المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تحديث البويس GTX 280

mohamed tarek c
07-08-2010, 05:56
انا لسه مشتري كارت GTX 280
انا لقيت ناس كتير عامله موضوع انها تغير البويس ببويس بتاع كرت تاني اعلي او نفس الفئه
بس يبقي اداءه احسن
انا الكارت اللي معايا جيجا بايت
هل يمكن اعمل تحديث للبيس بتاعه لكارت مثلا زي ال GTX 285 او
ل GTX 280 بس مثلا XFX EDITION او EVGA
و هل ده هيفرق في اداء الكارت
ده لنك الكارت https://arabic.english.giga-byte.com/products/product-page.aspx?pid=2853#sp

Jiraiya
07-08-2010, 05:58
لن تحتاج لذلك مدام ان البطاقه تعمل بدون مشاكل نصيحه أبتعد عن تغيير بيوس البطاقه مدام البطاقه تعمل بدون مشاكل

محدودالدخل
07-08-2010, 12:21
لن تحتاج لذلك مدام ان البطاقه تعمل بدون مشاكل نصيحه أبتعد عن تغيير بيوس البطاقه مدام البطاقه تعمل بدون مشاكل

وخصوصا لو البطاقه خارج الضمان

إركذ يا محمد .......;)

Planet Hemp
07-08-2010, 12:27
مع انى بفضل بايوس الevga بدون شك مميز جدا فى فتح الفولتيات وفى الكسر وايضا فى بروفيل الفانة
الا اننى مع الاخ جمال لايوجد ضرورة للتحديث لهذا اقترح اذا اردت ان تقوم بالبداية بكسر السرعه وبعدها اذا استقر الوضع لديك تقوم بأعادة تحديث البايوس للكارت بقيم الكسر الجديدة وهذا افضل وأمن

zwawy
07-08-2010, 12:51
مسألة تغيير البيوس أصبحت ظاهرة في القسم لا بد من التنبيه على عدم اللجوء إليها إلا في عمليات الإصلاح بالنسبة لمن لا خبرة لهم ..
ويستنثنى من ذلك فئة المحترفين الذين لديهم خبرة ودراية كافية للتعامل مع أي مشاكل تواجههم بخصوص التعديل والتغيير للبيوس وعليهم كافة المسئولية.
من أوائل المواضيع التي كانت تتكلم عن تحديث بيوس البطاقات الرسومية كان موضوع قديم لي وكان بغرض الإصلاح لبطاقة أحد الأعضاء، ولكن بعدها توالت مواضيع التغيير والتعديل بطريقة ليست منظمة.
أرجو من الأعضاء عدم طرح أي استفسار بخصوص هذه المسألة طالما لايوجد مشاكل لديهم.