المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال عن برنامج µTorrent

TEch Zone
24-05-2010, 04:48
السلام عليكم
انا باستخدم برنامج µTorrent 1.8.5 وكنت عايز اسأل هل ممكن لو تورنت فية ملفات كتير ونزلت جزء منها ...... ان اعلم على الجزء الباقى عشان انزلة من غير ما اعمل Remove للتورنت من البرنامج واشغلة من جديد

ThE AlCheMisT
24-05-2010, 05:03
طبعاً ممكن
من ال Files Tab اختار أى ملف و اضغط عليه كليك يمين و اختار Normal Priority أو High أو Low زى ما انت عاوز تضبط أولوية نزوله زى كدة:

TEch Zone
24-05-2010, 05:23
طبعاً ممكن
من ال Files Tab اختار أى ملف و اضغط عليه كليك يمين و اختار Normal Priority أو High أو Low زى ما انت عاوز تضبط أولوية نزوله زى كدة:

لا مافهمتنيش :D
انا قصدى مثلا فيلم عبارة عن CD1 و CD2 انا علمت علامة صح على CD1 ومعملتش علامة صح على CD2
CD1 نزل عايز انزل بقى CD2 ينفع من غير ما اعمل Remove للتورنت خالص من البرنامج اعلم على CD2 عشان انزلة
طبعا دة مثال صغير انا بنزل TV Pack والملفات كتير اوى فانا بسال عشان مش كل شوية اشيل التورنت من البرنامج واعلم على اللى عايز انزلة واعلم على اللى نزلتة خلاص عشان بعملة Seed

Ҝ ђ Λ Ł Є δ
24-05-2010, 05:37
كما قال الاستاذ رامز من الـFiles Tab ستجد ملفات ملف التورنت كلها موجودة سواء اخترت تحميلها ام لا
الملفات التي تم تحميلها ستكون مكتملة التحميل (100%) والملفات الغير محمله ستكون 0%
اختر الملفات التي تريد تحميلها واضغط عليها كليك يمين واختار Normal Priority

(اسف علي كثرة التعديل)

ThE AlCheMisT
24-05-2010, 05:39
لأ أنا فهمتك صح و هى دى الطريقة
هتلاقى CD2 اللى انت مخترتش تنزله مكتوب ال Priority بتاعته Skip، لما تخليها Normal أو غيره هيبدأ ينزل
جرب و قول لى النتيجة

TEch Zone
24-05-2010, 05:44
لأ أنا فهمتك صح و هى دى الطريقة
هتلاقى CD2 اللى انت مخترتش تنزله مكتوب ال Priority بتاعته Skip، لما تخليها Normal أو غيره هيبدأ ينزل
جرب و قول لى النتيجة

ايوة الطريقة نفعت شكلى انا اللى مافهمتكش :D
شكرا ياغالى ولك تقييم

TEch Zone
24-05-2010, 05:47
كما قال الاستاذ رامز من الـFiles Tab اختار الملفات المرجو الغائها واضغطك عليها كليك يمين واختر Don't Download

شكرا على المساعدة :)

ThE AlCheMisT
24-05-2010, 13:41
ايوة الطريقة نفعت شكلى انا اللى مافهمتكش :D
شكرا ياغالى ولك تقييم

عفواً يا باشا و شكراً على تقييمك :)

salahmady
29-05-2010, 20:47
الكلام ده مظبوط ومفيش حاجه غير كده
لا تعليق

تقبلوا مروري

TEch Zone
19-06-2010, 23:13
لو سمحتم كنت عايز اعرف حاجة تانيه
هل ينفع فى البرنامج دة ان اخلى تورنت يبدا فى Download بعد ما تورنت تانى يخلص Download الموضوع دة هحتاجة لان بنام و بسيب الجهاز يعمل البرنامج ينزل

optimus prime
19-06-2010, 23:49
هل ينفع فى البرنامج دة ان اخلى تورنت يبدا فى Download بعد ما تورنت تانى يخلص Download الموضوع دة هحتاجة لان بنام و بسيب الجهاز يعمل البرنامج ينزل

لا تقريبا ما ينفعش
انا جربت ادور عليها قبل كدا ومالقتاش
بس في فكرة تانية
ممكن تحط كل الملفات الي انت عايز تزلها
وترتبها ورا بعض حسب الارقام الي ع الجمب
عن طريق الاسهم الي موجود فوق جمب الزراير
وتخلي التورنت الي عايزه يخلص الاول فوق
وهكذا
وبكدا هو هيبدا تنزيل كله وهيمشي ف كله
ممكن ما يخلصش ولا واحد منهم
او وقت التحميل يتضاعف مثلا
بس هتستفيد من الوقت الفاضي
فهمت فكرتي ازاي ؟

TEch Zone
20-06-2010, 00:35
ايوة هوا دة اللى بعمله فعلا بس لو موجود الحوار اللى بسأل عليه هيسهل اكتر
شكرا لاهتمامك :)

optimus prime
20-06-2010, 00:37
ايوة هوا دة اللى بعمله فعلا بس لو موجود الحوار اللى بسأل عليه هيسهل اكتر
شكرا لاهتمامك :)

مع الاسف الحوار دا مش موجود
على قد ما اليوتورنت برنامج جامد جدا ف تحميل التورنت
بس تنقصه حاجات كتير
ودي من اهمها
ياريت يظبطوا الحوار دا ف النسخ الجاية
وعفوا

ThE AlCheMisT
20-06-2010, 00:56

أدخل على Options --> Preferences --> Queuing --> Maximum number of active downloads
و خليه 1، زى كدة:
بعد كدة شغل كل التورنتات اللى عاوز تنزلها، هتلاقى واحد بس بيعمل داونلود و الباقى هتلاقى الحالة بتاعتهم Queued
بالطريقة دى كدة البرنامج هيعمل داونلود لتورنت واحد لحد ما يخلص بعد كدة البرنامج هيشغل اللى بعده و اللى بعده و هكذا

skywalker91
20-06-2010, 04:11
أدخل على Options --> Preferences --> Queuing --> Maximum number of active downloads
و خليه 1، زى كدة:
بعد كدة شغل كل التورنتات اللى عاوز تنزلها، هتلاقى واحد بس بيعمل داونلود و الباقى هتلاقى الحالة بتاعتهم Queued
بالطريقة دى كدة البرنامج هيعمل داونلود لتورنت واحد لحد ما يخلص بعد كدة البرنامج هيشغل اللى بعده و اللى بعده و هكذا
جامدة يارامز الحتة دى احب اقولك شكرا بالنيابة عن صاحب الموضوع

event88
20-06-2010, 09:28
ماشاء الله علي الشباب مفيش فرقة معاكم يعني يا رامز ولا يا خالد بس مفيش مشكلة أنا هخش معاكوا بالعافية :D:p ليكم تقييم يجامدين:ah4:

لو عايز تعملها علي الفيوذ برضه ممكن

TEch Zone
20-06-2010, 09:36
و خليه 1، زى كدة:

تصدق انا عارف option دة بس ماجاش فى بالى خالص :)
شكرا على المساعدة يامان .... لك تقييم

TEch Zone
20-06-2010, 09:39
شكرا على المساعدة اخ event88 :)

waleed_66
20-06-2010, 13:51
ولو عملت الشرح الي حطوه الشباب احبيت تعمل استثناء بدون ما تلخبط في الاعدادات مره تانيه

يعني لو فيه ملف بينزل بس مش بكامل السرعه وتبغى تضيف ملف ثاني تحدد الملف بعدين كلك يمين وتختار منها

Force Download و يبدأ التحميل للملف الجديد

ومعليش ما شرحت بالصور بس جهازي الاساسي في الانعاش ادعوله يقوم بالسلامه هههههه :(

ThE AlCheMisT
20-06-2010, 18:56
جامدة يارامز الحتة دى احب اقولك شكرا بالنيابة عن صاحب الموضوع
عفواً يا محمد باشا :)

ماشاء الله علي الشباب مفيش فرقة معاكم يعني يا رامز ولا يا خالد بس مفيش مشكلة أنا هخش معاكوا بالعافية :D:p ليكم تقييم يجامدين:ah4:

لو عايز تعملها علي الفيوذ برضه ممكن

ربنا يخليك يا هيما و شكراً على تقييمك :)
عاجبنى قوى السهم البرتقالى اللى بيلف ده :D

تصدق انا عارف option دة بس ماجاش فى بالى خالص :)
شكرا على المساعدة يامان .... لك تقييم
عفواً يا باشا و شكراً على تقييمك الجميل

event88
20-06-2010, 20:42
ربنا يخليك يا هيما و شكراً على تقييمك :)

تستحق أكتر من ده يجامد ;):)

عاجبنى قوى السهم البرتقالى اللى بيلف ده :D
عايز حتة منه خد إشبع بيع وإتني :D:D:D:D

ThE AlCheMisT
20-06-2010, 21:11
:D:D:D:D:D:D
كدة كتير عليا قوى و ممكن يحصل لى overdose :p

event88
20-06-2010, 21:18
مهو دا المطلوب :D:D:D:D
أنا في ورطة :o إكتشفت أن جهازي مخترق لأول مرة وهروح أكمل الواجب معاه لحد الأن مفيش فقدان أرواح غير البرامج همشي أفرمط الظاهر أنا اللي عايز overdose :p

ThE AlCheMisT
20-06-2010, 21:24
مخترق حتة واحدة!!
لا إلحق نفسك بسرعة عشان متتسرقش بياناتك الشخصية و مواقع التورنت و الإيميل و الباقى
مفيش حل أكيد غير الفرمطة فعلاً للأسف
كويس انها جت على قد البرامج، ربنا يعينك يا كبير

DR ! ZERO
20-06-2010, 23:17
اختراق ! و عندنا فؤاد Solid Snake و هيما ايفنت فى المنتدى ! لأ مش ممكن :D ، خلى بالك يا هيما ان شاء الله تكون حاجة بسيطة و لا يكون المخترق عربى تصعب عليه :D .

ابراهيم الطريقة اللى انت قلت عليها بيتهيألى للملفات اللى فى التورنت تحدد أنهى يتحمل و أنهى لأ أو أنهى الأول و كده الأولوية للملفات المجزءة فى التورنت يعنى ، مش اللى يقصده الأخ TEch Zone (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=11153395) :)

ThE AlCheMisT
20-06-2010, 23:28
^^
هيما كان قصده يجاوب على أول سؤال مش تانى سؤال يا محمد

event88
20-06-2010, 23:30
الحمدلله لحقت وفرمط والجهاز أهو زي الفل مش زي الأول وأنا أساسا لم أحس بالبطئ اللي كان ده إلا بعد الفورمات والتهنيجة والعلامات بتاعت أزاي تعرف جهازك مخترك والحركة بتاعت الماوس لوحده والإستهلاك المبالغ من طاقة الجهاز في الفاشي كلها علامات دلتني ولحقت حالي
شكرا ليكم رمز ومحمد

ابراهيم الطريقة اللى انت قلت عليها بيتهيألى للملفات اللى فى التورنت تحدد أنهى يتحمل و أنهى لأ أو أنهى الأول و كده الأولوية للملفات المجزءة فى التورنت يعنى ، مش اللى يقصده الأخ TEch Zone (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=11153395) :)

يا أبوحميد أنت اللي فهمت غلط إسمحلي يعني :p الراجل مثلا نزل ملف بتاع تورنت فيه كل إسطوانات الوندوس وحمل إسطوانة واحد (فلنفرض أنه مثلا حمل الإنتربرايز) بعد مخلص ونصبها راح قالي أنا عايز الألتميت ونسي أنه قبيل لم يحددها في ملف التورنت فبدل ما إنه يمسحها ويرح يحملها من جديد يروح يعمل الحركة اللي قال عليها رامز دي في اليوتورنت واللي قصدتها أنا في الفيوذ ..........كدا تمام يا هندزة ;)

DR ! ZERO
20-06-2010, 23:44
هيما و رامز انتم قصدكم على أول سؤال ده ؟

السلام عليكم
انا باستخدم برنامج µTorrent 1.8.5 وكنت عايز اسأل هل ممكن لو تورنت فية ملفات كتير ونزلت جزء منها ...... ان اعلم على الجزء الباقى عشان انزلة من غير ما اعمل Remove للتورنت من البرنامج واشغلة من جديد

بس ده قديم يا هيما من شهر :) و أنا فاهم قصدك ، خلاص حصل خير و حمدا لله على سلامة جهازك .

event88
20-06-2010, 23:50
أه أيوة فصدنا علي ده :)