المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هاردين 320 لكن واحد اسود و الثاني ازرق هل ممكن اخليهم RAID1

abu abdalah
17-06-2010, 17:01
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اخواني الغالين اليوم قررت اني اجرب خاصية RAID 1 ,

فانا عندي واحد 320 جيجا ويترنديجيتال موديل WD3200AAJS - 00RYA0 و قررت اني اشتري واحد اخر لكن المشكلة ماحصلت نفس الي عندي حصلت واحد لونه ازرق متشابه في الجزء الاول من الارقام WS3200AAJS لكن الجزء الثاني مختلف وطبعا الثاني 320 جيجا .

فهل ينفع اركبهم الاثنين على RAID1 وهل راح احصل على نتائج افضل ؟ في السرعه و الاداء ؟ 

abu abdalah
17-06-2010, 18:15
ايضا اخواني انا الان عندي الريت تبع Windows 7 يوصل الى 5.9 و السبب من الهاريسك فهل لو عملته على RAID1 راح يرتفع الريت ؟

ahmadrashad
17-06-2010, 19:11
السلام عليكم ورحمة الله

في البداية لا يوجد مانع من عمل خاصية الرايد علي هاردين غير متشابهين ولكن خاصية "الرايد 1 " تفيد في الامان وليس السرعة فهذة الخاصية تعمل علي نسخ نسخة من كل ما يتم نسخة علي الهارد الاول الي الهارد الثاني فاذا حدث اي خلل في الهارد الاول يتم الدخول علي الهارد الثاني بطريقة تلقائية مع التنبية بوجود عطب في الهارد الاول وهذة الطريقة لاسف قد تؤثر علي سرعة الجهاز بالسالب لان كل ما تفعلة علي الهارد الاول من نسخ وغيرة يتم نسخة علي الهارد الثاني مما يؤثر علي السرعة طبعا ،، اما اذا كنت تريد السرعة فالخاصية المطلوبة هي" رايد 0 "فهذة هي التي تضاعف السرعة وتحسن من اداء الجهاز بشكل ملحوظ ولكن لانشاء خاصية "الرايد 0 "يجب ان يكون الهاردين فارغين تماما لان عند الربط ما بينهم يتم مسح الداتا الموجودة علي الهاردين هذة واحدة ،،،،ويجب عليك حفظ البيانات الخاصة بك التي تخشي عليها من الضياع علي هارد اخر او اسطوانات لان عند حدوث اي خلل في المنظومة يتم فقد البيانات بلا رجعة،،، بالاضافة الي انة لا يمكن التنقل بالهاردين الي جهاز اخر تحت اي ظرف من الظروف ،،،في النهاية هذة الخاصية تهم من يريد السرعة فقط ولكن اذا اردت اضافة الامان يجب عليك تنشيط خاصية "الرايد 0 &1 "ولكنها تتطلب المزيد من الهاردات وشكرا.......................

:ah2::ah2::ah2::ah2::ah2::ah2:

abu abdalah
17-06-2010, 19:25
اشكرك كل الشكر اخي الغالي احمد رشاد على المعلومات القيمة ...

اخي الغالي انا الي اريد ان اوصل له هو زيادة الريت تبع وندوز بدون استخدام اي برامج تلعب في الصورة او التعديل على ملف التكست .

فعندي الريت في الوندوز للCPU و الميموري و الGPU و غيره على 7.3 و لكن اخر شي و الي هوا ؛
Primary Hard Disk / Disk data transfer rate
هو الي يعطيني 5.9 فحبيت اعرف هل لو عملت RAID0 راح يختلف ؟

انا في البداية كنت افكر الحجم مايكفي فخليت الدرايف تبع الوندوز 500 جيجا و لم يتغير . .

ahmadrashad
17-06-2010, 20:19
السلام عليكم ورحمة الله

سوف يتغبر ولكن ليس كثيرا ، وانا بصراحة لا اهتم بالريت الخاص بالويندوز قدر ما اهتم بالاداء المحسوس فعلا عند العمل علي الجهاز واعتقد ان الاداء المحسوس افضل من الارقام الغير ملموسة وشكرا...................

abu abdalah
17-06-2010, 20:22
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

اشكرك اخي احمد .. بالفعل اخي كلامك صحيح 100 بالمية ,, اشكر لك حسن تجاوبك و جزاك الله خير .

Mr. Nova
17-06-2010, 22:15
انا عايز اقول لحضرتك حاجه
الهردين زي بعض تماماً والاختلافي في لون الـcover
لان ويسترن مبدأوش تقسيم الهردات والوانها غير م المساحات 500 فما فوق
يعني 320 مفيش منه غير بلو اللي هو السيلفر لان هم كانوا بيعملوا سلفر وبعد ما عملوا التقسيم خلوا الستيكر ازرق ليس الا
ولو دخلت على موقعهم مش هتلاقي في الاخضر والاسود غير من 500 فما فوق
يعني اعمل رايد واطمن :)

hm90memo
17-06-2010, 23:42
انا عايز اقول لحضرتك حاجه
الهردين زي بعض تماماً والاختلافي في لون الـcover
لان ويسترن مبدأوش تقسيم الهردات والوانها غير م المساحات 500 فما فوق
يعني 320 مفيش منه غير بلو اللي هو السيلفر لان هم كانوا بيعملوا سلفر وبعد ما عملوا التقسيم خلوا الستيكر ازرق ليس الا
ولو دخلت على موقعهم مش هتلاقي في الاخضر والاسود غير من 500 فما فوق
يعني اعمل رايد واطمن :)

اخى العزيز
انا شارى لواحد صحبى 7/2009 هارد جرين
320 جيجا
وعلى فكره بطئ عن الطبيعى

الغريبه بجد انه مبقاش موجود دلوقتى فى الموقع لكن كان موجود من فتره :eek:
(يمكن بطلوا يبيعوه شافوه صغير فى العصر ده :o )

بس انا فعلن مشفتش 320 بلاك ابدا

-------------------------------------------------------------
بالنسبه لابو عبدالله
ahmadrashad ماقصرش معاك
انت لو عايز تزود السرعه تعمل الرايد 0

و لو الباتشين مختلفين ابطئ بالتاكيد - عن لو الباتشين متشابهين - لكن مش ابطئ كتير (على ما اعتقد ):)

Ёŋģ. Ḿ σ ś Ť ά ƒ ά
18-06-2010, 11:54
هي هاردات البلو تقريبا بنفس سرعه هاردات البلاك ,, 7200 لفه/دقيقه

لكن في تفاوت في ثبات السرعه للبلو , حيث انه ليس ثابت السرعه علي 7200 ,,
بعكس البلاك .. انه ثـابت علي 7200 دائما , ( هذا ما اعلمه و الله اعلم )

لذلك , اذا قمت بعمل الرايد بينهم ,, فسوف تعمل المصفوفه علي السرعه الاقل , و اعتقد انه سوف تحدث مشاكل

S@M
18-06-2010, 21:25
مفيش مشكلة يا عزيزى فى تركيب هاردين مختلفين ..وعملهم بطريقة الرايد :)

abu abdalah
20-06-2010, 02:48
اشكركمجميعا اعزائي الغالين .... صراحة ماقصرتوا افدتوني كثير ..