المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تجميعه فى حدود 2500

وى واا
28-06-2010, 21:52
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم

لو سمحتم عاوز تجميعه هو انا لسه ما حددتش ميعاد للشراء بس عاوز أخد فكره التجميعه هيبقى شكلها ايه بالنبسه لأحتياجاتى وهيبقى السعر كام؟ وعلشان اشوف لو هأغير رأيى فى حاجه او كدا

التجميعه: (كيسه بدون Dvd + شاشه) وممكن لو فى كيبورد وماوس هيفيدوا فى اﻷداء مش فى الشكل يتضافوا برضه مافيش مانع

التجديد مره تانيه: ممكن اغير جزء معين كل فتره (أزود رامه / أعلى بروسيسور / أشترى او أعلى كارت شاشه ...) ده لو هحتاج التغيير

الميزانيه : 2000-2500

انا مش عاوز أربط نفسى فى سعر معين
فمثلا ممكن التوزيعه الضروريه تبقى فى المعدل ده والحجات الى ممكن تتأجل زى كارت الشاشه تتأجل مؤقتا علشان مش عاوز الميزانيه تقيدنى وتخلينى ما أعرفش اجيب الى محتاجه

بالنسبه للأستخدام: البرمجه والأستخدامات العاديه التقليديه تصفح و افلام وهكذا وبالنسبه للألعاب يفضل لو يشغل الألعاب بأداء معقول مثلا ( لعبه Dirt2 , Gears of war)
بس لو ده هيعلى السعر كتير مش مهم كارت الشاشه دلوقتى وابقى اشترى الكارت فى وقت تانى او اجيب كارت متوسط وابقى ابيعه واجيب اعلى بعدين ﻷن الألعاب مش ضروريه اوى

الهارد: يفضل 640 جيجا ﻷن سعره معقول على ما أظن وهيكفينى ولو احتجت اغيره هأغيره بعدين

والشاشه: تكون فى حدود 20 بوصه او ما تزدش تمنها عن 900 على ما أظن الزياده فى سعرها تتحط فى حاجه تانيه احسن

ويفضل تجميعه ال Amd او بمعنى اصح التجميعه الى تريحنى لما اجى ازود حته حته مش أضطر فيها اغير اكتر من حته مع بعض مثلا (لو حبيت أغير البروسيسور اضطر اغير البورده معاه )

ملحوظه: انا فاهم احيانا لازم أغير البورده علشان أغير البروسيسور بس قصدى التجميعه الى تقلل الموضوع ده مش تلغيه.

ومش هأقيد نفسى بالسعر هأقيد نفسى بالحاجه الكويسه مثلا فى التجميعه (ان لو محتاج التجميعه تخش على 3500 بكارت الشاشه فمثلا نأجل كارت الشاشه بحيث اوصل السعر لميزانيتى الى ذكرتها وبعدين أجيب كارت الشاشه بعدين )

او مثلا اجيب بروسيسيور أقل شويه وأغيره بعدين والبروده تبقى تنفع للأتنين وهكذا

شكرا للجميع واسف على اﻷطاله بس حبيت أوضح الموضوع وما أسيبهوش عايم :D

masklove
28-06-2010, 22:26
Athlon II X4 630 2.8 GHz, 2MB PRICE 590
Gigabyte GA-785GMT-USB3 PRICE 500
Kingston 2GB DDR3 bus 1333 MHz CL9 PRICE 290
WD 500 bule 16M PRICE 260
Cooler master Elite 332 , 333 , 334 POWER 400W PRICE 320
SAMSUNG P2050 20" WITH DVI PRICE 750
__________________________________________________ __
2710 جنيه مصري
1- بروسيسور رباعي هيدي اداء ممتاز في كل التطبيقات الحالية
2- ماذربورد داعمة USB 3.0 + داعمة لكل البروسيسورات الحديثة (السداسية النواه)
3- اختارت كيسة بها بور 400 وات اصلي عشان لما تشتري كارت شاشة في المستقبل لحد 5750 يشتغل بدون مشاكل
4- شاشة تدعم 1920*1080 -- 1080p من اجل الافلام ال HD
4- كارت الشاشة الداخلي HD 4200 هيقضي الغرض في الالعاب علي ريسليوشن 1024*768 جوده متوسطه

وى واا
29-06-2010, 00:00
تجميعه جميله جدا

واحلى تقيم ليك يا أستاذ masklove

وبأفكر اجيب الهارد WD 640MB 64M فرق تقريبا 60 جنيه فى السعر بس فرق 140 فى الحجم وفرق كبير فى الكاش ولا رأى حضرتك ايه ؟

والبروسيسور جميل جدا وسعره رخيص اوى رغم انه رباعى النواه ياترى ايه السبب؟ , هل فى عيوب فى الحراره مثلا ولا ايه بالظبط؟

والبورده ممتازه وخاصه حضرتك راعيت فيها ان يكون تجديد البروسيسور لا يسبب مشاكل

لكن الرامات ليه حضرتك اخترت ddr3 ? وسؤال خارجى: ليه الرامات سعرها غلى بالحجم الرهيب ده ؟ اتذكر ان الرامات ال2 جيجا ddr2 كانت ب 120 جنيه

وجميل جدا الشاشه ورخصيه (حضرتك متأكد من اﻷسعار؟ وياترى من فين الأسعار دى)

ايضا أختيار البور ممتاز لو فعلا يقدر يشغل كروت بالحجم ده :ah7:

لك جزيل الشكر على ردك السريع واهتمامك

ومنتظر أراء بقيه اﻷعضاء لو كان هناك أى جديد

تحياتى :ah7:

وى واا
29-06-2010, 00:02
نسيت ايضا سؤال وهو ايه اخبار المعالج ده فى كسر السرعه؟

هل فى حد هنا ليه تجارب مع هذا المعالج؟

RIKA
29-06-2010, 02:20
تجميعات الإستاذ ماسك لاف بصراحة رائعة وبستفاد منها كتير وبقولك بكل امانة هات إللى يقولك علية بكل ثقة
وعلى هامش الموضوع كنت عاوز أسأل صاحب الموضوع أو أى حد يعرف ,, هل فية هاردات ويسترن ديجيتال بلو 640 ? ولو موجود أدائها هايكون كويس على السفن أو الإكس بى

وى واا
29-06-2010, 03:36
تجميعات الإستاذ ماسك لاف بصراحة رائعة وبستفاد منها كتير وبقولك بكل امانة هات إللى يقولك علية بكل ثقة
وعلى هامش الموضوع كنت عاوز أسأل صاحب الموضوع أو أى حد يعرف ,, هل فية هاردات ويسترن ديجيتال بلو 640 ? ولو موجود أدائها هايكون كويس على السفن أو الإكس بى

اولا اهلا بيك وشكرا لردك

ومن غير ما تقول انا عارف ان أﻷستاذ ماسك لاف تجميعاته هايله وعن تجربه والله

بس مافيش مانع نسمع أراء بقيه اﻷعضاء

بالنسبه للهارد هو موجود فعلا وشوفت دا على موقع الشركه بس مش شرط يبقى موجود فى مصر

https://www.wdc.com/global/images/products/img11/300/wdfDesktop_CaviarBlue_SATA16.jpg

https://www.wdc.com/global/images/products/img8/300/wdfDesktop_CaviarBlue_SATA16.jpg

ومواصفاته كالتالى

640GB, SATA 3 Gb/s, 16 MB Cache, 7200 RPM

وده لينك الهارد على موقع شكره ويسترن ديجيتال

https://www.wdc.com/en/products/products.asp?DriveID=394

تحياتى ليك وشكرا لمرورك

RIKA
29-06-2010, 03:41
اولا اهلا بيك وشكرا لردك

ومن غير ما تقول انا عارف ان أﻷستاذ ماسك لاف تجميعاته هايله وعن تجربه والله

بس مافيش مانع نسمع أراء بقيه اﻷعضاء

بالنسبه للهارد هو موجود فعلا وشوفت دا على موقع الشركه بس مش شرط يبقى موجود فى مصر

https://www.wdc.com/global/images/products/img11/300/wdfDesktop_CaviarBlue_SATA16.jpg

https://www.wdc.com/global/images/products/img8/300/wdfDesktop_CaviarBlue_SATA16.jpg

ومواصفاته كالتالى

640GB, SATA 3 Gb/s, 16 MB Cache, 7200 RPM

وده لينك الهارد على موقع شكره ويسترن ديجيتال

https://www.wdc.com/en/products/products.asp?DriveID=394

تحياتى ليك وشكرا لمرورك

أنا عارف إن موجود بس هل فية موجود فى مصر ؟ أنا نفسى فى واحد بس إللى أعرفة إن إللى موجود جرين وبلاك تقريباً والإتنين أسمع إن الإستعمال الأفضل ليهم تخزين وليس إستعمال

masklove
29-06-2010, 08:15
وبأفكر اجيب الهارد WD 640MB 64M فرق تقريبا 60 جنيه فى السعر بس فرق 140 فى الحجم وفرق كبير فى الكاش ولا رأى حضرتك ايه ؟
بالتأكيد بس هتلف شويه عليه عقبال ما تلقيه
انا دورت جامد عشان اشتريه لصديق وفشلت

والبروسيسور جميل جدا وسعره رخيص اوى رغم انه رباعى النواه ياترى ايه السبب؟ , هل فى عيوب فى الحراره مثلا ولا ايه بالظبط؟سعره كده طبيعي جدا
اخوه ال 945 بــ 895 وال 955 بــ 930 يعني الفروقات طبيعية والثمن طبيعي والفرق بينهم في التردد
ال 925 بتردد 2.8 وال 945 بتردد 3.0 وال 955 بتردد 3.2

لكن الرامات ليه حضرتك اخترت ddr3 ? وسؤال خارجى: ليه الرامات سعرها غلى بالحجم الرهيب ده ؟ اتذكر ان الرامات ال2 جيجا ddr2 كانت ب 120 جنيه
ال DDR3 هي المستقبل عشان تقدر تطور بعد كده برحتك في الرامات

وجميل جدا الشاشه ورخصيه (حضرتك متأكد من اﻷسعار؟ وياترى من فين الأسعار دى) الاسعار من شركة high end سوق العصر الخليفة المأمون

وى واا
29-06-2010, 09:08
بالتأكيد بس هتلف شويه عليه عقبال ما تلقيه
انا دورت جامد عشان اشتريه لصديق وفشلت
سعره كده طبيعي جدا
اخوه ال 945 بــ 895 وال 955 بــ 930 يعني الفروقات طبيعية والثمن طبيعي والفرق بينهم في التردد
ال 925 بتردد 2.8 وال 945 بتردد 3.0 وال 955 بتردد 3.2
ال DDR3 هي المستقبل عشان تقدر تطور بعد كده برحتك في الرامات
الاسعار من شركة high end سوق العصر الخليفة المأمون

انا برضه قرأت امبارح عن البروسيسور ده وعحبنى جدا

وناوى أنزله مقارنه النهارده إن شاء الله هو و 620

وبأشكرك مره تانيه على اهتمامك وكدا خدت فكره كويسه عن الموضوع

وهأبقى أعمل موضوع تانى لما أبقى خلاص هأشترى وإن شاء الله أحلى تقرير