المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : درجة حرارة الhd 5850 هل هي طبيعية ؟؟

yasserlee
22-07-2010, 05:37
السلام عليكم يا شباب كنت عايز اعرف هل درجات حرارة كارتي طبيعية و لا لأ

في الخمول و مع كسر السرعة الي 1125\775

درجة الحرارة موضحة في الصورة

اما اثناء الضغط التام مش بتعدي 71 درجة و سرعة المروحة 100%

أبو فوفو
22-07-2010, 05:48
سرعة المروحة 100%:eek:
يا راجل حرام عليك .. أنت حتبوظ مروحة الكرت بالشكل هذا ..

XTRIP
22-07-2010, 05:49
اعتقد طبيعيه

yasserlee
22-07-2010, 05:56
سرعة المروحة 100%:eek:
يا راجل حرام عليك .. أنت حتبوظ مروحة الكرت بالشكل هذا ..

ليه يا استاذ ابو فوفو ؟؟

هي المروحة لما تكون علي 100% يبقي في خطر عليها و لا ايه

بس لعلم حضرتك انا بخليها علي 100% بس اثناء اللعب

اصل الكارت نون ريفرانس فالمروحة مش بقوة الكارت الرايفرانس يعني 100% دي ممكن تبقي 70-80 % علي الكارت

الرايفرانس

Jiraiya
22-07-2010, 06:06
الحراره في الخمول جيده و في الضغط جيده ولكن مع مروحه 100% هذا كثير جداً ضع المروحه على 70% مثلاً و اضغط البطاقه مع لعبه ثقيله تقريباً ربع ساعة ورفع لنا صوره من MSI Afterburner

PC - 17
22-07-2010, 06:13
درجة الحراره طبيعية جدا ظبط المروحة 100% غلط على المروحة و على ودنك كمان الاحسن تظبط المرحة على AUTO هتريح نفسك من الاخر :D

yasserlee
22-07-2010, 06:34
الحراره في الخمول جيده و في الضغط جيده ولكن مع مروحه 100% هذا كثير جداً ضع المروحه على 70% مثلاً و اضغط البطاقه مع لعبه ثقيله تقريباً ربع ساعة ورفع لنا صوره من MSI Afterburner

تم تجربة ما قلته يا استاذ جمال

و درجة الحرارة بن تتعدي عن 74 و سرعة المروحة 70 %

yasserlee
22-07-2010, 06:38
درجة الحراره طبيعية جدا ظبط المروحة 100% غلط على المروحة و على ودنك كمان الاحسن تظبط المرحة على AUTO هتريح نفسك من الاخر :D

صوت المروحة علي السرعة دي مش عالي اساني انا كان عندي hd 4890 و فعلا 100% دي كانت 100% ازعاج

بس الكارت الي عندي حاليا نسخة مش ريفرانس فالنسخ اللي مش ريفرانس سرعة دوران مروحتها اقل من النسخ

الريفرانس

Jiraiya
22-07-2010, 06:58
الحراره ممتازه يكفي ان المعالج الرسومي مستخدم بشكل كامل و الحراره أقصى شيء 74 درجه و المروحه على 70%

yasserlee
22-07-2010, 08:23
الحراره ممتازه يكفي ان المعالج الرسومي مستخدم بشكل كامل و الحراره أقصى شيء 74 درجه و المروحه على 70%

طيب الحمد لله استاذ جمال ارحتني اراح الله قلبك :):)

S@M
22-07-2010, 09:00
فى الخمول جيدة والضغط ممتازة ...

لا تزيد المروحة عن 65 % ...

اكسمان
25-07-2010, 02:14
مع احترامي الكامل لكل آراء الجميع
الافضل طالما الكرت علي الترددات الافتراضية او مكسور السرعه علي الفولت الاساسي بزياده طفيفه في الترددات ان المروحه تكون اتوماتيك اوتو يعني بدون اي تدخل منك وطالما انك مش كاسر سرعه الكرت برنامج msi afterburner مافيش اي فايده من تشغيله
اهم حاجه تكون التهويه داخل الكيسه مناسبة وفي توزيع مناسب لدخول الهواء البارد وخروج الهواء الساخن
بالنسبة لدرجات الحراره الخاصه بالكرت طبيعيه والكرت يستحمل لحد 90 درجه مئويه يعني مافيش اي قلق من موضوع الحراراه وسرعه المروحه تعمل طرديا تتابعا لارتفاع درجه حراره الكرت

استفسار
تردد البريسيسور الخاص بيك هو الافتراضي ام مكسور السرعه
السبب لان علي التردد الافتراضي هيسبب ضغط علي قوة الكرت وتقييدها

Jiraiya
25-07-2010, 02:22
الافضل طالما الكرت علي الترددات الافتراضية او مكسور السرعه علي الفولت الاساسي بزياده طفيفه في الترددات ان المروحه تكون اتوماتيك اوتو يعني بدون اي تدخل منك وطالما انك مش كاسر سرعه الكرت برنامج msi afterburner مافيش اي فايده من تشغيله
اهم حاجه تكون التهويه داخل الكيسه مناسبة وفي توزيع مناسب لدخول الهواء البارد وخروج الهواء الساخن
بالنسبة لدرجات الحراره الخاصه بالكرت طبيعيه والكرت يستحمل لحد 90 درجه مئويه يعني مافيش اي قلق من موضوع الحراراه وسرعه المروحه تعمل طرديا تتابعا لارتفاع درجه حراره الكرت

استفسار
طلبت من صاحب الموضوع وضع المروحه على 70% وضغط البطاقه ربع ساعه كي نتاكد من الحراره لا أكثر

اكسمان
25-07-2010, 02:32
طلبت من صاحب الموضوع وضع المروحه على 70% وضغط البطاقه ربع ساعه كي نتاكد من الحراره لا أكثر

اعلم اخي جمال
الفكره اخي العزيز ان هو قلقان بدون اي داعي
فالافضل الوضع الافتراضي علشان يريح نفسه

HuLkY
25-07-2010, 03:49
ألكارت ممتاز + تبريد ممتاز أبضا ,على الكسر حتى ممكن توصل لأعلى لو تحب , ولن تضطر الى زيادة المروحة 100% , فكرة المروحة 100% هى اهلاك للمروحة ليس اكثر , على 80% يكون افضل للمروحة وللصوت ايضا :) , والتبريد كما سلف الذكر من الشباب لن يفرق كثير , مبارك الكارت :)

yasserlee
25-07-2010, 04:53

بالنسبة لكسر السرعة انا كسره ل1125\775 و مش عايز يزيد عن كده لأن ده حد الكسر في ccc بس هي الفكرة اني بشوف الناس في موضوعات كتير سواء في الموقع هنا او غيره بتكون درجات حرارة الكارت اقل بكتير من اللي عندي سواء في وضع الخمول او الضغط و انا عارف ان السبب هو ان الكروت السابق ذكرها في كروت ريفرانس
و بالتالي تبريدها احسن من الكارت اللي عندي (علي حد اعتفادي )

استفسار

اما بالنسبة للبروسيسور فهو علي التردد الافتراضي و انا ان شاء الله ناوي اغيره
انا عارف انه مسبب اختناق للكارت بس الفكرة اني كان عندي hd 4890 و للأسف حدثت فيه مشكلة
فرجعته للشركة اللي اتشريتها منه و لما جيت اشتري تاني اشتريت الكارت اللي معايا حاليا

yasserlee
25-07-2010, 04:57
ألكارت ممتاز + تبريد ممتاز أبضا ,على الكسر حتى ممكن توصل لأعلى لو تحب , ولن تضطر الى زيادة المروحة 100% , فكرة المروحة 100% هى اهلاك للمروحة ليس اكثر , على 80% يكون افضل للمروحة وللصوت ايضا :) , والتبريد كما سلف الذكر من الشباب لن يفرق كثير , مبارك الكارت :)

المشكلة ان ده حد الكسر في النسخة اللي معايا لأنه ببساطة هو ده حد الكسر في ccc و حاولت باستخدام
msi ab بس اخره في القيمة دي هانعمل ايه بقي
اتورطت في الكارت بعد ما اشتريته و ماعرفتش ان موضوع انهم قافلين التحكم في الفولت الا بعد ما اشتريته
و دي حاجة مضايقاني جدا :mad::mad:

اكسمان
25-07-2010, 05:23
المشكلة ان ده حد الكسر في النسخة اللي معايا لأنه ببساطة هو ده حد الكسر في ccc و حاولت باستخدام
msi ab بس اخره في القيمة دي هانعمل ايه بقي
اتورطت في الكارت بعد ما اشتريته و ماعرفتش ان موضوع انهم قافلين التحكم في الفولت الا بعد ما اشتريته
و دي حاجة مضايقاني جدا :mad::mad:

اخي العزيز مين قالك انك اتورطت
كل النسخ من ال 5850 و 5870 الاوفركلوك بيكون محدود من الشركة المصنعه لكافه النسخ في البيوس الخاص بها يعني مش كرتك بس لا كل الكروت حتي نيفيديا علشان الاوفركلوك العالي الذي يتطلب زيادة فولط يقوم به االمحترفون فقط
يعني علشان كل اعدادات برنامج MSI تشتغل معاك لازم تغير بيوس الكرت ببيوس اخر معموله انلوك غير محدود
وانا طبعا لا انصح لك بذلك لانه يتطلب خبره وخطوره في نفس الوقت

yasserlee
25-07-2010, 05:40
[QUOTE=اكسمان;1465094]اخي العزيز مين قالك انك اتورطت
كل النسخ من ال 5850 و 5870 الاوفركلوك بيكون محدود من الشركة المصنعه لكافه النسخ في البيوس الخاص بها يعني مش كرتك بس لا كل الكروت حتي نيفيديا علشان الاوفركلوك العالي الذي يتطلب زيادة فولط يقوم به االمحترفون فقط
يعني علشان كل اعدادات برنامج MSI تشتغل معاك لازم تغير بيوس الكرت ببيوس اخر معموله انلوك غير محدود
وانا طبعا لا انصح لك بذلك لانه يتطلب خبره وخطوره في نفس الوقت[/QUOTE

جزاك الله خيرا يا استاذ اكسمان و معلش انا تعبت حضرتك معايا

يظهر اني هاستني شوية لحد ما اعرف الموضوع من كل الجوانب عشان فعلا دي خطوة محتاجة حد كويس فعلا