المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الأب الروحي للـ PhysX ينتقل إلى AMD ليعمل على Fusion !!

الصفحات : [1] 2

eng.ahmedhelal
26-05-2010, 03:57
مش عارف اقول ايه بس في معجزه حصلت ؟! :eek:
فيزاكس ساب او هيسيب نفيديا و هيروح ل amd :rolleyes:
https://www.kitguru.net/components/graphic-cards/faith/nvidias-vp-for-cuda-and-physx-moves-to-amd/

افرحوا يا atiويه
سرخوا يا نفيدياويه :D

بالشفي

Jiraiya
26-05-2010, 04:07
أعتقد الخبر له علاقه في OpenCL كان هناك خبر من مده ان nVIDIA تدرس نقل physx كي يعمل على OpenCL و بهذا يكون يعمل على جميع المنصات

GHOST 1
26-05-2010, 04:11
يبدوا انننا سنعشق الATI

eng.ahmedhelal
26-05-2010, 04:12
أعتقد الخبر له علاقه في OpenCL كان هناك خبر من مده ان nVIDIA تدرس نقل physx كي يعمل على OpenCL و بهذا يكون يعمل على جميع المنصات
لا يا جمال دا قصه تانيه خالص
Hegde المسئول عن الليله دي في نفيديا ( cuda + physx ) هيروح ل amd يعمل اللي كان بيعمله مع نفيديا
دا علي حسب ما انا فهمت
انا حاليا بشوف حجات و بيتهيائلي حجات من اللي بيحصلنا في الامتحانات فمعذره لو في لبس نص كم لو كت :D

محدودالدخل
26-05-2010, 04:12
تسلم يا أحمد

بالشفى ......حقنه فى الوريد صعبه شويه شكلها لو صحيح الكلام

ليك شوقه يا جميل مش ناوى تحدث ال750 الى 860..؟؟؟؟؟؟

eng.ahmedhelal
26-05-2010, 04:13
يبدوا انننا سنعشق الATI
إن غداً لناظره قريب

eng.ahmedhelal
26-05-2010, 04:16
تسلم يا أحمد

......حقنه فى الوريد صعبه شويه شكلها لو صحيح الكلام

ليك شوقه يا جميل مش ناوى تحدث ال750 الى 860..؟؟؟؟؟؟

هي مش هتبقي حقنه في الوريد هي هتبقي زرع قلب :rolleyes:

ناوي و مش ناوي و ربنا يسهل و اخده منك بس اخرج من العكه اللي انا فيها سليم الاول و stable :D
بس ربنا يسهل و ما تلبسناش في الحيطه زي اللي طلبته منك
فاكر الكشكول ولا نسيته :D

drhatooma
26-05-2010, 04:18
Hegde المسئول عن الليله دي في نفيديا ( cuda + physx ) هيروح ل amd يعمل اللي كان بيعمله مع نفيديا
دا علي حسب ما انا فهمت
انا حاليا بشوف حجات و بيتهيائلي حجات من اللي بيحصلنا في الامتحانات فمعذره لو في لبس نص كم لو كت :D

Hedge مش المسئول لوحده عن الفيزيكس ده فريق كبير من نفيديا وcuda
وبعدين بفرض إنه هيبدأ فى إدخال الفيزيكس amd فهياخدله وقت لا بأس به ......تكون نفيديا عملت إختراع جديد لتتفرد عن amd كالعاده
no need to panic:)

eng.ahmedhelal
26-05-2010, 04:23
Hedge مش المسئول لوحده عن الفيزيكس ده فريق كبير من نفيديا وcuda
وبعدين بفرض إنه هيبدأ فى إدخال الفيزيكس amd فهياخدله وقت لا بأس به ......تكون نفيديا عملت إختراع جديد لتتفرد عن amd كالعاده
no need to panic:)

تمام كلامك مضبوط هو فريق كامل بس المخ المدبر فيهم و اللي عنده كل حاجه

و بعدين اصلا ممكن نفيديا تشوف طريقه او باخري و تخليه
ممكن يغتالوه و يدحكوا علي ابنه يشغلوه مكانه :D

لسه بدري علي الكلام ده انا بس باعرض الموقف لا اكثر :)

و عموما بالتوفيق لكلا الفريقين

ThE AlCheMisT
26-05-2010, 04:27
!!:eek::confused::eek:!!
هل ده معناه ان نفيديا هتترك الفيزكس و الكودا ل AMD أم ستشاركهم التكنولوجيا؟!

Jiraiya
26-05-2010, 04:31
دا علي حسب ما انا فهمت

على حد علمني في السابق كان هناك خبر يقول ان nVIDIA عرضت على ATi ان يعمل على بطاقاتها physx ولكن شرط ان يتم استخدام الـ CUDA ولكن ATi رفضت ذلك

eng.ahmedhelal
26-05-2010, 04:32
!!:eek::confused::eek:!!
هل ده معناه ان نفيديا هتترك الفيزكس و الكودا ل AMD أم ستشاركهم التكنولوجيا؟!

بص هي معقده شويه و مش مستحب اننا نسبق الاحداث بس اناهاقولك علي الصوره اللي عندي
نفيديا تمتلك شركه اجيا فيزاكس و معاها محرك كيودا طبعا و دول مع نفيديا خلاص
اما الاستاذ الجامعي السابق هو اللي هيروح ل amd و هيعمل ل amd مشابه لفيزاكس و الله اعلم

eng.ahmedhelal
26-05-2010, 04:33
على حد علمني في السابق كان هناك خبر يقول ان nVIDIA عرضت على ATi ان يعمل على بطاقاتها physx ولكن شرط ان يتم استخدام الـ CUDA ولكن ATi رفضت ذلك

تمام كلامك حصل بس دا حاجه تالته:D

Jiraiya
26-05-2010, 04:40
تمام كلامك حصل بس دا حاجه تالته:D

هل تعلم ان حصل هذا فهو شيء ممتاز بهذا سوف تصبح العاب الـ PhysX أكثر و سوف يستمتع به الجميع و سوف يتم تعميم العاب TWIMTBP لأن TWIMTBP قد قدم الكثير لمطورين الألعاب , حتى الان لم أقرأ الخبر لأنه طويل سوف أبدأ الان أقرأ الخبر

drhatooma
26-05-2010, 04:52
هل تعلم ان حصل هذا فهو شيء ممتاز بهذا سوف تصبح العاب الـ PhysX أكثر و سوف يستمتع به الجميع و سوف يتم تعميم العاب TWIMTBP لأن TWIMTBP قد قدم الكثير لمطورين الألعاب , حتى الان لم أقرأ الخبر لأنه طويل سوف أبدأ الان أقرأ الخبر
والله لو الألعاب كلها هتدعم الفيزيكس لو amd عرفت تنزلها فى كروتها.......فده هيبقى شىء جميل جدا لأننى فى الأول وفى الأخر gamer قبل أن أكون عاشق لإنفيديا ......بس أنا متأكد إن نفيديا هطور إبتكارات أفضل وهتستمر فى التفوق
بس كل ده سابق لأوانه

HD5870X2
26-05-2010, 04:59
أتمنى ألا نستبق الأحداث

كل ما هنالك هو أن نائب رئيس قسم ال CUDA / PhysX انتقل إلى AMD لأنه يؤمن أن المستقبل ل Fusion !

يعني هذا شيئان :

1-وجود نفس التقنيات مع AMD / ATI حصرية أيضاً وستكون هذا كارثة لأننا سنحتاج إلى بطاقات معينة ومعالجات معينة مع ألعاب معينة :rolleyes:

2-وجود نفس التقنيات ولكن مفتوحة المصدر ووقتها ستضطر nVIDIA إلى التخلي عن حصرياتها رغم عنها وسيكون هذا في صالح ال Gamers جميعاً

أتمنى رقم 2

أشكرك يا باشمهندس أحمد على الخبر وربنا يوفقك في الإمتحانات

لي عودة أخرى بإذن الله بعد قراءة المقال بشكل أكثر عمقاً :)

Jiraiya
26-05-2010, 05:21
الخبر قصير و الباقي تحليل من المحرر ,

KitGuru has contacted nVidia for a formal comment on the loss of Hegde, but we have not received an official response yet

KitGuru says: We have positioned our Inada D6 robotic massage chairs, ordered enough popcorn to feed a fanbois army and we’re donning a pair of (non-affiliated) 3D specs to watch this war unfurl in all its high-definition glory. But there is always the chance that we’re wrong and we stand to be corrected. Maybe Hegde will stay put, continue to help the world appreciates CUDA in all its glory and you’ve just spent 5 minutes reading idle speculation. Maybe. Just maybe

1-وجود نفس التقنيات مع AMD / ATI حصرية أيضاً وستكون هذا كارثة لأننا سنحتاج إلى بطاقات معينة ومعالجات معينة مع ألعاب معينة

يا حبيبي بعدها أشتري كونسول على حق و حقيق :D

تعديل :

أحب ان أذكر فقط ان kitguru.net من أكثر المواقع للشائعات الكثير من المقالات فيه غريبه و كان قبلها من ايام خبر يقول ان nVidia سوف تقوم بإيقاف تصنيع بطاقه GTX 470

eng.ahmedhelal
26-05-2010, 05:31
تمام يا جمال
وهو ده اللي قولته لسه مافيش حاجه اكيده و نفيديا ممكن تعمل حاجه تقعده

بس اللي اكيد ان نفيديا مش هتسيبه بالساهل كده و ده سبب انها لسه ما رديتش

و يمكن يكون عامل الفرقعه دي لسبب اخر بس انا مش مقتنع بحكايه فيوجن دي مش داخله دماغي لان الاولي يروح لانتل و ساعتها هيبقي معاه اقوي فريق و محرك فزيائي يعمل علي مصدر مفتوح

ممكن يكون عاوزهم يزودوله الحوافز او يدولوه علاوه تشجيعيه:D

eng.ahmedhelal
26-05-2010, 05:45
1-وجود نفس التقنيات مع AMD / ATI حصرية أيضاً وستكون هذا كارثة لأننا سنحتاج إلى بطاقات معينة ومعالجات معينة مع ألعاب معينة :rolleyes:مش عارف بس اعتقد ده بعيد المنال و هيحتاج نفس طويل و تكاليف كبيره بالنسبه لها

السؤال اللي انا لغايه الان محيرني عملوا ضجه لل open cl و اللي ممكن يعمله من انشاء محرك فيزيائي عليه لانه شغال علي الكروت و المعالجات و ممكن الاثنان معا ايه المشكله
و لكن حتي الان لم اسمع عن اي مصدر بداء العمل عليه

يمكن التكاليف خاصه ان مش هيعود بالنفع مباشره علي شركه معينه مثلا زي فيزاكس نفيديا

حتي المصدر المفتوح بردو غامض طيب ايه الحل ؟!

الحل الوحيد ان الخبر ده يتحقق و نشوف هيعمل ايه او هو نفسه يقول افكاره اللي بيحلم بيها مع فيوجن

او انتل تفجر مفائجه بانها عملت المصدر الخاص بالهيفوك مع open cl
نفسي اقراء الخبر ده

HD5870X2
26-05-2010, 05:46
تمام يا جمال
وهو ده اللي قولته لسه مافيش حاجه اكيده و نفيديا ممكن تعمل حاجه تقعده

بس اللي اكيد ان نفيديا مش هتسيبه بالساهل كده و ده سبب انها لسه ما رديتش

و يمكن يكون عامل الفرقعه دي لسبب اخر بس انا مش مقتنع بحكايه فيوجن دي مش داخله دماغي لان الاولي يروح لانتل و ساعتها هيبقي معاه اقوي فريق و محرك فزيائي يعمل علي مصدر مفتوح

ممكن يكون عاوزهم يزودوله الحوافز او يدولوه علاوه تشجيعيه:D

الأزمة الإقتصادية العالمية "بهدلت" الناس :D:D

Jiraiya
26-05-2010, 05:48
استوقفتني هذه الجمله و أحببتها كثيراً

I think fanboys tend to blow up the animosity between the companies.

I know there's no love lost between NVIDIA and Intel, and Intel and AMD. But that doesn't meant NVIDIA employees hate AMD employees or Intel employees, or vice versa. There were folks from AMD and Intel at a mostly NVIDIA party at PAX. I don't recall any stabbing or fights. For the most part everyone was laughing and enjoying a few drinks.

HD5870X2
26-05-2010, 05:57

أنا كده بالظبط

وأتمنى الكل يبقى كده :D

:)

drhatooma
26-05-2010, 06:27
أتمنى ذلك أيضا
وخاصة أننا مستهلكين.......وحط تحت مستهلكين دى مليون خط :(

solid snake 86
26-05-2010, 09:13
شكرا اخي العزيز على الخبر.

S@M
26-05-2010, 09:14
شكرا يا عزيزى على الخبر ...

لكن ...

كل شيء عند NVIDIA مدروس ...

وليس لآن احتمال ان شخص كان يعمل فى NVIDIA ...سيتركها وسيذهب الى AMD على حد زعم البعض ...

انة هيقدر يعمل اللى كان بيعملة NVIDIA ...فالمحركات مختلفة ..تماما ...والمعماريات مختلفة تماما ...

والتعريفات مختلفة تماما ....

NVIDIA لا تضع نفسها ابدا تحت رحمة شخص معين ...او تقنية معينة ...

وان كانت سوف تسمح فى المستقبل القريب بجعل الفيزيكس يعمل مع الOPEN CL ..فأكيد دة لو هيحصل هيكون بعد دراسة متأنية لآبعد الحدود ..لآليات السوق فى الفترة المقبلة ..

بما سوف يعود عليها بالنفع الرهيب فى الفترة القادمة ....

عامتا الخبر فى حد ذاتة ممكن يكون كويس للعديد من مستخدمة ATI ..اما بالنسبة لمستخدمى NVIDIA فى الآساس

الموضوع مش فارق معاهم ....لآنهم كدا كدا بستخدمو الفيزيكس ...عادى جدا ...

اما مستخدمى ATI فهم المستفيدون الوحيدون من خبر مثل هذا لو تحقق ...

علينا اننا متعجلش ألآمور ...فى الفترة القادمة حتى نرى ماذا سوف يحدث ...

وتأكدو انة ما سوف يحدث فهو فى مصلحة الجميع ...

Jiraiya
26-05-2010, 15:01
خبر بخصوص Manju

KitGuru (https://www.kitguru.net/components/graphic-cards/faith/nvidias-vp-for-cuda-and-physx-moves-to-amd/)website has brought us news that Manju Hedge, former CUDA and PhysX Solutions Vice President (previously – CEO and co-founder of Ageia) has left NVIDIA to join AMD.

Our sources at NVIDIA are indicating – this information is truthful.

However, according to our data, Manju departure won’t affect PhysX or CUDA development process in NVIDIA, and his new roll in AMD won’t be connected to game physics related projects (instead, he is going to be involved in ISV recruitment).

We want to thanks Manju Hedge for awesome work on PhysX front and wish him best of luck with this new assignment !

https://physxinfo.com/news/3060/manju-hedge-former-cuda-and-physx-vp-is-leaving-nvidia-to-join-amd/

medo_hadi2020
26-05-2010, 15:21
لو حدث ذلك فبالتالي ستكون صرعه كبري لنيفيدا تفقدها ما تميزت به لفتره ونقول وداعا نفيديا

medo_hadi2020
26-05-2010, 15:25
وممكن يخترعوا في amd شئ اخر وبالتالي تمتلك كل شركه حصريات وممكن يبدلوا هههههههههههه

open
26-05-2010, 15:28
هههههههههههههههههههه واللة اضحكتني كثيرا

coolhero
26-05-2010, 15:41
1-وجود نفس التقنيات مع AMD / ATI حصرية أيضاً وستكون هذا كارثة لأننا سنحتاج إلى بطاقات معينة ومعالجات معينة مع ألعاب معينة :rolleyes:

ان حدث ستكون هذه الكارثة

سسنتقل الى عالم العب حصرية ل ATI واخرى ل nvidia والى ال ps3 , wii , xbox

يعنى البيت يكون عبارة عن مجموعة اجهزة للعب العابى المفضلة

و ان كاننت اللعبة للجميع سيكون الضغط على استوديو التطوير بمعنى لعبة ب physx و 3d لنفيديا و نسخة ب ATI Eyefinity ل ati ونسخ لاجهزة الكونسول

بالتاكيد لا نريد هذا العالم ولكن نريد العالم المفتوح بلا حصريات لكى يعطيك الحرية لاختيار الافضل

CRYSIS 3

ALSO ON : ATI PC, NVIDIA PC, PS4, XBOX 3, WII 2

:D

شكرا اخى على الموضوع