المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اللى عندو اى مشكله فى الوايرلس يدخل هنا وهحلها على طول ان شاء الله

الصفحات : 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14

ahmed_taha
11-04-2011, 14:20
أرجوك الوير لس بتاعى عليه علامة تعجب لا تمكنى من الاتصال بالنت وده فى لابتوبى فقط ولكن الجهاز العادى الذى اكتب اليك منه لاقط النت عادى والحمد لله
المشكلة فى ايه بالظبط؟؟؟
فى حين ان اللاب توب بتاعى بيلقط اى شبكة ماعدا شبكتى !!!
اتاكد من تعريف نت ورك او اكتيب ايبهات يدوى افضل علشان مشكلة سفن الايبهات دائما

ahmed_taha
11-04-2011, 14:25
الاخ الكريم احمد :

طلب مني احد اصدقائي تغطية مساحة علي شكل مستطيل طوله حوالي 100 متر وعرضه حوالي 50 متر

السؤال الان هل اقسم المستطيل الي مربعين متماثلين واغطي كل منهما باكسيس بوينت توضع في منتصف الدائرة الوهمية داخل المربع ؟؟؟ ام اغطي المساحة كاملة باكسيس بوينت واحدة او انتينا واحدة ؟؟؟؟

حضرتك اكسيس بوينت فقط

بالاضفة الي مساحة منفصلة 50 متر طول * 15 متر عرض ودي اكيد هتحتاج امكانيات اقل في الاكسيس او الانتنا

وما هي افضل الانواع من حيث الجودة والسعر علما بان المساحة مفتوحة فالانتنا او الاكسس هتبقي Outdoor
يبقى بيكو استشين 2 اتش هاى بور سعر ب 1200
وبالنسبة للروتر انا بفكر في سبيد توتش 4بورت وايرليس او 3 كوم 4 بورت وايرليس بس مشتريتش لاني عاوز اشتري نوع الروتر يكون متوافق مع نوع الاكسيس او الانتنا اللي هاشتريها

ثرى كوم محترم جداااااااااااا

ياريت تنصحني لاني مغطتش مساحة بالحجم ده قبل كده

تم الرد عليك

alyy23
25-04-2011, 10:55
السلام عليكم
يعطيك العافية

مشكور على المجهود

atef_50009
30-04-2011, 16:17
مساء الخير يا استاذ احمد انا عندي مشكلة وهي ان كان عندي روتر بليون 5200 ده سلك فقط بدون ويرلس ومطلع 2 سوتش وموزع جيت بعد كدا اشتريت اكسس بوينت تي بي لنك 500 54 ام وصلته مع الروتر بالسلك وحطيتله باسورد والدنيا زي الفل ولكن
مفيش عشر دقايق وتلاقي كل المشتركين سلكيا ومن ضمنهم انا فصل النت ........ فما الحل

ahmed_taha
27-06-2011, 16:41
مساء الخير يا استاذ احمد انا عندي مشكلة وهي ان كان عندي روتر بليون 5200 ده سلك فقط بدون ويرلس ومطلع 2 سوتش وموزع جيت بعد كدا اشتريت اكسس بوينت تي بي لنك 500 54 ام وصلته مع الروتر بالسلك وحطيتله باسورد والدنيا زي الفل ولكن
مفيش عشر دقايق وتلاقي كل المشتركين سلكيا ومن ضمنهم انا فصل النت ........ فما الحل
اغلق dhcp فى اكسيس بوبينت حتى لا يسمح لايقوم اعطاء ايبهات

cmas
28-06-2011, 01:22
السلام عليكم :-

اقوم بادخال كل المرور الصحيحة للشبكة الخاصة بى بالوايرليس
لكن يعطنى عند الاتصال هذه الرسالة
windows unable connect to
نوع الروتر 3com
بالرغم من وجود للاب اخر وادخل على الشبكة بلى ادنى مشاكل .
ارجو المساعدة فى هذه المشكلة .

ملحوظة :-
دلوقتى لما بلغى نظام التشفير وبعمله disable
الويرليس بيشتغل على اللاب بلى ادنى مشاكل
ولما اعيد نظام التشفير تعود المشكلة ولا استطيع الاتصال بالشبكة عن طريق الوير ليس
وجربت اكثر من نظام تشفير والمشكلة هى هى
ممكن حل المشكلة دى ؟ حيث انى لا استطيع ترك الشبكة بدون نظام تشفير

ahmed_taha
28-06-2011, 02:19
السلام عليكم :-

اقوم بادخال كل المرور الصحيحة للشبكة الخاصة بى بالوايرليس
لكن يعطنى عند الاتصال هذه الرسالة
windows unable connect to
نوع الروتر 3com
بالرغم من وجود للاب اخر وادخل على الشبكة بلى ادنى مشاكل .
ارجو المساعدة فى هذه المشكلة .

ملحوظة :-
دلوقتى لما بلغى نظام التشفير وبعمله disable
الويرليس بيشتغل على اللاب بلى ادنى مشاكل
ولما اعيد نظام التشفير تعود المشكلة ولا استطيع الاتصال بالشبكة عن طريق الوير ليس
وجربت اكثر من نظام تشفير والمشكلة هى هى
ممكن حل المشكلة دى ؟ حيث انى لا استطيع ترك الشبكة بدون نظام تشفير
اشتغل على تشفير تانى مشكلة بسبب ان بعض كروت لابات لا ترى كثير بعض التشفير
ممكن تجربب تشفير wap او wep او جرب ماك فلتر

activeacts
28-06-2011, 13:43
السلام عليكم
لو سمحت يا غالى هوه ايه نظام الحماية اليومين دول ؟
يعنى بعد التشفير وعمل فلتر للماك كده العملية امان ولا احتمال الاختراق برضه موجود ؟
اصل بصراحه عاوز احول الانترنت عندى فى البيت ل وايرليس بس موضوع الاختراق هو اللى مقلقنى
وشكرا

ahmed_taha
28-06-2011, 14:22
السلام عليكم
لو سمحت يا غالى هوه ايه نظام الحماية اليومين دول ؟
يعنى بعد التشفير وعمل فلتر للماك كده العملية امان ولا احتمال الاختراق برضه موجود ؟
اصل بصراحه عاوز احول الانترنت عندى فى البيت ل وايرليس بس موضوع الاختراق هو اللى مقلقنى
وشكرا
اهلا بيك ياغالى موضوع الحماية شى مهم جدااا علشان هكر بس فكرة ان الروتر لية مسافة معينة مثلا 100 متر شوف انت بقا لو فية شوية حواجز وخرسانات مش هتشوف اصلا اشارة طالما ان روتر شخصى واستخدام شخصى فى البيت لا تقلق استخدام نظام تشفير وماك فلتر وشكراااا لكان الشبكات التجارية مثلا فى حالة هتحاج جهاز سيرفر المايكروتك علشان حماية ضد الهكر والاخترقات

cmas
28-06-2011, 14:33
اشتغل على تشفير تانى مشكلة بسبب ان بعض كروت لابات لا ترى كثير بعض التشفير
ممكن تجربب تشفير wap او wep او جرب ماك فلتر

اولا اللاب جديد وفى مواصفات الكارت بتاعة مكتوب انه بيدعم نظم التشفير المختلفة وفعلت نظم التشفير الى متوافقه معاه
( وعملت جميع نظم التشفير الى ممكن تتعمل من الروتر ) ( wpa with radius srver / wpa -psk no server / 128 bit web / 64 bit web )
وكل نظام بجميع انواع المود ولم ينجح العمل على اى نظام منهم .
مع العلم وجود للاب اخر وايبود ويعملون بلى ادنى مشاكل .
اعتقد ان المشكلة من كارت الويرليس الموجود باللاب . وقمت بادخاله الضمان اليوم . ومنتظر ردهم ؟
وشكرا لردك على استفسارى .

activeacts
28-06-2011, 15:59
اهلا بيك ياغالى موضوع الحماية شى مهم جدااا علشان هكر بس فكرة ان الروتر لية مسافة معينة مثلا 100 متر شوف انت بقا لو فية شوية حواجز وخرسانات مش هتشوف اصلا اشارة طالما ان روتر شخصى واستخدام شخصى فى البيت لا تقلق استخدام نظام تشفير وماك فلتر وشكراااا لكان الشبكات التجارية مثلا فى حالة هتحاج جهاز سيرفر المايكروتك علشان حماية ضد الهكر والاخترقات

شكرا يا ريس على الرد
انا جبت دلوقتى اكسيس tp link 500g
وظبطت تشفير WPA-PSK/WPA2-PSK
وعملت فلتر للماك
واخفيت اشارة البث ssid
كده فاضل حاجه تانى ؟
انا اصلى مش مقلق غير من جيرانى بس :D

ahmed_taha
28-06-2011, 17:55
كدة تمام طالما انك عامل تشفير وماك فلتر لا تقلق يااخى ان شاء الله

yaya_tearoy
23-07-2011, 00:42
السلام عليكم
انا لسه عامل سيرفر مايكروتك جديد شبكه واير لس وفى عميل بيدخل كل شويه على السيرفر ويفتح لنفسه السرعه عن طريق انى بيدخل من غير يوسر نيم ولا باسورد وكل شويه يغير ip ومش بيدخل باليوسر نيم ولا الباسورد بتاعه علشان معرفهوش بس ماكه انا عارفه اقدر اعرف هو مين وازاى احاول حل هذه المشكله مع العلم ان اغير الباسورد يجيبو تانى ازاى معرفش وازى لو الباسورد اتغير اقدر ارجعه ؟؟؟؟
وربنا يبارك فيكم

ahmed_taha
06-08-2011, 15:07
مش حضرتك شغال على سيرفر المايكروتك وكل واحد لية اسم وبسوراد ازية بقا يدخل ويغير فى سرعة اعمل سيرفر من جديد واتاكد جيداا من الاعدادات

محمد1995
07-08-2011, 11:09
السلام عليكم
عندي مشكلة لم اعرف كيف احلها
المشكلة باختصار هي انني لا استطيع دخول صفحة اعدادات المودم
وانا اشتريت مودم جديد و بالمودم القديم لا استطيع دخول صفحة الاعدادات و المودم الجديد البارحة جربه البائع امامي ودخل صفحة الاعدادات و لما وصلت للمنزل جربت ادخل صفحة الاعدادات لم استطع و جربت في لاب توب ونفس المشكلة وانا سألت البائع قال المشكلة بالوندوز وانا قلت عادي اجرب باللاب توب ( اشتريته من عنده وهو مركب فيه وندوز pack2 ) و جربت به ونفس المشكلة
ما الحل؟؟؟؟
والله انا محتار

laamsaa
09-08-2011, 11:52
مساعدة في عمل شبكة
السلام عليكم ورحمة الله

لدي مبني ارتفاعه 18 طابق وعرضه حوالي 300 متر

ليس مسموح لي ان اركب اسلاك به لكي اقوم بعمل شبكة انترنت

ففكرت اني اقوم بعملها ويرلس وكل مستخدم يريد الاشتراك يقوم بشراء كارت ويرلس لجهازه

المبني مربع الشكل اي طوله 300 وعرضه 300 وارتفاعه 18 طابق

كم احتاج اكسس بوينت وريبتر في كل جانب لكي اقوم بتغطية المساحة في كل جانب

وهل تفلح طريقة خلع الانتنا الخاصة بكارت الوير ليس وتطويلها بسلك حتي النافذة لاستقابل الاشارة جيدا ؟ وتلك في الاماكن الغرف التي تنعدم فيها الاشرة مثلا داخل المبني حيث سيكون السلك داخل الشقق وليس خارجها

يارب تكون الصورة وضحت

وياريت كمان تكلفة كل اكسس بوينت هستخدمه وكل ريبتر عشان احسب التكلفة الكلية

mexxxxxx
16-09-2011, 23:01
السلام عليكم

عندي مشكلة في تغطية الوايرلس للراوتر WAG120N cisco by linksis مع العلم بان المدى لا يتعدى 10 متر مع وجود حائط واحد فقط و بعد كدة يقطع ، و مع العلم كمان باني اتصلت بشركة الDSL و اخدت منهم كل الاعدادات لكن مفيش فايدة .............

ارجو المساعدة اثابكم الله

fantastic
18-09-2011, 09:36
لمشكلة يا اخوان انو عندي راوتر بأشتراك 512 و عند جاري كمان رواتر بأشتراك 256 وحابين انا و جاري تربط الراوترين مع بعض للاستفادة من سرعتين معا اي لتصبح السرعة الكلية 768
وقد قمت بالاتصال بالراوترين بكرتين وايرليس منفصلين و لكن عند التحميل او التصفح لاحظت ان السرعه مازالت 512 اي ان التحميل تم من الراوتر الذي عندي دون الاستفادة من الراوتر الاخر
على الرغم انني متصل فيه فما الحل

مخترع-1
18-09-2011, 20:22
لسلام عليكم

عندي مشكلة قمت بتثبيت الراوتر لكن لايمكنني الدخول علية عن طريق الواير لس من اين اقوم بإعداده هل من نفس موقع التثبيت لأني لم اعثر على شيء هناك

إسم الجهاز :smc7904wbra4

موقع التثبيت

ارجو المساعده في اقرب وقت

ahmed_taha
21-09-2011, 14:02
السلام عليكم
انا لسه عامل سيرفر مايكروتك جديد شبكه واير لس وفى عميل بيدخل كل شويه على السيرفر ويفتح لنفسه السرعه عن طريق انى بيدخل من غير يوسر نيم ولا باسورد وكل شويه يغير ip ومش بيدخل باليوسر نيم ولا الباسورد بتاعه علشان معرفهوش بس ماكه انا عارفه اقدر اعرف هو مين وازاى احاول حل هذه المشكله مع العلم ان اغير الباسورد يجيبو تانى ازاى معرفش وازى لو الباسورد اتغير اقدر ارجعه ؟؟؟؟
وربنا يبارك فيكم

مشكلة فى الاعدات اكيد فى خطا أولا حضرتك اربط اليوزر بالبسوارد وماك واى بى فقط
وبالتالى استحالة اى يوزر يدخل بدون يوزنيم وبسوارد تانى
متابع معك

ahmed_taha
21-09-2011, 14:31
مشكلتك فى المتصفح غير متصفح الى فايروفكس

ahmed_taha
21-09-2011, 14:35
هان نانو استشين جهاز قوى جداااا وانا شغال علية و هات البيكو استشين هو جهاز محترم جداااا وانا شغال علية
لايصلح موضوع خلع الانتنا افضل كارت قوى مثلا الالفا سعر رخيص فى دبى يصل الى 150 جنية مصرى

ahmed_taha
21-09-2011, 14:37
جرب على لاب تانى ربما يكون مشكلة فى كارت داخلى نفسة يوجد فية مشكلة
اعتمد على كارت مثلا الالفا وان شاء الله يكون كويس جدااا

usama356
27-09-2011, 04:20
السلام عليكم
عندى روتر (3Com OC ADSL Wireless 11g Firewall Router ) بس مش مغطى الشقة كلها بعد السؤال عرفت ان الحل فى الاكسس بوينت
الرجاء معرفى اى نوع اكسس بوينت يمكن تركيبة مع الروتر وهل الاكسس بوينت بيكون wireless ام بنقوم بالربط بينهم عن طريق السلك شكرا

ahmed_taha
28-09-2011, 10:29
السلام عليكم
عندى روتر (3Com OC ADSL Wireless 11g Firewall Router ) بس مش مغطى الشقة كلها بعد السؤال عرفت ان الحل فى الاكسس بوينت
الرجاء معرفى اى نوع اكسس بوينت يمكن تركيبة مع الروتر وهل الاكسس بوينت بيكون wireless ام بنقوم بالربط بينهم عن طريق السلك شكرا

ان شاء الله اكسيس بوينت 500g tplink سوف يقوم بالغرض فى حدود 140 جنية مصرى وانا فى خدمتك ياافندم

usama356
29-09-2011, 03:32
ممكن من فضلك شرح الربط بين الروتر والاكسس بوينت

ahmed_taha
01-10-2011, 15:22
[QUOTE=usama356;2016669]ممكن من فضلك شرح الربط بين الروتر والاكسس بوينت[/QUOTE
موضوع مش محتاج اى شرح
انت هتغلق dhcp فى روتر هو سوف يكون اكسيس بوينت

redha360
02-10-2011, 11:40
سلام عليك
انا عندي سؤالين هما
1- يا ليت لو تشرحي ما معنى هذه المصطلحات

SNR Margin Down/Up
Attenuation Down/Up

2- ما هو احسن راوتر لاسلكي لتغطية مساحة 500 م مربع
وشكرا

ahmed_taha
02-10-2011, 13:08
SNR Margin Down/Up
لما تكون فوق 20 يبقى كدة افضل علشان تشويش فى الخط بتاعك
Attenuation Down/Up
لما تكون اقل من 20 افضل ايضا علشان تشويش فى خط
بالنسبة موضوع روتر مافيش روتر يصل الى 500 متر
لو عايز مسافة كدة يبقى امامك بيكو استشين او لينك سيس واى شى انا تحت امرك والحمد الله
متوفر لدينا كافة جميع اجهزة الوايرلس

ahmed_taha
12-10-2011, 13:09
للرفع للرفع