المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اللى عندو اى مشكله فى الوايرلس يدخل هنا وهحلها على طول ان شاء الله

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11] 12 13 14

jowahib
13-11-2013, 11:19
كنت عايز اعمل شبكة لاسلكية و سمعت ان البوليت مش بيشيل اكتر من 35 مستخدم فقالولي بدل الانتينا و البوليت هات pico station يغطي زاوية 60 وانا هغطي زاوية 120 بس فهجيب 2 و هضمن ان المستخدمين هيبقو اكتر و كمان قالولي ان pico هيبقي اداءو في السرعة اعلي من البوليت ممكن الرد و التوضيح ..ال routerboard عشان ينظم المستخدمين في ناس بيقولو علية مش كويس و بيهنج هل في انواع كويسة ...

ahmed_taha
08-12-2013, 19:43
السلام عليكم
مشكور كتير علي مجهودك الجبار و بدوام التوفيق

حضرتك انا عندي جهاز alfa
جبت برنامج connectify علشان اعمل شبكه لا سلكي منزليه
فعلا الشبكه بتتعمل بس بعد حوالي 5 دقايق الاقي النت يفصل من علي الموبا

اعمل تعريف من جديد واعمل تحديث ايضا للتعريف ايضا

ahmed_taha
08-12-2013, 19:44
لو سمحتوا انا عندى شبكه سلكيه روتر بورت واحد وموصله بسويتش المهم انا وجارى اللى قدامى كنا عايزين نخلىه ويرليس في واحد قالى مش اغير حاجه ولكن اجيب وصله من السويتش واوصله ب اكسس بوينت فهل ده ينفع وهتكون الاشاره قويه وخاصه مع وجود عوائق وجدران ولا الافضل اعمل ايه وايه نوع الاكسس بوينت

هات اكسيس tplinl 741 ممتاز وشغال كويس فى حدود 50 متر

ahmed_taha
08-12-2013, 19:45
فيه عندي راوتر وعملتله أكسس
ازاي أعرف الأيبي بي بتاعه ودمت

جرب اى برنامج نت كت

محمد الجوجرى
27-12-2013, 13:37
الف شكر على الموضوع القيم ده يا غالى بس انا لو عاوز اعمل شبكه ترمى على 5 كيلو اعمل ايه واجيب اجهزه ايه

pc-prince
27-12-2013, 22:41
بعد اذنك يا استاذ احمد
انا جبت روتر tp link pocket 3040 ويرليس وكنت عايز اشغله wlan وجربت ان استخدم اكثر من اى بى زى 192.168.0.1
وعملت كل حاجة بس للاسف كل ما اوصله سلك النت وافتح من الموبايل بتوصل بيه لكن النت مش شغال....مع العلم انا كنت شغال بيه بالمودم تمام
ارجو الافادة

ezzabuzaid
08-01-2014, 10:19
سلام عليكم
انا في عندي مودم انترنت من شركة امنية المهم عاوز اركبله راوتر وعندي راوتر tp-link
ليه 5 مخارج واحد منهم رئيسي شبكة سلك المودم بالمخرج الرئيسي للراوتر وشبكة سلك واصل بين الكمبوتر وراوتر
وعمل rest للراوتر بس ما بيشغل انترنت اصلا
ملاحظ :: الراوتر بيرسل وايرلس عادي بس ما بيشبك النت على الكمبيوتر وجربته على لابتوب

ظاظا22
27-02-2014, 11:48
السلام عليكم ورحمة الله
لو سمحت انا واخد واصلة نت من جارى موزع لاجهزة البيت عندى .... بس انا بحتاج وايرلس وبلقط من الراوتر الاساسى بس بيبقى ضعيف جدا .. فكنت عاوز اخلى وصلة تعمل وايرليس سألت كام واحد قالولى هاتaccess point فكنت عاوز اعرف اكتر عنه وازاى اظبطه لما اجيبه عشان انا عرفت انه صعب شويتين (يا ريت شرح مفصل :/ ) وياريت ترشحلى اجهزة تبقى فى حدود 250-300جنيه

loveteef
30-03-2014, 21:54
عندي جهاز واي فاي نوع هاواي موديل E586 وقفل معي كيف بدي افتو وستنفثت كلمة المرور وقفل انا في الاردن كيف بدي اعملو سفت وير ومشكور

makrm5555
02-04-2014, 21:14
الى ذو الخبرة الكرام انا عندى بوليت وانتنا 15 دى بى وشغال بيهم حلو بس لما زاد عدد الاكسسات بقى لما ارستر البوليت اكسس يشتغل ويطلع نت واكسس لا وساعات اكسس يطلع نت لواح او اتنين والباقى يقولى مش شغال مع انى لما برستر تانى الاقى اللى شغال عندة فصل والللى فاصل اشتغل ارجو منكم الرد على المشكلة ولكم وافر احترامى kkarim_k ياهو

pioneer7
24-05-2014, 23:34
Tp-link TD-w8951nd ver 5.1 firmware download
دة الراوتر لمبات باور ونت وادى سل ال - شغالين على طول ومش عارف ادخل على الايبى 192.168.1.1
كان شغال من فترة كويس عايز اجخل على الايبى اغير الفرام وير يمكن تتحل المشكلة مع العلم لم يتم عمل لية نحديث باى فرام وير

eslam468
25-05-2014, 20:02
انا عندي روتر tplink عادي واكسس بوينت وايرليس نوعه aztech hw550-3g واكسس بوينت تاني tp link وايرليس هو كمان والاثنين اكسس بوينت بياخدو من الروتر العادي بس النت بيشتغل الا 3مواقع (facebook , youtube , google) ومش عارف اعمل ايهسعات يشتغلو وساعتا لا والاغلب انهم مبيشتغلوش
رجاء افيدوني اعمل ايه
ودي الرساله الي بتطلع

Secure Connection Failed

An error occurred during a connection to www.facebook.com (https://www.facebook.com/).
SSL received a record that exceeded the maximum permissible length.
(Error code: ssl_error_rx_record_too_long)

The page you are trying to view can not be shown because the authenticity of the received data could not be verified.
Please contact the website owners to inform them of this problem. Alternatively, use the command found in the help menu to report this broken site.

thunderstorm
27-05-2014, 13:04
طب انا عندي راوتر فودافون واشاره الوايرلس ضعبفة جدا جدا في طريقة ان اقويها؟؟
وسؤال غريب شوية في طريقة اشغل بيها الراوتر لما النور يقطع ؟

المشتاق للحبيب
29-05-2014, 17:07
السلام عليكم مشكلتي غريبه فى الاكسس اللى عند الناس المشتركين يعني كل ما المشترك يكتب الناسورد يدخل على النت أو ما يكتب موقع أى موقع يرجعله تاني صفحة السيرفر علشان يكتب الباسورد تاني مش عارف اعمل ايه أرجو الرد السريع وسكراً

المشتاق للحبيب
30-05-2014, 18:06
اين الرد

mayaseen
31-05-2014, 13:26
مساء الخير .انا عندي مشكلة غيرت الباسورد بتاع الوايرلس wifi وبعد الضغط على apply في الموقع 192.168.1.1 ولما حاولت ندخل مرة اخرى عالشبكة بيطلعلي كلمة السر خطأ ومش عارفة ايه اعمل......ياريت تساعدني

the masked
06-06-2014, 10:35
السلام عليكم
اخوكم رمضان
عندي مشكلة في ال WIFI بتاعي
عندي راوتر TP link من غير WIFI من ابو 120 جنيه ده
و لما احتاجت الوايفاي اشتريت access point dlink 1155
كل حاجة كانت ماشية تمام لحد ما الراوتر باظ و اشتريت واحد زيه بالضبط لكن المشكلة بقي ان ال WIFI بقي بطييييييئ قوي و مش عارف اكلم اخويا في السعودية علي ال skype و النت 1 ميجا
عملت speed test للوايفاي و طلع كده
عملت speed test للراوتر و طلع كده
الفرق شاسع يا جدعان مش عارف من ايه
غيرت ال frequency بتاعت الaccess point و برده مافيش فرق

thematrix_a
14-06-2014, 09:13
لو سمحت انا معايا tp-link m5350 3g/wi-fi portable router وكان شغال زي الفل ومفيش مشاكل المهم سبته فتره اقل من شهر مش بستخدمه وجيت استخدمه تاني دلوقتي اشتغل بس اللاب والموبايل مش بيشوفوا الشبكه بتاعه wifi وعملتله rest ونفس المشكله ومش عارف اعمل ايه ؟؟ ارجو الافاده في اقرب وقت

biolofj
21-06-2014, 23:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

عندي جهاز lenovo y560p بيقرأ الشبكه واي فاي بس المشكله عند عمل كونكت cant not access point ومش عارف المشكله فين

tahermagdy
03-07-2014, 03:15
انا عندي راوتر اتصالات و كنت عايز اشغله اكسيس بوينت عملت الاعدادات تمام و اشتغل علي اللاب توب لكن مش راضي يشتغل عالموبايل و جربت موبايلات كتير و برضو نفس المشكله
ارجو الافاده

رائد سعيد
26-08-2014, 17:38
اخواني الاعزاء رجاء الرد بسرعة ..
عندي مشكلة مع لاب توب hp G62 b31ee نزلت نسخة ويندوز 7 وكله تمام والدريفرز كلها متعرفة والمشكلة بقي اني عندي واي فاي واللاب توب قاري الواي فاي بتاعي ولما احاول ادخل يطلب الباسورد وادخلها وانا متأكد انها صح فيقول ان الباسورد غلط ويطلب ادخالها تاني وهكذا . بعدين اتصلت بشركة النت وعملت تسطيب جديد للروتر وغيرت اسمه والباسورد ونفس المشكلة ظهرت تاني. كمان نزلت نسخة الويندوز تاني ونفس المشكلة موجودة ولما اخدت اللاب تحت عند واحد صاحبي اشتغل عنده علي الواي فاي بتاعه انا هتجنن معرفش ايه المشكلة وكمان الجهاز بيشتغل عادي بس عن طريق الكابل من الروتر. ممكن حد ينقذني ارجوكم اعمل ايه؟؟؟؟

rabooooooooooo3
14-09-2014, 11:54
لدي رواتر دي لينك موديل dsl-2730u
-
اريد ان اعرف كيف احظر مستخدم عن النت لانه في ال mac filter لا يمكن سوى تحديد الاشخاص المسموح لهم الدخول للنت وانا اريد ان احظر مستخدم عن الدخول
ومشكوووووووووووووووورين
وهي صورة الرواتر

https://imageshack.com/i/exRMOmG9j

White Jaguar
09-10-2014, 18:30
دلوقتي يا جماعة انا جبت اكسس بوينت TP link عشان امد مدي الواي فاي .. وعايز اوصل واي فاي للرسيفر بدون سلك عشان الشيرنج وكدا .. اشغله ع مود ايه ؟ كلاينت ولا repeater وايه الفرق ما بينهم .. ؟ وياريت شرح لاني اجننت وجربت الاتنين محدش فيهم نفع معايا .. ياريت شرح يا رجالة وشكرا

محمود ابولبن
11-10-2014, 21:49
لو سمحت ياادمن انا كنت شاري جهاز اكسس بوينت دي لينكD-LINK N300 - ACCESS POINT - DAP-1360 من الامارات اتنين انتنه وحاولت اشغله في مصر مشتغلش مش عارف ليه مع اني جربتو علي راوتر في الامارات واشتغل معايا بس في مصر مشتغلش لو سمحت ممكن تفيدوني ولكم جزيل الشكر

sherooo707
18-10-2014, 21:08
السلام عليكم
قمت بشراء EDIMAX BR-6428nS V2 و قمت بتعريفه ك WiFi Range Extender

و اعطيته نفس اسم ال WiFi الخاص بى و نفس ال PW
الراوتر موجود فى الجزء الايمن من الشقة و ال extender موجود فى الجزء الايسر
المشكلة بقى انى لما بشغل الموبايل على الواى فاى بتاع الراوتر مثلا و اروح الجزء الاخر من الشقة النت ما بيشتغلش لكن الواى فاى بيفضل عامل connect و لما ارجع فى الجزء اللى الراوتر موجود فيه يشتغل عادى و ساعات العكس يعنى مثلا يشتغل فى الجزء بتاع ال extnder و ما يشتغلش فى الجزء بتاع الراوتر المشكلة دى حصلت فى ثلاثة موبايلات
لو سمحت عايز حل للمشكلة دى و شكرا

B u D D y
21-10-2014, 21:55
السلام عليكم
انا عندي روتر3com wl-552
مشغلو اكسس بوينت جايب وصله نت من بره سلك و مدخلها فى الاكسس و مخرج منها ويرلس
المشكله انو شغال على اللابتوبات فقط مش عاوز يشتغل على اى نوع من انواع الموبيلات سواء سامسونج HTC , IPhone
هو لاقط على اللابتوبات تماااام بس مش لاقط موبيلات
ممكن مساعدتكم ليه مش بيلقط على الموبيلات

Ramyelkholy
27-10-2014, 02:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا عندى عمارة 12 دور وعاوز اشغل فيها اليرلس بالكامل ايه افضل طريقه

zizo222222
13-11-2014, 19:45
لو سمحت ياادمن انا كنت شاري جهاز اكسس بوينت دي لينكD-LINK N300 - ACCESS POINT - DAP-1360

من الامارات اتنين انتنه وحاولت اشغله في مصر مشتغلش مش عارف ليه مع اني جربتو علي راوتر في الامارات واشتغل معايا بس في مصر مشتغلش لو سمحت ممكن تفيدوني ولكم جزيل الشكر

انا لسة شارية من مصر و شغلتة تمام .. اية المشكلة معاك قولى و انا هتابع معاك

osho6a1
05-12-2014, 01:43
انا عندي مشكلة في روتر

DSL-2730U

المشكلة في الوايرلس بس ، لما بقفله النت بيشتغل عادي ، وبعيدا عن مشكلة البطئ اللي عند مصر كلها ، فالنت مفيهوش مشاكل ، لكن لما بشغل الوايرلس ، الروتر بيعمل ريسترت كل شوية !
ومتأكد تماما ان الوايرلس هو المشكلة لاني اشتغلت بطريقة الفيزياء المعروفة "تغيير عامل وتثبيت بقية العوامل" والمشكلة طلعت من الوايرلس مش من اي حاجة تانية ، اية الحل ؟

m1m2m3m4m5
14-01-2015, 16:30
من اجل جعل أل WiFi للراوتر مخفي يكون بازالة الصح من جانب : Enable SSID broadcast
لكن السؤال : كيف الطريقه لاخفاء WiFi أل repeater حيث انه موصول مع نفس أل WiFi للراوتر ؟