المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعدة بخصوص core switch

hatema
16-08-2010, 17:46
السلام عليكم

اخوانى الكرام مطلوب منى تقديم عرض لشركة ما وذلك لـ core switch
المهم طالبين انه يكون load balance
ومحتاجين firewall +vpn

للأسف ليس لدى فكرة حول تقديم عرض جيد

الرجاء المساعدة

Brigadier
16-08-2010, 18:04
هل وضحت اكثر طلبك؟ هل تريد ان اضع لك تصميم معين لشبكه ما ام ماذا؟
ام تريد توجيهات معينه بخصوص العرض؟

hatema
16-08-2010, 18:11
هل وضحت اكثر طلبك؟ هل تريد ان اضع لك تصميم معين لشبكه ما ام ماذا؟
ام تريد توجيهات معينه بخصوص العرض؟

الحقيقة اخى الكريم انا محتاج توجيهات بخصوص العرض ومرفق بالتصميم وللتوضيح اكثر انا سيكون لدى

two core switch with load balance
two access switch

two servers with 2 NIC

firewall +vpn

انتظر توجيهاتك وجزاك الله خيرا

رومانسيات
17-08-2010, 23:15
الحقيقة اخى الكريم انا محتاج توجيهات بخصوص العرض ومرفق بالتصميم وللتوضيح اكثر انا سيكون لدى

two core switch with load balance
two access switch

two servers with 2 NIC

firewall +vpn

انتظر توجيهاتك وجزاك الله خيرا

أخي العزيز لعمل التصميم المناسب يجب توفر المتطلبات الكاملة من العميل ومنها على سبيل المثال لا الحصر: عدد المستخدمين ، عدد السيرفرز ، التطبيقات المستخدمة ، هل يحتاج أن يستخدم PoE أو لأ ، وغيرها وغيرها

يعني أنا مش عارف هو كل اللي مطلوب بس اتنين سيرفر وخلاص ؟ وهل سيستخدم ال load balancer للسيرفر أو للانترنت مثلا

الفايرول مع ال vpn هل سيتخدم لربط مواقع أخرى أو سيكون لربط مستخدمين عن طريق rempte VPN ؟

لو انت بس عندك اتنين سيرفر وعدد مستخدمين قليل وذلك واضح من موضوع ال Access switches اللي هي اتنين فقط ، فأنا أنصحك انك مثلا تستخدم واحد من modular switches زي مثلا ال 4507-E من سيسكو وتحط عليه السيرفرات والمستخدمين كمان. بالحاله هاي انت ممكن يكون عندك موضوع ال redundency بوضع اتنينsupervisors على السويتش وكمان اتنين power supply

طبعا هاد واحد من الحلول وممكن تجيب سويتشين من نوع 4506 مثلا وتشبك السيرفرز واحد على الأول وواحد على التاني

موضوع ال load balancer أعطينا معلومات أكتر ليش حيستخدم هو وموضوع الفايرول وان شاء الله بنفيدك

بالاضافة الى ما سبق هل لدى العميل الميزانية الكافية اللي على أساسها ممكن الواحد يروح مع ديزاين كبير او ماذا ؟

أنتظر توضيحاتك وبناء عليها سيتم التصميم

تحياتي