المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : معايير اختيار عريس البنت !!! حاجات غريبة اوى

الصفحات : [1] 2

GHOSTEID0
06-06-2010, 23:36
السلام عليكم اخوتى

معلش كل كام يوم كده بنكد بكام موضوع كده على حضراتكم

..............................

ايه هيا معايير اختيار عريس البنت

يعنى لو حد راح اتقدم لوحده

اول حاجه بيفكروا فيها الاهل ايه

...........

نقول مثلا
المال
المكانة الاجتماعية
الشكل
السلطة
التعليم

....................

علشان بجد اليومين دول ناس كتير بتنتحر علشان الموضوع ده
فمين صاحب القرار الاقوى

راجل البيت

و لا الام ( حماة المستقبل )

و هل للبنت رأى فى الموضوع ده ؟

......................................

وشكرا لكم

drhatooma
07-06-2010, 00:16
ياراجل ده أنا سمعت حاجات غريبة تبقى معاك إمكانيات محترمة يبصلك أبو العروسة بتقزز ويقولك (عندك إشتراك فى النادى )

HuLkY
07-06-2010, 00:42
عادة الموضوع ماشى بنظام , If u got cash , all will be done in a flash

فى فلوس , كله حيمشى , وعلى حسب العروسة واهلها , فى ناس بتبص للوجاهة الاجتماعية , فى ناس بتبص للشكل! فى ناس بتبص اهلك مين مش مهم انت , على حسب كل حاجة بس تقدر تقول المادة حتحل لك كل حاجة فى زمننا اللطيف ده
الفلوس تعمل عملية تجميل تخليك حلو للناس اللى بتدور على الشكل
الفلوس ممكن تخليك تأجر ناس يبقوا اهلك , مش مشكلة , كله الفلوس بتحله

سيبك انه انت لو معاك فلوس ممكن بتليفون العروسة تيجي لك فى ليمو محترمة ويتعمل لك زفة ولا حصلت , والناس كلها تجيليك

انا اتذكر مرة فى الميكروباص سمعت كلمات على الرغم من انها شعبية جدا ويمكن السياق النصى لها مش معتاد , لكن كلها حكم , كان نفس الكلام ما بين شاب وسواق الميكروباص
السوق قال له " يا بيه معاك فلوس خش وسلم , ممعكش , نام على السلم"

انما كحاجات ظريفة , فى واحد صاحبى اترفض مرة وهو بيتقدم لأنه كلب العروسة عضه والولد شاطه , للأسف , صاحبى فى نظر ام اعروصة طلع عدو للحيونات وشوف لما يشوط الكلب كده , حيعمل ايه فى بنتها , هو قال لها ما دام بنتك مش حتعضنى أؤؤكد لك مش حعملها حاجة يعنى! بس عادى , انت وانت بتتقدم لأهل العروسة شبه ركوبة الميكروباص! الداخل مفقود والخارج مولود! ربنا يوفق الجميع

klela
07-06-2010, 01:06

فى فلوس , كله حيمشى , وعلى حسب العروسة واهلها , فى ناس بتبص للوجاهة الاجتماعية , فى ناس بتبص للشكل! فى ناس بتبص اهلك مين مش مهم انت , على حسب كل حاجة بس تقدر تقول المادة حتحل لك كل حاجة فى زمننا اللطيف ده

سيبك انه انت لو معاك فلوس ممكن بتليفون العروسة تيجي لك فى ليمو محترمة ويتعمل لك زفة ولا حصلت , والناس كلها تجيليك

انا اتذكر مرة فى الميكروباص سمعت كلمات على الرغم من انها شعبية جدا ويمكن السياق النصى لها مش معتاد , لكن كلها حكم , كان نفس الكلام ما بين شاب وسواق الميكروباص

انما كحاجات ظريفة , فى واحد صاحبى اترفض مرة وهو بيتقدم لأنه كلب العروسة عضه والولد شاطه , للأسف , صاحبى فى نظر ام اعروصة طلع عدو للحيونات وشوف لما يشوط الكلب كده , حيعمل ايه فى بنتها , هو قال لها ما دام بنتك مش حتعضنى أؤؤكد لك مش حعملها حاجة يعنى! بس عادى , انت وانت بتتقدم لأهل العروسة شبه ركوبة الميكروباص! الداخل مفقود والخارج مولود! ربنا يوفق الجميع

والله كل كلامك مضبوط يا هالكى احنا فى زمن الماديات معاك فلوس تقدر تطلع القمر وسيبكم من كلام الافلام الا يقولك الفلوس مش كل حاجه بيصبروا الناس الغلابه مشكله اى شاب عاوز يتجوز دلوقتى الفلوس

one-zero
07-06-2010, 02:11
اختار ذات الدين سيختارك اهلها لنفس السبب (و سيشترون رجل يحافظ على ابنتهم مدى الحياه)

باقي الانواع ماده طبعا

المهندس حسين
07-06-2010, 02:39
انت وانت بتتقدم لأهل العروسة شبه ركوبة الميكروباص! الداخل مفقود والخارج مولود! ربنا يوفق الجميع

تعليقك ده معبر جدا :)

حسن الخلق يحسم معظم الاشياء وده مش يمنع ان فيه خزعبلات في الموضوع خصوصا من جانب اهل المحروسه

hack4love
07-06-2010, 04:00
ياراجل ده أنا سمعت حاجات غريبة تبقى معاك إمكانيات محترمة يبصلك أبو العروسة بتقزز ويقولك (عندك إشتراك فى النادى )

اشتراكك نادي خخخخخخخخخ :D

ZaraLinks
07-06-2010, 05:47
السلام عليكم
اهمها فعلا ذات الدين حتى لو لم تكن على قدر من الجمال

GHOSTEID0
07-06-2010, 10:13

ههههههه

و اقسم بالله انا حاسس انهم هيطلبوا قريب ipad 3 g

GHOSTEID0
07-06-2010, 10:16

حلوة حتة الكلب اللى شاطه ده
اصل كلب ابن ناس

..............

بجد صاحبك ده يحمد ربنا انه اترفض علشان ما يدبسش

و على راى المثل

اقلب القدرة على فمهما .............. ينكب الفول منها

GHOSTEID0
07-06-2010, 10:30
اختار ذات الدين سيختارك اهلها لنفس السبب (و سيشترون رجل يحافظ على ابنتهم مدى الحياه)

باقي الانواع ماده طبعا

كلام كويس
بس للاف لا يحدث الا قليللا جدا جدا جدا

يعنى لو واحد متدين راح يخطب مثلا دكتورة و هوا مرتبه بسيط جدا

هل هيتم النظر بس لدينه

اعتقد زمن الصحابه ولى

GHOSTEID0
07-06-2010, 10:58
ماحدش قالى برضه رأيه
فى موضوع
هل للبنت رأى فى الموضوع ده و لا لأ

شلاع العتر
07-06-2010, 11:43
نسائنا في الغالب الاعم اول ما يبحثن هو عن النقود والقدرات الرخائية أكثر من بحثهن عن اي شيء آخر ... بعد ذلك يأتي مبدأ الالتزام بالاخلاص التام ... ولكن أنى لهن التأكد من حصولهن على ذلك لذلك لا يتركن جهدا من جهدهن في التأكد من اخلاص الرجل مهما كانت حالته المادية ...

بالنسبة لموقف الاهل فقبول البنت للخاطب لا يقدم أو يؤخر بالنسبة لهم كثيرا ... حيث يتعاملون مع إبنتهم على انها قاصر غير عاقلة ولا مدركة لمصلحتها ... مما يعني ان قبولها للشاب مشكوك فيه ... أما رفضها له فله تأثير كبير وقد يكون هو السبب الاهم لرفض غالبية الشباب ...

رفض الاهل لشاب مثلما ذكرتم يعود لعدة اسباب تختلف باختلاف الحالة ...
أهم حالات رفض الاهل للخاطب هو انهم يرونه غير قادر على تحمل مسؤوليات الحياة الزوجية من الناحية المادية ... او وهو يحصل في عدة حالات انه غير خلوق (صايع... ), وحالات كثيرة يكون الرد بالسلب لأنهم يسألون عنه في مسجد الحي الذي يسكن فلا يجدون من يمدحه ... أو انه أصلا لا يحافظ على الصلاة هذا فضلا على انه ربما لا يصلي أصلا ...

شخصيا ارى ان الموافقة على خطيب الابنة (او من تحت إمرتك) غاية في الصعوبة هذه الايام واعان الله من يقع تحت مثل هذه المسؤولية ... فغالب شبابنا للأسف غير مؤهلين للزواج على الاقل من ناحية من النواح ...

kimotheking
07-06-2010, 13:29
ده غير ان الاهل بيطلبوا قايمة 4 متر ده غير المهر المكون من رقم كبير تيجي البنت وتتشرط لأ ده طويل لأ ده قصير

ولو رضيت بواحد الله يكون في عونه لو الخطوبة اللتي تدوم احيانا 5 سنين هتقعد تطلب اللبس و الفسح لغاية

ماتجيب اخر مليم عنده او اخر غضروف عنده (مش فارقة كتير) و عشان هو خطيبها لازم ينفذ وفي النهاية بعد وجع

القلب و الظهر ده كله يفسخوا الخطوبة عشان قعد يومين مكلمهاش ولما كلمها مارصيلهاش الكلمتين بتوح الحب و

الرومانسية او زعقلها الخ او لأي سبب من الاسباب,,,,,,,,,,, وبعدين تروح لأبوها معيطة ده مبيحبنيش يقوم ابوها يقول

ده مايستاهلش حتى ضفرك يقوم ياعيني الراجل الغلبان يقول بلاها جواز دي واقفة عليا بخسارة

وهو فعلا موظف مسكين تجوز له الصدقة بيقبض 300 جنيه في الشهر ولا حاجة ومشترك في اسهم البوسطة او

بيستثمر فلوسه في البنك اللى بتجيبلوا ارباح 1,5 جنيه في الشهر ده غير انه بياخد مصروف من والده او عايش على معاش والده

ده غير ان ممكن يكون السبب اهلها لأنه كان هيجيب غسالة فول و طعمية اوتوماتيك واتأخر عند معاده هيعمل ايه

ماهو الراجل بيشطب الشقة و بيقسط العفش وده غير فلوس الصنايعية وبيشتغل وغير وغير ,,,,,,,,,,,,,,,,,

محمد الجوهري
07-06-2010, 16:22
If u got cash , all will be done in a flash

Occasionally, but not always

(عندك إشتراك فى النادى )

و الغلبان اللى عمره ما دخل نادى فى حياته ؟

إيه يا جماعه .. ما تنسوش ان فى المنتدى شباب مقبل على الزواج :rolleyes:

كده هتعقدونا فى الزواج , و هيبقى ذنينا فى رقبتكم :(

أحب أقول لك يا أستاذ أحمد يا عزيزى ان الموضوع يخضع لما تخضع اليه باقى الصفات و الميول البشريه

البشر لا يمكن أن بتطابقو جميعا فى صفه أو أكثر سواء كانت صفه أخلاقيه أو جسديه

زى ما فيه ولد بيبقى أفقه ضيق و تفكيره ضعيف , آخره يفكر فى قصه الشعر , و لون الحظاظه اللى لابسها فى إيده

و سوزى صاحبته فى النادى , و لشله اللى بيسهر معاها بالليل عند إلهامى صديقهم يشربو حشيش و يسهرو على الفساد

فيه شاب بيبقى ملتزم و محترم , عنده فكر ناقد لكل ما حوله , عنده طموح و عنده مبادئ , عنده قيم يقدر يستند إليها

فى أى وقت يحيطه الظلام , و يعصف به الأمواج .

فالبنات كذلك , فيه بنت كل همها تشترى بنطلون استرتش زى بتاع هايدى صاحبتها , و تقص شعرها عند نفس الكوافير

قصدى ال Stylist ( معلش اصلى فلاح و ألفاظى قديمه حبتين :D ) ... و بنت تانيه كل همها انها تحضر حفله تامر علشان تتشرف

انها شافته وجها لوجه , و واحده أقصى أمانيها انها تخرج مع عمرو و تبقى قضت يوم مع نجم البوب .

فيه نوع تانى من البنات , نوع لسه لم يُخدش حيائهن , و لم تُلوّث عقولهن , تلاقى البنت ملتزمه محترمه عاقله , لها عقل يوزن بلد

و أخلاقها تعلم شعب , فيه منهن ما زلن متمسكات بحيائهن - حتى فى وجود الفيديو كليب و السفاله فى الإعلام - أسأل الله

أن يزيدهن و يكثر من أمثالهن .

فيه أسره بتبقى عاوزه لبنتها الإستقرار , الإستقرار و بس . أسر جاهزه تدى بنتها لراجل ببلاش , بس يكون راجل بجد , رجل يقدر يصون

الأمانه , رجل يتقى الله فى زوجته و أبناءه . و فيه أسر تانيه لولا الملامه كانو يطلبو من العريس نجمه من السماء !

فالأمر فيه تناقضات كثيره , و الحمد لله ان موجود الصالح و الطالح فى كل مكان .

HuLkY
07-06-2010, 17:53
إظفر بذات الدين , مسئلة عويصة!

اتذكر ايام الكلية انى تعرضت لمواقف كانت مشكلة نوعا ما , اسمحوا لى باستعارة أذانكم قليلا :)

رأيت انه الانسان بطابعه اجتماعى , مخلوق اجتماعى للنخاع فى الحقيقة , وقلة من هم لا يستطيعوا الاندماج مع الاخرين بسهولة , انا منهم , وقررت انى اشوف اى مجموعة مناسبة لى وعلى اساسها بيكون فى روابط اجتماعية قد تؤدى بشكل او بأخر الى اشياء ابعد فى شكل حضارى يقبله الدين والمجتمع فى اطار صالح , لم لا! :)

رأيت 3 مجموعات من الناس على حسب فهمى , بس عامة كل الناس بتبحث عن "الوجاهة الاجتماعية" نقطة محورية فى علم النفس درستها بشكل غير دقيق ولكنها مرت على العبد لله

رأيت ناس من كل الاشكال , منهم من يرى مجرد الصلاة امر شاق! ومنهم من هو متشدد فى الدين لدرجة رهيبة! عامة لم انسجم مع من المجموعتين لأنى كنت لكل مجموعة نقيض الاخرى , للمتشددين انا كنت شاب مرهف مترف , مش مهتم للدين بتاتا! والعكس , كنت انا الشاب المتزمت المدتين اوى جدا فى الناحية الاخرى , واتعلمت بطريقة او باخرى انى اكون ما انا عليه

لكن الفكرة , هل الاخرين يقبلوا بك على هذا الوضع؟! هنا المشكلة

اتذكر صديق لى مقرب جدا , وكان متدين الى حد جيد , يعرف الله ويخافه , تقدم لفتاة ذات دين , النتيجة انه تحولت المقابلة من مقابلة خطوبة الى نقاش دينى بحت! او بالاصح "إختبار" من والد واخوة العروس لصاحبى , بصراحة كان موقفه صعب! لم يستذكر جيدا بل وصل الامر من احد اخوة الفتاة ان اتهمه بالسفطسة فى الكلام وانه متتبع شيوخ محدثة و و و و

مش موضوعنا هذه النقطة , لكن للأسف فى زمننا الحالى , التدين اتخذ مظهر مختلف , اصبح وجاهة اجتماعية على حسب تجربتى مما رأيت , واضحت معالم خارجية هى الحكم , والجوهر اختفى , لا استطيع الافتاء فى هذه النقطة , ليست محور فكرى الان خاصة انه سن الزواج "لن اقول الموضوع :D " خارج نطاق اول 1000 اهتمام شخصى لى الان , لكن القضية اعتقد تتلخص فى :-

1 - فهم الاخرين لك بل ان تنظر لهم كما تحب ان ينظروا لك , لا تحكم بالمظهر كى لا يتهم الحكم عليك بالمظهر , ليس كل ما هو عارى فاسد وكل ما هو مُغطى نقى , أكيد المظهر مهم جدا مثلما الاناء ينضح بما فيه , لكن لا يكفى ان نرى غلاف الكتاب لنحكم على محتواه

2 - تقبل الاختلاف مهما كان ! لأنه مع تقبله ربما نصل الى تفاهم بل نصل الى حل وسط

3 - لا ننظر لأمر الزواج "نفسه" كأنه محور حياة , هو اكيد مهم جدا , لكن هناك من يراه قضيحة حياة او موت! ربما يختلف الكثير معى فيما سأقوله ولكنى أرى انه ما تركته يأتى اليك بكل راحة :) , لتضع الموضوع فى راسك! امامك وانه هدف فى يوم ما فى حالة توافر الشروط المناسبة لكنه ليس هدف اسعى ورائه بكل شراهة! "محدش بيموت من غير جواز!"

4 - التأنى فى الاختيار , والتأكد من انه البيت مبنى على الود والرحمة والتفاهم , ان ضاعت هذه الامور , ضاع البيت قبل ان يبدأ

5 - تفهم وضع الاهل لكلا الطرفين , ربما تختلف من مجتمع لأخر فى كيفية اتمام الامور لكن وضعية التفاهم نفسها هامة جدا , الاستماع للطرف الاخر ووجهة نظره ربما يتيح للطرف الاخر ان يمسك كلمة او راى تكون مفتاح حل مشكلة فى بال المتكلم لا يراها , الاستماع فالاستماع فالاستماع

موضوع شيق جدا موضوع اختيار الزوجة ولأصدقائى بطابع العمر والسن تجارب مريرة ومضحكة ومنها الناجح :) , الفكرة فيما سبق , وفق الله الجميع للحلال امين يا رب :)

S@M
07-06-2010, 19:35
الموضوع بيختلف من بيت للثانى ....

على حسب مين اللى لية الكلمة فى البيت ...

وبردو على حسب قدرتك المادية ...

ودى الحجات اللى بتكون فى فى المقام ألاول ...لما تروح تتقدم ...وخاصة لو ناس ماتعرفهمش

بتشتغل شغلاانة كويسة ...عندك شقة ....هتقدر تساعد ابو العروسة بكام اوضة ...

دول اول 3 حاجات بيتم وضعهم تحت الميكريسكوب ....من اول ما تدخل البيت ...بعد كدة ...كلو شكليات ...حتى لو العروسة مش موافقة :D

حلو نظام العروسة الديليفرى دة .............:D:D

الفجر القادم
07-06-2010, 21:32
الموضوع حميان ، الشباب عايزه تتجوز ولا ايه :D

Brigadier
07-06-2010, 21:36
^^^^

نعم اخي الفجر القادم وانا اخطط لذلك قريباً والله الموفق.

محمد الجوهري
07-06-2010, 21:41
على حسب مين اللى لية الكلمة فى البيت ...

نقطه مهمه جدا يا عزيزى

" غالبا " البنات التى نشأن فى منزل تكون السلطه فيه للأم و الأب لا صوت له ولا كلمه يحاولن أن تكون لهن السلطه أيضا فى بيوت أزواجهن , و دى أول حاجه الشاب لازم ياخد باله منها و هو رايح يخطب , لو لقى الأم هى اللى طلعت قابلته , و هى اللى لها الكلمه , و تقول آه ولأ , بينما السيد الوالد غائب ; هو مش غاب بسبب الوفاه أو السفر , هو موجود بس معمول له Disable :D
اغنا شخصيا لو لقيت البيت بالشكل ده , أول حاجه هأقولها : و الله يا جماعه أنا كنت جاى أتعرف عليكم لانى سمعت عن حضراتكم
كل خير , و قلت يا واد يا محمد ليه ما تكتسب صداقه أسره محترمه زى دى , أتمنى ما أكون أخدت من وقتكم كثيرا , بس دلوقت أنا
عاوز أستأذنكم فى الرحيل لأنى الوالد مستنينى , رايحين مشوار مهم , السلام عليكم و رحمه الله :D

الموضوع حميان ، الشباب عايزه تتجوز ولا ايه

دول 19 رد بس ! :D

كل الشباب عاوزين يتجوزو , بس الإمكانيات الماديه هى الهرمون اللى بيقتل نشاط الفكره فى العقل :(

الفجر القادم
07-06-2010, 21:57
ليش لا ، الله يوفق الجميع .

من المؤسف ان يكون الزواج على ضرورته من اصعب الخطوات في حياة الرجل .

نسأل الله ان يزوج العزاب وان يعينهم على اختيار الزوجه الصالحه ، وان يعين غير المتزوجين على غض البصر وحفظ الفرج .

انصح كل من يفكر بالاقدام على الزواج ان يقرأ جيدا عن المواضيع الاساسية لذلك ، كحقوق الزوج ، وحقوق الزوجه ، واجبات كل منهما ، شروط الخطبه واحكامها ، اختيار الزوجه الخ .

كذلك للشباب المحافظ ، والذي لم يختلط بالجنس الاخر ، انصحه بالقراءة عن كيفة التعامل مع الزوجات و محاولة بناء اطلاع كاف عن عقلية و نفسية البنات ، فهم بطبيعة الحال يختلفون عن الرجال في تفكريهم ومنطقهم و ردات افعالهم .

من العجيب ، ان الواحد منا لو اشترى جهازا جديدا ، سيقرأ دليل استخدامه بشكل جيد ، ويتصفحه مرات ومرات ، ولكن القليلون منا من يفكر قبل الزواج ان يقرأ عن الزواج ، عن تربية الاطفال ، وعن ما يلزم لكل ذلك ، مع انه أشد حاجه الى ذلك من قراء (كاتلوج) جهاز ما !

محمد الجوهري
07-06-2010, 22:46
اللهم آمين

هى بالفعل أصبحت أصعب خطوه , و الأسباب ليست ماديه بحته فى كل الحالات , فالإختيار -أعتبره شخصيا- أصعب كثيرا من توفير الإمكانيات الماديه .
جزاك الله خيرا على نصيحتك الغاليه , و قد ذكرتنى بمجموعه دروس حملتها منذ إسبوع فقط و أعجبتنى كثيرا فى أسلوب الشيخ
السلس , و الذى تحسه يعيش معنا فى الشارع و يدرى تقريبا كل شئ عما يدور فى البيوت, بصراحه إستفدت منها كثيرا -خصوصا و أنها توضح الحدود الشرعيه لكل من الخطبه و غيرها - و أردت أن أشارككم بها

هذه هو رابط ملف التورنت

https://hotfile.com/dl/47003342/7510bef/zawag.torrent.html

و هذا هو الرابط من موقع التورنت نفسه

https://islamictorrents.net/details.php?id=16706
https://islamictorrents.net/details.php?id=20312

HuLkY
08-06-2010, 05:47

لا لا لا لا :D , ليس هنا , ليس الان! :D

JUBA
08-06-2010, 07:20
عَنِ أَبي هُريرة رضيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ عَنِ النبيِّ صَلّى الله عَلَيْهِ وَسَلّم قال: " تُنْكحُ الْمَرْأَةُ لأرْبَعٍ: لمالها ولِحَسَبها ولِجَمَالها وَلدينها: فَاظْفَرْ بذاتِ الدِّينِ تَربَتْ يَدَاكَ " مُتّفَقٌ عَلَيْهِ

هذه اسس اختيار الزوجة

نصيحتي الى كل شاب مقبل على الزواج اختار البيت الذي يكون للرجل كلمة فيه وموقف لسبب بسيط وهو ان صادفتك مشكلة مع زوجتك سيكون هو الشخص الذي تشتكي له اعلم اني سوف اهاجم على كلامي هذا (موضوع شخصي لا علاقة له بامنتدى)

ودائما دائما احرص على ان تبحث عن النسب الذي سوف ترتبط به لأن اختلاط الدم من الصعب فصله وهنا اقصد الطلاق مع وجود اطفال

الكلمات التالية نقلتها عن موقع اسلام ويب

الحديث الشريف الذي فيه توصية من النبي صلى الله عليه وسلم (( تخيروا لنطفكم فإن العرق دساس ))

فأما عن الحديث الذي أشرت إليه فقد خرجه ابن ماجة في السنن ولفظه: (تخيروا لنطفكم وأنكحوا الأكفاء وأنكحوا إليهم)، والحديث إسناده لا يثبت عن النبي - صلى الله عليه وسلم – وكذلك لفظ : (العرق دساس) خرجه الديلمي من حديث ابن عباس - رضي الله عنهما – وكلها أحاديث لا يقوم لها سند ولا يحتج بها، ولم تثبت بوجه يصح عن النبي - صلى الله عليه وسلم - .

drhatooma
08-06-2010, 08:51
لا لا لا لا :D , ليس هنا , ليس الان! :D

وأنا أيضا لا ......الأهالى زهقتنى:D

محمد الجوهري
08-06-2010, 18:26
نعم اخي الفجر القادم وانا اخطط لذلك قريباً والله الموفق.

وفقك الله الى ما فيه الخير يا باشمهندس .... عاوزين نفرح بيك كده :D

نصيحتي الى كل شاب مقبل على الزواج اختار البيت الذي يكون للرجل كلمة فيه وموقف لسبب بسيط وهو ان صادفتك مشكلة مع زوجتك سيكون هو الشخص الذي تشتكي له اعلم اني سوف اهاجم على كلامي هذا (موضوع شخصي لا علاقة له بامنتدى)

أتفق معك تماما :)

فالحديث مع الرجال يختلف تماما عن الحديث مع النساء , خصوصا لو كانت :

حماتى : مـــــــــلاك :D

زوجتى : إبنه أمها

عندها ستكون العواقب وخيمه فى حال حدوث خلاف , و كان الأب بلا شخصيه ولا رأى ولا كلمه

واحد مسكين
08-06-2010, 18:41
وعليكم السلام ورحمة الله :
عن نفسي سأتبع : أعظم النساء بركة أيسرهن مؤونة .. إذا ما لقيت فبلاشي الزواجة :confused: وخلي النساء يعنسن في بيوت أبائهن إلى ما شاء الله :rolleyes: .

مستعد أجلس بدون زواج حتى لو حضّرت الدكتوراه بعد :mad: ( لو كان الزواج شيء صعب ويحتاج إلى فلوس كثيرة ) لأني معتمد على قاعدة المال ثم المال ثم المال ثم المرأة :eek: وفي رواية أخرى :) : المال أهم من المرأة :D .

زواج اليومين دول بيخلوا الواحد يسدد مهر حرمته إلى عدة سنوات :( .. وشكلي لو حضّرت الدكتوراه بعد شكلي ما حأقدر على الزواجة :( .
-------------
أعتذر عن الخروج عن الموضوع الأساسي ولكن من أول أبغى واحد يفك سيرة الزواج :p

GHOSTEID0
09-06-2010, 09:03

و الله يا اخى الفجر الموضوع مش حتة الشباب حميان و عايز يتجوز

الموضوع هوا اننا نبحث عن نصفنا الاخر المكمل لنا فى الحياة
و اقصد بالنصف الاخر ليس الزوجه العادية
بل الزوجه التى تستطيع ان تكمل بيها مسيرة الحياة
زوجة ليست ككل الزوجات
تشاركك افراحك
و تشاطرك احزانك
تشكوا اليها همومك
حلمك هو حلمها
نجاحك يمثل لها كل الحياة
تبكى لاجلك
تبكى لاجلها

جسدان فى روح واحد
بل جسد قسم نصفين

زوجة تمناها قلبك و قلبها تمناك

هذه هى الزوجة التى نبحث عنها

و ليست الزوجة التقليدية
التى تبحث فقط عن بيت و تربية الاولاد فقط

فهل سنحصل على تلك الزوجة
ام لا !!!!!!!!!!!!!!!!!!

واحد مسكين
09-06-2010, 10:56
و الله يا اخى الفجر الموضوع مش حتة الشباب حميان و عايز يتجوز

الموضوع هوا اننا نبحث عن نصفنا الاخر المكمل لنا فى الحياة
و اقصد بالنصف الاخر ليس الزوجه العادية
بل الزوجه التى تستطيع ان تكمل بيها مسيرة الحياة
زوجة ليست ككل الزوجات
تشاركك افراحك
و تشاطرك احزانك
تشكوا اليها همومك
حلمك هو حلمها
نجاحك يمثل لها كل الحياة
تبكى لاجلك
تبكى لاجلها

جسدان فى روح واحد
بل جسد قسم نصفين

زوجة تمناها قلبك و قلبها تمناك

هذه هى الزوجة التى نبحث عنها

و ليست الزوجة التقليدية
التى تبحث فقط عن بيت و تربية الاولاد فقط

فهل سنحصل على تلك الزوجة
ام لا !!!!!!!!!!!!!!!!!!

تصدق أنه أصبح عندي إعتقاد أنه لن أجد مثل هذه الزوجة المزعومة وخاصة في زماننا الحالي والواحد أصبح يخاف - وخاصة أنه دفع جل ماله في سبيل أنه يحصل على المرأة التي أصبحت مثل السلعة المباعة بسعر غالي - أنه تأتيه المرأة وتزيده هماّ إلى همّه بدل ما كان يتوقع أنها تزيل همّه وبالتالي أصبح عنده مصيبتين في بيته :eek: .

صراحة زمان كنت متشوق للزواج ولكن الأن أصبح لدي عزوف عنه بسبب غلاء المهور و أشياء أخرى ..

الفجر القادم
09-06-2010, 11:18
اعتقد ان احد اساب الفشل في العلاقات الزوجية ، هو النظره المثاليه التي يحمل كل طرف عن الاخر .
دائما يكون الحلم اجمل من الواقع ، لاننا في احلامنا لا نتخيل الا ما نريد ، ولا نفترض وجود المنغصات واللتي لا بد منها ...

ربما تجد اخي الكريم تلك الفتاة اللتي ذكرت ، ولكنك ستجد الى جانب كل تلك المحاسن ، بعض المساوئ ، وهذا امر طبيعي ، وعليك ان تستعد له .
كلنا يسعى للحصول على افضل زوجه ، ولكن السؤال ، هل نحن فعلا افضل الأزواج ؟
لا بأس من الحلم ، ومن طلب الافضل ، ولكن دعونا نكن واقعيين .

(ملاحظه : انا لم اقل الشباب حميان ، فهذا التعبير له مدلول سوقي في عرفنا ، لا اعرف كيف تستحدم المجتمعات العربية الاخرى هذا التعبير) .