المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : إستفسار عن الكيس الجاما + حاجة غريبة بتحصل معايا + بعض أسعار القطع بسعر اليوم

RIKA
19-07-2010, 08:57
السلام عليكم

مش عارف مكان الموضوع هنا ولا لا بس لو مش هنا أنا أسف مقدماً

إمبارح جمعت جهاز لو احد صاحبى وجبتلة الكيس الجاما التو فان ( ماشاء ال 2 فان كبار جداً تقريبا 12 س ) على ماذر بورد جيجا بايت G41MT-ES2L الشىء الغريب إن على الماذر بورد مالقتش مكان غير لمروحة واحدة والمروحة التانية مش لاقيلها أى مكان على البوردة عشان أركبها فية :( .. هل البوردة مافهاش مكان غير لمروحة إضافية واحدة بس ولا إية الحل وإزاى أركب المروحة التانية دى ؟

الحاجة الغريبة إللى بتحصل :
أنا بجمع أجهزة لأصحابى وبين أقاربى وبلاحظ حاجة غريبة فى كل جهاز بجمعة بعد ما بطفى الجهاز أو حتى لما بحط فيشة الكيسة بس,, النور بتاع الماوس بيولع حتى لو مش مشغل الجهاز نور الماوس مولع برضو هل الموضوع دة عادى ولا فية مشكلة عندى أنا !! ؟

بالنسبة للأسعار فالأسعار نزلت أوى ودة على حسب القطع إللى سألت عليها فى محل معين وجبت منة الجهاز بتاع إمبارح

جبت هارد 500 ب 240
ورام كينج ستون DDR3 إتنين جيجا ب 270
وسألت على
785GMT-USB3 بى 450 :eek: نزلت 50 جنية مرة واحدة
والفينوم 550 بى 520

وشكراً جزيلاً وأرجو الرد على إستفساراتى

RIKA
19-07-2010, 18:56
ماحد عندة إجابة إخوانى ؟

3m.Ahmed
20-07-2010, 00:33
اضاءة الماوس سببها الماذربورد و بتحصل في بعض الموديلات و هو امر عادي لاداعي للقلق منه و يرجع الي تصميم الماذربورد

بالنسبة للماذربورد لقد راجعت موقع جيجابايت و يظهر من الصور مخرج لمروحة البروسيسور اعلي الرامات و مخرج اضافي لمروحة السيستم اسفل شق ال PCI
و حسب الصورة لا يوجد مخرج اخر لذلك عليك بتوصيل الاخري بالباور سبلاي مباشرة عن طريقة تحولية من 3 بن الي مولكس او بقص سلك المروحة و توصيلها بمخارج الباور سبلاي او توصيلها بوصلة مولكس من اي مروحة قديمة عندك.

RIKA
20-07-2010, 01:19
اضاءة الماوس سببها الماذربورد و بتحصل في بعض الموديلات و هو امر عادي لاداعي للقلق منه و يرجع الي تصميم الماذربورد

بالنسبة للماذربورد لقد راجعت موقع جيجابايت و يظهر من الصور مخرج لمروحة البروسيسور اعلي الرامات و مخرج اضافي لمروحة السيستم اسفل شق ال PCI
و حسب الصورة لا يوجد مخرج اخر لذلك عليك بتوصيل الاخري بالباور سبلاي مباشرة عن طريقة تحولية من 3 بن الي مولكس او بقص سلك المروحة و توصيلها بمخارج الباور سبلاي او توصيلها بوصلة مولكس من اي مروحة قديمة عندك.

ياترى التحويلة دى هلاقيها فى أى محل بيع إكسسوارات ؟
وجزاك الله كل خير يا أخى لبحثك وإهتمامك بالرد وجعلة فى ميزان حسناتك إن شاء الله

3m.Ahmed
20-07-2010, 01:24
https://www.google.com.eg/images?q=3%20pin%20to%20molex

هذا هو شكلها للتسهيل عليك عند البحث

RIKA
20-07-2010, 01:42
شكراً جزيلاً لك أخى الكريم

mer_megoo
20-07-2010, 03:26
الاسعار دى من فين؟؟؟

RIKA
20-07-2010, 04:05
من محل فى المول إللى ورا مول العصر مش فاكر إسمة بالظبط بس هابقى أخد الفاتورة من صاحبى وأقولك إسمة
بصراحة دايماً حاجاتة أرخص من باقى المحلات فى كل القطع
ولما باجى أفاصل بيقولى أقسم بالله ماهتلاقى الأسعار دى فى أى محل تانى وهو فعلاً كلامة صادق

mer_megoo
20-07-2010, 13:41
الف شكر ياباشا
بس ابقى هات الاسم اصل انا رايح اشترى الاسبوع الجاى....