المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طريقة جعل الويندوز مثل الموجود فى محلات الهايبرماركت والملايس

MCSE2009
05-06-2010, 13:07
السلام عليكم ,

عايز اعرف ازاى اخلى اليوزر بعد ما يدخل اسم المستخدم وكلمه السر برنامج يشتغل تلقائيا واذا تم غلق البرنامج الويندوز يعمل logoff "يعنى برنامج واحد هو اللى يشتغل"

يعنى مثل فى محلات السوبر ماركت والملابس الويندوز لا يشغل غير برنامج واحد فقط ولا يقدر يتحكم فى اى حاجة تانيه task manager والكلام ده

ياترى فى طريقه عن طريق GPO بالعلم ان الجهاز ضمن دومين بالتأكيد

شكرا

merozq
08-06-2010, 11:03
اخي العزيز مش شرط الجهاز بيكون في دومين موديل
غالبا البرامج اللي زي دي مش بتكون شغالة علي بيئة الويندوز اصلا وبيكونو شغالين علي انظمة شبيهه بالدوس
والله اعلم

Eng.mhussien82
09-06-2010, 13:42
اخي العزيز
تقدر تعمل اللي انت عايزة بطريقة سهلة جدا جدا عن طريق الجروب بولسي كالاتي :
مثلا لو عايز المستخدم يستخدم الانترنت بس او الوورد بس :
1. تعمل شورت كات للبرنامج او البرامج اللي عايز تخلي اليوزر يستخدمة علي سطح المكتب في البروفيل بتاع اليوزر.
2. تحط اليوزر في OU لوحدها ومثلا تسميها one programe group او اي اسم تشوفه انت.
3. وتدخل علي الجروب بولسي للOU دي بس .علشان متقفلش علي كل الناس ويفضل عمل بولسي جديدة علشان تقدر تمسحها او تلغي تفعيلها في اي وقت.
4. وبعد كدة من الـUser aconfiguration تختار Administrative Templets ومنها start menu and taskbar وتعمل تفعيل لكل اللي تشوف انك عايز تقفله .
5. بعد ما تخلص قائمة ستارت تروح علي Desktop وتفعل كل اللي انت شايف انك مش محتاجة.
6. وهكذا كل شيء تاليها وتدخل باليوزر علي اي كلينت وتجرب وان شاء الله تشتغل معاك لانها شغاله عندي كويس جدا لاكثر من مستخدم.
ولتسهيل العملية هسجلك فيدو بالطريقة بالظبط وهرفعهولك هنا ان شاء الله خلال يوم او اثنين علشان تقدر تستخدمها بكل سهولة بس اديني فرصة لو معرفتش تعملها نظري
وارجو التجربة والرد