المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طريقة تقسيم هارد HP دون فقدان بارتشن Recovery

SeSaS
16-08-2010, 03:40
السلام عليكم

انا دلوقتى اشتريت لاب توب جديد HP G62

فيه تلات بارتشنات

1- السى و هو الى عليه الويندوز مساحته 285 جيجا

2- بارتشن الريكفرى و طبعا مكتوب جواه ممنوع اللمس مساحته 12.7 جيجا

3- بارتشن مكتوب عليه HP_TOOLS و مش عارف بتاع ايه بصراحة مساحته 99 ميجا بس عليه ملفات مساحتها 7 ميجا

دلوقتى طبعا انا عايز اقسم السى لان كل المساحه عليه و لو فرمته عشان انزل ويندوز جديد كل الى هليه هايضيع

ازاى اقسمه من غير ما يحصل حاجة لبارتشن Recover و هل لو قسمته بنجاح و جيت اعمل ٌRecovery بعد كده هايشتغل ولا هايعمل مشكلة عشان السى اتغيرت مساحته

و اخيرا لو حد يعرف ايه البارتشن الى اسمه HP_TOOLS بتاع ايه علما بان الملفات الى جواه حوالى 8 ملفات بامتداد efi

امتداد غريب ما سمعتش عنه قبل كده و ممكن يكون مرتبط بالريكفرى

عموما بس ازاى اقسم الهارد من غير ما افقد الريكفرى بحيث لو حبيت اعمل ريكفرى بعد كده اعرف اعمله

xman_1020
16-08-2010, 04:02
ادخل عل ديفايس مانجر
و هات هارد دسك مانج مينت
و منها اضغط ع السى كلك يمين و هات شرنك
و حدد المساحات اللى انت عاوزها
و قسم برحتك

Dr Mohammad
16-08-2010, 22:55
كما قال أخى xman
و الطريقة مشروحة بالصور فى الموضوع الذى فى توقيعى

virus2
18-08-2010, 10:52
طيب انا لية سؤال
انا جهازى hp ومافيهوش غير بارتيشن c علية السيستم والمساحة كلها و d علية الريكفرى
انا كنت عايز اعرف لو حطيت الملفات بتاعتى على c وجيت الويندوز حصلة حاجة هلى هاتتمسح الملفات لما اعمل ريكفرى ولا اية ارجوكم حد يكون متاكد يقولى على الموضوع دة
وشكرا

SeSaS
18-08-2010, 21:14
طيب انا لية سؤال
انا جهازى hp ومافيهوش غير بارتيشن c علية السيستم والمساحة كلها و d علية الريكفرى
انا كنت عايز اعرف لو حطيت الملفات بتاعتى على c وجيت الويندوز حصلة حاجة هلى هاتتمسح الملفات لما اعمل ريكفرى ولا اية ارجوكم حد يكون متاكد يقولى على الموضوع دة
وشكرا

Dr Mohammad
18-08-2010, 21:53
نعم للاسف ستمسح
للمزيد راجعو الموضوع الموجود فى توقيعى