المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ارجو النصيحة بخصوص العملى بتاع ccna

newlife
14-06-2010, 10:35
السلام عليكم
الحمد لله انا ذاكرت معظم النظرىccna ودلوقتى محتاج ابدا مذاكرة العملى بس المشكلة انى مبتدئ يعنى معرفش حاجة خالص فياريت الاخوة اصحاب الخبرة ينصحونى ازاى ابدا مع العلم ان المطلوب طريقة تكون باسلوب سهل ومن البداية من اول طرق الدخول على الراوتر ويعنى ايه modes لانى لا اريد ان اكره العملى
والحقيقة ان لقيت على المنتدى حاجات كتير بخصوص العملى بس مش عارف ارتب المواضيع وابدا منين واختار الاسهل ازاى
وجزاكم الله خيرا على اى عون او مشورة

ahmed4Negm
14-06-2010, 15:51
عليك بشرح المهندس ياسر رمزي
فالعملي بتاعه جميل جدا جدا جدا فوق ما تتصور
وبعد ما تخلصه تذاكر من شرح المهندس محمد عزت
بس ده طبعا بعد ما تكون ذكرت النظري من المهندس محمد سمير لأنه شرحه ممتاز أوي في النظري
وبعد كده تدخل على شرح المهندس ياسر رمزي هتلاقي العملي والنظري ورا بعض لو في جزئية في النظري وقعت منك في شرح المهندس محمد سمير هتلاقي المهندس ياسر مغطيها
بس أبدأ العملي من المهندس ياسر رمزي فشرحه مبسط جدا جدا جزاه الله عنا خيرا
وخصوصا أن المهندس ياسر بيشرح على برنامج الـ Packet Tracer

Ahmed $oft
14-06-2010, 18:49
بالفعل كلام Eng4Negm (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=92312) مظبوط
وياريت بعد ما تبقى تمام فى العملى
على اد ما تقدر تحل لابات كتيييييييييييييير
وحاول تحل جميع اللابات الخاصه بشركه سيسكو ودى نازله مع المنهج نفسه
وهى بتغطى كل جزئيه فى المنهج تغطيه شامله جدا جدا جدا
ولو احتجت لابات قولى وانا ان شاء الله ابعتهالك وربنا يوفق الجميع وادعولنا علشان انا مخلصها من بدرى بس ما كنتش فاضى اروح امتحن وهمتحن الفتره دى ان شاء الله

ahmed4Negm
14-06-2010, 20:24
بالفعل كلام Eng4Negm (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=92312) مظبوط
ولو احتجت لابات قولى وانا ان شاء الله ابعتهالك وربنا يوفق الجميع وادعولنا علشان انا مخلصها من بدرى بس ما كنتش فاضى اروح امتحن وهمتحن الفتره دى ان شاء الله

جزاك الله خيرا
ووفقك الله لما يحبه ويرضاه

ياريت لو هتمتحن في القاهرة تبقي تقولى هتعمل أيه
يعني هتمتحن في أنهي سنتر
علشان ناوي أدخل الأمتحان على نهاية الأسبوع اللي جاي أو بداية الأسبوع اللي بعد إن شاء الله

newlife
14-06-2010, 21:54

جزاك الله خيرا
وياريت ترفع الابات وتحط اللينك بتاعها عشان الفائدة تبقى للجميع
كنت عاوز اعرف هل هناك lab guideخاص بيسيسكو زى الموجود فى جنيبر بصراحة اسلوب جنيبر فى اللاب ممتع بيكون عبارة عن مجموعة مشاكل معدة مسبقا من خلال configurationوبيمشى معاك بطريقة تفاعلية خطوة بخطوة وبيوضح سبب كل حاجة لدرجة انك ممكن تذاكر اللاب من خلال الورق ياريت لو فيه حاجة زى دى فى سيسكو تدلونا عليها
وربنا معاك فى الا متحان
انتم السابقون ونحن اللا حقون :):)

newlife
14-06-2010, 21:57
عليك بشرح المهندس ياسر رمزي
فالعملي بتاعه جميل جدا جدا جدا فوق ما تتصور
وبعد ما تخلصه تذاكر من شرح المهندس محمد عزت
بس ده طبعا بعد ما تكون ذكرت النظري من المهندس محمد سمير لأنه شرحه ممتاز أوي في النظري
وبعد كده تدخل على شرح المهندس ياسر رمزي هتلاقي العملي والنظري ورا بعض لو في جزئية في النظري وقعت منك في شرح المهندس محمد سمير هتلاقي المهندس ياسر مغطيها
بس أبدأ العملي من المهندس ياسر رمزي فشرحه مبسط جدا جدا جزاه الله عنا خيرا
وخصوصا أن المهندس ياسر بيشرح على برنامج الـ Packet Tracer

جزاك الله خيرا
محتاجين دعواتكم وتشجيعكم ياشباب

newlife
15-06-2010, 19:36
شكرا ياشياب على نصائحكم واتمنى لكم التوفيق

GHOSTEID0
19-06-2010, 10:40
خليك على شرح المهندس ياسر

شارح العملى على برنامج باكيت تريسر باسلوب سهل و بسيط جدا

newlife
19-06-2010, 21:56
خليك على شرح المهندس ياسر

شارح العملى على برنامج باكيت تريسر باسلوب سهل و بسيط جدا

جزاك الله خيرا وارجو التوضيح هل المقصود شرح العملى للمهندس ياسر رمزى الموجود فى فيديوهات شرح ccna course ام هناك فيديوهات خاصة للعملى للمهندس ياسر