر+أحمر = 7 فولت

* السرعة على 5 فولت لن تُسمع نهائيا وجرب وخبرنا :)

3m.Ahmed
18-05-2010, 23:28
أحمر+أسود = 5فولت
أصفر+أسود=7 فولت

تصحيح اخي غرباء
احمر و اسود 5 فولت
اصفر و اسود 12 فولت
اصفر و احمر 7 فولت
مع العلم ان استخدام طريقة اصفر و احمر 7 فولت بتعمل حمل علي الباور سبلاي لان بتمشي في عكس اتجاه خط ال 12 فولت
5 فولت علشان تحصل في النهاية علي ال 7 فولت

عموما ان شخصيا مطبق طريقة ممتازة بدون تاثير سلبي علي الباور سبلاي و بدون غلق تام للمرواح و باقل ضوضاء و امكانية التحكم في سرعة المروحة
انت تجيب محول DC من عند بتوع الكهربا او الالكترونيات يكون الخرج بتاعه متعدد الفولت لحد 12 فولت و الامبير بتاعه 1 امبير لو حتشتغل لات مرواح او اقل عليه لو اكتر من تلاتة مرواح احسن و اضمن تجيب 2 امبير
و تفصل المرواح بتاعتك من الباور سبلاي و توصلها في المحول مع مراعاة القطبية + -
و تظبط علي الفولت اللي يناسبك من حيث الضوضاء و عموما ما بين 6-9 فولت مناسب انا شخصيا شغال 7.5 فولت
و بكده تكسب انخفاض كبير في الضوضاء + استمرار تهوية مكونات الجهاز + تراب اقل

لو مصر علي انك تفصلهم نهائيا هات من عند الكهربائي مفتاح اباجورة و ده مفتاح صغير on off و اقطع السلك الاحمر لاول مروحة راكبه في الباور سبلاي و بعدين اخرج بطرفي السلك المقطوع من خلف الكيسة و ووصلهم في المفتاح
كده ممكن تفصل او تشغل براحتك و من مزايا مفتاح الاباجورة انك لو لاقيت فتحة مناسبة لراس المفتاح ممكن الراس بس تخرج و الجسم يفضل جوه الكيسة و تربط الاراس البلاستيك القلووظ بتاعته و بكده يتثبت في الكيسة بشكل ممتاز
لكني لا افضل الفصل التام لان الكيسة حتسخن و حتاثر علي عمر المكونات و علي راسهم الهارد اللي حيفضل شغال طول الليل كتابة للدونلود اللي بتعمله

فكرة اخري لكني لم اجربها هو استخدام مفتاح Dimmer زي مفتاح الصوت في جهاز الكاسيت بحيث نعمل مقاومة و نتحكم في التيار الخارج من ال 12 فولت من الباورسبلاي الي المرواح و بالتالي نتحكم في سرعة المرواح

NeVeR BaCk
19-05-2010, 00:24
ما شاء الله على الأخوة هنا ... ربنا يوفقهم لكل خير يا رب

valantino2006
19-05-2010, 00:35
طيب ما تشوف المنافذ الي ممكن تتحكم بيها من جوا البيوس واتأكد انك موصل المراوح عليها , لكن ممكن تقلل سرعتها لأقل درجة بس مش اغلاق نهائي ..

غير كده مفيش حلول :)

هشوف وارد عليك

أخي انصحك بتركيب المروحة على فولتية 5 فولت ولن تسمع لها أي صوت وإن وجدت ان السرعة غير كافية عدلها إلى 7 فولت .

طريقة مفصلة ومرتبة لل 7 و 5 فولت :
https://www.techpowerup.com/articles/other/137

وهذه طريقة ابسط واسهل جدا لتعديل سرعة المروحة :

وأستعملها دائما

ببساطة :
أحمر+أسود = 5فولت
أصفر+أسود=7 فولت

* السرعة على 5 فولت لن تُسمع نهائيا وجرب وخبرنا :)

تصحيح اخي غرباء
احمر و اسود 5 فولت
اصفر و اسود 12 فولت
اصفر و احمر 7 فولت
مع العلم ان استخدام طريقة اصفر و احمر 7 فولت بتعمل حمل علي الباور سبلاي لان بتمشي في عكس اتجاه خط ال 12 فولت

عموما ان شخصيا مطبق طريقة ممتازة بدون تاثير سلبي علي الباور سبلاي و بدون غلق تام للمرواح و باقل ضوضاء و امكانية التحكم في سرعة المروحة
انت تجيب محول DC من عند بتوع الكهربا او الالكترونيات يكون الخرج بتاعه متعدد الفولت لحد 12 فولت و الامبير بتاعه 1 امبير لو حتشتغل لات مرواح او اقل عليه لو اكتر من تلاتة مرواح احسن و اضمن تجيب 2 امبير
و تفصل المرواح بتاعتك من الباور سبلاي و توصلها في المحول مع مراعاة القطبية + -
و تظبط علي الفولت اللي يناسبك من حيث الضوضاء و عموما ما بين 6-9 فولت مناسب انا شخصيا شغال 7.5 فولت
و بكده تكسب انخفاض كبير في الضوضاء + استمرار تهوية مكونات الجهاز + تراب اقل

لو مصر علي انك تفصلهم نهائيا هات من عند الكهربائي مفتاح اباجورة و ده مفتاح صغير on off و اقطع السلك الاحمر لاول مروحة راكبه في الباور سبلاي و بعدين اخرج بطرفي السلك المقطوع من خلف الكيسة و ووصلهم في المفتاح
كده ممكن تفصل او تشغل براحتك و من مزايا مفتاح الاباجورة انك لو لاقيت فتحة مناسبة لراس المفتاح ممكن الراس بس تخرج و الجسم يفضل جوه الكيسة و تربط الاراس البلاستيك القلووظ بتاعته و بكده يتثبت في الكيسة بشكل ممتاز
لكني لا افضل الفصل التام لان الكيسة حتسخن و حتاثر علي عمر المكونات و علي راسهم الهارد اللي حيفضل شغال طول الليل كتابة للدونلود اللي بتعمله

فكرة اخري لكني لم اجربها هو استخدام مفتاح Dimmer زي مفتاح الصوت في جهاز الكاسيت بحيث نعمل مقاومة و نتحكم في التيار الخارج من ال 12 فولت من الباورسبلاي الي المرواح و بالتالي نتحكم في سرعة المرواح

متشكر ليكم جداً انا بجد تعبتكم معايا
بس انا المراوح اللى عندى بتاعت الكيسه متوصله ع البورده مش متوصله للباور سبلاى
يعنى مينفعش اعمل اى حاجة من اللى اتذكرت

عشان كده انا من الاول طلبت برنامج يتحكم فى الموضوع ده
انى اقفل المرواح خالص

وشكل كده مفيش امل فى الموضوع ده :(

3m.Ahmed
19-05-2010, 03:07
مفيش مشكلة
تعالي في نص سلك المروحة و قصه و لو السلك طويل قص بعد 10 سم من الجاك
وصل الطرفين بتوع المروحة و اركن السلك بتاع السينسور ما توصلوش
مش عجباك الطريقة و عايز ترجع تاني و ده سبب ان احنا نقص السلك من النص ممكن تلحم الجزء من السلك بتاع المروحة بالجزء من السلك بتاع الجاك و تلف عليه شريط عازل و توصله تاني في البوردة زي ما كانت بالظبط

و في طريقة اخري لو مش عايز تقص السلك
هات حته سلك من بتاع النيتورك او ممكن دبوس و دخله في فتحات الجاك بتاع المروحة و وصل فيه التوصيلات اللي انت من غير ما تقطع حاجة

valantino2006
19-05-2010, 06:30
مفيش مشكلة
تعالي في نص سلك المروحة و قصه و لو السلك طويل قص بعد 10 سم من الجاك
وصل الطرفين بتوع المروحة و اركن السلك بتاع السينسور ما توصلوش
مش عجباك الطريقة و عايز ترجع تاني و ده سبب ان احنا نقص السلك من النص ممكن تلحم الجزء من السلك بتاع المروحة بالجزء من السلك بتاع الجاك و تلف عليه شريط عازل و توصله تاني في البوردة زي ما كانت بالظبط

و في طريقة اخري لو مش عايز تقص السلك
هات حته سلك من بتاع النيتورك او ممكن دبوس و دخله في فتحات الجاك بتاع المروحة و وصل فيه التوصيلات اللي انت من غير ما تقطع حاجة

متشكر جداً ليك يا باشا
ربنا يخليك

بس اخر تساؤل
مفيش اى طريقه سوفت وير
مش قص وفك وتركيب وكل ده ؟

اى برنامج يتحكم فى المروحه يقفلها وبس :ah24: :ah1:
لو مفيش يبأ خلاص مفيش مشاكل
مش هعمل دونلود :ah22:

غرباء
19-05-2010, 14:50
تصحيح اخي غرباء
احمر و اسود 5 فولت
اصفر و اسود 12 فولت
اصفر و احمر 7 فولت

أشكرك على التصحيح

تم تعديل الخطأ .

Sameh Seliman
19-05-2010, 22:46
انا اسخدمات احمر واسود وشغال كويس والصوات قل جدا هل فى فعلا ممكن يحدث مشكلة فى البور سبلى
ممكن الرد

Sameh Seliman
19-05-2010, 22:49
أشكرك على التصحيح

تم تعديل الخطأ .
انا اسخدمات احمر واسود وشغال كويس والصوات قل جدا هل فى فعلا ممكن يحدث مشكلة فى البور سبلى
ممكن الرد

3m.Ahmed
20-05-2010, 03:37
ممكن الرد

لا ان شاء الله مفيش مشاكل
الفكرة بس ان احمر و اسود = 5 فولت يعني انت مشغل المروحة ب 41% من قدرتها و ده يعتبر نسبيا قليل
فلو الحرارة عندك مظبوطة باستخدام برنامج قياس مثلا ايفريست يبقي تمام و كل شئ صح
لو عايز تخفيض اكتر للحرارة يبقي لازم تسرع المروحة شوية

Sameh Seliman
20-05-2010, 22:43
شكرا على اهتمامك والحمد اللة درجة الحرار كويسة