المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : 3 تجميعات ل كيسات تشتغل فى اعمال الجرافيك و الريندر .... افيدونا

hussein emam
28-05-2010, 09:52
السلام عليكم

يا شباب كنت عايز اجمع 3 كيسات هشتغل عليهم اعمال الثرى دى ب البرامج دى

"" مايا - ثرى دى ماكس - فوتوشوب " ثرى دى برضه """.......... و طبعا شغل الريندر فى الاخر و بالذات ف الماكس:)

اولا: ان شاء الله انا من محبى AMD ............... و ان شاء الله البروسيسور هيبقى AMD

ثانيا: الميزانية مفتوحة عشان احتمال كبير الجئ الى التقسيط :(:(

ثالثا: عايزكم تساعدونى ف 3 تجميعات للكيسات ب 3 بروسيسورات مختلفة

واحد كواد و التانى تريبل و التالت كور تو ديو ............... و التلاته ان شاء الله يبقوا فينوم تو :):)

و كل جهاز هيبقى باقيه المكونات فى رينج البروسيسور يعنى الجهاز ال X4........ هارده تيرا ........ رامات 4 DDR3 1333....... و كذلك البورده عاليه و مناسبة لبقيه المكونات و اكيد ان شاء الله هتكون يا Asus Or GigaByte......... و لو حد عنده ماركه تانيه يقول عليها بس تكون حاجه محترمه و يقول امكانياتها ;)......... رجاء فى جزء المازر بورد تكتبولى امكانيات كل بورده لانى مش متعمق اوى ف الحتة دى :(:(:(

و كذلك الجهازين الباقيين X3 و X2 ......... هارداتهم 500 ,........ بس هنخلى الرامات 4 برده بس طبعا البورده ممكن تنزل سنة ....... و الهاردات تبقى بلو و لا جرين احسن ؟؟؟

نيجى لكارت الشاشة ............. كنت سمعت اصلا ان معمارية نيفديا احسن فى موضوع التصميمات و الريندر و الكلام ده هل ده صحيح و لا ايه ؟؟؟.......... و كده كده انا اصلا من مناصرى Ati من زمان ........ ف ان شاء الله لو الكارت Ati ............ عايزين كارت محترم يؤدى الاداء اللى مطلوب منه بكفاءة...... " كنت سمعت عن ال 5770......... اكيد حضراتكم برضه ليكم وجهة نظر تانيه ياريت تفيدونى بيها .

الكيسه ......... بصراحه انا معرفش الفروقات بين الكيسات الاحترافيه انا اسمع طبعا عن CoolMaster ..... GMC....... Gamma..... Hec..... Ocz....... Anteq

طبعا الباور يبقى حاجه تسد مع باقيه الامكانيات و يراعى ان الاجهزة هتشتغل لفترات طويلة "" هتتنفخ "" :ah1:

خدمة اخيرة : ياريت تقولولى على مكان حلو اجيب منه تقسيط ........ لو مفيش خلاص امرى لله هتصرف :(

طبعا عارف انى تعبتكوا جدا جدا جدا و اسف ع الاطالة .......... و لكم جزييييييييييل الشكر مقدما :):):):)

hussein emam
29-05-2010, 20:32
للرفع يا شباب ياريت تفيدونى انا عايز اجمعهم فى اقرب وقت ........... ارجوكم :(:(

Cobra007
29-05-2010, 21:22
حضرتك مقولتش اهم حاجة....الميزانية
يعني عايز كل جهاز في حدود ايه؟؟؟؟

hussein emam
30-05-2010, 13:11
هو حضرتك انا ذكرت انى هجيبهم بالتقسيط لانى هجيب كميه حوالى ( 10 ) اجهزة:)

فا كده كده مش هتفرق اوى الفلوس لانى كده كده هقسط انا يهمنى ف المقام الاول الاداء لانى زى ماذكرت حضرتك ان الشغل كله هيبقى جرافيك و ثرى دى و ريندر و ممكن الاجهزة تفضل مفتوحة 3 ايام متواصل عشان ضغط الشغل :)

لكن عموما برده عشان الناس تقدر تساعدنى الجهاز العالى هيبقى فى حدود من 3.5 ل 4 الاف
و الجهازين الاقل هيبقى من 2 ل 3 الاف

ياريت يا جماعه تساعدونى ارجوكم انا عارف انى تقلت عليكم انا اسف جدا فعلا :(