المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ما الفرق بين XFX HD 5970 و XFX HD 5870

fersaws
03-06-2010, 12:27
بسم الله الرحمن الرحيم

ما الفرق بين كارت XFX HD 5970 VS XFX HD 5870 1GB

فأنا قد اشتريت كارت XFX HD 5870 1GB واحد الاشخاص قال لي الكارت ضعيف جدا بالمقارنة بالكارت

XFX HD 5970 وقال لي ان الفرق ليس فقت ان الكارت XFX HD 5970 يكون 2GB فقط لاكن الفرق كبير في الجرافيك وفي طريقة تشغيل الالعاب والرسومات والاداء وقال مادمت قد قدمت علي شراء كارت بمبلغ 2400 جنية مصري فانت قد ضيعت فلوسك :( ولن تحصل علي الاداء الامثل :( فكنت تشتري كارت XFX HD 5970

مع العلم ان الكارت مش بيشغل لعبة gta IV كويس وبتقطع وثقيلة شوية

فهل انا اشتريت الكارت الخطا

وهل الفرق كبير فعلا بين الكرتين وما الفرق بينهم

وشكرا للمنتدي الرائع والمميز

'aMido
03-06-2010, 12:32
طبيعى إن يكون الكارت 5870 ضعيف بالنسبه لل5970
فال5970 هو رقاقتين من 5870 على PCB واحد
يعنى اداءه يمائل (او اقل بقليل ) كارتين 5870
و لكن الكارت 5870 اكثر من ممتاز
بالنسبه للتقطيع فى GTA
يا ريت تكتب مواصفات جهازك كامله

S@M
03-06-2010, 13:07
كرتك قوى جدا يا عزيزى ...:)

اما بخصوص كرت ال5970 ..فهو كرت بة عدد 2 GPU .5870 ...فمن الطبيعى ان يكون ال5970 الآسرع ...

ولكن كرت ال5870 .. هو اقوى كرت يحتوى على GPU واحد فى عائلة ال5XXX ..حاليا

سعر كرت الXFX 5970 حوالى ...4400 جنيها لو كان موجود

fahd_628
03-06-2010, 13:51
كارتك يعتبر High end !

متسمعش كلام اى حد

استمتع بكارتك

و بالنسبة ل GTA فا انا مش عارف ازاى الكارت بيقطع

المفروض تشتغل بسلاسة !

فعلا ارجو كتابة مواصفاتك بالكامل !

و ال 5970 كان موجود ب 4000 جنية

لو انت غاوى بقى ممكن تجيب 5870 تانى و يبقى عندك كارتين 5870 و طبعا حيبقى اداء جبار !

ayoub_bob
03-06-2010, 23:46
اخى انا املك نفس الكرت
بس للحق انا كرتى
ASUS EAH5870/2DIS/1GD5
والحمدالله ولا جيم
شاهدتة قطع معى او اى مشكلة شاهدتها
علية ابدا وجميع الالعاب على الهاى
احتمال اخى يوجد شيىء عندك مش مظبوط
ضع بيانات جهازك كما قال لك الاخوة الاتفاضل

kaboni
04-06-2010, 01:31
اعقتقد ان gta IV تعتمد على المعالج CPU اكثر من معالج كارت الشاشه GPU

fersaws
04-06-2010, 14:08
اشكركم اخواني علي الردود المميزه جدا جدا اشكركم علي تعبكم وعلي اهتكامكم الكريم

اما مواصفات جهازي

البوردة ga-x58a-ud7

البروسيسور intel i7 930

الرامات 2رامة من kingston hyperx 2GB 1600 cl9

هذة المواصفات اخواني هل هناك مشكلة او تعارض ما مع الكارت

هل هناك مشكلة بين الكارت والبروسيسور عشان الكارت لة علاقة بالـ amd عند تنصيب التعريف مش عارف

ولما تعلق اللعبة عندى gta iv

omaar97
04-06-2010, 18:56
والله غريبة يا أخي كيف تقطيع بهذه المواصفات ما شاء الله
بالنسبة للعلاقة معظم الي عندهم انتل عندهم ATI ما في مشكلة
بالنسبة للكارت فهو من اقوى كروت الشاشة عالميا لو تراجع بعض المواقع العملاقة أو حتى عرب هاردوير بمراجعات لهذا الكارت ستجده قوي جداا

fahd_628
04-06-2010, 19:38
لا لا مفيش تعارض طبعا

و المواصفات ما شاء الله زى الفل

حاول تصتب اخر تعريفات للكارت و لو فية باتش للعبة صطبة !

fersaws
04-06-2010, 19:50
معلش اخوانى انا دخلت علي الموقع دة https://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=win7/windows-7-64bit عشان اجيب التعريفات الجديدة فهل احمل كل التحميلات الي موجودة ولا احمل اية

NaAZoOR
06-06-2010, 09:31
التقطيع في لعبة GTA بالذات راجع لمشكلة في تصميم اللعبة .. الحل هو تنزيل و تثبيت آخر باتش للعبة فهو يعالج سوء استخدام اللعبة لموارد الجهاز

shalanss
06-06-2010, 12:25
عزيزي جهازك اكثر من ممتاز ما شاء الله :)

medo_hadi2020
06-06-2010, 14:44
كما قال الأخوة 5870 يعتبر الثاني والثالث عالميا اما 5970 فهو اقوي كرت علي وجه الأرض ما اظنه ان مشكلة اللعبه ياما سوفتوير اي يا تعريف الكرت اوي حاجه في جهازك ياما نسخة اللعبه9 لديك ينقصها باتش يصلحها او ما شابه وومكن يكون المشكله ان الرامات 2 جيجا فقط لو رفعتها لي 4 جيجا ستكون افضل بالتاكيد ولا تسمع كلام اي احمق يقول لك اشتري ده ومتشتريش ده ال5970 اقوي كرت لكن انظر لسعره مرتفع بالنسبه لنا كمستخدم

fersaws
06-06-2010, 17:54
اشكرك استاذ Medo hadi2020 انا بالفعل عندي رامات 4 جيجا بس مقسمة علي رامتين يعني كل رامة 2 جيجا والرامتين 4 جيجا

ولو حد يقول منين اجيب اخر تحديث للعبة يا شباب والطريقة عشان انا نزلت حجات كثيرة جدا من النت ومش بتشتغل وحتا من موقع اللعبة نزلت ملفات كثيرة ومساحتها كبيرة ومش بتشتغل(او انا مش عارف طريقة تركيب الباتش ) :cool:

drhatooma
06-06-2010, 18:13
حاول تجيب رامة كمان لكى تستفيد من إمكانية tripple channel فى cor i7
يمكنك تنزيل الباتشات من موقع gamespot ..... وإذا فعلت الباتش عليك إنك تجيب كراك جديد للباتش من موقع
w??.gamecopyworld.com (https://www.gamecopy.world) بس ملحوظة( حاول تقفل الصور والإعلانت لأنها سيئة )

medo_hadi2020
06-06-2010, 20:03
اه كده يبقي مفيش غير الاللعبه دور علي الباتشات بتاعت اللعبه والكراكات

hany103
07-06-2010, 01:59
Patch 1.0.4.0 : https://grandtheftauto.filefront.com/file/GTA_IV_1040_Patch_14;102441

Crack + XLiveLess : https://rapidshare.com/files/396091994/1.0.4.0_Crack___XLiveLess.rar.html

fersaws
08-06-2010, 05:18
شكرا اخواني لاكن انا سمعت ان هناك باتش وكراك احدث بكثير وهما بفيرجن 1.0.6.0

هل هذة صحيح وانا سوف اجرب الكراك الاحدث الموضوعه في الردود وسوف اخبركم بالنتيجة ان شاء الله

وشكرا لكم علي حسن ردودكم الكريمة

أبوعلي1981
08-06-2010, 09:58
أخي العزيز / fersaws ...
لا أريد أن أشعرك بالإحباط ... ولكن لابد وأن أوصلك المعلومة أخي العزيز ..

شركة XFX شركة فاشلة في تعديل البطاقات الرسومية مقارنة بالشركات الأخرى التي تتعامل مع بطاقة الرسومية لشركة نفيديا وATI مثل شركة Gigabyte و ASUS و Saphire ومن الشركة نفسها أي nvidia و ATI ...

صدقني أخي العزيز ..
إشتريت XFX 5950 2GB وندمت على شرائي له ندما شديدا ... وإسترجعت المبلغ بعد 5 ساعات فقط من إستخدامي له ...

يهنق بكثرة .. بل وقمت بنفسي بتحديث BIOS الخاصة بالبطاقة الرسومية بلا أي فائدة تذكر .. كما أنني بحثت عبر Google عن حل لمشكلة التهنيق فوجدت أن جميع الروابط الذي تفصحتهم وقرأت مشاكلهم .. يواجهون نفس مشكلتي مع نفس الشركة XFX ...

فإن أمكنك أن تعيده وتأخذ بدلا منه :
ATI
ASUS ATI
Gigabyte ATI
Saphire ATI
أو أي شركات أخرى أفضل ..

فإفعل أخي العزيز ... وأما إن لم تستطع لسبب أو آخر .. فلا عليك ... فقط تابع الموضوع مع شركة XFX عبر موقعهم الرسمي .. وسيساعدوك إن شاء الله ..

لأنه وللحق وللإنصاف .. تعاملهم معي كان ممتازا وراقيا جدا .. وإن يتأخرون قليلا في الرد ...

'aMido
08-06-2010, 11:27
أخي العزيز / fersaws ...
لا أريد أن أشعرك بالإحباط ... ولكن لابد وأن أوصلك المعلومة أخي العزيز ..

شركة XFX شركة فاشلة في تعديل البطاقات الرسومية مقارنة بالشركات الأخرى التي تتعامل مع بطاقة الرسومية لشركة نفيديا وATI مثل شركة Gigabyte و ASUS و Saphire ومن الشركة نفسها أي nvidia و ATI ...

صدقني أخي العزيز ..
إشتريت XFX 5950 2GB وندمت على شرائي له ندما شديدا ... وإسترجعت المبلغ بعد 5 ساعات فقط من إستخدامي له ...

يهنق بكثرة .. بل وقمت بنفسي بتحديث BIOS الخاصة بالبطاقة الرسومية بلا أي فائدة تذكر .. كما أنني بحثت عبر Google عن حل لمشكلة التهنيق فوجدت أن جميع الروابط الذي تفصحتهم وقرأت مشاكلهم .. يواجهون نفس مشكلتي مع نفس الشركة XFX ...

فإن أمكنك أن تعيده وتأخذ بدلا منه :
ATI
ASUS ATI
Gigabyte ATI
Saphire ATI
أو أي شركات أخرى أفضل ..

فإفعل أخي العزيز ... وأما إن لم تستطع لسبب أو آخر .. فلا عليك ... فقط تابع الموضوع مع شركة XFX عبر موقعهم الرسمي .. وسيساعدوك إن شاء الله ..

لأنه وللحق وللإنصاف .. تعاملهم معي كان ممتازا وراقيا جدا .. وإن يتأخرون قليلا في الرد ...

5950 :D
مين اين حصلت عليه اخي؟؟
و XFX شركه من افضل شركات تصنيع كروت الرسوميات

S@M
08-06-2010, 12:30
فاشلة ..:confused:

هذا لفظ قاسى جدا يا عزيزى ...

ممكن تشرحلى اوجة الفشل من وجهة نظرك لهذة الشركة العريقة !!..

صدقني أخي العزيز ..
مبدئيا يا عزيزى مفيش كرت 5950 ATI..نهائيا حتى الآن لا من XFX ولا من غيرها ..!!

يهنق بكثرة .
ثانيا لماذا ندمت ..وهل 5 ساعات من جهة نظرك فترة كافية لتجربة كرت والتيقن من ان بة مشكلة هانج كما ذكرت !!

اعتقد لا ..وكمان انت بتقول انك لعبت فى بايوس الكرت ...يعنى ممكن دة يكون السبب !!

ليس معنى انة واجهتك مشكلة فى قطعة لسة شاريها ان البراند والشركة المصنعة لة فاشلة !!!

سأسئلك سؤال يا عزيزى ..

هل لو كنت اشترت منذ البداية كرت سافير بدلا من XFX ..وواجهتك نفس المشكلة ...

بردو كنت هتقول عليها شركة فاشلة بردو :)

اعتقد انك وصلت لآجابة السؤال ^^...فى داخلك ...اول ما انتهيت من قرائتة ...:)

شركة XFX يا عزيزي ...شركة عريقة ورائدة ...وهى من شركات الصف الآول لآنتاج كروت الشاشة فى العالم سواء كانت كرون NVIDIA او ATI ..:)

أبوعلي1981
08-06-2010, 13:41
أخي العزيز / 'aMido وأخي العزيز / S@M .. ،،
أحترم وجهة نظركما إحتراما شديدا فمنكم جميعا نتعلم إخواني الأعزة ...

حقيقة ، أشكركم على تنبيهي بخصوص رقم الموديل .. فقد إشتبه علي الرقم والرقم الصحيح هو 5970 من شركة XFX ...

ربما لم أبين وجهة نظري بشكل صحيح إخواني الأعزة ... وأحب أن أوضح من خلال النقاط التالية :

1) عندما قلت بأنها فاشلة ، لم أقصد فشلها بشكل كلي ، وإنما قصدت فقط الموديل 5970 ...
2) لست الوحيد الذي واجهته مشكلة التهنيق إخواني الأحبة ، بل العديد ممن يقتنون نفس النوعية والموديل واجهوا نفس المشكلة بالضبط وبإمكانكم معرفة ذلك عبر محرك بحث جوجل لتروا الكم الهائل من المواضيع المطروحة في العديد من المنتديات الأجنبية وليست العربية فقط ..

3) المشكلة واجهتني قبل تحديث البايوس ، وإنما قمت بتحديث البايوس بأمر من الشركة نفسها عبر موقعهم الرسمي إخواني الأحبة ، لأنهم إعتقدوا أن بتحديثي للبايوس ستزول المشكلة ولكن المشكلة لا زالت باقية ..

4) وأما بخصوص بقية الشركات ، فلم أذكرهم من باب تفضيلي على شركة XFX من جهتي شخصيا إخواني الأحبة ، بل ذكرتهم من خلال الأسباب التالية :
أ) تجربة أصحابي ممن يمتلكون نفس النوعية من شركة Gigabyte و ASUS
ب) نفس أصحاب النوعية XFX يذكرون في المواضيع المطروحة أنهم قاموا بتبديل النوعية إلى Gigabyte أو ASUS و Saphire ولم يواجهوا أي مشكلة في التهنيق لا قبل تحديث BIOS ولا بعد التحديث ...

وشكرا إخواني الأعزة على المناقشة ...

S@M
08-06-2010, 14:25
عندما قلت بأنها فاشلة ، لم أقصد فشلها بشكل كلي ، وإنما قصدت فقط الموديل 5970 ...
لذلك وجب عليك تصحيح مشاركتك ألاولى يا عزيزى ..:)

لست الوحيد الذي واجهته مشكلة التهنيق إخواني الأحبة ، بل العديد ممن يقتنون نفس النوعية والموديل واجهوا نفس المشكلة بالضبط وبإمكانكم معرفة ذلك عبر محرك بحث جوجل لتروا الكم الهائل من المواضيع المطروحة في العديد من المنتديات الأجنبية وليست العربية فقط ..
لو الكرت 5970 ..

معنى هذا ان XFX بريئة من ذنب هذا الكرت ...لآن الكرت بعي تمام البعد عن تصميم XFX لآن الكرت ريفرانس ..

من تصميم AMD ..نفسها ...:)

وارد بالطبع ان حظك السيء اوقعك مع كرت بة مشكلة ...وة وارد انة يحصل مع اى براند اخر !!

ولكن الكرت ليس من تصميم XFX وانما من تصميم ATI ...نفسها :)

NaAZoOR
08-06-2010, 17:37
جملة اعتراضية:

مبدئيا يا عزيزى مفيش كرت 5950 ..نهائيا حتى الآن لا من XFX ولا من غيرها ..!!

هناك كارت Geforce FX5950 و هو كارت قديم و لكنه موجود .. و انتج من قبل XFX و غيرها ... يا عزيزي :)

Extreme2
08-06-2010, 19:10
^^
أخي عمر , أعتقد أنا سام يقصد 5950 من ATI بس كان متنرفز شوي :D:D

S@M
08-06-2010, 23:49
جملة اعتراضية:

هناك كارت Geforce FX5950 و هو كارت قديم و لكنه موجود .. و انتج من قبل XFX و غيرها ... يا عزيزي :)

عزيزى نازور .

الآخ العزيز ....يتحدث عن ATI ...وليس NVIDIA ......:)

تم اضافة ATI منعا لآختلااط الامور ..:)

وشكرا على لفت ألانتباة ...:)

fersaws
11-06-2010, 07:04
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اشكركم اخواني علي الردود والمناقشات الرائعة والمفيدة جدا

المشكلة انحلت والحمد لله

المشكلة كانت فعلا باللعبه كما قال بعض الخوة والاصدقاء في ردودهم المشكورة جدا

وقد قمت بتحميل الباتش من المشاركة الخاصه بالاستاذ hany103

Patch 1.0.4.0 : https://grandtheftauto.filefront.com/...atch_14;102441 (https://grandtheftauto.filefront.com/file/GTA_IV_1040_Patch_14;102441)

Crack + XLiveLess : https://rapidshare.com/files/39609199...eLess.rar.html

وتم بحمد الله حل المشكلة باللعبه وشغالة تمااااااام جدا وانحلت بعض المشاكل كمان عند تشغيل اللعبة من البداية كانت تخرج احيانا وكانت تاتي بشاشة سوداء صغيرة ثم تعمل اللعبة وكل هذة الاشياء ذهبت نهائيا من اللعبة

وشكرا للجميع

CompuBoy
11-06-2010, 09:35
اخي المشكلة حلها بسيط حمل اخر باتش للعبة وحتصير زي السكر 100%

hany103
11-06-2010, 09:46
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اشكركم اخواني علي الردود والمناقشات الرائعة والمفيدة جدا

المشكلة انحلت والحمد لله

المشكلة كانت فعلا باللعبه كما قال بعض الخوة والاصدقاء في ردودهم المشكورة جدا

وقد قمت بتحميل الباتش من المشاركة الخاصه بالاستاذ hany103

وتم بحمد الله حل المشكلة باللعبه وشغالة تمااااااام جدا وانحلت بعض المشاكل كمان عند تشغيل اللعبة من البداية كانت تخرج احيانا وكانت تاتي بشاشة سوداء صغيرة ثم تعمل اللعبة وكل هذة الاشياء ذهبت نهائيا من اللعبة

وشكرا للجميع

مبروك, اين التقيم ؟ :cool:

fersaws
11-06-2010, 09:51
تم التقييم لك استاذ hany103 ولكل من شارك في الموضوع ;)

بالتوفيق لك ولكل الاعضاء :)