المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ما رايكم فى اجهزة الاستعمال استيراد الخارج ؟

alrantese
04-08-2010, 20:02
السلام عليكم ،،
ارجو الافادة من اصحاب الخبرات عن اجهزة الاستعمال المستوردة من الخارج
فهل الاجهزة المستوردة من الخارج مضمونة ولا ايه رايكم ؟
لانى معروض على جهاز سيمنز المانى 750 ج 2.8 كاش 256 كيلوبايت
وجهاز اخر اتش بى ب 900 بروسيسور 3.2 كاش 2 ميجا

PC - 17
04-08-2010, 21:04
انا رائى ان الاجهزه دى ممبالغ بسعرها لو حسبت سعر نفس المكونات جديدة هتلائى نفس السعر الجهاز المستعمل هو نفس سعر المكونات لو هتشتريها قطع جديده من السوق

adamfma
04-08-2010, 21:12
هل هو جهاز محمول

samirmohamed
05-08-2010, 03:08
الاجهزه الاستعمال خارج جميله ومتوافقه وادائها على حدا بس المواصفات اللى انت كاتبها سعرها لا يتعدى ال 400 جنيه مصرى

alrantese
05-08-2010, 14:18
انا رائى ان الاجهزه دى ممبالغ بسعرها لو حسبت سعر نفس المكونات جديدة هتلائى نفس السعر الجهاز المستعمل هو نفس سعر المكونات لو هتشتريها قطع جديده من السوق
بس كل الموجود فى السوق صينى ،،
اما استيراد الخارج بيكون كويس المانى او امريكى وغير كده القطع بتتوافق مع بعضها ،،

alrantese
05-08-2010, 14:19
هل هو جهاز محمول
لا جهاز مكتبى ،،

alrantese
05-08-2010, 14:26
الاجهزه الاستعمال خارج جميله ومتوافقه وادائها على حدا بس المواصفات اللى انت كاتبها سعرها لا يتعدى ال 400 جنيه مصرى
يا نهار ابيض واعرف حكاية السعر دى من فين ،،
بالنسبه للجهاز السيمنز الراجل قالى انه ب 480 ج وهيضيف له هارد 320 ورامه تانى 512 عشان الرامات يبقوا 1 جيجا فيبقى الحساب 750 ج ،، مش عارف كدا حلو ولا هيتنصب على ،، يا ريت تفيدنى يا اخى ،،
اما الجهاز التانى مس عارف تفاصيله ايه هشوفه ،،
بس اليانا مستغربله تبص فى الجهاز من الداخل جديد لانج ولا تحس انه مستعمل !!
مشعارف بيغسلوه ولا ايه :)
والتبريد بتاع الجهاز عباره عن صندوق بلاستك حول البروسيسور ومروحه تدخل هوا من ناحيه ومروحه تشفط الهوا من الناحية التانيه ،،
يا ترا دا تبريد كويس ولا ايه ؟
ارجو الافادة بارك الله فيكم

alrantese
06-08-2010, 23:02
للرفع للاهمية ـ،
والتبريد بتاع الجهاز عباره عن صندوق بلاستك حول البروسيسور ومروحه تدخل هوا من ناحيه ومروحه تشفط الهوا من الناحية التانيه ،،
يا ترا دا تبريد كويس ولا ايه ؟
ارجو الافادة بارك الله فيكم

ayman13
06-08-2010, 23:30
اجهزه حلوه و كويسة لكن اقدر اعرف محتاج جهاز بالشكل ده ليه ؟؟؟؟
الاجهزة دي تنفع للشغل البسيط انترنت مكتبة او مطبعة ورد و خلافة لكن متنفعش في الالعاب ايوه هتلعب بس العاب علي قدها هتتفرج علي افلام اه اغاني ماشي لكن عمره الافتراضي اقل من سنتين يعني بعد سنتين من النهارده مش هتعرف تحدثة لا هترمية
و كمان مالو الصيني لو انت من الناس اللي بتحت الماركات اديداس نقلت الصين
مصانع السيارات نقلت الصين
3/4 شركات الكمبيوتر في الصين
احدث اللابتوبات من الصين هتفرق فية
انت تقريبا هتدفع حوالي 1000 جنية و ده نصف المبلغ لجهاز محترم اللي الشباب هنا يقدرو يجمعوه لحضرتك و هتلعب و تهيص كمان
انا مش بكره الاجهزة دي لكن حاسس انها ضحك علي الدقون

ayman13
06-08-2010, 23:36
الاجهزة دي بتاعت بنوك و شركات مش مطلوب من الموظف او الموظفة غير عمليات محدده بس بيقوم بيها علشان كده الاجهزة دي امكانياتها علي قدها يعني جهاز السكرتيرة اللي هتبعت ايميل او تكتب ورد ملوش لازمه يبقي ثنائي النواه او كاش 4 ميجا اي حاجة تمشي العمل
هتلاقي 20 جهاز زي بعض و زي الفل لانهم بيشترو الاجهزة دي لمده سنتين ثلاثة سنين بالكتير و بعد كده تغير كامل لكل الاجهزة علشان كده بتلقاها لسة جديدة و كمان في شركات للصيانة و النضافة مخصوصه

amrdio
06-08-2010, 23:40
بتبقى حلوة ومفيهاش مشاكل لكن ادائها ضعيف نسبيا بمعنى انها بتكون احادية النواة و الرامات بتكون قليلة

alrantese
07-08-2010, 17:39
اجهزه حلوه و كويسة لكن اقدر اعرف محتاج جهاز بالشكل ده ليه ؟؟؟؟
الاجهزة دي تنفع للشغل البسيط انترنت مكتبة او مطبعة ورد و خلافة لكن متنفعش في الالعاب ايوه هتلعب بس العاب علي قدها هتتفرج علي افلام اه اغاني ماشي لكن عمره الافتراضي اقل من سنتين يعني بعد سنتين من النهارده مش هتعرف تحدثة لا هترمية
و كمان مالو الصيني لو انت من الناس اللي بتحت الماركات اديداس نقلت الصين
مصانع السيارات نقلت الصين
3/4 شركات الكمبيوتر في الصين
احدث اللابتوبات من الصين هتفرق فية
انت تقريبا هتدفع حوالي 1000 جنية و ده نصف المبلغ لجهاز محترم اللي الشباب هنا يقدرو يجمعوه لحضرتك و هتلعب و تهيص كمان
انا مش بكره الاجهزة دي لكن حاسس انها ضحك علي الدقون
انا استخدامى للجهاز فوتوشوب والعاب بس خفيفه نسبيا
انا بصيت للاجهزه الجايه من الخارج من ناحية توافق القطع مع بعض وثباتها غير التركيب من كل شركة قطعة
وغير كده برضه السعر يعنى 1000 ج ممكن تجيب جهاز يتكلف 2000 فى تجميعه وبنفس الامكانيات ،،
اما باقى كلامك اشكرك عليه عرفنى الاجهزه دى لسه بحالتها ازاى ،،
شكرا ليك اخى ايمن ولو تعرف حاجه عن نظام التبريد اليانا ذكرته فى الاجهزه دى ابقى قلى كويس ولا لا ؟

alrantese
07-08-2010, 17:43
بتبقى حلوة ومفيهاش مشاكل لكن ادائها ضعيف نسبيا بمعنى انها بتكون احادية النواة و الرامات بتكون قليلة
سكرا لمشاركتك اخى ،،
طيب ممكن اعرف زاى اعرف البروسيسور دا احادى النواة ولا ثنائى النواة ؟ لو تقدر تفدنى يبقى كتر خيرك

S@M
07-08-2010, 18:22
انصحك لآ ...

لآنها بتكون تكنلوجى قديمة ...+ غير مضمونة ...(( احتمال كبير انها قد تكون تعرضت لآصلااح قبل بيعها )) ....هذا احتمال وارد جدا .....

بتكون بطيئة ...!!

مثل الجهاز الذى وضعت بعض مواصفاتة فى الموضوع ...فهو يحتوى على معالج سيليرون من ابطأ ما يكون ..!!

اما المعالج الثانى فهو سينجل كور ....(( قديم جدا وادائة قليل )) ...يعنى بأختصار عفا علية الزمن .

ayman13
07-08-2010, 22:52
سكرا لمشاركتك اخى ،،
طيب ممكن اعرف زاى اعرف البروسيسور دا احادى النواة ولا ثنائى النواة ؟ لو تقدر تفدنى يبقى كتر خيرك

من اسم البروسيسور ابحث عنه عن النت و شوف مواصفاتة
او من التاسك مانجير شوف performance بيطلع كام شاشة في cpu مثلا واحد يبقي نواه واحده و ده كلام بالبلدي " مش علمي يعني "
بس اسلم حل شوف علي النت مواصفاته لانك هتدخل موقع الشركة المصنعة و هتعرف مواصفاتة بالتفصيل الملل

باشعيب
07-08-2010, 22:54
الافضل أن تبتعد عنها ،،،
قد تكون ذات تقنيات قديمة ولن تستفيد منها

ayman13
07-08-2010, 22:59
انا استخدامى للجهاز فوتوشوب والعاب بس خفيفه نسبيا
انا بصيت للاجهزه الجايه من الخارج من ناحية توافق القطع مع بعض وثباتها غير التركيب من كل شركة قطعة
وغير كده برضه السعر يعنى 1000 ج ممكن تجيب جهاز يتكلف 2000 فى تجميعه وبنفس الامكانيات ،،
اما باقى كلامك اشكرك عليه عرفنى الاجهزه دى لسه بحالتها ازاى ،،
شكرا ليك اخى ايمن ولو تعرف حاجه عن نظام التبريد اليانا ذكرته فى الاجهزه دى ابقى قلى كويس ولا لا ؟

بالنسبة لنظام التبريد ده فعال جدا للاجهزة دي ليه لان البروسيسور مش بيقوم بعمليات كبيره اصلا يعني مش بيسخن اصلا زي البانتيوم 3 زمان لو مروحته باظت عادي بس يكون الجو حلو يشتغل معاك

Mostafa Gomaa
08-08-2010, 00:10
لا أنصحك بهذه الاجهوه لانها مبالغ فى سعرها مع ان امكانياتها قليله جدااااااااااااااا

بيفكرنى بالاعلانات اللى بتستفزنى فى التلفزيون:eek:

ahmedphenom
08-08-2010, 02:18
ليس هناك افضل من التجميع جهاز ب 2000

سيؤدي الغرض ويظل معك 3 سنوات

alrantese
08-08-2010, 13:55
شكرا ليكم اخوانى
سام وايمن و يا شعيب وجوما 108 و احمد فينوم
انا خلاص هغير رايى فى الاجهزه دى واستنى شويه ازود الميزانيه واشترى جهاز تجميع افضل

compux2
08-08-2010, 15:05
طبعا افضل انك تجمعه بنفسك و تختار المكونات التناسبك و لو ميزانيتك مثلا 1200 جنيه تقدر تجيب كيسة جديدة برده بس طبعا هتبقي ضعيفة بس في نفس الوقت احسن بكتير من اجهزة الاستعمال الخارج دي

ayman13
08-08-2010, 23:42
ربنا يوفقك

ayman13
08-08-2010, 23:43
معليش لو كنا بنكسر فيك بس انت ليك النصيحة يا اخي و الا مش نكون اخوة و ربنا يزيدك دايما و تحقق الافضل

alrantese
09-08-2010, 13:23
الله يخليك اخى ايمن دا من زوقك وما خاب من استشار
ولو كانت الاجهزة دى كويسه كنت على الاقل الاقى راى يدافع عنها !!
وكل الاراء الفائته لم اجد من يدافع عنها
وشكرا للاخ كمبيوكس 2
شكرا ليكم اخوانى جميعا

AMD 4400
10-08-2010, 14:56
شباب الاجهزة الاستعمال الخارج مثلا الجهاز الثانى الى الاستاذ بيتكلم عليه بالبروسيسور3.2/2 ده ادائه افضل من جهاز جديد بنفس البروسيسور و بورده GIGABYTE G31 و رامات 2 جيجا لان الاجهزة دى بتكون متوافقة مع بعض و كمان التبريد بتاعها فيريون و شديد و الاجهزة مش بتسخن و تستحمل العمل الشاق و تشتغل 24 ساعة و كمان الاجهزة دى LGAو انا على فكرة مجرب الاجهزة دى و الاجهزة الجديدة و بجد الاستعمال الخارج احسن من الاجهزة الجديدة ذات الامكانيات العادية و انا لا اتكلم على الاجهزة ذات الامكانيات العالية او الاجهزة الــ AMD فقط الانتل العادية مثل G31 او 7050 و حتشغل معاك كل الالعاب و قابلة للتحديث حيث انها يمكن تركيب رامات DDR2 و فيجا PCI EXPRESS و ايضا يقبل زيادة الهارد و كل شيئ توكل على الله لكن فاصل مع الراجل فى السعر شوية و ربنا يوفقك

alrantese
10-08-2010, 19:11
شكرا ليك اخى amd 4400
بس اخى التبريد بتاعها مش فريون
التبريد بتاعها عباره عن صندوق بلاستيك يغلف البروسيسور وليه مروحتين مروحة تدخل هوا من جهة وواحد تسفط الهوا من الناحية التانيه !!
فارجو الافادة عن نظام التبريد داه؟

alrantese
13-08-2010, 17:01
ارجو الافادة من الخبراء على نظام التبريد اعلاه ؟