المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : انصح الجميع بعدم شراء كروت شاشة مستعملة

bob king
21-07-2010, 18:50
انصح الجميع بعدم شراء الكروت المستعملة

طبعا اكثر الناس اللى بتضع مواضيع للبيع الكروت المستعملة بيبقة عاملين اكثر من اكونت للدخول بعد كدة باكونت تانى ويقلك السعر ممتاز وانت راجل تمام وانا اشتريت منك قبل كدة واحجتك نظيفة وكدة وتاخد الكارت وبعد اسبوعين تلاقى الكارت اتحرق

eslamgm
21-07-2010, 19:01
وبعد اسبوعين تلاقى الكارت اتحرق

هل بنيت كلامك على تجارب سابقه ؟
و ياريت تقولنا كام مره حصل كده معاك ؟

bob king
21-07-2010, 19:03
هل بنيت كلامك على تجارب سابقه ؟
و ياريت تقولنا كام مره حصل كده معاك ؟
ولا مرة بس اصحابى حصلت معاهم كدة

ǺђḾỂĐ260
21-07-2010, 19:11
مفيش حد بيعمل كذه عضويه لان المنتدى بيوقف العضويات المزدوجه

eslamgm
21-07-2010, 19:11
ولا مرة بس اصحابى حصلت معاهم كدة
كام صاحب ليك و كام مره حصل كده
ارجو تحديد الاجابه بالارقام

TEch Zone
21-07-2010, 19:12
مع احترامى ليك
لما تاخد كارت مستعمل ويتحرق بعد اسبوعين يبقى العيب من اللى اشترى مش اللى باع يعنى سوء استخدام منه

Ghofran_7
21-07-2010, 19:15
اكيد الكلام اللي انت بتقولة ده مش صح لان المنتدي الناس اللي فيه كويسين جدا وانا مجرب التعامل مع اكثر من واحد ومحصلش اللي انت بتتكلم عنه وبعدين يا جماعة لما حد يبقي عايز يعمل موضوع زي ده يعمله في قسم الشكاوي
او يراسل المشرفين وهما يعملو تنبية
انما مايصحش كده يتعمل في وجهة القسم موضوع بالشكل ده
وارجو من المشرف حذف الموضوع

hashtka
21-07-2010, 19:28

طبعا اكثر الناس اللى بتضع مواضيع للبيع الكروت المستعملة بيبقة عاملين اكثر من اكونت للدخول بعد كدة باكونت تانى ويقلك السعر ممتاز وانت راجل تمام وانا اشتريت منك قبل كدة واحجتك نظيفة وكدة وتاخد الكارت وبعد اسبوعين تلاقى الكارت اتحرق

. .

mostafa4515
21-07-2010, 19:49
اكيد الكلام اللي انت بتقولة ده مش صح لان المنتدي الناس اللي فيه كويسين جدا وانا مجرب التعامل مع اكثر من واحد ومحصلش اللي انت بتتكلم عنه وبعدين يا جماعة لما حد يبقي عايز يعمل موضوع زي ده يعمله في قسم الشكاوي
او يراسل المشرفين وهما يعملو تنبية
انما مايصحش كده يتعمل في وجهة القسم موضوع بالشكل ده
وارجو من المشرف حذف الموضوع

+ 1
كلام مظبوط

fazorni
21-07-2010, 19:55
طيب ممكن سؤال....

ايه هي طرق تجربة الكروت أو الضمانات اللي المفروض ان البائع بيعرضها علشان يضمن التشغيل على الأقل أسبوع مثلا...

يمكن يكون في مشكلة في المروحة بتاعة الكارت مثلا مبتظهرش في الكارت الا بعد فترة أو ضغط عالي..

مجرد استفسار.................................

tarek1222
21-07-2010, 20:13

بالطبع الكلام دة غلط ياباشا لانى غيرت واشتريت من المنتدى كروت كتير جدا والحمد للة لم يحدث معى اى حاجة من دى اما بالنسبة لصديقك واحتراق الكارت بعد اسبوعين هو حظة كدة وممكن يكون فعلا عيب الشارى وليس البائع
فى مشكلة فى الهاردوير عندة ادى الى احتراق الكارت

ahmed abdelazim
21-07-2010, 20:15
الموضوع سهل و بسيط لو فى عيب فى الكارت بيبان على طول مع التشغيل وطبعا ممكن التجربة مع لعبة ثقيلة

او برنامج من البرامج اللى بتعمل بنش مارك للفيجا لو الكارت حصل فية مشكلة او الجهاز هنج يبقى الكارت فى

عيب لو الدنيا شغالة كويس يبقى الكارت تمام

و بالنسبة لدرجات الحرارة مش هى دى المقياس لان فى كروت فى شريحة الهاى ايند درجة حرارتها

بتعدى ال 80 و دة الطبيعى بتاعها

و مهم اوى مراجعة البور سبلاى لان فى كروت تتطلب باورات بوات معين

و تكون حاجة براند جاما او جيجا بيت و خلافة .........

shrief_007
21-07-2010, 20:20
كلام غير مظبوط لان فى فعلا ناس كتير محترمه فى المنتدى ودى الاغلبيه العظمى منهم الحمد لله
استاذ طارق و محدود الدخل استاذ محمود وغيرهم.............الخ....... من الاخوه الكرام والحمد لله
مفيش اى رد لقيت فيه ان واحد اشترى حاجه وطلعت بايظه بعد ما اتباعت من المنتدى هنا
كانت معظم الردود اما جهل بالتركيب والبرمجه او غيرها من المشاكل النهائيه والمؤقته والمحلوله
ولو فى دليل على الى حضرتك بتقوله يا ريت تسرده لللجميع وننتظر الدلائل
ننتظرك اخ xxx555

ومشكور على النصيحه

مع الاعتذار لو الكلام ضايق حضرتك

fazorni
21-07-2010, 20:21
الموضوع سهل و بسيط لو فى عيب فى الكارت بيبان على طول مع التشغيل وطبعا ممكن التجربة مع لعبة ثقيلة

او برنامج من البرامج اللى بتعمل بنش مارك للفيجا لو الكارت حصل فية مشكلة او الجهاز هنج يبقى الكارت فى

عيب لو الدنيا شغالة كويس يبقى الكارت تمام

و بالنسبة لدرجات الحرارة مش هى دى المقياس لان فى كروت فى شريحة الهاى ايند درجة حرارتها

بتعدى ال 80 و دة الطبيعى بتاعها

و مهم اوى مراجعة البور سبلاى لان فى كروت تتطلب باورات بوات معين

و تكون حاجة براند جاما او جيجا بيت و خلافة .........

ماشي يعني مثلا لما آجي اشتري، انا هاخد الكارت وأروح أعمل الحوارات دي كلها... ايه يضمنلي ان لو الكارت فيه عيب صاحبه يرضى يرجعه!!

وبرضه مستني رد حضرتك على البور البراند hec

ahmed abdelazim
21-07-2010, 20:32
لما تيجى تشترى كارت مبدئيا تجربة ان هو بيفتح ويندوز و بعدين تفتح علية لعبة و لو لعبة الجرافيكس بتاعها عالى يبقى زى الفل

كل الحكاية خمس دقائق ..... دة فى حالة ان هو يكون مستعمل و مخلص ضمان لو معاة ضمان او حاجة اسعمال خفيف يفتح ويندوز

و مخرجين الفيجا بتوعة شغالين بس مش اكتر دة اللى انا شخصيا بأعملة لما اجى اشترى كارت فيجا لنفسى مش اكتر دة فى حالة

ان انا بشترى من حد معرفوش او مفيش عندى اى خلفية عنة

و بالنسبة للمنتدى مافيش حاجة زى دى سمعت عنها قبل كدة و عمرى ما اخدت كرت من حد وطاع فية مشكلة

Ashraf80
21-07-2010, 21:43
كلا غير سليم.

و اى احد اخذ كارت واتحرق معاه , هذه مشكلته لا نه لم يبلغ المشرفين على هذا القسم عما حدث له.

و ما فى داعى لتعميم الكلام هنا.

bob king
22-07-2010, 00:59
اصل يا رجالة اللى يخوفكم من الكروت المستعملة دى بتبقى لسة نازلة جديد وتلاقى واحد عرضها للبيع ازاى معرفش

ǺђḾỂĐ260
22-07-2010, 01:05
اصل يا رجالة اللى يخوفكم من الكروت المستعملة دى بتبقى لسة نازلة جديد وتلاقى واحد عرضها للبيع ازاى معرفش

متعرفش ظروف الناس يمكن مزنوق فى فلوس ولاحاجه فعلشان كده بيضر يبيع الحاجه الى جابها

bob king
22-07-2010, 01:09
متعرفش ظروف الناس يمكن مزنوق فى فلوس ولاحاجه فعلشان كده بيضر يبيع الحاجه الى جابها
لا ياباشا بيقلك البدل باعلى

ǺђḾỂĐ260
22-07-2010, 01:13
لا ياباشا بيقلك البدل باعلى

ممكن ربنا يكون فتحه عليه وقال بدل مايجيب كرت شاشه تانى اعلى يبدل الى معاه ويدفع الفرق هيكون الفرق اقل
احسن مايجيب الكرت العالى ويرمى التانى كلها احتمالات برضه :rolleyes:

mosmafa
22-07-2010, 01:15
طالما الكارت بضمان اقلق ليه؟
متشتريش كاارت مستعمل الا اما يكون فاضل في ضمانه عالاقل 3 شهور
اكون فحته تجربة
وخلص الكلام

MF88
22-07-2010, 01:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أولا: معنى اللى بتقوله إننا نغلق قسم البيع و الشراء :)

=====================================

ثانياً: مش معنى إن اصدقائك تجربتهم سيئه ان كل الكروت سيئه

و مينفعش تعمم كلامك على كل الناس

فيه اعضاء هنا بتبيع منتجات يمكن متعرفش تفرقها عن الجديده إللا لو حد قالك إنها مش جديده

ولو عايز تحمى نفسك المفروض تجرب الحاجه و تبقى متفق مع صاحب السلعه على كده ولو معجبكش من حقك تسترد فلوسك

================================================== =========

ثالثاً: الللى مسجل بعضويتين خلاص اصبح ضمن مجموعه العضويات المزدوجه و دول غير قادرين على المشاركه إللا بقسم

الشكاوى فقط .

رابعاً: أى شخص هيثبت ان بيبيع سلع تالفه يمكنكم إبلاغى عنه فى رساله خاصه و سيتم طرده على الفور بعد التأكد

من صدق هذا الإدعاء

خامساً: يُغلق الموضوع لعدم منطقيّه رسالته