المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل لابد للشخص الذى سيدخل فى عالم الشبكات أن يكون محترف A+ and network plus

the_way2allah
14-08-2010, 14:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخوانى الكرام فى منتدى عرب هاردوير
هل لابد للشخص الذى سيدخل فى عالم الشبكات أن يكون محترف
A+ and network plus
انا ccna certified ولكن حاسس انى تايه وعايز أرتب أفكارى فقولت أبدأ أذاكر A plus من جديد و network plus من جديد
فمش عارف كدة صح ولا اية ولا انا كدة ببدأ من جديد مش عارف يجماعة انا فاهم الكمبيوتر وصيانته هاردوير وسوفت وير ولكن مدرستش A+ ككورس وممتحنتش فهل لازم اكون واخذ الكورس
دراسة على الاقل ولا يكفى انى اكون فاهم كمبيوتر وبالنسبة لكورس network plus برضو مدرستوش كدراسة لكن انا ذاكرت ccna وانا certified بس فى حاجات مش فاكرها دلوقتى من المنهج فدلوقتى اعمل اية
يا اخوة اراجع مثلا على منهج ccnaو لا ابتدى من اول A plus and network plus
يا جدعان انا تاية مش عارف فى اية !!!!!!!
ملحوظة : انا مش خريج هندسة او حاسبات ومعلومات او علوم حاسب لا انا خريج كلية نظرية لكن شغال فى مجال الكمبيوتر بقالى 10 سنين وحبيت مجال الشبكات

sef alislam
14-08-2010, 14:28
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

انا برضة كنت في الأول عايز أدخل علي طول في CCNA لكن لما ذاكرت في الاول ال N+ وبعد كدة شاهدت فيديوهات A+ لقيت الوضع عندي تمام

وذلك ببساطة لأنك لما تهندم الأساسات هتساعدك بقوة كبيرة إنك تصل إن شاء الله لما هو ابعد من CCNA
وعلي فكرة ال CCNA بالنسبة بسيطة بالنسبة لكورسات تانية أعلي منها ،، فشد حيلك يابطل وتابع كدة N+ و A+ وراجع تاني CCNA وبعدين ادخل علي CCNP وربنا يوفقك إن شاء الله

sef alislam
14-08-2010, 14:31
نسيت أقول إنك مش لازم تكون certified في ال N+ أو ال A+

ملك الحلول
15-08-2010, 01:17
أخي العزيز

للإجابة على سؤالك :

أقول نعم ،، يجب أن يكون محترف في +A و +Network ،، لأنني من وجهة نظري هذه الشهادات هي أساسيات علوم الكمبيوتر والشبكات ،، وشي رائع بأن يكون الشخص الذي يعمل في مجال IT أن يكون حاصل على هذه الشهادات ..

[وجهة نظر]
قد يقول البعض أن دراسة المنهاج يكفي ولا داعي لتقديم الامتحانات وأخذ الشهادة بقصد توفير المال !!!!!
أنا شخصيا ضد هذا الكلام 100% ...... ليش ؟؟؟!!!
رح قول لك ليش !!
أولا ،، ما هو الإثبات أنك محترف بمحتوى الذي درسته (سواء +A أو +N ) ؟؟؟؟
ثانيا ،، لو أنت دارس بدون ما يكون عندك نية أن تحصل على الشهادة (يعني لست certified) فاعلم أنك لن تدرسها حرفا حرفا ، وكثير من المعلومات المهمة ستتجاوزها من غير أن يكون عندك علم بفائدتها ..
ثالثا ،، طيب أنت درست منهاج الشهادة وتعبت على حالك ،، شو المانع أن تكون واثق من نفسك أكثر وتفخر بنفسك أكثر لو قدمت الامتحان وتحصل على الشهادة ؟؟!!! لا تضع ببالك توفير المال في هذا الموضوع ... هو أصلا الامتحانات سعرها مقدور عليه ..
رابعا ،، بما أن اختصاصك الجامعي لم يكن هندسة معلوماتية أو فرع مشابه ،، فأنا أنصحك بهاتين الشهادتين ..

أتمنى أن يناسبك هذا الرأي ،،، وتوكل على الله ،، وبالتوفيق ..

e_amr
15-08-2010, 01:21
أخي العزيز

للإجابة على سؤالك :

أقول نعم ،، يجب أن يكون محترف في +A و +Network ،، لأنني من وجهة نظري هذه الشهادات هي أساسيات علوم الكمبيوتر والشبكات ،، وشي رائع بأن يكون الشخص الذي يعمل في مجال IT أن يكون حاصل على هذه الشهادات ..

[وجهة نظر]
قد يقول البعض أن دراسة المنهاج يكفي ولا داعي لتقديم الامتحانات وأخذ الشهادة بقصد توفير المال !!!!!
أنا شخصيا ضد هذا الكلام 100% ...... ليش ؟؟؟!!!
رح قول لك ليش !!
أولا ،، ما هو الإثبات أنك محترف بمحتوى الذي درسته (سواء +A أو +N ) ؟؟؟؟
ثانيا ،، لو أنت دارس بدون ما يكون عندك نية أن تحصل على الشهادة (يعني لست certified) فاعلم أنك لن تدرسها حرفا حرفا ، وكثير من المعلومات المهمة ستتجاوزها من غير أن يكون عندك علم بفائدتها ..
ثالثا ،، طيب أنت درست منهاج الشهادة وتعبت على حالك ،، شو المانع أن تكون واثق من نفسك أكثر وتفخر بنفسك أكثر لو قدمت الامتحان وتحصل على الشهادة ؟؟!!! لا تضع ببالك توفير المال في هذا الموضوع ... هو أصلا الامتحانات سعرها مقدور عليه ..
رابعا ،، بما أن اختصاصك الجامعي لم يكن هندسة معلوماتية أو فرع مشابه ،، فأنا أنصحك بهاتين الشهادتين ..

أتمنى أن يناسبك هذا الرأي ،،، وتوكل على الله ،، وبالتوفيق ..

كلام وجيه

ahd_abdelwahed
15-08-2010, 06:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا درست a+ و n+ لكن مش معايا شهادات بيهم معايا بس شهادات تدريبية بيهم وهى كفاية لان معايا شهادات اعلى منها فبقول فى الانترفيو ان انا اتدربت عليهم ومعايا شهادات كذا وكذا فمحدش بيعلق ان لية ما اخدتش شهادتهم بس لو معاك فلوس خدهم وكان المفروض تبدأ بيهم بس خير ركز وربنا يعينك

osoo4ever
15-08-2010, 14:48
واللة انا شايف انك تنزل الa+ وn+ من على الموقع وتذاكرهم كويس وتفهم كل حاجة فيم عشان هما فعلا مهمين جدا فى الشيكات حتى لو انت من عشر سنين شغال فى الكمبيوتر ومش مهم انك يبقى معاك الشهادة المهم انك تكون فاهم كويس وبعد كدة تراجع تانى ccna وان شاء اللة ربنا هيوفقك

mohamedabduon
15-08-2010, 22:03
انا اقترح لو هتبدء يبقى ابدء ب نتورك بلس علشان هى أسهل ثم خد A+

بس اسمح لى انت ليه حاسس انك تايه
هل انت تعمل فى المجال وفى شركة ايه تخصصها ايه اصل ممكن لو كنت بتشتغل فى شركة معينة مجالها يساعدنا نقولك تعمل ايه علشان تحدد الاساسيات اللى تعملها علشان تذاكر وفى نفس الوقت تقدر تستفاد ان شاء الله بالمذاكرة فى عملك
وربنا يوفقنا جميعا