المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل لابد للشخص الذى سيدخل فى عالم الشبكات أن يكون محترف A+ and network plus

the_way2allah
14-08-2010, 14:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخوانى الكرام فى منتدى عرب هاردوير
هل لابد للشخص الذى سيدخل فى عالم الشبكات أن يكون محترف
A+ and network plus
انا ccna certified ولكن حاسس انى تايه وعايز أرتب أفكارى فقولت أبدأ أذاكر A plus من جديد و network plus من جديد
فمش عارف كدة صح ولا اية ولا انا كدة ببدأ من جديد مش عارف يجماعة انا فاهم الكمبيوتر وصيانته هاردوير وسوفت وير ولكن مدرستش A+ ككورس وممتحنتش فهل لازم اكون واخذ الكورس
دراسة على الاقل ولا يكفى انى اكون فاهم كمبيوتر وبالنسبة لكورس network plus برضو مدرستوش كدراسة لكن انا ذاكرت ccna وانا certified بس فى حاجات مش فاكرها دلوقتى من المنهج فدلوقتى اعمل اية
يا اخوة اراجع مثلا على منهج ccnaو لا ابتدى من اول A plus and network plus
يا جدعان انا تاية مش عارف فى اية !!!!!!!
ملحوظة : انا مش خريج هندسة او حاسبات ومعلومات او علوم حاسب لا انا خريج كلية نظرية لكن شغال فى مجال الكمبيوتر بقالى 10 سنين وحبيت مجال الشبكات

ch2rhooom2
16-08-2010, 12:34
حسب ما اعلم انه يجب عليك عليك الحصول على شهادة A+ اولا
ثم الدخول الى عام الشبكات

محمد عودة
29-08-2010, 12:38
السلام عليكم....

طلما احنا عوزين نوصل ونتعلم العلم بشكل صحيح علشان ما تعبش
صدقنى انا درست MCSE وحققت فيها تقدم ولكن كانت بستغرق منى وقت طويل لكى افهم موضوع معين لى سبيل المثال subnetting

انا انصحك بشدة دراسة N+ اذا كنت تريد دراسة الشبكات ولو سبقتها بـــ A+ انا اتنبئ لك بمستقبل باهر لان الناس الى عملو الشهادات دى عرفين قيمتها

صدقنى انا توقفت عن دراسة الــ MCSE لانى لم اشعر اننى افهم الموضوعات ولكن عندما دراست A+ ثم N+ اصبحت شهادة MCSE سهلة جدا

الوقت القياسى 3 شهور لــ A+ + 3 شهور N+ = 6 شهور بعدها انطلق لو عاوز تحترف مع ميكروسفت او سيسكو وانطلق فى طريقك

sisaoking
29-08-2010, 14:46
من المستحسن ان تكون دارسهم

لان ده هيسهل عليك قوى زى ما وضح الاخ الكريم

afii
31-08-2010, 01:02
ياجماعة حرام عليكم .. المفروض محدش يجاوب غير لما يكون فاهم كويس الكلام اللي هيقوله عشان الاخ اللي سأل السؤال بالشكل دا أولا كدا هنشتته وثانيا عشان لو حد اداله معلومة غلط يبقى كدا هيأثر على قراراته .
بالنسبة لسؤالك يا أخي الكريم لو حضرتك دخلت منتدى N+ هتلاقي اللي المفروض تعمله عشان.. وأعتقد حضرتك كاتب انكccna certified يعني المفروض تكون عارف الكلام دا.
لو حضرتك برضه عايز استفسار اكتر المفروض يكون عندك خلفية فقط عن شهادة A+ وكذا شهادة N+ لكن لايشترط الحصول على السيرتفكيشن الخاص بالشهادتين بعدها يكون امامك اتجاهين اتجاه سيسكو واتجاه مايكروسوفت والحمد لله يوجد في المنتدى شروحات بالصوت والصورة لهذه الشهادات .. أعانك الله أخي الكريم ووفقك لما فيه صلاح أمتنا .