المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة في تنصيب ويندوز على لابتوب جديد ليس عليه ويندوز

ayman2009
21-08-2010, 01:56
لو سمحتوا أنا عندي لابتوب جديد lenovo ومش جاي عليه أي نظام تشغيل و حاولت أعمل تنصيب لويندوز أكس بي عليه ولكنه رفض فيا ريت تقولولي الطريقة الصحيحة لتنصيبه

وشكراً لكم جزيلاً

سلام </B></I>

The King2
21-08-2010, 04:41
إيه اللى بيحصل معااك بالظبط
أولاً لازم تتأكد إن أول بوت هو الدى فى دى وذلك بالدخول الى البيويس عند بداء تشغيل الجهاز بــ F2 أو F10 أو Delete
ثانيا إطمن إن الهارد متقسم
حاول تقسيمه أولاً ببرنامج أكرونيز أو بارتيشن ماجيك وقم بعمل أول بارتيشن Primary والباقى Secondry
ثم قم بتثبيت نسخة الويندوز

sisaoking
21-08-2010, 05:41
إيه اللى بيحصل معااك بالظبط
أولاً لازم تتأكد إن أول بوت هو الدى فى دى وذلك بالدخول الى البيويس عند بداء تشغيل الجهاز بــ F2 أو F10 أو Delete
ثانيا إطمن إن الهارد متقسم
حاول تقسيمه أولاً ببرنامج أكرونيز أو بارتيشن ماجيك وقم بعمل أول بارتيشن Primary والباقى Secondry
ثم قم بتثبيت نسخة الويندوز

اذا كنت بتحاول تسطب اكس بى فبعد التأكد من هذه الخطوات المذكورة تأكد ان نسخة الويندوز الاكس بى بها تعريف للساتا

وتقبل تحياتى

osamasamir
21-08-2010, 06:54
ياباشا المشكلة ان اللابات الجديدة مش بتقبل الاكس بي اصلا فانت قدامك حل من تلاتة:-
1- انك تنزل عليه فيستا او ويندوز 7
2- انك تدخل على البيوس وتقفل الساتا فيه او تفعل الاي دي اي ( اذا كان دا متاح)
3- انك تجيب تعريفات الساتا بتاعة موديل اللاب بتاعك وبعد كدا تجيب برنامج N-lite وتضيف تعريفات الساتا لنسخة اكس بي وبكدا تبقى انت عملت اسطوانة اكس بي تحتوي على تعريفات الساتا وبكدا تقدر انك تستخدمها وتنزل عليه اكس بي

ayman2009
21-08-2010, 12:26
أنا عملت بوووت من الديفيدي بس مش نفع و كان أكس بي

طيب أنا لو نزلت عليه ويندوز سيفن هل ححتاج بردوا لتقسيم الهارد ولا مش شرط ؟؟؟؟؟

يا ريت لو لازم أقسم الهارد يا ريت تقولولي أقسمه ببرنامج أسمه أيه (النسخة اللي من الدوس)

شكراً لكم جزيلاً

سلام

sisaoking
22-08-2010, 04:54
norton partition magic

TiGonAkE
23-08-2010, 00:22
السلام عليكم
برنامج التقسيم اللي مع الويندوز ممتاز جدا و بفي بالغرض
و زي ما قالولك الشباب لو انت حابب تنصب ويندوز اكس بي فلازم تجيب نسخة ويندوز منضافلها تعريفات الساتا و بيشتغل عادي

hisham_munshar
04-09-2010, 00:24
اخي حدد المشكلة
اثناء تنزيل ويندوز اكس بي هل هي عند مرحلة التعرف على الهارديسك يعطيك رسالة بعدم وجوده؟
ام ماذا بالضبط؟

sambo52010
17-08-2011, 12:32
كلام الملك صح بس ممكن يكون صفحة البيوس مش من F2 أو F10 هو حسب نظام الاب انت لازم تشوف أول لما بيفتح خالص مكتوب أيه تحت واضغط عليه وبعدين انا عندى لاب بضغط F12علشان يدخل على البيوس وربنا معاك وتلاقى حل

Amro.Mustafa
20-08-2011, 19:56
الســـلام عليكم ورحمة الله وبركاته :-
بسم الله الرحمن الرحيم ......والسلاة والسلام علي نبينا وسيدنا محمد رسول الله

اخي الفاضل صاحب لاب توب من نوع Lenvo :-
هناك اكثر من موديل للاب توب خاصتك علي سبيل المثال
Lenvo Notebook S10 3 T
وهناك انواع منه سواء كانت نوت بوك - نيت بوك - بيزنس بوك - الخ
فا ارجو منك اعطائنا مواصافات الاب توب خاصتك بالاضافة الي نوع المشكلة التي تعاني منها كما قال اخي الملك حتي نستطيع حل مشكلتك .

soos-yas
23-08-2011, 10:34
اخي اذا اللاب توب جديد ونزل السنة هي ما رح يقبل الاكس بي

Amro.Mustafa
25-08-2011, 21:25
اخي اذا اللاب توب جديد ونزل السنة هي ما رح يقبل الاكس بي
كلام حضرتك مظبوط لان اغلب الكمبيوترات المحموله سواء كانت Lenvo - Toshiba - Dell تكون مدعمة لنظام ويندوز سفن من نواة الـ64 - 32 بيت .........لان نوع اصدارهم جاء بعد الاصدارات التي تدعم اكس بي . ويفضل تنزيل نظام ويندوز سفن 64 حتي تتمكن من الحفاظ علي اداء القطع الموجوده بالاب توب جيدا . وتحياتي للجميع

afathypc
25-08-2011, 23:11
boot from cdrom

close sata in bios

you will get XP

بس مانصحكش بالxp لانك ممكن تتعب في التعريفات