المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة بالشاشة تحدث كل 5 ساعات !!

yuosef-11
13-08-2010, 13:44
السلام عليكم
كيفك شباب
انا جهازي جديد قبل اسبوع تقريبا اشتريته
ولكن الغريب في الجهاز صار الجهاز كل 5 ساعات تقريبا تفصل الشاشة ويضل الجهاز شغال
ما تروح المشكلة الا لما اعيد تشغيل الجهاز
ياريت من الاخوة الاعضاء يحل لي هالمشكلة وبارك الله فيكم

a.ewais
13-08-2010, 14:46
نوع الشاشة ايه؟؟؟............وما هو نظام التشغيل..؟؟؟؟؟.......وهل الشاشة بتفصل لما تكون مش بتستخدم الجهاز ؟؟؟؟....وللا فى اى وقت؟؟......
انا عندى فى ويندوز 7 الشاشة بتفصل كل 20 دقيقة من عدم الاستخدام لتوفير الطاقة....وومكن تلغى هذه الخاصية...

yuosef-11
13-08-2010, 23:15
نوع الشاشة يا اخي lg وكرت الشاشة داخلي والشاشة تفصل والجهاز شغال ونوع النظام ويندوز 7

a.ewais
14-08-2010, 00:19
اضغط كليك يمين على الديسك توب.....اختار اخر حاجة فى القائمة...هتطلعلك قائمة الخلفيات....اختار اخر اختيار ناحية اليمين..بتاعscreen saver....هتلاقى اختيار اسمة...change power options........اضغط عليه...عتلاقى عندك 3 اختيارات....شوف عندك العلامة على انهى واحدة...اللى عليها العلامة...اضغط على الاختيار اللى قدامه...اللى اسمهchange plan setting.....هتلاقى عندك قائمتين اعمل الاتنين على never........اضغط ok وقولنا النتيجة....

rezoufda
14-08-2010, 05:16
تم تعديل العنوان لأن السابق كان شبه مخالف !
على العنوان ان شير لمحتوى الموضوع لا أكثر، كما تنص على ذلك قوانين المنتدى عامة والقسم خاصة، أدعوك للأطلاع عليها ضمن المواضيع المثبتة لهذا القسم.

بخصوص المشكلة :
بعد تجربة ما اقترحه الاخ الكريم سلفا، فلتحاول تجربة شاشة أخرى ومعاينة ما إذا كان المشكل يتكرر معها بنفس الطريقة.

bob king
14-08-2010, 13:02
بص ياباشا عادى جدا اول ما تلاقى الشاشة فصلت حرك الموس بس دى كدة عشان الشاشة بتستريح لمى انت مش بتستخدم الجهاز

TaHeR.NaBiL
15-08-2010, 10:36
فعلا كلام مظبوط هى الشاشه بتفصل علشان توفر الطاقه بعد فتره فى الغالب 20 دقيقه الا لو احنا حددنا مده اخرى وعند تحريك الماوس بترجع تانى الشاشه تشتغل ........ بس انت حرك الماوس لمدة 5 ثوانى تقريبا .. وان شاء الله تنحل المشكله