المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيسه موصله للكهرباء !!

Mena2009
08-06-2010, 00:53
هناك صديق لى يمتلك كيسه اكتشفت ان هيكلها الداخلى موصل جيد للكهرباء !! و بالفعل عند الاختبار باحد مفكات الكهرباء و جدت المفك يظهر اضاءه خافته دليل على وجود الكهرباء
فهل هذا خطر على المكونات الداخليه زى motherboard و الهارد ديسك ؟

شكرا

النديم
08-06-2010, 06:55
نعم هنالك خطر، وسبب ذلك التسرب الكهربائي هو مُجهز الطاقة (Power Supplay) الموجود في الجهازفإنه من نوعية رديئة وأنصح بإستبداله بأسرع ما يمكن، أو على الأقل توصيل سلك من أحد براغي تثبيت غطاء صندوق الجهاز الى أقرب أنبوب مياه في البيت، لتسريب تلك الكهرباء لحين إستبدال ذلك المُجهز سيء الصنع.
النديم

Mena2009
08-06-2010, 09:32
لكن البور نوعه coolermaster 500w و ايضا قمت بتجربة hec 480w فيما سبق و كان دائما هناك تسريب

ahmadrashad
08-06-2010, 13:56
السلام عليكم ورحمة الله

ما هي نوع الكياس التي عندك ؟؟

وهل الكياس اذا وضعت عليها يدك وانت تلبس حذاء في قدمك تشعر بكهرباء؟؟

:cdcd::cdcd::cdcd::cdcd::cdcd::cdcd::cdcd:

Mena2009
08-06-2010, 22:39
الكيس Dolphin pro
و نعم اشعر برعشه خفيفه

MAVRIK@
08-06-2010, 22:47
الحقيقة الموضوع قلقني لانه منذ فترة قمت بتصليح الباور لدي و هو من نوع ممتاز و لاحظت وجود شحنة كهربائية في الجهاز و هي قوية فهل هذا مضر ...و لاي درجة.
الرجاء الرد و تفسير الحالة

Mena2009
10-06-2010, 16:58
اعتقد المفروض نغير الكيسه
لكن اى نوع من الكيسات يكون هيكلها الداخلى عازل للكهرباء تماما ؟

ahmadrashad
10-06-2010, 18:34
السلام عليكم ورحمة الله

عن تجربة الكياس الجاما ممتاز جدا في تسبيت المكونات بالاضافة الي ان سعرة مناسب بالنسبة لجودة تصنيعة "لا تهتم بالمظهر الخارجي " وبالنسبة انا عندي كياس جاما "450 " وات اداءة عالي جدا وهي مصممة علي ان تعمل 24 ساعة بدون توقف "mini server" هذا بالنسبة للكيسات من "450 "وات وصاعد بالصراحة هي تضم بين الجودة في التصنيع من ناحية التهوية الجيدة للمكونات و الثبات في الاداء و الاتقان في تسبيت المكونات بالاضافة الي السعر المناسب بعيدا عن الاسعار الفلكية لبعض الكيسات وعلي فكرة وانا واقف علي الارض بدون حذاء لا اشعر باي ماس في يدي علي الرغم انة ليس عندي طرف ارضي في الشقة وشكرا ......

Mena2009
11-06-2010, 01:00
طيب هل ممكن تأكد بنسبة 100% اذا كان هيكلها الداخلى عازل للكهرباء تماما ؟ لان هناك كبسات يكون هيكلها الداخلى غير مطلى بمادة عازله (كما هو الحال معى)

م-الحربي
11-06-2010, 10:09
السلام عليكم ورحمت الله وبركاته

كيف حالكـ ياخوي ان شاء الله بخير

شوف يأخوي أنا صادفني مشكله قريبه من مشكلتكـ

المشكله كانت ان الجسم الخلفي للكيس ( مكان توصيل القطع الخارجيه مثل الـ USB ) كان بيضرب ماس كهربائي لكل من يضع يده في تلك المنطقه

و إنحلت مشكله تسريب الكهرباء هذه بتثبيت قطعه الأسفنج الخاصه باللوحه الأم

( قطعه اسفنج سوداء اللون نحيفه تاتي مع كرتون اللوحه الأم )

فك اللوحه الأم لديكـ وركبها بين اللوحه الأم وبين مكان تثبيت اللوحه الأم في الكيس

وإن شاء الله بتنحل المشكله

ملاحظهـ

تاكد من المسامير التي ترفع اللوحه الأم عن جسم الكيسه لاني أحيان أرى بعض الأجهزه ليس لديها هذه المسامير

وعدم وجودها خطر جدا جدا على اللوحه الأم وقد تسبب بتلفها لان الشحنات الكهربائيه تنتقل من جسم الكيس إلى اللوحه مباشره

وهذه صوره المسامير التي أقصدها

تقبل تحياتي

أخوكـ م الحربي

ahmadrashad
11-06-2010, 10:36
السلام عليكم ورحمة الله

لا انصح نهائيا بتثبيت القطعة الاسفنجية المرفقة مع المازر بورد وملامستها لاطراف المقاومات و المكثفات من الخلف لان هذا يحدث دائرة استاتيكية بين مكونات اللوحة الام بعضها مع بعض مما يجدث بها مشاكل مع الوقت:ah46::ah46::ah46::ah46::ah46::ah46: "وهذا هو سبب حدوث مشاكل في الجهاز من تراكم الاتربة بكثرة علي اللوحة الام مما يحدث شبكة اتصال استاتيكية بين المكونات بعضها ببعض مما يؤدي احيانا الي تلف اللوحة الام ولا يعرف السبب في اغلب الاحيان " وظيفة القطعة الاسفنجية هي المحافظة علي اللوحة الام اثناء فترة الشحن من الصدمات حتي تصل اليك فقط لا غير :ah32::ah32::ah32::ah32::ah32::ah32::ah32::ah32:

اما بالنسبة لمكان توصيل المسامير الخاص بالمازر بورد فهو بمثابة طرف ارضي لها عند اي وجود شحنة زائدة يتم تفريغها من خلال تلك المسامير الي الكياس وهذا التفريغ يحافظ علي المكونات الداخلية للجهاز من زيادة التيار عليها وكلما كانت وحدة الطاقة نوعية ممتازة قلت هذة المشكلة كثيرا وانضبط التيار الداخل لمكونات الجهاز وهذا هو المهم وشكرا ......

:ah2::ah2::ah2::ah2::ah2::ah2::ah2:

Extreme2
11-06-2010, 11:03
أخي تأكد من توصيل الخط الأرضي لكيبل البور .
أحيانا يكون كيبل التغذية غير مزود بالخط الثالث وهو الأرضي , أو يكون مقبس الكهرباء المغذي بدون أرضي .

hapop
11-06-2010, 19:35
السلام عليكم ورحمه الله
أولا أحب أقول أن العازل اللى جاى مع البورده خطر فعلا على البورده زى مقال الأخ Ahmed Rashed
ثانيا مشكله الكهرباء اللى فى الكيسه ليها أسبابا كتير منها :
1-ان جسم الباور سبلاى بيفرغ شحنات فى الكيسه وده لما بيكون النوع ردئ وانا شايف ان عندك نوع حلو مش وحش
2- وده اللى انا أكتشفته مؤخرا لما كنت فى ورشه العمل وأكتشفت الكيسه بتطلع شحنات كهربائيه خفيفه ولكن فى الأجزاء غير المعزوله منها من الداخل او الخارج >>>>>>> وده كان سببه الشاشه انها بتخرج شحنات كهربائيه فى اردى البورده
ولما نزعت كابل الشاشه زالت الكهرباء تماما من الكيسه وعند وضعه مرة أخرى عادت الشحنات الكهربائيه
وده طبعا غلط على البورده لو كانت مش مثبته بشكل صحيح على الكيسه غير ذلك فلا يوجد أى خطر

جرب أخى أن تنزع كابل الشاشه والجهاز يعمل
وشوف لو أختفت الشحنه يبقى العيب كان من كابل الشاشه
وتقبل مرورى

hassan_tu
11-06-2010, 20:38
^^^^^

ahmadrashad
12-06-2010, 00:55
السلام عليكم ورحمة الله

كما قال الاخ HAPOP الشاشة لو كانت من نوعية ال "CRT" وخصوصا لو كانت نوعية قديمة منها تكون مصدر تيار كهربي للكياس "هذا الامر منتفي في الشاشات الــ LCD " ،، وكذلك الامر بالنسبة لكروت الستالايت والــ "TV" الاسلاك المرتبطة بها سواء كانت طبق او اريال تكون مصدر تيار كهرومغناطيسي للكياس ويقل كلما كانت نوعية الكبلات ممتازة والجاك الخاص بها محكم التقفيل مع الكبل وشكرا ........

Mena2009
12-06-2010, 12:37
اولا متشكر جدا على كل الردود الجميله و اسف على تأخر الرد بس الهارد القديم بتاعى بطل يتشاف فى البيوس و ده اخرنى جدا :(

@ahmadrashad (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=124587)
زى ما قلت فعلا غلط وضع اى شئ اسفل البورده

@Extreme2 (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=164041)
صديقى ماعندناش فى مصر طرف ثالث ارضى خالص

@hapop (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=11180622)
انا اكتشفت حاجتين - الكهرباء عندى اللى فى الكيسه عشان تختفى لازم افصل كابل البور (اللى جاى من الكهربا) و كابل الشاشه ايضا (Samsung LCD)
لازم الاتنين مع بعض ولو واحد منهم متوصل الشحنه بتكون موجوده!!

سؤال: لو اشتريت كيسه غاليه من بتوع 800 ج فما فوق هل تفرق ؟ و هل الكيسات دية بيبقى هيكلها الداخلى معزول و لا برضه بيوصل كهربا عشان الارضى ؟

متشكر جدا على المساعده

Extreme2
12-06-2010, 13:45
من دون الخط الأرضي مش راح تمشي معاك ولا حتى كيسة ب 2000 جنيه !
يلزمك خط أرضي ضروري .

Mena2009
12-06-2010, 20:20
وصلت سلك كهربى من الكيسه الى طرف معدنى هل يفى هذا بالغرض ؟

Extreme2
12-06-2010, 22:19
تحتاج لجسم معدني متصل بالارض , مثل حنفية ماء .
بس غريبه , ليه مفيش خط أرضي بالكهربا بمصر ؟!

Mena2009
13-06-2010, 00:42
مش عارف

شكرا على النصيحه

hapop
15-06-2010, 14:52
أخر تجربه تعملها بنفسك عشان ترتاح من المشكله دى
حاول تفك الباور سبلاى من مكانة فى الكيسه
وخليه بره الكيسه وميكونش ملامس للكيسه خالص
ووصلت وصلاته فى البورده عادى
وجرب الجهاز وهوه على الموضعيه دى
لو زالت الكهرباء يبقى المشكله انحلت
بانك هتعمل عازل فقط فى الكيسه فى منطقه الباور سبلاى بس

جرب أخى ورد علينا

Fu'ad
18-06-2010, 19:07
يا إخوان من عنده علم بما يقول ( و عن تجربة ) فليفصح به , غير ذلك فلا داعي للمشاركة بأمر أنت لم تختبره من قبل أو لم يمرّ عليك , حتّى لا يتوه السّائل حائراّ بين اقتراحات غير مجدية .
المشكلة واضحة وضوح الشّمس و قد بينها العضو Extreme2 .
أخي صاحب الموضوع راجع هذا الرّّابط و ستحل مشكلتك .
التّأريض و أهميته (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=35062)
من دونه كما قيل لك حتّى كيسة بـ 2000 جنيه لن تنفع .

soliman
19-06-2010, 04:31
السلام عليكم اخى
هذه الكهرباء ماهى الا كهرباء استاتيكية
كابل الكمبيوتر مصمم على ان مصدر التيار يحتوى على طرف ثالث وهو الارضى
وعلشان انت فى مصر فهذه المواصفات غير موجودة افتراضيا يمكنك اضافتها فى منزلك لكنها مكلفة بعض الشيء
ان تكون الارض بها بعض الرطوبة ولهذا تشعر بهذه الشحنة الخفيفة او تكون نسبة الاملاح لديك زائدة وايضا ستشعر بالشحنة ايضا اكثر من غيرك
اسهل حل لها هو كما قال الاخوان بأن تقوم بتوصيل جسم الكيسة بسلك الى ماسورة مياه مصنوعة من الحديد وليست من البلاستيك
او حاول ان تقلب كابل الكمبيوتر فى المشترك يعنى عكس الطرفين مكان بعضهمامتاكد انك ستجد فرق
لاتلمس الكيسه وانت عذرا (حافى القدمين):) لانه طبيعى ان تتسرب الشحنات الاستاتيكية الى الارض عن طريق جسمك
موضوع تغيير الكيسة لا ولن يفيدك حتى لو جئت بأغلى الانواع ولا يوجد شيء يسمى الكيسة المعزولة لان جسم الكيسة نفسه يعتبر ارضى الجهاز ككل وهو موصول بالطرف الثالث فى كابل الباور الغير موصول بشيء فى مصر
ولكنه موجود فى أغلب الدول وهو خاص بالارضى ليتم عن طريقه تسريب الشحنات الاستاتيكية الى الارض(طبعا هذا له مواصفات)
ارجو منك ان تراجع الباور سبلاى وان كنت قمت باصلاحه مسبقا فالعيب منه وهو تسريب زائد من مكثفات العزل
(ممكن ازالتها نهائيا لانها ليس لديها اى فاثدة فى هذه الحالة بدون الارضى) وهذا على مسؤليتى الشخصية
وبعد ازالتها تزول جميع الشحنات ان شاء الله
اسف على الاطالة ولكن هذا لتوضيح السبب

ashraf.17
14-01-2011, 20:38
عندى مشكله فى سمعات الصب ولا اسمع الصوت واضح

ashraf.17
14-01-2011, 20:47
السلام عليكم
اخوكم عضو جديد ورجاء الرد بسرعه عندى مشكله فى سمعات الصب ولا اسمع الصوت واضح