المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لغز "كيندى" و "لنكولن"!

ŤǾЯŊΛĐф
21-06-2010, 12:59
بسم الله الرحمن الرحيم

هل يمكن أن يكون هذا مجرد صدفة ؟ أم أن التاريخ يعيد نفسه !!
تم إنتخاب ابراهام لنكولن للكونجرس عام 1846 ، بينما تم إنتخاب جون كيندى للكونجرس عام 1946 . وعين ابراهام لنكولن رئيسا للولايات المتحدة عام 1860 بينما عين جون كيندى رئيسا عام 1960 انصب اهتمام الرئيسان الأساسى على الحقوق المدنية و فقد كل منهما أحد اطفاله أثناء وجودهما بالبيت الأبيض .
ثم إطلاق النار على الرئيسين يوم جمعة و جاءت اصابة كليهما فى الرأس .
وتزداد الغرابة عندما نعرف ان اسم سكرتير لنكولن كان كيندى بينما كان اسم سكرتير كيندى هو لنكولن .
اغتيل الرئيسان على يد مواطنين من الجنوب و خلفهما رئيسان جنوبيان باسم جونسون و بينما ولد أندرو حونسون الذى خلف لينكولن عام 1808 ولد ليندون جونسون الذى خلف كيندى عام 1908 .
و اطلق النار على لنكولن اثناء وجوده فى مسرح فورد ، بينما اطلق النار على كيندى أثناء وجوده بسيارة لنكولن صناعة فورد و اسرع من قتل لنكولن بالمسرح ليختبئ فى مخزن ، بينما أسرع من أطلق النار على كيندى من مخزن ليختبئ فى مسرح .
ولد "جون ويلكس بوث" الذى اغتال لينكولن عام 1839 . بينما ولد "لى هافى أوزوالد" الذى اغتال كيندى عام 1939 . وعرف القاتلان باسمهما ثلاثيا و الذى يتكون من 15 حرفا بالإنجليزية . و اغتيل كل من بوث و أوزوالد قبل محاكمتهما .. و أخيرا كان لنكولن قبل اسبوع من اطلاق الرصاص عليه فى مدينة "مونرو" بولاية ميرلاند . و كان كيندى قبل اسبوع من اطلاق الرصاص عليه مع الممثلة الأشهر مارلين موننرو !!

EL-MARIACHY
21-06-2010, 13:33
انتا بتتكلم بجد ولا هزار لو هزار يبقى حلو جدا انما لو بجد يبقى :eek: انتا ازاى عرفت الكلام ده ولو ليك مصاردك الخاصه أحب أقولك احترس:ah35:

BionicMan
21-06-2010, 14:14
اظاهر ان العملية اثرت عليك يبني :D

شيل الكلام ده من دماغك علشان دماغك هتوجعك

بس هي ملاحظة حلوة منك وفعلا محدش جه في باله الحاجات ديه قبل كده خالص

بس انت رأيك ايه الرابط الي ممكن يجمع بين كل الدلائل ديه ؟

حمد الله علي سلامتك يا واد :D

miro the king
21-06-2010, 14:24
اولا عملية اية الى ببتكلموا علية هو انت عملت عملية يبيقا حمد لله على سلامتك

لا كن ملاحظة فتاكة

Mshadow.me
21-06-2010, 14:25
حمد الله علي السلامة تورنادو:)

شكرا علي الموضوع الجميل

كنت قريت المقارنة قبل كده في عدد قديم جدا من ميكي جيب بس مكنتش فاكرها خالص:D

ŤǾЯŊΛĐф
21-06-2010, 16:38
المصدر هو مقال قديم فى الأهرام للصحفية مشيرة موسى ، سأحاول البحث عن رابط

mostafa_mhmoud7
22-06-2010, 08:40
حمدا لله على سلامتك و موضوع جميل

event88
22-06-2010, 08:55
غريبة والله ومنتظرين التأكيد وحمدلله علي سلامتك تورنادو :)

ŤǾЯŊΛĐф
22-06-2010, 10:07
https://theshadowlands.net/jfk.htm (https://theshadowlands.net/jfk.htm) ، مع تحياتى :)

XMasterrrr
26-06-2010, 01:33
ربنا يهديك و يرجعلك عقلك
ههههههههه
حبيب هارتى

Engineer Mohamed
26-06-2010, 03:23
حمد الله علي السلامة تورنادو:)

شكرا علي الموضوع الجميل

كنت قريت المقارنة قبل كده في عدد قديم جدا من ميكي جيب بس مكنتش فاكرها خالص

مى تو ! :D

بس لو أنت تابعت مسلسل L O S T هتقول عادى جدا :D

one-zero
26-06-2010, 03:29
بس لو أنت تابعت مسلسل L O S T هتقول عادى جدا :D

عجبك ال finale بتاعه ؟

Engineer Mohamed
26-06-2010, 03:35
عجبك ال finale بتاعه ؟

و لا فهمت منه و لا كلمة ! :confused::confused::confused: و لا الهوا ! و يمكن هوا ده بيت القصيد ! :D

Engineer Mohamed
26-06-2010, 03:37
بس أنت عارف , أنا بقول كان ممكن يكون أسوء و الحمد لله أنها جت على أد كده :D

ŤǾЯŊΛĐф
26-06-2010, 10:54
أيه علاقة LOST بالموضوع :confused: ، دى أحداث واقعية حصلت ليس لهل تفسير ، و بعدين LOST دا مسلسل تعبان ، يعنى أيه ناس بقالهم 5 سنين تايهين على جزيرة ، أنا بتفرج على The Simpsons أحسن بكتير :D .

Engineer Mohamed
26-06-2010, 17:21
أيه علاقة LOST بالموضوع :confused: ، دى أحداث واقعية حصلت ليس لهل تفسير ، و بعدين LOST دا مسلسل تعبان ، يعنى أيه ناس بقالهم 5 سنين تايهين على جزيرة ، أنا بتفرج على The Simpsons أحسن بكتير :D .

هههههههه و أنا معاك بس أصل العلاقة أن دى ظاهرة مالهاش تفسير حاليا زى الحاجات اللى فى L O S T بس . و الواقع أن بعض الظواهر فى المسلسل مأخوذه من الواقع و لسه ملهاش تفسير علمى منطقى حاليا . لكن مين عارف ؟ زمان كانوا بيعتبروا الظواهر الطبيعية غضب من الألهه و بعدين جه العلم و وضح الصورة.