المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : احسن بوردا و برسيسور فى حدود 1000 او 1500

طارق شريف
20-08-2010, 00:39
انا ان شاء الله ناوى اشترى بوردا و برسيسور الاتنين يجمعوا مبلغ فى حدود 1000 الى 1500 بس المشكلة انى محتار اوى برسيسور بين intel و amd انى فيهم احسن ولو الاتنين فى البرسيسور كويسين طيب انى النوع اللى معقول هنا والنوع المعقول هنا ده بالنسبة للبرسيسور طيب نجيبى للبوردة انا محتاج انها يكون فيها كارت بلت ان يشغل الالعاب الحديثة فاى هى البوردة اللى فيها كارت فيجا معقول وياريت يكون جى فورس فياريت بس لو حد عنده خبرة يوضح لى اكتر ويعمل لى مقارنة بين البوردات فى asus و بوردتين الجيجا بايت سوا اماد او انتيل من حيث الجرافيك وكفائتها طبعا انا كل اللى محتاجه حاجة بس تنفع لسنة دى من غير كارت شاشة وان البرسيسرو و البوردا تعيش مدة طويلة فى كارت فى المستقبل باذن الله و ياريت لو يكتب لى اسم الكارت البلت ان و سعر البوردا وشكرا

Goldsmith
20-08-2010, 02:09
اشتري بروسيسور amd phenom ii x4 965
سعره 1040 جنيه
وأي بوردة بشريحة 785G
هتلاقي عندك حاجات من أول 400 جنيه لحد 650 متهيقلي
وأنا أرشحلك البوردة دي
ASUS M4A785TD-V EVO
سعرها 580 جنيه
كدة المجموع حوالي
1620

بس البوردة بتتميز بقابلية عالية لكسر السرعة وكسر سرعة الكارت المدمج أيضا

mohamed790gx
20-08-2010, 02:32
استاذ طارق انا لم اتوقع عمل ما سأفعله الأن ابدا

بس انا انصحك نصيحه شخصيه بالاتجاه لدول

intel core i3 530 =650
gigabyte h55 usb3=670

لاني مقبل عليهم قريب بأذن الله والاتنين ادائهم فاجئني في المراجعات امام معالجات amd

انا مقولتش انهم احسن من phenom ii x4 بس عالأقل قدروا يصمدوا امام phenom iix3 وathlon ii x4 وathlon ii x3 بل يهزموهم

وانت وقرارك الموضوع يرجع ليك ولراحتك النفسيه في الاختيار

شئ اخر اذا كنت من المهتمين بكسر السرعه فبمجرد وصولك ل4جيجا بهذا المعالج يصبح وحشا امام كل الاختبارات وهذا سهل جدا مع المشتت stock

طارق شريف
20-08-2010, 04:04
طب هل البوردتين دول الفيجا فيهم تشغل الالعاب بكافة عالية ولا لا

Goldsmith
20-08-2010, 04:34
طب هل البوردتين دول الفيجا فيهم تشغل الالعاب بكافة عالية ولا لا

إللي أقدر أقولهولك إن ال2 أداءهم مش هيكون كويس لو قارنتهم بأي كارت خارجي
وسواء هتشتري الإنتل أو الإيه إم دي أنصحك بالاعتماد على الكارت المدمج كمرحلة مؤقتة وبعد كدة تشتري كارت خارجي
لأن الكروت المدمجة موجهة للأجهزة المنزلية المخصصة لتشغيل الأفلا والألعاب البسيطة، أما الألعاب تحتاج كارت منفصل
وعموما استنى رأي الأعضاء برضه

أنا بس عاوز أوضحلك نقطة كمان
بالنسبة للإنتل، المعالج الرسومي مدمج مع البروسيسور وليس البوردة
يعني تحتاج بوردة معينة للاستفادة من هذه الخاصية

أما البروسيسور الإي إم دي، تقدر تبيعه بعد كدة لوحده وتشتري واحد سداسي الأنوية، وتحتفظ بالكارت المدمج في البوردة برضه

وبغض النظر عن كفاءة أي من ال2 حاليا، إللي أنا متأكد منه إن قابلية إي إم دي للتحديث أكبر في المسقبل بأقل الخساير

akdh79
20-08-2010, 06:47
:ah7:
إللي أقدر أقولهولك إن ال2 أداءهم مش هيكون كويس لو قارنتهم بأي كارت خارجي
وسواء هتشتري الإنتل أو الإيه إم دي أنصحك بالاعتماد على الكارت المدمج كمرحلة مؤقتة وبعد كدة تشتري كارت خارجي
لأن الكروت المدمجة موجهة للأجهزة المنزلية المخصصة لتشغيل الأفلا والألعاب البسيطة، أما الألعاب تحتاج كارت منفصل
وعموما استنى رأي الأعضاء برضه

أنا بس عاوز أوضحلك نقطة كمان
بالنسبة للإنتل، المعالج الرسومي مدمج مع البروسيسور وليس البوردة
يعني تحتاج بوردة معينة للاستفادة من هذه الخاصية

أما البروسيسور الإي إم دي، تقدر تبيعه بعد كدة لوحده وتشتري واحد سداسي الأنوية، وتحتفظ بالكارت المدمج في البوردة برضه

وبغض النظر عن كفاءة أي من ال2 حاليا، إللي أنا متأكد منه إن قابلية إي إم دي للتحديث أكبر في المسقبل بأقل الخساير
:ah7: phenom 1055t 6x + gigabyte 870a

Goldsmith
20-08-2010, 11:13
:ah7:
:ah7: phenom 1055t 6x + gigabyte 870a

الراجل عاوز كارت VGA مدمج