المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الجيش اللبناني واحترام الذات

الصفحات : [1] 2 3

Mubarak
03-08-2010, 18:43
في عدوان 2006 كانت وظيفة الجيش اللبناني تلقي الضربات، ولكن ما حدث اليوم كان رائعا.

وحدة صهيونية تدخل الحدود اللبنانية لتقتلع شجرة، فقط شجرة، فتشتعل المنطقة، سقوط 4 لبنانيين شجعان، ومصرع ضابطين إسرائيليين، يقال ان احدهم قائد كتيبة مدرعات.

الأعجب توجيه الرئيس البناني المحترم للجيش باللتصدي للاختراق الصهيوني مهما كانت التضحيات.

وهذا اللسان لم يكن معهودا منذ اغتيال الرئيس الحريري رحمه الله، والآن أثمر هذا التقارب بين القوى اللبنانية، مما يعني أن العسكري اللبناني يشعر بكشل لا مجال فيه للشك أن كل رصاصة يطلقها في وجه الصهاينة عبارة عن صرخات فخر واعتزاز بالنفس، ويعلم ان الظهر مسنود بالشعب كاملا.

أسأل الله أن يحفظ لبنان وأن يجمع قلوب الشعب بمختلف طوائفه على معاداة العدو الإسرائيلي.

JUBA
03-08-2010, 18:47
الجرأة اخي مبارك لبنان تعلمت لغة عدم الصمت من بعد حرب 2006

العين بالعين والسن بالسن والبادي اظلم

ولكل ظالم نهاية

Mubarak
03-08-2010, 18:53
لعنة الله على مجرمي 2006
مشاهد يقشعر لها البدن من جرائم السفح والقتل
الصهاينة مثل الكلب، إذا هربت منه لحقك واشبعك تقطيعا، وبمجرد ان تنحني للأرض سيهرب لأنه يظن انك سترميه بحجر

انا اتابع البطل في زمن التهميش - العميد صفوت الزيات - بيض الله وجهه، محلل من الطراز الأول.

JUBA
03-08-2010, 18:59
والله اخي مبارك الكلب اعزك الله له قيمة عن الصهيوني على الأقل الكلب يعرف معنى الوفاء والأخلاص اما الصهاينة فلا عهد لهم ولا ميثاق

طمني على صحتك شيخي الجليل ويارب يكون ازاح الله عنك الهم والغم والكرب

JUBA
03-08-2010, 20:15
السيد حسن نصر الله يعلق على حادثة اليوم على قناة الجزيرة مباشر

| OMA |
03-08-2010, 20:27
بعد ما حدث عام 2006 من احداث كادت تضيع فيها لبنان

اصبح من غير المقبول التساهل في المناوشات الاسرائيله
ولابد من توضيح قوه الجيش اللبناني حتي لا يتجرؤا علي التطاول مره اخري علي الاراضي اللبنانيه

one-zero
03-08-2010, 21:11
موقف رجولي يدل ان الجيش اللبناني لم يعد سهل المراس

HuLkY
03-08-2010, 21:20
أين الجيش المصرى من هذا؟ لا تزال الحكومة تبحث عن الخيار الاستراتيجي والفجل الاستراتيجي والموز الاستراتيجي بل والأتة الاستراتيجية! والله فى الجيش فئات لو تقول لها حاربى فى سبيل الله لتأكل الصخر بايدي عارية :( , حسبى الله ونعم الوكيل فيمن يتساهل فى حق الجهاد ورد الكرامة

| OMA |
03-08-2010, 21:40
أين الجيش المصرى من هذا؟ لا تزال الحكومة تبحث عن الخيار الاستراتيجي والفجل الاستراتيجي والموز الاستراتيجي بل والأتة الاستراتيجية! والله فى الجيش فئات لو تقول لها حاربى فى سبيل الله لتأكل الصخر بايدي عارية :( , حسبى الله ونعم الوكيل فيمن يتساهل فى حق الجهاد ورد الكرامة

انه امر غريب جدا ان الاهتمام الاكبر او الدعم الاكبر هو للجيش ولكن دون استخدامه في الدفاع عن شرف الامه
==========

تم تعديل بواسطة المشرف العام

Brigadier
03-08-2010, 21:47
والفجل الاستراتيجي والموز الاستراتيجي بل والأتة الاستراتيجية!

اظنك قد نسيت الخيار و الكوسه الاستراتيجيه.

drciicii
04-08-2010, 02:08

مع احترامي ليك وللاعضاء اللي ردهم زي ردك , فيه حاجه كنت عايز اوضحها لحضرتك الموضوع كلو في مصر منحصر في فئه معينه (( الحكومه )) ولا دخل للشعب او اي فرد في هذا التقاعس والخذلان وبعدين كنت عايز اقول لحضرتك حاجه الموضوع مش بالكثره والله ولا منصب ولا ان مصر ام الدنيا والكلام الفاضي ده الموضوع متعلق بالدين يا اخي الكريم..

كلمه الجهاد سهله لكن انت شخصيا ماذا اعددت لها...وملوش داعي وانت مصري تفتح حوار زي كده وتخلي بعض الشباب مع احترامي من بلدان اخرى يتكلم ويقول كلام ملوش لازمه ومحدش فاهم حاجه..

ولو حضرتك زي مبتقول أين الجيش المصري فبردو اين الجيش الاماراتي والكويتي والقطري والسعودي .........الخ
ولكن العبره ليست بالكثره..
قال تعالى {يا أيها النبي حرض المؤمنين على القتال إن يكن منكم عشرون صابرون يغلبوا مائتين وإن يكن منكم مائة يغلبوا ألفاً من الذين كفروا بأنهم قوم لا يفقهون. الآن خفف الله عنكم وعلم أن فيكم ضعفاً فإن يكن منكم مائة صابرة يغلبوا مائتين وإن يكن منكم ألف يغلبوا ألفين بإذن الله والله مع الصابرين }

قال تعالى { ولينصرن الله من ينصره }

وقال تعالى {إن تنصروا الله ينصركم }

وقال تعالى {وأعدوا لهم ما استطعتم من قوة ومن رباط الخيل ترهبون به عدو الله وعدوكم وآخرين من دونهم لا تعلمونهم الله يعلمهم وما تنفقوا من شيء في سبيل الله يوف إليكم وأنتم لا تظلمون }

شكرا....

JUBA
04-08-2010, 06:20
اشعب المصري من اطيب الشعوب واجملها كلامنا كله منصب الى الجهات المعنية بالموضوع اخي الحبيب

HuLkY
04-08-2010, 06:40
حينما تكلمت لم أنقص من شئ دكتر سى سى؟ عامة انا رأيت حال الجيش , وعرفت الناس فيه , وعرفت التوجهات بل وحينما سألت مرة رتبة كبيرة متى سنحارب فعلا قال لى رد لا داعى لذكره كى لا اضحكك , الحال من بعضه فى الجيوش العربية , الا من تحرك ربما كما ذكر الخبر هنا , عموما الجيوش الان على مستوى العالم تغيرت كفكر كثير جدا , انا اتابع بشدة البرامج الموثقة للجيوش والتسليح و وو , حضرتك الان نحن فى عصر العلم وبشدة! وهناك من الاسلحة ما هو كفيل بإبادة كتيبة مشاة حوالى 460 جندى بضباطهم باعلامهم فى حدود 13 ثانية بكبسة زر! نحن كعرب تقاعصنا عن العلم واغفلتنا الدنيا بترفيهها , نسينا اننا فى لحظة ما قدر نضطر للحرب للدفاع عن نفسنا , أؤؤكد لك لو قامت حرب حقيقة فعلا كما يحلم البعض , النتائج ستكون وخيمة , انا لا احبطك لكنى اقول لك حقائق من على اكثر من مصدر موثوق للأسف :( , وضعنا غير مبشر بالمرة , الموضوع ليس عدد , ليس صوت عالى , لكنه علم للنخاع! والله رايت تطبيقات اسلحة جعلتنى اقشعر!

يا رب حال الامة ينصلح مهما كلف الامر! :(

Mshadow.me
04-08-2010, 11:37
برافو للجيش اللبناني و ربنا يوفقهم أن شاء الله

و عقبالنا:D

hack4love
04-08-2010, 12:47
الناس الي بتقول تحارب هيا خناقه في شارع والجيش المصري ده ايه عصابه بتتحرك

وبعدين اين الجيش السعودي و الكويتي و القطري و و و و

انا اقولكو فين مشغولين ببناء القواعد الامركيه وانفاق ملاين الدولارات علي تلك القواعد لحمايه اسرائيل

Mubarak
04-08-2010, 13:27
الجيش المصري له يومه بإذن الله، هناك أسود تنتظر الفرصة لتنال من إسرائيل.
اقرأوا حرب الكرامة وتدخل الجيش الأردني بشكل عنيف كسر ظهر الجيش الصهيوني، للأسف لا يتكلم احد عن هذه الكرامة:

اضغط هنا للويكي (https://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%83%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D9%83% D8%B1%D8%A7%D9%85%D8%A9)

هذه المعركة ردت الكرامة لجيش القبائل والعشائر، الجيش الأردني الكريم.

وللجيش المصري بإذن الله يومه الذي يسحق فيه الخنازير.
انا على يقين أن مجرد اشتعال فتيل حرب بين الجيشين المصري والصهيوني هو بداية النهاية.

إسرائيل استطاعت ان تحيد الجيش المصري، ولذلك هي تشعر بأمان أكثر، ولكن الآن تعاني من الجهة الشمالية، وسوف تعود الجبهة الجنوبية لتشتعل.

الأيام دول.

Mubarak
04-08-2010, 13:29
الظاهر الأخوة المصرين عندنا هنا ليسوا مصريين حقيقيين، لعلهم من الكويت والسعودية والامارات، لأنه كلما أخذتهم الحمية تجاه بلدهم الأم مصر، انتقل هجوم الأخ هاكلوف إلى دول الخليج.

حينما يتكلم المصريون عن مصر فانا التزم الصمت دوما، لأنهم اشد غيرة على بلدهم وعلى مواقفها مني.

Mubarak
04-08-2010, 13:31
ارجو من الأخوة المصريين الذين تدفعهم الغيرة الحقيقية على بلدهم ان لا ينتقدوا مصر، لأن بعض الناس لا يستطيع إلا أن يفش غله في دول الخليج :)

Soteer
04-08-2010, 14:17
الظاهر الأخوة المصرين عندنا هنا ليسوا مصريين حقيقيين، لعلهم من الكويت والسعودية والامارات، لأنه كلما أخذتهم الحمية تجاه بلدهم الأم مصر، انتقل هجوم الأخ هاكلوف إلى دول الخليج.

حينما يتكلم المصريون عن مصر فانا التزم الصمت دوما، لأنهم اشد غيرة على بلدهم وعلى مواقفها مني.

(https://www.arabhardware.net/forum/newreply.php?do=newreply&p=1477475)

ارجو من الأخوة المصريين الذين تدفعهم الغيرة الحقيقية على بلدهم ان لا ينتقدوا مصر، لأن بعض الناس لا يستطيع إلا أن يفش غله في دول الخليج :)

اسمحلي اعلق بهدوء

من المعروف ان كل ما تحصل مشكله يتم توجيه اللوم لمصر
لكن ده مش سيئ ده من عشم الناس في مصر
احساس ان واحد كبير وانت طالبه يحميك وهو ساكت فاكيد هتتضايق
ده لا يمنع ان البعض يحاول تشويه صورتنا ولكن الحق يظهر وصورتنا لن تهتز
واي حد يعلق علي دول تانيه فده من حزنه من ان الناس بتهاجم بلده لكن الاولي انه كان يرد بهدوء

----------

عموما الجيوش الان على مستوى العالم تغيرت كفكر كثير جدا , انا اتابع بشدة البرامج الموثقة للجيوش والتسليح و وو , حضرتك الان نحن فى عصر العلم وبشدة! وهناك من الاسلحة ما هو كفيل بإبادة كتيبة مشاة حوالى 460 جندى بضباطهم باعلامهم فى حدود 13 ثانية بكبسة زر! نحن كعرب تقاعصنا عن العلم واغفلتنا الدنيا بترفيهها , نسينا اننا فى لحظة ما قدر نضطر للحرب للدفاع عن نفسنا , أؤؤكد لك لو قامت حرب حقيقة فعلا كما يحلم البعض , النتائج ستكون وخيمة , انا لا احبطك لكنى اقول لك حقائق من على اكثر من مصدر موثوق للأسف :( , وضعنا غير مبشر بالمرة , الموضوع ليس عدد , ليس صوت عالى , لكنه علم للنخاع! والله رايت تطبيقات اسلحة جعلتنى اقشعر!

بالنسبه لان الجيش المصري لا يقدر علي الحرب امام اسرائيل
احب اطمنك
الجيش كمشاه امام مشاه هو امر غير ممكن حاليا لان في الحاله دي اسرائيل تخسر نقطه تفوقها
اسرائيل تمتلك وتطور اسلحه هدفها الاوحد هو قتل كميات كبيره بدون استخدام عدد كبير من الاشخاص
فعلا في اسلحه تقدر انها تمسح كتيبه

واحب اعرفك ان اسرائيل حاليا بتطور سلاح لو تم فامريكا نفسها هتنحني لها
السلاح هو النانو
التفاصيل مش واضحه جدا عنه لكن هيبقي حاجه شكل فيلم transformers هيتم ترتيب الذرات في اشكال معينه وجعلها تعبر الحدود وبامر واحد السلاح يتكون بسهوله

تخيل مركب محمله عربيات وفجاه تلاقيها بقت طيارات او دبابات
طبعا الكلام ده غريب لكن قريب هيبقي حقيقه

لكن الجيش المصري عنده قوات خاصه دول ناس مدربه تدريب جامد جدا غير انهم مثقفين ومتعلمين تعليم عالي
يعني مش اي كلام دول الفرقه منهم تقدر تعمل ما لا يعمل ده غير معونه ربنا معاهم ساعتها
والاهم من كده و كده
ان الجيش المصري بدا يصنع حاجته بنفسه ولو اسلحه من الخارج بقي بيعملها تطوير
وارتفع تقدير الجيش عالميا بسبب حاجه غريبه مصر عملتها

احنا نعتبر من الدول القليله اللي جيشها من بلدان كتيره
احنا عندنا اسلحه هندي -امريكي روسي - فرنسي -باكستاني
ونتيجه غلطه عملتها الدول انها كانت احيانا بتبيع لنا نسخ مش كامله من الاسلحه عشان تضمن تفوقها
بدا المهندسين هنا يعملوا حاجه جميله من اهميتها خلت الكونجرس يناقشها في جلساته وكان عنوانها (Return Of The Pharaohs )
المهندسين كانوا بيركبوا حاجت من كل الدول مع بعضها
مثلا
امريكا تبعت طائرات كومانشي بدون نظام تعديل مسار الصاروخ
نركب النظام الفرنسي بعد تعديله بلمسه مصريه عليها
احنا عندنا صواريخ قادره علي بلوغ اسرائيل من ايام جمال عبد الناصر تخيل التطور اللي حصل فيها ايه

احنا مش عايزين نحييد عن الموضوع

وتحيه لرجاله لبنان وحكومه لبنان

one-zero
04-08-2010, 14:38
اسمحو لي ان اعلق على مسألة قوة الجيش المصري او اي جيش عربي
مثال الجيش العراق كان رابع جيش في العالم في وقت من الاوقات عدد و تسليحا و كان خبرائه الاستراتيجين معظمهم من مصر بالمناسبه
ولكن كان فيه مشكله هي نفسها اللي في اي جيش عربي لما فيها المصري
لا يوجد سلاح طيران قوي و حديث و مسلح باخر التكنولوجيا كما الجيش الامريكي او الاسرائيلي

وسلاح الطيران هو من يحسم المعارك الان
هو اشبه بان تلكم احدهم في انفه فيصاب بدوخه قويه ثم تبداء فورا بضربه حتى تنهيه

لا يوجد سلاح طيران يا جماعه و الحل في سلاح صواريخ يعوض النقص هذا
وهذا ما قام بها حزب الله في خربه الاخيره
فعدوك في النهايه ضعيف نفسيا وجبان

وكلنا نتذكر حائط الصواريخ في حرب اكتوبر كان عامل حسم

ودعونا رجاء من رامبوهيات القوات الخاصه و قوات المغاوير و الاشاوس و باقي الكلام الفاضي
فهو لن يعطبك فرصة الاشتباك الارضي الا بعد سحقك جويا
والحل في درع صواريخ يحمي من هذة الطائرات
فهل لدينا قوه صاروخيه؟ هذا هو السؤال

Mubarak
04-08-2010, 16:14
وهل يرعب إسرائيل شيء مثل الصواريخ المضادة للطائرات؟

one-zero
04-08-2010, 16:56
وهل يرعب إسرائيل شيء مثل الصواريخ المضادة للطائرات؟

يرعبها فقدان الطيار الذي بالطائره
لذلك تحاول ان تبتكر و تطور الطائرات التي بدون طيار

drciicii
04-08-2010, 19:46

يا أستاذ مبــارك انا اللي أقصدو في كلامي زي ما وضحت قبل كده ان الشعب لادخل له في شيء وكذللك الجيش المصــري هذه سيـاسه من الجهات العليا..

وبعدين مش موضوع ان الهجوم بينتقل الى دول الخليج..احنا كلنا عرب بس زي مالناس شايفه ان فيه مساؤئ على الحكومه المصريه فايضا في مساؤئ على دول الخليج وعلى رأسهم قطـــر ولا داعي للخضوع ف الحديث اكثر من ذلك..

وبعدين في نقطه مهمه جدا كنت حابب اوضحها لحضرتك انا كنت عايش في الامارات واتعاملت مع فلسطنيين كتير جدا ولبنانيين بس والله ومع احترامي للكــل اكــاد اجزم ان الاغلبيه الا من رحم ربي لا يهتم لامر بلده ولا تعنيييه في شيء بالنسبه للفلسطنيين واللبنانيين ودي حاجه انا لمستها بنفسي بردو في مصر ف الجامعات عندنا....

انما هنفضل نقول دول رجاله والجيش اللي مش عارف اسمو ايه رجاله ووقفو قدام العدو فبقول ايضا ومش تحيز والله فين ايام السادات اما فلسطين كانت ف ايدينا وملكنا بس طبعا عشان الكلام سهل قاللك (( مـا أخذ بالقــوه لايستــرد الا بالقــوه )) وادينا بقالنا 50 ولا 60 سنه عشان الكلمه دي..

شكرا ..

one-zero
04-08-2010, 20:03
فين ايام السادات اما فلسطين كانت ف ايدينا

معلش امتى و زاي كانت في ايدينا ايام السادات ؟

بس متقليش في المعاهده الفقسانه وكامب دبفيد و بافي هذة المزبله التي تدفع مصر ثمنها حتى الان غالي بسبب السادات

drciicii
04-08-2010, 20:21
معلش امتى و زاي كانت في ايدينا ايام السادات ؟

بس متقليش في المعاهده الفقسانه وكامب دبفيد و بافي هذة المزبله التي تدفع مصر ثمنها حتى الان غالي بسبب السادات

يعني هيا دلوقتي فكسانه ولنفرض انها فكسانه يا اخي كل حاجه فيها الايجابيات والسلبيات ..

ولا هوا احنا بنمسك في الحاجه الوحشه بس ونعــمم ..

hack4love
04-08-2010, 20:42
اه منكم يا عرب العيب فينا كلنا لاكن محدش بيبص غير علي عيوب مصر (( الله يرحمك يا سادات ))

معاهداه فقسانه هيا جايز ليها عيوب كتير بس كل ده يهون في سبيل ان تكون ليك سيطره كامله علي كامل ارضك وكفايه الناس الي ماتت والخسائر وتدمير الاقتصاد المصري

بالله عليك ترحم عليالرئيس انور السادات فله فضل كبيررررر جدااااا علي المصرين

drciicii
04-08-2010, 21:28
معلش اخي hack عشان الموضوع ميزدش ويوصل للمعاداه والخروج عن المضمون ..
كلنا عرب كلنا اخوه ونــأمل ان نكون أيدي واحده في يوم من الايام ونحارب العدو الصهيوني ومن عاونهم ..

ورجاء من الاخوه يكون الرد ضمن الموضوع وملوش داعي ادخال بعض الجمل اللي ملهاش لازمه والتحيز لفئه عن فئه ..كل بلد فيها الحلو والوحش.

شكرا

hack4love
04-08-2010, 21:47
معلش اخي hack عشان الموضوع ميزدش ويوصل للمعاداه والخروج عن المضمون ..
كلنا عرب كلنا اخوه ونــأمل ان نكون أيدي واحده في يوم من الايام ونحارب العدو الصهيوني ومن عاونهم ..

ورجاء من الاخوه يكون الرد ضمن الموضوع وملوش داعي ادخال بعض الجمل اللي ملهاش لازمه والتحيز لفئه عن فئه ..كل بلد فيها الحلو والوحش.

شكرا

هو حد قال احنا مش اخوه وهو ده المضمون لان الناس بتقول الجيش المصري تروح بس تبص علي حجم القوات الامريكيه المتواجده

وبعدين انا مليش دخل هو انا الي بانيها وده ميعبش العرب في حاجه بالطبع الادارات الفاسده التي تحكمنا هو لما الاسرائيلي يدخل شرم الشيخ ويتفسحو براحتهم دي حاجه بمزاجي ماهي غصب عني

Eng.MinaEdward
04-08-2010, 22:11
^^^^^^^
حلوة اخى مبارك

و احب اقول ان احنا جشينا مش فعلا بالقوة اللى بعض الناس متصورها و ينقصة فعلا الطائرات (خطة هتلر العتيقة الدعك بالطائرات و الصواريخ بعيدة المدى ثم التقدم ب المشاة و المدرعات )

وانا طبعا ضد المعهادة الفقسانة ( اية الفقسانة دى قصدك فكسانة ولا اية ؟؟)
ورايي السادات دا اتعب رئيس عدا على مصر هو حظة ان احنا كسبنا الحرب فى عهدة قبل الحرب و بعد الحرب رئيس ولا مؤخذاة
ح************ر

حد يسيب السوفيت و يروح يتمحك فى امريكا و الاتنين يدوك على قفاك صح ولا اية

ساعة موضوع الثغرة امريكا قالت هاتحارب مع اسرائيل فالسادات خاف
طيب يا بان الناس الطيبين م انت معاك السوفيت يخلوا امريكا متقدرش تقول بم
و ابسط مثال لما كندى قعد يغلس على كوبا راح كاسترو قال للرئيس السوفييتى
خرشنكوف حبيبى (اسم الرئيس من عندى ) راح قالة كاسترو حبيبى خد شوية الروؤس النويية دول افرشهم على السواحل عندك
امريكا عملت اية كننت على طول و كينيدى قالة كاسترو يا حبيبى انا زعلتك فى حاجة ادا انت حبيبى و ابنى حبيبى انت الغالى ابن الغالى

معذرة على الاطالة

موقف رائع من الجيش اللبنانى

هالكى نسيت حاجة مهمة

بطيخ وفقوس الاستراتيجية

hack4love
04-08-2010, 22:11
مشكلتك مشكلة بصراحة
...

انت لما بيشتمك اخوك تروح تشتم ابن الجيران :ah50:

هيا الناس ليه بتزعل من الحقيقه هيا القواعد دي مش موجوده وليها تاثير الاكبر والفاصل في اي حرب علي اسرئيل

علي فكره انامليش اخوات :ah50: