المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل من وسائل او اجهزه لتقليل الرطوبه في فصل الصيف؟

Brigadier
27-07-2010, 18:51
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

الاحظ زيادة غريبه وغير طبيعيه في نسبة الرطوبه في هذه الايام و لا ادري ما الحل المناسب لها ؟ هل هناك اجهزه لتقليل الرطوبه في المنزل؟

نسبة الرطوبه تزداد فترات الليل و تتسبب في جعل الجسم يصاب باللزوجه وعدم تبخر العرق وكذلك اجد صعوبة في التنفس في هذه الاجواء "لمشاكل في التنفس لدي" .

ارجو منكم ذكر جميع الاقتراحات التي تقضي او تقلل على الرطوبه.

3m.Ahmed
27-07-2010, 19:31
هذه الاجهزة dehumidifier
لكن ليس لدي معلومات عنها
كذلك اجهزة التكييف اثناء عملها تقوم بتكثيف قدر من بخار الماء العالق في الجو عند وضعها علي الموود Dry

Brigadier
27-07-2010, 19:37
حسناً هل جميع انواع التكييفات تقوم بذلك على حد سواء؟ وهل يتميز بعضها في هذا الامر دون الاخر؟

ارجو وصف افضل نوعيه من المكيفات ويحبذ لو كان ذلك عن تجربة واقعيه.

شاكر لك حسن تعاونك.

Coolman4now
27-07-2010, 19:40
- مكييفات شركة Carrier التى تقوم بالتسخين والتبريد وليس التبريد فقط بها خاصية Dry وهى عادة الأجهزة الكبيرة من أثنين حصان ومافوق.

S.O.S
27-07-2010, 20:35
انا عندي تكيف شارب 1.5 حصان في غرفتي الي فيها الكمبيوتر وهو فيه مود ازاله الرطوبه يعني بتكون الرطوبه بره 70% و في الغرفه مبتعديش 5 % يعني تقريبا مفيش رطوبه

Mr.pOPo
27-07-2010, 21:20
سعره كام دا يا صوص؟

الرطوبة الايام دى وصلت ل 81% :ah38:

eng.ahmedhelal
27-07-2010, 21:33
اجهزه التكييف بتقوم بتقلليل كميه بخار الماء اللي في الجو

تكيف يعني تعديل حراره تعديل رطوبه تعديل سرعه تعديل اتجاه

عشان تشيل رطوبه لازم تبرد عشان تكثف مالهاش حل تاني

Brigadier
27-07-2010, 21:48
صوص : كم يبلغ استهلاك المكيف بالواط في الساعه تقريباً؟
فادي : ماهو معدل استهلاك هذه النوعيه من الطاقه لكل ساعه؟

S.O.S
27-07-2010, 21:59

والله معرف هو انا قاعد علي الكمبيوتر وفي الاوضه 24 ساعه فباتالي التكيف شغال 24 ساعه فبتالي الفاتوره بتيجي ناااار :D وللمعلومه سعات بيكونو التكيفين شغالين تكيف في غرفتي وواحد في غرفه تانيه لما بيكون حد قاعد فيها بس ده نادر بس ساعه النوم فقط اما الي في غرفتي 24 ساعه

Extreme2
27-07-2010, 22:03
أخي نادر التكييف هو الحل الوحيد كما اشار الإخوة .
بالنسبة للإستهلاك فهو بحسب الحجم ..
يعني لو الجهاز بقدرة 1 طن تبريد لغرفة بمساحة 20 متر مربع = ضاغط بقدرة 1.5 حصان = 1000w + مراوح وخلافه = 1100w قدرة كلية = 1.1kwإستهلاك بالساعة الواحدة .
لكن استخدام التكييف بحاجة لدراية , فضروري ضبط حرارة مناسبة وموفرة بنفس الوقت وافضل ضبط هو 25 درجو مؤية , فعند وصول درجة حرارة الغرفة الى 25 درجة سيتوقف الضاغط عن العمل , ويعمل مجددا عند ارتفاعها عن 27 درجة , بذلك تحافظ على جو ربيعي رائع بغرفتك وبإستهلاك طاقة قليل .

S.O.S
27-07-2010, 22:05
لكن استخدام التكييف بحاجة لدراية , فضروري ضبط حرارة مناسبة وموفرة بنفس الوقت وافضل ضبط هو 25 درجو مؤية , فعند وصول درجة حرارة الغرفة الى 25 درجة سيتوقف الضاغط عن العمل , ويعمل مجددا عند ارتفاعها عن 27 درجة , بذلك تحافظ على جو ربيعي رائع بغرفتك وبإستهلاك طاقة قليل .

انا فعلا ضابطه علي طول علي 25 وساعات 24 وفعلا بعد فتره بلاقيه فصل ويفضل شويه ويشتغل تاني

Mubarak
27-07-2010, 22:13
أخي بارك الله فيك، الحل كما قال الاخوة التكييف، لكن الذي انصحك به أن لا تسمح أبدا للباب والنوافذ أن تُفتح لأنها هي مصدر الرطوبة.
تخيل نفسك بعد ان اعتدلت نسبة الرطوبة عندك في الغرفة تتفاجئ بدخول الهواء من جهتين ليعيد تعبئة الغرف بالرطوبة.

mostafa4515
27-07-2010, 22:29

انا عندى تكييف Carrier
2 وربع حصان بيشتغل حوالى 12 ساعه فى اليوم
والكومبيوتر المتوسط 12 ساعة واكثر والاضاءه ومروحه ....الخ

المفيد بدفع من 50 : 55 جنيه شهريا

Brigadier
27-07-2010, 23:36
اخي مبارك , نواف , فادي , صوص و جميع من شارك بالموضوع اشكركم جزيلاً على الافاده والتوضيح و الان اتضحت الرؤيه لدي وجاري اتخاذ قرار للمشكله.
بارك الله فيكم.

Engineer Mohamed
27-07-2010, 23:43
معلومة أحب أشاركم بها و هى : درجة الحرارة المثالية للجو للإنسان هى 23.6 سيليزية و نسبة رطوبة 50 % :)

eng.ahmedhelal
28-07-2010, 00:00
معلومة أحب أشاركم بها و هى : درجة الحرارة المثالية للجو للإنسان هى 23.6 سيليزية و نسبة رطوبة 50 % :)
20 °C (https://en.wikipedia.org/wiki/Celsius) (68 °F (https://en.wikipedia.org/wiki/Fahrenheit)) to 25 °C (77 °F)
احن الحمد لله عايشين في 35+ يعني كتر خير اجسامنا بصراحه
Amarantine
افضل تكيفات حاليا اداء مقابل سعر هي اون اون اير :)
الشباك ال 1.5 حصان عامل تقريبا 2000 الاسبليت ب 2400
و الاداء و الشكل و المضمون جيد
كارير طبعا افضل بس اغلي

Brigadier
28-07-2010, 00:08
الشباك ال 1.5 حصان عامل تقريبا 2000 الاسبليت ب 2400

هل من افضيله لل"سبليت" على الشباك ؟ سمعت ان الافضليه فقط تكون في هدوء الاسبليت , لكن هل هناك فرق في التبريد وجودته و مدى مدة الزمن اللازمه لعمل الصيانه , ومدى كثرة الاعطال , الكفاءه ...الخ ؟

عموماً الاختيار صعب برأيي وخصوصاً لشخص لم يجرب احد تلك الانواع , طبعاً عوامل الاختيار ستتركز على القيمة :الاستهلاك : الفعاليه للمنتج.

Brigadier
28-07-2010, 00:09
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mado _zr https://www.arabhardware.net/forum/images/visioncollison/buttons/viewpost.gif (https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=1467958#post1467958)

20 °C (https://en.wikipedia.org/wiki/Celsius) (68 °F (https://en.wikipedia.org/wiki/Fahrenheit)) to 25 °C (77 °F)
احن الحمد لله عايشين في 35+ يعني كتر خير اجسامنا بصراحه

اريد ان اعرف ما نسبة الرطوبه بشكل عام في اجواء القاهره في فصل الصيف "هذه الايام على سبيل المثال" , وهل هي فوق الحد الطبيعي او الذي يتحمله الانسان ام لا؟

miro the king
28-07-2010, 00:10
سعره كام دا يا صوص؟

الرطوبة الايام دى وصلت ل 81% :ah38:

وحياتك والله و صلت ل90% من يموين ومن المتوقع اول ثمانية ان الحرارة هتبقا 38 وطالع والرطوبة اعلى كمان

انا عندى تكيف Union Air رائع ومبيستهلكش كتر وتكيف حصان ونص ولما بلاقى الرطوبة عالية بشغلة على طول وبييبنى وبينك هو شغال 24 ساعة بسبب الجو ال احنا فية دة :eek:

eng.ahmedhelal
28-07-2010, 00:42
بص هي الافضليه فعلا في الصوت فقط
بس علي فكره صوت الشباك بردو مش الفظيع زي زمان العمليه اتطورت جامد علي فكره
بالنسبه للصيانه و العمر الافتراضي دي بتعتمد علي استخدامك انت يعني عندنا مكيف من اللي موجودين بقاله اكثر من 5 سنين ما اتلمسش مجرد تنظيف
يعني هتغله مثلا 26 هيشتغل و يفصل علي طول و هتحافظ عليه هيطول معاك
هتطحنه مثلا تخليه 20 او 18 هيشتغل كتير و الضاغط هيسخن جامد هتقصف عمره و ممكن يفوت منك بكل سهوله

الاستهلاك نظريا مش هتفرق لان هي هي نفس القدره للضاغط و هو ده اللي بيسحب كهربه

ahmedphenom
28-07-2010, 00:55
ما رايكم في السامسونج وال يورك الشباك

Mubarak
28-07-2010, 01:07
تجربتي تقول أن مكيفات النوافذ (حمار شغل) أما تجربتي مع مكيفات السبلت يونت فهي بصراحة جيدة وهائدة ولكن تعاني من عدة مشاكل:
1- تسرب المياه أحيانا يسبب تلفا في الجدار.
2- احيانا تكون هناك مسافة طويلة بين الضغاط والوحدة مما يعني تمديدات اطول وهذا يؤدي الى ارتفاع درجة حرارة الكمبرسر.
3- احيانا عملية صيانة مكيف الوحدات يؤدي عند تحركه إلى تلف في انبوب الغاز مما يستدعي استبداله.

نهاية، عملية صيانة مكيف النافذة اسهل بكثير لأنه فقط ممكن انزاله وتنزيفه من الغبار سواء شفرات تبريد الهواء أو شفرات تبريد الضغاط.
بصراحة لو بيدي لرجعت لمكيف النوافذ لانها مكيفات تشتغل لأكثر من 15 سنة بدون مشاكل، فقط اعادة تعبئة غاز بعد مرور مدة طويلة من السنين.
مشكلة الازعاج تتغلب عليها بالبحث في الانترنت عن افضل مواصافت لأهدئ مكيف.

كذلك عند تركيب مكيف النوافذ ينبغي ان يكون من يركبه رجل فاهم، بحيث لا يترك فراغات لتعشعش فيها العصافير او يدخل منها الهواء.

eng.ahmedhelal
28-07-2010, 01:10
ما رايكم في السامسونج وال يورك الشباك
الحجات دي مش منتشره عندنا في مصر فا مش عارفين عنها حاجه
عندنا union air , carrier , sharp , Toshiba
دي الانواع اللي منتشره عندنا

! SouL
28-07-2010, 01:21
الحجات دي مش منتشره عندنا في مصر فا مش عارفين عنها حاجه
عندنا union air , carrier , sharp , Toshiba
دي الانواع اللي منتشره عندنا

احب اضيف لكلام حضرتك ان اليورك منتشر عندنا ف المنطقه كتير جدا بس معرفش اي معلومه عنه
بالنسبه لينا انا جايب كارير :D
بس للاسف مش بعرف اشغله الا بعد نص الليل لان الكهربا ضعيفه جدا :(:(:(
و عموما انا شايف اذا كانت الميزانيه تسمح فشارب و كارير من افضل انواع المكيفات الموجوده ف السوق حاليا

eng.ahmedhelal
28-07-2010, 01:37
احب اضيف لكلام حضرتك ان اليورك منتشر عندنا ف المنطقه كتير جدا بس معرفش اي معلومه عنه
بالنسبه لينا انا جايب كارير :D
بس للاسف مش بعرف اشغله الا بعد نص الليل لان الكهربا ضعيفه جدا :(:(:(
و عموما انا شايف اذا كانت الميزانيه تسمح فشارب و كارير من افضل انواع المكيفات الموجوده ف السوق حاليا
هتلاقي ليه فرع عندكم مع شبه انعدام فروع للشركات الاخري
يا اما كعاده المصرين التقليد
مالهاش حل تاني

ahmedphenom
28-07-2010, 01:49
انا اقصد سكان السعودية لتوفر السامسونج وال lg

بكثرة

انا عندي مكيف يورك شباك مكيف قديم جدا

لانه ليس فيه تحكم حرارة

والسعودية متوفر فيها westing house

gibson
sharp
toshipa
lg
samsung

carrier

york

وانا ابحث عنه لتجربتي الممتازة معه

3m.Ahmed
28-07-2010, 02:07
التكييفات عندنا كارير و هي جيدة جدا

لكني اسمع ان شارب و lg افضل في مصر
خصوصا و ان lg لها توكيل جديد قوي يعمل علي بناء سمعة طيبة للمنتجات و يهتم بخدمة ما بعد البيع
و شارب من العربي لا تحتاج الي كلام اجهزة ممتازةو خدمة ما بعد البيع اكثر من رائعة و هي اغلي قليلا من كارير

بالنسبة للاستهلاك فكلام اخونا Extreme2 (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=164041) مظبوط
فعند تشغيل الجهاز علي درجات حرارة معقولة وفي الاوقات الحارة لن تشعر بزيادة كبيرة علي فاتورة الكهرباء

الافضل شراء جهاز اكبر قليلا من احتياج الفراغ لتقليل استهلاك الكهرباء و اطالة عمر الجهاز لانه سيكون اقدر علي الاحمال
و هناك اكثر من طريقة لحساب القدرة المناسبة للجهاز و الدقيق ان تعتمد علي حجم الغرفة لكن بما ان اغلب الناس تعيش في شقق و اغلب ارتفاع الشقق يكون مابين 260الي 280 سم فغالبا ما يكون الحساب بالمتر المربع و المتعارف عليه هو حصان لكل 10 متر مربع و يمكن اضافة نصف حصان اضافي في حالة وجود احمال اضافية مثل وجود الغرفة في الدور الاخير من المبني او وجود مساحات زجاجية كبيرة و توجد طرق اخري للحساب لكنها في النهاية تقود لنفس النتائج
و بشكل عام فان اغلب الغرف يكفيها 1.5 الي 2.25 حصان

و الفرق بين الاسبليت و الشباك هو
الشباك ارخص سعرا اصعب تركيبا لانه يحتاج تكسير الحائط بحجم الجهاز و بعد موسم من التشغيل بيرتفع صوته بشكل ملحوظ
الاسبلت اغلي ثمنا افضل شكلا و يوجد منه قدرات عاليه و تركيبه اسهل مقارنة بالشباك و صوته اهدء دائما

نسبة الرطوبة مختلفة من موقع لاخر اعتقد ان اغلبية المواقع الان تتفق علي 70%:(

! SouL
28-07-2010, 10:08
انا اقصد سكان السعودية لتوفر السامسونج وال lg

بكثرة

انا عندي مكيف يورك شباك مكيف قديم جدا

لانه ليس فيه تحكم حرارة

والسعودية متوفر فيها westing house

gibson
sharp
toshipa
lg
samsung

carrier

york

وانا ابحث عنه لتجربتي الممتازة معه

فعلا يورك من اقوى وافضل الانواع
و انا عن نفسي لي اكثر من تجربه شخصيه معه عندما كنت متواجد ف السعوديه و هوا اكثر من ممتاز
توكل على الله و اشتريه
بالنسبه لليورك الموجود في مصر فلا اعلم عنه اي شئ غير اني شايفه ف بيت جاري اللي ادامي :D

GiANT
28-07-2010, 13:34
تجربتي تقول أن مكيفات النوافذ (حمار شغل) أما تجربتي مع مكيفات السبلت يونت فهي بصراحة جيدة وهائدة ولكن تعاني من عدة مشاكل:
1- تسرب المياه أحيانا يسبب تلفا في الجدار.
2- احيانا تكون هناك مسافة طويلة بين الضغاط والوحدة مما يعني تمديدات اطول وهذا يؤدي الى ارتفاع درجة حرارة الكمبرسر.
3- احيانا عملية صيانة مكيف الوحدات يؤدي عند تحركه إلى تلف في انبوب الغاز مما يستدعي استبداله.

نهاية، عملية صيانة مكيف النافذة اسهل بكثير لأنه فقط ممكن انزاله وتنزيفه من الغبار سواء شفرات تبريد الهواء أو شفرات تبريد الضغاط.
بصراحة لو بيدي لرجعت لمكيف النوافذ لانها مكيفات تشتغل لأكثر من 15 سنة بدون مشاكل، فقط اعادة تعبئة غاز بعد مرور مدة طويلة من السنين.
مشكلة الازعاج تتغلب عليها بالبحث في الانترنت عن افضل مواصافت لأهدئ مكيف.

كذلك عند تركيب مكيف النوافذ ينبغي ان يكون من يركبه رجل فاهم، بحيث لا يترك فراغات لتعشعش فيها العصافير او يدخل منها الهواء.

كلام صحيح 100% يا استاذ مبارك :ah7:

مكيفات النافذة عمرها اطول , مكيفات الوحدات عمرها اقصر
مكيفات النافذة صيانتها اقل تكلفة , مكيفات الوحدات صيانتها مكلفة و دورية

اما بالنسبة للصوت ف لا اعتقد انه مزعج بشكل ملحوظ خاصة اذا كان المكيف من نوعية ممتازة