المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : شاشه p2050 الوانها بايظه ارجو المساعدة

cyber007
05-06-2010, 01:04
انا شارى شاشه سامسونج p2050 من كام يوم لسه ووصلتها بوصلة ال DVI بس حاسس ان الالوان مش حلوه زى ال CRT القديمة هوا طبعا الالوان زاهيه وكل حاجه بس زى مايكون شغاله ال 16BIT بس مش 32 TRUECOLOR مع انى دخلت واتاكدت انها 32 ومع ذلك حاسس ان الالوان مش متداخله فى بعضها وزى ما يكون كل لون لوحده وكمان فى بعض الافلام !!!!!
مش عارف هل هوا كده الطبيعى ؟ بس انا عندى شاشه سامسونج تانيه 15 بوصه و LCD ومش بحس فيها بالموضوع دا؟؟
هل فى تظبطه معينه للموضوع دا ولا دا ممكن يبقى عيب صناعه

skyboyextreme
05-06-2010, 10:02
انا شارى شاشه سامسونج p2050 من كام يوم لسه ووصلتها بوصلة ال DVI بس حاسس ان الالوان مش حلوه زى ال CRT القديمة هوا طبعا الالوان زاهيه وكل حاجه بس زى مايكون شغاله ال 16BIT بس مش 32 TRUECOLOR مع انى دخلت واتاكدت انها 32 ومع ذلك حاسس ان الالوان مش متداخله فى بعضها وزى ما يكون كل لون لوحده وكمان فى بعض الافلام !!!!!
مش عارف هل هوا كده الطبيعى ؟ بس انا عندى شاشه سامسونج تانيه 15 بوصه و LCD ومش بحس فيها بالموضوع دا؟؟
هل فى تظبطه معينه للموضوع دا ولا دا ممكن يبقى عيب صناعه

ينفع تحطلنا صورة بتبين المشكلة اللى انت بتقول عليها دى ؟! :ah24:

ashraf_shivo
05-06-2010, 10:49
انا عندي نفس الشاشة والوانها ممتازة جداااا
ممكن تصور الشاشة ونشوف المشكلة
وممكن تضغط علي الزر auto

cyber007
05-06-2010, 20:10
هيا الالوان عموما حلوه ولكن بتكلم على تدرج الالوان بحس ان اللون وهوا متدرج مش سايح فى بعضه لا فى فواصل بين درجة اللون واللون اللى جمبه
كمان فى وندوز 7 بيظهر لما تكون فى وندو بتظهر وبعدين بتختفى اللى هيا السحبه بتاع ظهور الحاجات فى وندوز 7 بيحصل تاثير غريب كده زى مايكون الشاشه ال contrast بتاعها عالى
المشكله اني لو صورتها مش هتوضح فيها الموضوع دا لازم يتشاف بالعين او يكون حد شاف الموضوع دا قبل كده