المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : آبل تتخذ خطوات جدية لحل مشكلة الإرسال في الأي فون4

IPHONE4EVER
17-07-2010, 03:35
بسم الله الرحمن الرحيم

الخبر طبعا انا قريتة في اكتر من حتة وحبيت اوصلة للجميع
طبعا كلنا عارفين مشكلة الأنتنة والأرسال اللي هي تعتبر اكبر مشكلة رئيسية في الأيفون الجديد طبعا ابل في الأول انكرت

وبعد كدا اعترفت بوجود المشكلة بعد كثرة الشكاوي ولكنها لم تقل انة عيب في التصميم وانما عيب في النظام فقط وقالت انها سوف تحل مع السوفتوير الجديد

ونزل طبعا النسخة الديموiOS 4.1 Beta للمطورين منة ومحصلش اي جديد في الموضوع

طبعا المشكلة علي الرغم انها غير مؤثرة بشدة يعني ولكنها قائمة ولكن الأعلام والأنباء كل هذا اثر علي المبيعات اكيد وكمان اسهم شركة ابل

والذي حدث التالي
أعلنت آبل اليوم الخميس عن عقد مؤتمر صحفي غداً الجمعة لتتكلم فيه عن مشكلة الأي-فون 4, سيعقد المؤتمر في تمام الساعة السادسة بتوقيت مصر او السعودية

وفي شيء اخر اعلن الكثير من المستخدمين الجداد في امريكا ان الهاتف اللي نازل الأيام دي يعني الشحنة التي تلي الشحنة التي اشتكي منها الكثير الهاتف يختلف عن النسخة الأولي
*مثل حساس الضوء اصبح بارز او واضح اكتر
*ايضا الأطار الخارجي للأيفون اصبح مصقول او مبطن اكتر ممكن بمادة غير موصلة تمنع حدوث مشكلة الصوت

طبعا الكلام غير مؤكد بخصوص هذة التغييرات هل هي تغييرات طفيفة في الشكل فقط ام تغييرات جزرية في تصميم الهاتف لحل المشكلة ولكنها تغييرات مؤكدة يمكن ان يلاحظها اول من حجز الهاتف ومن اشتري حاليا اعتقد ان كل هذا حنعرفة بكرة بعد نهاية المؤتمر وبأذن الله حغطي الأحداث في الموضوع هنا

طبعا انا اتمني ان يكون الخبر مفرح للجميع واولهم انا لأني اول واحد بايع جهازي ال3جي اس وكنت حشتري فانا منتظر خبر مبشر بفارغ الصبر واي سؤال او استفسار انا حاضر وتحت امركم اي وقت

IPHONE4EVER
17-07-2010, 03:41
تغطية اليوم بعد انتهاء المؤتمر

في حاجتين اريد توضيحها في الباديء موضوع الأشارة اللي هو المشكلة متعلق بحاجتين

اولا السوفتوير ودا اللي حلتة ابل بالمعادلة دا عشان يخلي اعمدة الأشارة مظبوطة
ثانيا الهاردوير ودا اللي عرفناه كلنا من المسكة المعينة
ودا اللي متكلمتش عنة ابل ولا حتي في المؤتمر النهاردة بس هي بتحل المشكلة سريا زي مقولت انها حطت زي طبقة مصقلة في الجوانب عشان تمنع الموضوع دا يعني مأعلنتش عن التغييرات في الهاردوير واكتفت وركزت عن الأعلان عن الفريم الجديد

**************** كانت نتيجة المؤتمر النهاردة الأتي****************
الأول الأعلان عن الفريم الجديد 4.0.1 ودا يختلف عن النسخة البيتا اللي كانت نازلة للمطورين من اسبوع اعتقد

طبعا الفريم دا اللي المفروض حيحل المعادلة وموقع AnandTech بيوضح في الرسمة دي مقارنة بين المعادلات الخاصة بالأبراج الخمسة في 3 تليفونات الأول الأندرويد التاني ايفون4 علي الفريم 4.0

واخر واحدة في الرسمة هو دا الفريم الجديد

وكما ترون بشرح مبسط اللي تحت توزيعتها افضل والتغطية لكل نطاق من قوة الأشارة
بقي افضل وكمان بيقرا معدلات اقل للأشارة (اقصد بيرصد مش معناه انة قام بتقوية الأنتنا بل اصبح المؤشر بيرصد ادق فقط )

طبعا كدا ابل ممكن تلقي اللوم بعد كدا علي شركات الأتصالات علي رأي موقع اخباري عربي عن الأيفون
وكمان لا يستبعد انهم يستعرضوا بكرة تليفونات تانية ويبينوا ان المشكلة عامة بس الأعلام كبرها قوي علي الهاتف الجديد

المهم وكمان في المؤتمرتم إصدار تحديث لأجهزة الآي-باد الفيرموير 3.2.1, لكن تحديث الأيباد به أكثر من تحديث معادلات حساب الإشارة تحسين الإتصال بالواي فاي
تحسين مشكلة النسخ واللصق لصفحة واحدة من ملف PDF من الأيميل
تحسين مشكلة عدم تشغيل الفيديو او توقفه بعد تشغيله
تحسين إداء مخرج الفيديو مع ملحق التثبيت الخاص بالآيباد
إضافة خيار Bing كمحرك بحث في السفاري

بس منزلوش في الفريم دا الكيبورد العربي اللي هي مطلب كل المستخدمين للأيباد من الوطن العربي

solid snake 86
21-07-2010, 03:14
شكرا اخي العزيز على الخبر.

IPHONE4EVER
22-07-2010, 01:47
شكرا اخي العزيز على الخبر.

شكرا علي مرورك اخي الكريم شرفت الموضوع

snoop_dogg
30-07-2010, 19:08
لماذا وضعت الاي فون في قائمة الممنوعات ..؟

هل هناك اي خطورة في استخدام الاي فون في المنزل

الرجاء الرد على السؤال ..؟

IPHONE4EVER
31-07-2010, 23:47
لماذا وضعت الاي فون في قائمة الممنوعات ..؟

هل هناك اي خطورة في استخدام الاي فون في المنزل

الرجاء الرد على السؤال ..؟

انا مش فاهم سؤالك ممكن توضح ومين وضعة في قائمة الممنوعات