المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اللى عندو اى مشكله فى الوايرلس يدخل هنا وهحلها على طول ان شاء الله

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14

P r o
19-05-2013, 03:38
جزاك الله كل خير أخي الحبيب
استفساري :
عندي شبكة وايرلس وشغال استقبال بأكسسات تي بي لنك 701 فيرجن 2
مشاكل كتير أهمها : عدد العملاء لما بيزيد على الأكسس ، ألاقي النت كل سوية بيفصل عند واحد ويشتغل عند التاني ، بطريقة متكررة
بحثت عن نوع تاني ، لقيت تي بي لنك 741 محدش بيشتكي منه
إيه رأي حضرتك ؟؟ هل المشكلة ممكن تتحل بدون تغيير الأكسسات ؟؟ ولا أشتري 741 ؟؟

sudden_xxx
19-05-2013, 03:50
انا عندي مشكلة دايخ عليها بقالي سنة

عندي راوتر تي بي لينك قديم TD 8816 و شغال كويس معايا .. و عندي مودم aztech hw550-3g كنت من سنة بوصل عادي وصلة بين الراوتر و المودم و كان بيشتغل عادي و بيوزع وايرليس .. دلوقتي المشكلة الراوتر مش قاري المودم خالص .. عملت له ريسيت و ضبطه تاني انه يشتغل WAN يعني . برده مفيش فايدة .. لمبة الانترنت في المودم بترعش كل دقيقة بس و كأنه مش حاسس بالراوتر .. و الراوتر شغال عادي جدا .. بالله عليكم ايه الحل؟ انا دورت كتير و قريت اني اغير في DHCP في اعدادات الراوتر بس برده مفيش حاجة .. عملت باور سايكل و برده مفيش فايدة المودم مش قاري الراوتر و الراوتر لمبة LAN اللي فيه برده مش منورة و مش حاسس بالمودم .. غيرت الايبيه بتاع المودم و الساب ماسك برده مفيش حاجة .. ما الحل؟

samar essam
19-05-2013, 06:11
3ndy moshkela el wireless fg2a msh bysht8al 3l mobile byfdal y2olly optainind ip address w msh byfta7 , 3andak 7al ??!! thanx in advance
​hwa m7dsh hyrod 3lia wla eh :( :(

beboooo22
27-05-2013, 19:16
السلام عليكم ورحمه الله
اريد اي معلومات عن Wps wireless option
شكرا

AGOne
01-06-2013, 01:46
السلام عليكم

انا عندي مشكلة في الوايرلس ظهرت فجأة بعد ما سويت هايبرنت للجهاز وشغلتة مرة ثانية ظهر عندي الوايرلس انه مو شغال :confused::confused:
سويت Troubleshoot طلع لي انه الوايرلس طافي بالرغم من انه لمبة الوايرلس شغالة
دخلت على ادارة الاجهزة وعطلته و شغلته مرة ثانية ما مشي الحال
فحصت الجهاز ببرنامج Tuneup Utility ظهر بعض اخطاء كالعادة و
صلحها بس برضو مفيش فايدة:mad:
سويت للجهاز restore point برضو مامشي الحال فحصت الجهاز بمكافح الفيروسات برضو ما لقى شي و المكافح طبعا انا بحدثه دائما
انا الان شابك بالكيبل على المودم رأسا
نوع جهازي Qosmio X775-3DV80
صراحة جابلي اليأس
بلييييز مساعدة

ahmed_taha
01-06-2013, 12:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا محتاج مهندس يعملى شبكة انترنت هوائى
انا ساكن فى قرية مفيش فيها خدمات الانترنت وفى قرية جانبى فيها انتر نت
دلوقتى انا عرفت انى ممكن اعمل شبكة نت هوائى من القريه دى لقريتى علما بان القريه اللى فيها الانترنت تبعد عنى حوالى 5 كيلو
انا محتاج مهندس من فضلك يركبلى الشبكه دى وايه المكونات المطلوبه من الالف للياء وكام تكلفتها
ياريت بعد اذن حضرتك تهتم بموضوعى وخصوصا موضوع المهندس وهتتكلف كام وكده هنفذ على طول ان شاء الله وشكرا

وعليكم السلام
ازيك ياباشا
5 كليو يبقى 2 نانو استشين ام فايف ب 1500 جنية
الارسال هيبقى عن طريق البوليت +انتنا 15 هايبرلينك يعطيك حوالى 2 كليو ب 1600 جنية
انا متابع معاك الموضوع

ahmed_taha
01-06-2013, 12:34
بعد اذنك انا عندى روتر linksys cisco WAG120N

الروتر ده كل شوى بيفصل , اللمبة مبتفصلش , بس كل شوى يفضل يدور على اى بيهات لوحده كانة بيعمل رستارت كدة , وبعدين كل ما بدخل من اى تليفون على النت عن طريق الويرليس , يفضل حوالى ربع ساعه ويخرج تانى لوحدة , ولازم اكتب الباسورد فى الموبيل من اول وجديد اية الحل ؟
غير روتر يبدو ان مشكلة فى روتر جرب على روتر تانى

ahmed_taha
01-06-2013, 12:35
جزاك الله كل خير أخي الحبيب
استفساري :
عندي شبكة وايرلس وشغال استقبال بأكسسات تي بي لنك 701 فيرجن 2
مشاكل كتير أهمها : عدد العملاء لما بيزيد على الأكسس ، ألاقي النت كل سوية بيفصل عند واحد ويشتغل عند التاني ، بطريقة متكررة
بحثت عن نوع تاني ، لقيت تي بي لنك 741 محدش بيشتكي منه
إيه رأي حضرتك ؟؟ هل المشكلة ممكن تتحل بدون تغيير الأكسسات ؟؟ ولا أشتري 741 ؟؟

اكسيس 741 ممتاز جدااااااااا وكمان نزل علية سوفت dd-wrt سوفت رائع جداااااااا

I_AND_YOUU
30-06-2013, 04:52
باشا مساء الفل من واحد مش خبرة في اي شىء استفساري كالاتي :عندي جهاز pc عادي علية نت مصدرها السلك طبعا ومعايا تليفوني فية خاصية الواي فاي عايز اخلي جهازي الكمبيوتر يوزع وايرلس للموبايل في محيط الاوضة او الشقة اعمل اية ؟ وفي حدود كام الحوار وشكرا ليك مقدما

khaledgad88
25-07-2013, 03:03
كل سنة وحضارتكم طيبيبن
أرجو مساعدتكم
عندي جاهز ( TP-LINK موديل TL-MR3220 ) يعتبر سوتش وفيه وايرلس بدخل كابل الانترنت بيعملي شبكة واي فاي
المشكلة : انه بيوصلو نت تمام أستطيع ادخل نت من اللاب توب واكسس على الانترنت من اللاب توب عادي مفيش مشاكل لكن لا أسطيع أدخل من الموبايل
مع العلم ان الشبكة بتظهر على الموبايل وبعمل اكسس عليها ويشتغل النت دقيقة ويفصل تاني
عملتلو reset ومفيش فايده عملت تحديث لل frameware مفيش فايده
ولكم جزيل الشكر والتقدير

theaubolgs
25-07-2013, 10:34
كل سنة وحضارتكم طيبيبن
أرجو مساعدتكم
عندي جاهز ( TP-LINK موديل TL-MR3220 ) يعتبر سوتش وفيه وايرلس بدخل كابل الانترنت بيعملي شبكة واي فاي
المشكلة : انه بيوصلو نت تمام أستطيع ادخل نت من اللاب توب واكسس على الانترنت من اللاب توب عادي مفيش مشاكل لكن لا أسطيع أدخل من الموبايل
مع العلم ان الشبكة بتظهر على الموبايل وبعمل اكسس عليها ويشتغل النت دقيقة ويفصل تاني
عملتلو reset ومفيش فايده عملت تحديث لل frameware مفيش فايده
ولكم جزيل الشكر والتقدير

مش محتاج تغير الفرموره إنت بس محتاج تغير الإنكريبشن method والسيكورتي method
بدل ما هي WEP خلها WPA1 ار WPA2 و garab

khaledgad88
25-07-2013, 15:15
مش محتاج تغير الفرموره إنت بس محتاج تغير الإنكريبشن method والسيكورتي method
بدل ما هي WEP خلها WPA1 ار WPA2 و garab
أولا ألف شكر على اهتمام حضرتك
للاسف جربت السكيورتي وغيرت WPA1 WPA2 وبردو مشتغلش هوبيشتغل النت دقيقة واحده ويفصل تاني ويفضل اسم الواي فاي على الموبايل ومتوصل وواخد IP بس مفيش نت
وللاب توب شغال عادي

mr.adriano
09-08-2013, 02:08
لو سمحت عايز شرح اعدادات جهاز الايرليف 5460 وشرح الاوضاع بتاعته لان انا بربط على جميع الاوضاع مش عايز الجهاز يربط رجاء الشرح

حاتم 99
16-08-2013, 13:28
آلَسًسًـلَآمِ عَ ـلَيّكمِ وِرحً ـمِة آلَلَهِ وِبّـركآتُة...

عنٌدُيّ مشّكلۂ كبّيّرۂ بّنٌسًبّۂ ليّ ۂۂۂ ٱمٱ بّنٌسًيّۂ لكم ٱنٌٱ وِٱثًقَ فُيّ خٌبّرتُكم وِٱنٌكم رٱحً تُحًلوِوِ مشّكلتُيّ ....مشّكلتُيّ ٱنٌوِوِ ٱنٌٱ متُصِل فُيّ ٱلنٌتُ وِٱلنٌتُ شّغّل مٱفُيّ ٱيّ مشّكلۂ ....بّسً ٱلمشّكلۂ ٱنٌوِوِ ٱيّقَوِيّنٌة ٱشّٱرة ٱلٱتُصِٱل تُعطٌيّنٌيّ غّيّر متُصِل وِۂذٌٱ رٱبّطٌ ٱلصِوِرۂ https://im38.gulfup.com/4D7Yj.jpg..وِٱتُمنٌى تُحًلوِۂٱٱ وِجَزٱكم ٱللۂ كل خٌيّر ...

ahfahmy
23-08-2013, 21:06
ارجو المساعده افادكم الله لو سمحتم

برجاء المساعده من خبراء شبكات الوايرلس

انا اشتركت ا نا وصاحبى و جبنا خط نت بس الراوترعنده فانا جبت كارت وايرلس علشان اوصل النت على الموبايل وعملت طريقه الادهوك وعملت بيردج وكله تمام بس المشكله ان التليفون مش قارى الشبكه ؟؟؟ ارجوالافاده لوسمحتم للعلم الكارت يو اس تى بى لينك موديل TL-WN722N

ahmed_taha
28-08-2013, 22:07
ارجو المساعده افادكم الله لو سمحتم

برجاء المساعده من خبراء شبكات الوايرلس

انا اشتركت ا نا وصاحبى و جبنا خط نت بس الراوترعنده فانا جبت كارت وايرلس علشان اوصل النت على الموبايل وعملت طريقه الادهوك وعملت بيردج وكله تمام بس المشكله ان التليفون مش قارى الشبكه ؟؟؟ ارجوالافاده لوسمحتم للعلم الكارت يو اس تى بى لينك موديل TL-WN722N
أفضل شى هو اكسيس بونيت علشان موبيل يربط معاك بكل سهولة

konga mk
05-09-2013, 19:31
السلام عليكم
مشكور كتير علي مجهودك الجبار و بدوام التوفيق

حضرتك انا عندي جهاز alfa
جبت برنامج connectify علشان اعمل شبكه لا سلكي منزليه
فعلا الشبكه بتتعمل بس بعد حوالي 5 دقايق الاقي النت يفصل من علي الموبا

ghatoarya
07-09-2013, 12:55
لو سمحتوا انا عندى شبكه سلكيه روتر بورت واحد وموصله بسويتش المهم انا وجارى اللى قدامى كنا عايزين نخلىه ويرليس في واحد قالى مش اغير حاجه ولكن اجيب وصله من السويتش واوصله ب اكسس بوينت فهل ده ينفع وهتكون الاشاره قويه وخاصه مع وجود عوائق وجدران ولا الافضل اعمل ايه وايه نوع الاكسس بوينت

MEeZOo2
08-09-2013, 21:35
فيه عندي راوتر وعملتله أكسس
ازاي أعرف الأيبي بي بتاعه ودمت

basheerahmed
11-09-2013, 19:17
عندي Outdoor access point نوع EnGenius ENH700EXT وقمت بضبط الاعدادات وبعد ذلك فقدت الاتصال بها ولم اعد استطيع الدخول الى setup أبداالسبب قيامي بضبط الManagement VLAN option أمتسح العنوان الافتراضي Lost Defult IP Address حاولت أعمل reset من خلال الباور اوفر ايثرنت دون جدوى وكذلك لم اتمكن من توزيع عنوان جديد للجهاز عبر dhcp server ولم تأخذ عنوان هل من حل أرجوا المساعده 18815 .

ahmed166
13-09-2013, 02:21
انا عندى راوتر tedata و عندى خط 2 ميجا عليه حوالى 6 اشخاص المهم النت شغال كويس عن طريق السلك اما عن طريق الوايرليس فيه بعض الاجهزة شغالة والاخرى بتدى علامة تعجب ومش عارف ايه السبب ؟

وعندى راوتر تانى tp link ممكن اخليه كأنه سويتش وايرليس علشان اوسع نطاق الوايرليس يعنى ؟ وشكرا

ahmedmaga
14-09-2013, 08:55
سلام عليكم

انا كنت حابب اربط مابين وايرلس لابتوب بى موبيل لكى ادخل نت من خلال موبيل
اتبعت اكتر من فديو يوضح انى استخدم اد هوك بانجح انى انشا شبكة بس اجى ابحث بى موبيل جلاكسى ما بيشوفها اية هو سبب

ارجو الرد على هذا ميل لكم جزيل الشكر
nrc.cashier@lootahgroup.com

ahmedmaga
14-09-2013, 08:58
ممكن تستخدم
tp link كا اكسس بوينت ده هايبقى ممتاز وخصوص لو قربتة من الاجهزة اللى فيها مشاكل

eqtidar
21-09-2013, 18:30
السلام عليكم ...صار تقريبا يومين عندي مشكله بالوايرليس كل دقيقه ونصف يفصل الاتصال عن الراوتر وبعد ثانيه يرجع يتصل
الراوتر عندي شغال وما اعتقد المشكله بيه ....اريد اعرف وين المشكله واكون ممنونه

AhmedouviX
21-09-2013, 18:32
السلام عليكم ...صار تقريبا يومين عندي مشكله بالوايرليس كل دقيقه ونصف يفصل الاتصال عن الراوتر وبعد ثانيه يرجع يتصل
الراوتر عندي شغال وما اعتقد المشكله بيه ....اريد اعرف وين المشكله واكون ممنونه

لو ويندوز 8.1 فمشكله تعريف

eqtidar
21-09-2013, 19:59
لا نظامي windows 7 64

ah3333
05-10-2013, 10:50
السلام عليكم لدى رواتر linksys x3000
الى اكسس بوينت انا واخد وصله من جار لى من سيرفر ميكروتيك ازاى احول الرواتر ده الى اكسس بوينت

tarek.barca
07-10-2013, 21:07
نــــظام الوندوز بحاسوبك

7

نــــوع الإتـــصـال لديــك

اتصال لاسلكي + TP link

الإستفســــار بالصور إن أمكن

المشكلة باختصار انه لدي اتصال لاسلكي عن طريق الواي فاي راوتر tplink

واستطيع الاتصال من خلاله بسهولة

ولكن في ساعات الذروة عندما يكون كافة الاجهزة مربوطة على الشبكة المنزلية (اغلب افراد الاسرة والاصدقاء) يصبح لدينا مشكلة على اللاب توب

الخاص بي اذ يصبح متصل بالشبكة ولكن لايوجد دخول الى الانترنت

NO network Access

رغم ان لااب توب قريب من مكان الراوتر

وهاتفي الجوال بجانبي متصل بالشبكة ومتصل بالانترنت ولكن الللاب توب الخاص بي غير متصل بالانترنت

ارجو من المختصين مساعدتي وشكرا

aboyouusef_00
17-10-2013, 01:52
لو سمحت انا عندى وصلة عادية جايبها من واحد وجبت روتر بوير لس وسوتش وعايز اشغلة بقى على التلبفونات واللاب كلة مع بعضة مع العلم ان الى انا موصل منة عامل النت ب IP ارجوا الافادة ضرورى

Dimesh
18-10-2013, 16:02

كل سنة وحضرتك خبير

كان لى استفسار كدا الله يبارك فيك

فى واحد معرفة عاوز يعمل شبكة انترنت ، لكن انا كل اللى اعرف اعمله هو السرفر بس

هو عاوز يجيب من بلد جنبهم عن طريق ال Wireless

بس البلد بعيدة جدا جدا ، حوالى اكتر من 5 كيلوا متر تقريبا

انا حاولت اقعنه ان الموضوع ده مستحيل او مكلف او او

بس لما فكرت مع نفسى قولت اسأل فى حاجة انا مش بفهم فيها احسن

وبرضه هو قالى ان الميزة ان الـ 5 كيلو كلهم عبارة عن اراضى زراعية ، يعنى مفيش اى عوائق

كل اللى هو عاوزه انه يوصل نت عن طريق التليفون لواحد معرفة فى البلد المجاورة وبعدين يستقبل النت عن طريق الـ Wireless فى القرية اللى هو ساكن فيها ، ويبدأ يوزع انترنت

طبعا انا حاسس ان المسافة اكبر من 5 كيلوا ، فخلينا نتكلم مع بعض عن انها الـ Max حوالى 8 او 10

فإيه رأيك

وربنا يجازيك خيرا
:)