المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حركة لم نكن نتوقعها انفيديا تسمح بتشغيل بطاقاتها كمسرع PhysX مع بطاقات AMD

الصفحات : [1] 2

yeahi
28-05-2010, 15:09
عذرا لعدم ترجمة الخبر لانشغالي
NVIDIA has reportedly removed the driver-level code which restricts users from having an NVIDIA GeForce GPU process PhysX with an ATI Radeon GPU in the lead, processing graphics. Version 257.15 Beta of the GeForce drivers brought about this change. Possible commercial interests may have played NVIDIA's previous decision to prevent the use of GeForce GPUs to process PhysX with ATI Radeon GPUs, where users could buy an inexpensive GeForce GPU to go with a high-end DirectX 11 compliant Radeon GPU, thereby reducing NVIDIA's margins, though officially NVIDIA maintained that the restriction was in place to ensure Quality Assurance. The present move also seems to have commercial interests in mind, as NVIDIA could clear inventories of GeForce GPUs at least to users of ATI Radeon GPUs. NVIDIA replenished its high-end offering recently with the DirectX 11 compliant GeForce 400 series GPUs.

المصدر

https://techpowerup.com/123304 (https://techpowerup.com/123304/NVIDIA_Removes_Restriction_on_ATI_GPUs_with_NVIDIA _GPUs_Processing_PhysX.html)

/NVIDIA_Removes_Restriction_on_ATI_GPUs_with_NVIDIA _GPUs_Processing_PhysX.html (https://techpowerup.com/123304/NVIDIA_Removes_Restriction_on_ATI_GPUs_with_NVIDIA _GPUs_Processing_PhysX.html)

MHG_1
28-05-2010, 17:05
هذا بسبب الهاكر فلهم الشكر
بس بالاعلان أكيد حيكون الاداء افضل
//
وشكرا لك

1ah1
28-05-2010, 17:31
طيب أنا حملت التعريف عادي احط الكرت معا ati بدوون مشاكل

S@M
28-05-2010, 17:37
اعتقد ان NVIDIA سوف تسمح بهذا رغما عنها لعدة اسباب ...

اولا ...استطاعة الهاكرز حل هذا الموضوع ...

ثانيا ...سوف يجعل هذا الآمر مبيعات NVIDIA ترتفع فى فئة الكروت المتوسطة ...

ثالثا .. الشيب الجديدة HYDRA ..تستطيع ان تربط بين اى كرتين شاشة رغم انف NVIDIA ...

وطمان لااحظت وجود كروت شاشة ATI جديدة (( 5770 )) ..تحتوى على شريحة هيدرا ..

ومعنى هذا ان هذة الشريحة تغنى عن الشريحة الموجودة على المزر بورد وبالتالى

بأستطاعتك ربط ايى كرت شاشة مهما كان نوعة او ماركتة مع هذة البطاقات

لذلك تيجي منهم احسن ما تيجى غصبن عنهم ..:)

PC - 17
28-05-2010, 17:45
خبر رائع وامر جيد للجميع للرغبين فى الفزكس و لأنفديا عشان تزود مبيعتها...ربنا يهديهم :)

overclockman
28-05-2010, 17:45

ثالثا .. الشيب الجديدة HYDRA ..تستطيع ان تربط بين اى كرتين شاشة رغم انف NVIDIA ...

كلام مقنع ياسام

بس انا لى راى مع رايك انا شايف ان نفديا السوق واقف معها وعايز اى حد عنده كمبيوتر يكون عنده كارت للفيزيكس المهم تسوق بضاعتها وتنتشر بشكل اكبر

وعايزين تجارب الاخوة الاعضاء الذين يمتلكون كروت من الشركتين وهذه الخطوة بداية لنهاية الفيزيكس الحصرية

وياعالم ممكن يشتغل بعد كده مع ati وهذا ما اتمناه

مطلوب للعدالة
28-05-2010, 18:20
الصراحة حركة حلووو من نفيديا ولو اتت متأخرة
انا اعتقد هذا بسسب الهكر كما قالوا الاخوان
وايضن ذلك سوف يعود بالنفع لنفديا من حيث المكسب و
من حيث صورتها امام المشتري والمستخدم مما يزيد من شعبيتها

thunder_eagle
28-05-2010, 20:20
للأسف

https://www.anandtech.com/show/3744/nvidia-forceware-257-heterogeneous-gpu-physx-its-a-bug-not-a-feature

دي كانت Bug و هتتصلح في ال WHQL ,, غير إن فيه كلام إن ال Bug دي مع ال 400GTX فقط ده غير إن النسخة البيتا هاتتشال و هينزل بيتا تاني مافوش ال Bug دي

ayoub_bob
28-05-2010, 20:52
طيب ممكن سؤال
لأهل الخبرة
دة اذا امكن
الان بعد سماح شركة نفيديا بأستخدام كرتين مختلفين
===
انا عندى كرت نفيديا 8800 GT
تمام
وعندى كرت 5870 ATI
اذا قمت بتركيب النفيديا الان
هل معنى كدة ان ال ATI سوف تستخدم PhysX
الخاص بالنفيديا ولا اية بالضبط
بصراحة مش مستوعب الموضوع للأخر

1ah1
28-05-2010, 20:59
أنا جربت اليوم
ركبت كرت hd 4890 أساسي وركبت 8600 gt الذاكرة 512 ميجا أجي اركب التعريف الجديد ما يقبل التثبيت يخلص بس ما أحصله تعرف

MF88
28-05-2010, 21:06

و لاحظ كمان فى الستوك بطاقات متوسطه كتير من الأجيال القديمه عايزه تتخلص منها

و تكسب كمان رضا مستخدمى ATI

دى اكبر حركه زكيه ممكن شركه تعملها

يا فرحتك يا فادى انت و حمزاوى و هالكى و مينا بس كارته فى الدرج :D

hazemsagherh
28-05-2010, 21:15
كلامك صحيح يا سام

لانه كده مبيعاته حترتفع جدا بعد الانخفاض اللى حصل

وبعدين lucid hydra دى مصيبة دى اللى خربت بيتهم فعلا

hazemsagherh
28-05-2010, 21:16
مشكور على الخبر وتم التقييم

الخلف
29-05-2010, 17:42
للأسف، NVIDIA تقول أن هذا الأمر Bug في برامج القيادة !!

وقالت أنها ستصحح هذا الخطأ في موقعها الآن حتى لايقوم أناس آخرون بتحميله !!

https://www.anandtech.com/show/3744/nvidia-forceware-257-heterogeneous-gpu-physx-its-a-bug-not-a-feature

Mubarak
29-05-2010, 18:24
كان خبرا مفرحا.
نفيديا تتحرك بغباء شديد في هذا الموضوع، الاحتكار ما وراءه إلا الخسائر.
انا على يقين أن الشركة لو سمحت بالتقنية لغير بطاقاتها سيساهم هذا في بيع كمية كبيرة من الاستوك.

Coolman4now
29-05-2010, 18:30
- فعلا أستاذ مبارك ، سيتم بيع كل الأستوك القديم تماما ، وسينتعش سوق تلك البطاقات ، وأيضا البطاقات المتوسطة مثل GT240 بعدما مات ذلك السوق.

- عموما عدنا للطريقة الأخرى للهاك ولم أخسر شيئا ، الخسارة لأنفيديا .

nero&dante
29-05-2010, 19:07

اخي سام هل هذا الكلام صحيح
لم ارى اي شي بخصوصو هذا الموضوع

psp9917
30-05-2010, 01:33
حركة جميلة من نيفيدا ولاكنها اتت متأخرة

medo_hadi2020
30-05-2010, 01:48
قلنا عاحلا ام اجلا رغم انف انفيديا سيحدث الموضوع ولا تعليق سوي غباء انفيديا الشديد هذه الأيام

Jiraiya
30-05-2010, 01:55
New News

Hybrid PhysX Support Will be Disabled in WHQL R256 Drivers (https://www.geeks3d.com/20100529/hybrid-physx-support-will-be-disabled-in-whql-r256-drivers/)

Bad news… Yesterday was a great day for Hybrid PhysX (Radeon for 3D and GeForce for PhysX) thanks to the nice gift in R257.15 drivers. But the support of Hybrid systems will be disabled in the next WHQL R256 series drivers.

Here is the official position of NVIDIA:

A lot of you have been asking about PhysX and the 257.15 beta driver we posted on Monday. First off it is true that PhysX is enabled when running on NVIDIA GPUs when AMD GPUs are used in the same system. PhysX is a compelling technology that makes PC games great – I am not surprised our fans are eager for it. When using this beta driver no additional hacks are required to enable PhysX. While it was not intentional, due to the overwhelming positive response to the beta driver we have decided to leave the beta up with support enabled.

The fact remains that the investment to do a full QA cycle on this AMD/NVIDIA hybrid GPU configuration is beyond what NVIDIA can support at this time. The cost of maintaining AMD/NVIDIA hybrid configurations is larger than the development expense for PhysX, and I do expect that there are games and configurations where this type of system just won’t work. Please, don’t call me :>. Therefore our WHQL certified drivers will continue to have this support disabled

eng.ahmedhelal
30-05-2010, 02:14
كان خبرا مفرحا.
نفيديا تتحرك بغباء شديد في هذا الموضوع، الاحتكار ما وراءه إلا الخسائر.
انا على يقين أن الشركة لو سمحت بالتقنية لغير بطاقاتها سيساهم هذا في بيع كمية كبيرة من الاستوك.

مش عارف بس اعتقد ان حكايه الخساره دي ممكن تكون بعيده شويه لحاجتين
1 لو عندها خساره كنت هتلاقيها عملت اي فرقعه حتي لو بلعبه تسخن الناس
2 عمرها ما هتعمل كده لان لو عملت كده هتوقف بيع الفئه العاليه منها بطريق غير مباشر و هو اقبال المشتري علي ati للفئلت العاليه بشكل مباشر و معاه ايا كان الكارت للفيزاكس

و دي هتبقي فعلا خساره كبيره لا اعتقد انها تقدر تتحملها حاليا نظرا للمنافسه الشرسه

PC - 17
30-05-2010, 02:47
يخسره الموضوع طلع فشنك نفسى اشوف خير يجى من الشركة دى :ah1:

عموما الفزكس مش مستاهل هتلعب بتمان و السلام :o

Maxwell
30-05-2010, 08:13
اعتقد ان انفيديا لن تضحي بسوق القئة العليا لان مقارنة لاسعار الفئات العليا تجد ان ati تبقى خيارا افضل بالسعر.

Maximum_G
30-05-2010, 10:51
خبر رائع جدا جدا
اخيرا اقتنعت nVIDIA انها راحت عليها في العام الماضي و اظاهر كانت حاسة انها هتروح عليها في الأعوام القادمة عشان كدا ( جرت ناعم مع ATI)
من الناحية الأقتصادية مش مهم عندها التقنية الأهم تخرج من الأزمة اللي وقعت نفسها فيها :D
ولا انتو مش معايا :rolleyes:

jappa extreme
30-05-2010, 12:45
انا جربتdriver257.15 البس مافيش physx
يعنى ماشتغل مع ati

coolhero
30-05-2010, 13:30
شكرا على الخبر الاكثر من رائع

و يارب يخلوه مفتوح ويريحونا

macronia
30-05-2010, 14:46
انا مش فاهم يعنى دلوقتى ممكن الواحد يركب ATI + nVIDIA و ينزل تعريف ده و تعريف ده و خلاص من غير hack و لا اى حاجه؟

The_Wolf88
30-05-2010, 15:49
هذا كله بسبب مواقع المراجعات !

لو كانوا ساكتين مو احسن لنا ولهم !

نفيديا لم تكن تعلم بهذا Bug وبسبب مواقع المراجعات وثرثرتها انتبهت نفيديا لهذه النقطة ! :mad:

nero&dante
30-05-2010, 17:30
الا يمكن من احد الاخوة اللذين قاموا بتحميل التعريف اعادة رفعه لنا مرة اخرى على احدى مواقع الرفع

-M7mD
30-05-2010, 17:47
انا أتوقع اذا أنفيديا سمحت بتشغيل بطاقاتها كمسرع للـ Physx مع بطاقات ATi
يعود بالخسارة أكثر من المربح .. :)