المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل شركة VTX معروفة في البطاقات الرسومية ؟

dr.ahmed shahin
24-05-2010, 02:15
VTX 4890 1G DDR5 LE 990
لو سمحتوا ارجو من الاخوة توضيح السطر ده الكارت ده مش سعره فى حدود 1350 جنيه!! الشركة دى على كده ملهاش حل بقى :confused:

السعر ده ماخوذ من شركةكمبيونيل لسه عارضين اسعارهم جديد فى المنتدى وبجد شكلها جبارة فى كروت الشاشة VTX والبروسيسورات ال AMD

ThE AlCheMisT
24-05-2010, 02:38
حضرتك سعر الكارت نزل جلمد مع نزول الجيل الجديد 5xxx

dr.ahmed shahin
24-05-2010, 02:44
بس سعر الكارت مش كده خالص فى xfx and sapphire ده انا اخر مرة سالت على ال 4870 ال vaporx فى شركة ماكسيمم من تلاتة اسابيع كان تقريبا فى حدود ال 1150 حاجة زى كده ازاى الاقى ال 4890 من شركة vtx ب 990 :rolleyes:

TEch Zone
24-05-2010, 02:46
الشركة دية اسعار كروتها ارخص شوية من الشركات التانية :)

dr.ahmed shahin
24-05-2010, 02:47
يعنى على كده الحق ابيع الكارت xfx 4770 اللى سعره دلوقتى 725 واجيب كارت من شركة vtx ولا ايه

dr.ahmed shahin
24-05-2010, 02:49
ارخص شوية !!! قول ارخص خالص !!!! طب جوده الكروت دى ايه نظامها والضمان بتاعها انا بجد مش مصدق الاسعار دى يا ريتنى عرفت vtx قبل ما اجيب ال xfx :)

TEch Zone
24-05-2010, 03:41
الناس اللى جربت كروت الشركة دية بيقوله انها كويسة وتبريدها كويس بس هى عشان شركة جديده فاسعارها رخيصة عشان تنتشر

mohamed790gx
24-05-2010, 03:59
لا بعكس كده خالص

بس علي كلام معظم الناس برا ان الشركه ديه جوده كروتها في الحضيض

نفس الكارت من اي شركه تانيه مش هيقل عن 1200 او 1300 مش ممكن الفرق ده عشان الانتشار

ده غير ان مواقع المراجعات لا تلتفت لهذه الشركه نهائيا

افضلك تجيب كارتك من ماركه محترمه وضمان محترم والله اعلم

أبو فوفو
24-05-2010, 04:43
هذه الشركة مغمورة ومنتجاتها من النخبة الثانية أو الثالثة ولا تصنف أبدا من الشركات ذو المنتج الأول لردائة تصنيعها ....
وبصراحة وجدت لها باب واسع من خلال تصريف منتجاتها للشرق الأوسط ..
ومنتجاتها منتشرة بغزارة أيضا عندنا في سوريا واسعارها أرخص من أي منتج آخر وبفارق كبير أيضا ....
وخاصة هذا الكرت hd 4890 >>>https://i45.tinypic.com/sngimh.jpg

dr.ahmed shahin
24-05-2010, 05:01
ممكن توضيح اكتر ايه المشكلة فى تصنيعها بالظبط خلينا فى الكارت ده بيسخن ولا ايه ؟؟؟ وهل فيه تغيير فى الكلوك والميمورى بتاعه ولا زى العادى؟؟؟

أبو فوفو
24-05-2010, 05:07
ممكن توضيح اكتر ايه المشكلة فى تصنيعها بالظبط خلينا فى الكارت ده بيسخن ولا ايه ؟؟؟ وهل فيه تغيير فى الكلوك والميمورى بتاعه ولا زى العادى؟؟؟

تفضل هذا موقع الشركة ..
https://www.vtx3d.com/products_features.asp?id=3

dr.ahmed shahin
24-05-2010, 05:14
بردو ملاحظ انهم مش بيقولوا كل حاجة عن مواصفات الكارت يعنى الواحد مش يطمن لهم

albooo
24-05-2010, 05:14
هذا كلة كلام خاطئ خاطئ خاطئ الشركة تابعة لشركة باور كالر هذا اولا تي يو ال تمام كدةثانيا الشركة منفصلة لانها تقوم بتصنيع تصميم منفصل للكارت عن الريفرنس الي بيتصنع تحت اسم باور كالر وبتضع علية الجي بي يو الريفرنس عادي جدا تبريدها من اول كروت 4730 احترافي يعني الكرت يوم ميسخن معاك وعن تجربةبيوصل ل 48 مع الضغط في مراجعة للكارت سوف احضرها وهوة 4870 الكروت محترمة جدا ولكن سوقها في المبيعات ضعيف تنوية بسيط بتختلف عن الريفرنس في البندويث بس يعني الريفرنس تلاقية 63 جيجا في 4850 وفي في تي اكس 60.8 جيجا دة ناتج عن اختلاف التصميم المعماري ولكنة ليس عيب وبكرر الشركة محترمة جدا جدا وهي تابعة لباور كالر والي عاوز يعيب علي الكروت يراسل باور كالر تي يو ال ويقولهم انتوا مبتفهموش وكالعادة الكارت علشان جديد ليس علية اقبال وفي تخوف وقلق ولكن بطمنك عن تجربة الكارت حوت بس طبعا اعتمادك لو هتعمل كروس فاير مستقبلي لازم كارت اخوة نفس الرام وفي الاغلب الشركة المزودة للرام في في تي اكس الي انا شوفتو كانت تابعة لكينج ستون دة نوع الرام الداخلي للكارت

albooo
24-05-2010, 05:47
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=139346

المراجعة علشان الاخوة ميزعلوش

S@M
24-05-2010, 09:40
سلسلة ال4XXX ..راحت عليها خلااص يا عزيزى ..دى ال5XXX ..اديلها 9 شهور ...وقرب جيل ال6XXX ..ينزل ..

عشان كدة المفروض ان اسعار ال4XXX ...تكون فى الآرض ....:)

OMDA
24-05-2010, 10:25
اخى... الشركة ليست سيئة الى هذا الحد ...
وهناك اخوة من المنتدى اشترو من هذة الشركة ولم نسمع منهم شكوى..
وطالما ان البطاقة لها ضمان فلم القلق ...
اعتقد ان البطاقة بهذا السعر اكثر من رائعة ..
ولا تتردد فى شراء البطاقة فآدائها ممتاز.

medo_hadi2020
24-05-2010, 14:00
اولا ال4xxx راحت عليها بس يلا اخي العزيز vtx مملوكه من powercolour يعني هيا هيا بس هيا بتسوق نفسها اول سنه عشان تنتشر

dr.ahmed shahin
24-05-2010, 14:12
يبقى كده الواحد لو عايز يشترى من 4xxx فئة يجيب من vtx غير كده يبقى خلينا فى الشركات التانية لان الفرق فى السعر هيبقى بسيط

albooo
24-05-2010, 15:53
تمام يا رجالة كلامكم صح وانا وضحت لابوحميد الفكرة وانتوا بتزودوا الي انا نسيتة علشان الصورة تكتمل وعلي فكرة ضمان الكروت في مصر سنتين والكروت دي حمارة اوفر كلوك يعني اشطح وانطح زي منتا عاوز

PC - 17
24-05-2010, 17:16
انا افضل كرت من الجيل الخامس مثلا 5770 سعره ممتاز و اقل باستخدام الطاقة بالنصف و اقل سخونة و الافضل دعمة DX11

dr.ahmed shahin
24-05-2010, 19:46
:)مشكور يا باش مهندس امير على تعبك معانا وربنا يخليك لينا ولمنتدانا الغالى :)

DoN OcTaViO
24-05-2010, 20:20
لو عندك باور كافى للكارت هاته وتوكل على الله كارت ممتاز وسعره رائع

DaRk L0rD
24-05-2010, 20:48
لو عندك باور كافى للكارت هاته وتوكل على الله كارت ممتاز وسعره رائع

albooo
24-05-2010, 23:14
:)مشكور يا باش مهندس امير على تعبك معانا وربنا يخليك لينا ولمنتدانا الغالى :)

تسلمي يا دكتور بس عاوزين فيتامين 4890 توكسك في روشتة حلوة بس زي مقوتلك 5770 زي مبتقول الناس انا مقولتش حاجة بس خلي سر 5770 بينا :D:D:D

أبو فوفو
25-05-2010, 04:33
انا افضل كرت من الجيل الخامس مثلا 5770 سعره ممتاز و اقل باستخدام الطاقة بالنصف و اقل سخونة و الافضل دعمة DX11
__________________________________________________ ______________________________________
اولا ال4xxx راحت عليها بس يلا اخي العزيز vtx مملوكه من powercolour يعني هيا هيا بس هيا بتسوق نفسها اول سنه عشان تنتشر
__________________________________________________ ________________________________________
سلسلة ال4XXX ..راحت عليها خلااص يا عزيزى ..دى ال5XXX ..اديلها 9 شهور ...وقرب جيل ال6XXX ..ينزل ..

عشان كدة المفروض ان اسعار ال4XXX ...تكون فى الآرض ....
__________________________________________________ _______________________________________
لو الراجل معاه فلوس زياده كان أخذ أقوى كرت من الفئه الخامسه طبعا وبدون أدنى شك ..
بس عندي سؤال :

هي موضه يعني ولا إيه يا شباب ... بتنصحوه بالجيل الخامس ..
الراجل بيستفسر عن هذه الماركة تحديدا وهذا الكرت بالأخص ...
لا والأحلى إني النصيحة بكرت ادنى منه با لأداء مثل 5770 الذي لا يقارعه أبدا فلماذا .. وبتقولوله الجيل الرابع راحت عليه طيب هي برأيكم جائت على الجيل الخامس وبهذا الكرت ..
ماشي رح أجي معاكم وعندي بعض من أسئلة أرجو منكم الإجابه عليها ..لماذا تنصحون بالجيل الخامس والفئه السابعه منه تحديدا ..
هل لأن أسعارهم متقاربة من الفئه الثامنه للسيريس الرابع بالرغم من تفاوت الأداء بين الأثنين أم من أجل الدايركت x 11 الذي لا يمكن أستغلاله أبدا مع هذه الفئة وهي 5770
وتحتاج إلى فئه أعلى للعب بإنسيابية تامه بدون تقطيع .. أم من أجل المعمارية الجديدة لتوفير الطاقة والحرارة الأخفض ... أم من أجل توفير في سعر البور سبلاي .. أم من أجل أنها متوفرة بغزارة بالأسواق .. أم من أجل الموضه وخلاص ,,بس يكون بمعلومكم إن الكروت الأحترافية للجيل الرابع أسعارها بالأراضي ...;)
هو إيه النظام عندكم بالظبت ...

DoN OcTaViO
26-05-2010, 19:29
هى موضه فعلا

HD5870X2
26-05-2010, 20:20
__________________________________________________ ______________________________________
__________________________________________________ ________________________________________

عشان كدة المفروض ان اسعار ال4XXX ...تكون فى الآرض ....
__________________________________________________ _______________________________________
لو الراجل معاه فلوس زياده كان أخذ أقوى كرت من الفئه الخامسه طبعا وبدون أدنى شك ..
بس عندي سؤال :

هي موضه يعني ولا إيه يا شباب ... بتنصحوه بالجيل الخامس ..
الراجل بيستفسر عن هذه الماركة تحديدا وهذا الكرت بالأخص ...
لا والأحلى إني النصيحة بكرت ادنى منه با لأداء مثل 5770 الذي لا يقارعه أبدا فلماذا .. وبتقولوله الجيل الرابع راحت عليه طيب هي برأيكم جائت على الجيل الخامس وبهذا الكرت ..
ماشي رح أجي معاكم وعندي بعض من أسئلة أرجو منكم الإجابه عليها ..لماذا تنصحون بالجيل الخامس والفئه السابعه منه تحديدا ..
هل لأن أسعارهم متقاربة من الفئه الثامنه للسيريس الرابع بالرغم من تفاوت الأداء بين الأثنين أم من أجل الدايركت x 11 الذي لا يمكن أستغلاله أبدا مع هذه الفئة وهي 5770
وتحتاج إلى فئه أعلى للعب بإنسيابية تامه بدون تقطيع .. أم من أجل المعمارية الجديدة لتوفير الطاقة والحرارة الأخفض ... أم من أجل توفير في سعر البور سبلاي .. أم من أجل أنها متوفرة بغزارة بالأسواق .. أم من أجل الموضه وخلاص ,,بس يكون بمعلومكم إن الكروت الأحترافية للجيل الرابع أسعارها بالأراضي ...;)
هو إيه النظام عندكم بالظبت ...

لديك الحق في بضعة نقاط بالفعل

ولكن هناك وجهة نظر في هذا الموضوع تقول الآتي :

ما دامت البطاقة التي سأشتريها ستعطيني معدل لعب سلس فسأتجه إلى التي تدعم التقنيات الأحدث

بمعنى أن HD5770 سيعطي حقاً أداء أقل من HD4890 ولكنه سيعطي أيضاً أداء سلس + تقنيات أحدث :)

بالمناسبة

لا توجد سوى لعبة واحدة وهي Metro 2033 المبنية على DX11 ولا تعطي أداء سلس مع HD5770 ولكن في نفس الوقت حتى مع أقوى البطاقات فسيضطر المستخدم إلى تقليل الإعدادات هنا أو هنا

بطاقة HD5770 من الفئة الوسطى ولهذا يمكنها العمل مع دقة 1920x1080 مع تنعيم الحواف في ألعاب DX9/10 ومع 1920x1080 بدون تنعيم حواف مع ألعاب DX11 بمنتهى السلاسة أيضاً :)

mohamed790gx
27-05-2010, 13:03
معلش يا جماعه

بس واضح من كل الردود ان محدش جرب الشركه ديه او منتجاتها شخصيا ولو ده له معني فالمعني انها لا ترتقي لأداء الماركات الاخري

التي تجد 3/4 المنتدي يملكونها انا من فتره كنت ناوي علي كارت ولقيته الارخص وكده كده هاخده ريفيرنس بس الي خلاني ارجع

في كلامي فرق السعر مختلف جدا عن نظائره الي يكادو كلهم يكونوا بنفس السعر

وبالنسبه لحكايه ياوركولور فانا شايف ان ده كيان وده كيان ولو كانوا نفس الشركه

مثل العلاقه بين asrock و asus

وطبعا عمر ما asrock هتوصل لمستوي اسوس مع انهم نفس المصانع والكيان التجاري

dune2000
27-05-2010, 13:23
بالمناسبة

لا توجد سوى لعبة واحدة وهي Metro 2033 المبنية على DX11 ولا تعطي أداء سلس مع HD5770 ولكن في نفس الوقت حتى مع أقوى البطاقات فسيضطر المستخدم إلى تقليل الإعدادات هنا أو هنا

بطاقة HD5770 من الفئة الوسطى ولهذا يمكنها العمل مع دقة 1920x1080 مع تنعيم الحواف في ألعاب DX9/10 ومع 1920x1080 بدون تنعيم حواف مع ألعاب DX11 بمنتهى السلاسة أيضاً :)

ياراجل متفكرنيش دة ال 5770 مش عارف يشغل اللعبة دية حتى على الهاى بس.. وطبعا مع تفعيل ال DX11 بخواصة