المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اللى عندو اى مشكله فى الوايرلس يدخل هنا وهحلها على طول ان شاء الله

الصفحات : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14

prof_321
27-10-2011, 04:30
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عندى لاب توب مستعمل من نوع hp pavilion (https://www.arabslaptop.net/vb/t147324.html) dv6883cl (https://www.arabslaptop.net/vb/t147324.html) كان اللاب توب شغااااااااال معايا كويس الواير لس بتاعه عل ويندوز 7 لحد مالواير لس بتاعه وقف خالص انا قولت دا فيرس ففرمت الجهاز وقسمت الهارد ديسك من جديد ونزلتله ويندوز 7 64 بت وماشفش الواير لس خالص عل الجهاز وحاولت انزل التعريف من عل الموقع نزلته ولكنه لم يقبلها واللمبه بتاعه الواير لس صفراء على طول حاليا بصراحة مش عارف ايه الحل والمشكلة كمان تدخل على device manager مش حاسس بيها
ياريت تفيدونى بالحل وجزاكم الله خيرا
انا عايز الجهاز يشعر بالواير لس
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

muradsharm
27-10-2011, 10:09
لو عندي مشكله في usb modem ممكن تحلهالي ؟

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=259650&p=2045589#post2045589

mohamedvip
29-10-2011, 04:37
السلام عليكم
لو سمحت انا عندى لاب توب ديل وفى جنبى وصلتين واير لس فى وصلة ببحث عليها الشبكة بتلقط والنت بيشتغل تمام دون مشاكل
فى شبكة تانية ببحث عليها بتلقط اشارة 3 درجات وبتشتغل لكن للاسف بيظهرلى علامة تعجب والنت مابشتغل
كلمت صاحب الشبكة قلى يمكن ضعيف رغم ان المسافة بينى وبين الشبكة لا تتعدى ال 200 متر فى واحد جنبى لاقط من الشبكة عادى جدا دون اى مشاكل لكن انا ببحث وبدخل الشبكة بيظهرلى علامة تعجب رغم انه مفيش اى حواجز صاحب الشبكة قلى قرب عند الشبكة اكتر وشوف يظبط ولا لا قربت والاشارة وصلت 4 شرطات لكن للاسف بيظهر علامة تعجب صاحب الشبكة قلى انه مابيفهم لويندوز سفن قلى لو اكس بى كان حليت المشكلة ؟

ياريت تفيدونى بحل للمشكلة واكون شاكر ليكم جميعا :ah7:

ahmed_taha
29-10-2011, 15:34
طيب اعرف كارت lan من جديد وممكن يكون كارت الان اصبح فية مشكلة فية اصلا
البديل هو كارت الالفا 1 واط التايونى الاصل وانا شغال علية وممتاز جداااااا معايا

ahmed_taha
29-10-2011, 15:36
السلام عليكم
لو سمحت انا عندى لاب توب ديل وفى جنبى وصلتين واير لس فى وصلة ببحث عليها الشبكة بتلقط والنت بيشتغل تمام دون مشاكل
فى شبكة تانية ببحث عليها بتلقط اشارة 3 درجات وبتشتغل لكن للاسف بيظهرلى علامة تعجب والنت مابشتغل
كلمت صاحب الشبكة قلى يمكن ضعيف رغم ان المسافة بينى وبين الشبكة لا تتعدى ال 200 متر فى واحد جنبى لاقط من الشبكة عادى جدا دون اى مشاكل لكن انا ببحث وبدخل الشبكة بيظهرلى علامة تعجب رغم انه مفيش اى حواجز صاحب الشبكة قلى قرب عند الشبكة اكتر وشوف يظبط ولا لا قربت والاشارة وصلت 4 شرطات لكن للاسف بيظهر علامة تعجب صاحب الشبكة قلى انه مابيفهم لويندوز سفن قلى لو اكس بى كان حليت المشكلة ؟

ياريت تفيدونى بحل للمشكلة واكون شاكر ليكم جميعا :ah7:
اكتب ايبهات يدوى علشان مشكلة سفن دائما الوايرلس او هات كارت الالفا واحد واط

mohamedvip
29-10-2011, 19:10
طيب بعد اذنك ممكن طريقة اكتب فيها اى بيهات يدوى لانى اعرف اكتبها فى اكس بى لكن سفن مابعرف
وبعدينانا جربت اللاب على اكتر من شبكة واير لس وبيشتغلو تمام بدون مشاكل لكن الشبكة دى اقرب شبكة ليا وعايز استعملها على طول بس المشكلة فى علامة التعجب

ahmed_taha
29-10-2011, 19:35
طيب بعد اذنك ممكن طريقة اكتب فيها اى بيهات يدوى لانى اعرف اكتبها فى اكس بى لكن سفن مابعرف
وبعدينانا جربت اللاب على اكتر من شبكة واير لس وبيشتغلو تمام بدون مشاكل لكن الشبكة دى اقرب شبكة ليا وعايز استعملها على طول بس المشكلة فى علامة التعجب
لو روتر مثلا 192.168.1.1
يبدا تكتب ابيهات مثلا
192.168.1.20
255.255.255.0
192.168.1.1
8.8.8.8
8.8.4.4
ا

الطيار2010
25-01-2012, 00:50
السلام عليكم عندى مشكله ان عندى اكسس تبى لينك الاكسس ده عاوز اشغل على 4 عملاء او 3 حتى الاكسس
مبيردش ولو وصلت 4 مشتركين بالسويتش كل شويه يطلب عند المشتركين يوز وباسورد ومش لاقى حل ولو خليت 2 فى الاكسس من السويتش يشتغل تمام خالص هل فى حل اتشغيل 4 مشتركين من اكسس واحد
ارجو الرد

sakralzman
04-02-2012, 10:32
اخوانى الاعزاء
انا بعمل شبكة وير لس وبعد استشارات كتير وبحث قررت شراء انتلنا هيبر لينك 15 دى بى اوت دور bullet2-h وجربت كل شىء على الارض كل شى كان تمام وزى الفل وجيت بقى عند الرفع وجدت كل شىء تغير تماما اولا انا ساكن فى عمارة 4 ادوار ومن حولى العماير 9 ادوار وعملت برج يخلينى بمقاربة ال 10 ادوار لاكن بعد ما رفعت الانتلنا والبوليت وجدت ان فية اشارة لاكن مفيش اتصال رجاء الر ولكم جزيل الشكر

therus000
04-02-2012, 14:43
السلام عليكم
لدي راوتر Linksys Wag320n
هل من طريقة لزيادة الوايرلس
لانه كان لدي Linksys wag120n وبالمقارنة اجد انه نفس التغطية للاثنان
فهل من حل؟؟؟؟

ahmed_taha
15-02-2012, 12:53
السلام عليكم عندى مشكله ان عندى اكسس تبى لينك الاكسس ده عاوز اشغل على 4 عملاء او 3 حتى الاكسس
مبيردش ولو وصلت 4 مشتركين بالسويتش كل شويه يطلب عند المشتركين يوز وباسورد ومش لاقى حل ولو خليت 2 فى الاكسس من السويتش يشتغل تمام خالص هل فى حل اتشغيل 4 مشتركين من اكسس واحد
ارجو الرد

انا مش فاهم مشكلة فين بالظبط طبيعى انك شغال بسواردات ولابد من بسوارد لكل عميل

ahmed_taha
15-02-2012, 12:54
اخوانى الاعزاء
انا بعمل شبكة وير لس وبعد استشارات كتير وبحث قررت شراء انتلنا هيبر لينك 15 دى بى اوت دور bullet2-h وجربت كل شىء على الارض كل شى كان تمام وزى الفل وجيت بقى عند الرفع وجدت كل شىء تغير تماما اولا انا ساكن فى عمارة 4 ادوار ومن حولى العماير 9 ادوار وعملت برج يخلينى بمقاربة ال 10 ادوار لاكن بعد ما رفعت الانتلنا والبوليت وجدت ان فية اشارة لاكن مفيش اتصال رجاء الر ولكم جزيل الشكر

حضرتك لابد من عمل زيارة ليك علشان اعرف مشكلة فين بالظبط
اتاكد اولا من الانتنا والاعدادات قبل اى شى واين دعم الفنى عند شرائك المنتجات

ahmed_taha
15-02-2012, 12:55
السلام عليكم
لدي راوتر Linksys Wag320n
هل من طريقة لزيادة الوايرلس
لانه كان لدي Linksys wag120n وبالمقارنة اجد انه نفس التغطية للاثنان
فهل من حل؟؟؟؟ ممكن حضرتك تجيب اكسيس قوى مثل ايرليف

bassim67
16-02-2012, 14:52
I have more than 6 sets on my trendnet wireless.many times disconnection occure specially in rainy weatheris that normal?.

star_atar78
18-04-2012, 17:30
السلام عليكم أنا عندي شبكة وايرلس أكسس alfa aip-w610h وسيرفر ميكروتك 2.9.27 لما بابحث على الشبكات من اللاب توب وعليه ويندوز 7 بتظهر شبكتي الوحيدة وسط الشبكات اللي عليها علامة تعجب ولما اعمل كونكت معاها يقول لي رسالة معناها ان الويندوز غير قادر على الاتصال مع هذه الشبكة رغم ان الاشارة قوية جداً .... المشكلة دي ظهرت بعد ما ركبت الفا لكن لما كنت شغال ب tp link 501g مكانتش المشكلة دي بتظهر يا ترى المشكلة في الاكسس ولا السيرفر ولا النسخة ال7 ويا ترى ايه الحل ولكم جزيل الشكر

yamur
19-04-2012, 12:06
يا عم احمد انا عندي مشكلة صغنونه جدا في شبكة الوايرليس تعتي في بيت طابقين. الطابق الثاني لا تصله التغطيه بشكل كويس. لذلك حطيت راوتر ثاني في الطابق الثاني حتى يغطي كويس.. والباقي كله هنا بالتفصيل

00000000000

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخواني، انا اعيش في بيت مكون من طابقين عندي وايرليس راوتر واحد نتجيير لكن الاشارة فيه ضعيفه ولا تصل الى الطابق العلوي لذلك قمت بشراء رواتر اخر لينكسيس وقمت بوضعه بالطابق الثاني وأخذت سلك من الراوتر الاول الى الراوتر الثاني وقام بالبث وربط انترنت بشكل طبيعي والان شغال نت في الطابق الاول والطابق الثاني. طبعا اسماء الاجهزة والاعدادات كالتالي:

:Router 1 Netgeer
DHCP enable
192.168.0.1 = 192.168.0.100
connected to the ADSL modem
---------------
Router 2 Linksys
DHCP enable
192.168.1.1 = 192.168.1.50
connected to router 1 through RJ45 cable

كلا الراوترين هما على تكنلوجيا N

Bandwidth : 300 MB
================================

المشكلة التي لدي هي اني اذا كنت في الطابق الاول ربطت على الراوتر الاول واذا ذهبت للطابق الثاني ربطت على الطابق الثاني ولكن بشكل يدوي وليس اتوماتيكلي.

لذلك ارغب بحل معين حتى يقوم جهازي الايفون والايباد بالربط بشكل تلقائي في حال التحويل من الطابق الاول للثاني وبالعكس اعتمادا على قوة الاشارة؟ فكيف يتم ذلك؟ افيدوني جزاكم الله كل خير

ياريت تدرلي على المشكلة دي في السريععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععع عععععععععععععععععععععععععععععععععععع مع شكري

theicy
20-04-2012, 20:13
قمت بعمل فورمات للجهاز (وهذه ليست أول مرة) بويندوز7 ولكن بعد ذلك لم يتمكن الوايرليس من التقاط أي شبكة مع أن أجهزة أخرى تمكنت من ذلك و لم تتمكن الأجهزة من رؤية الشبكة المؤسسة من جهازي
قمت بتنزيل آخر تعريف للكرت من الموقع
جربت ان أقوم باصلاح لكن لم ينفع
اللابتوب hp dv6 2153ee
كرت الوايرليس Broadcom 43224AG 802.11a/b/g/draft-n Wi-Fi Adapter
جربت أكثر من نسخة ويندوز7 ولم يتم الحل
أرجو المساعدة في حل المشكلة ولك جزيل الشكر

ahmed_taha
03-06-2012, 13:35
قمت بعمل فورمات للجهاز (وهذه ليست أول مرة) بويندوز7 ولكن بعد ذلك لم يتمكن الوايرليس من التقاط أي شبكة مع أن أجهزة أخرى تمكنت من ذلك و لم تتمكن الأجهزة من رؤية الشبكة المؤسسة من جهازي
قمت بتنزيل آخر تعريف للكرت من الموقع
جربت ان أقوم باصلاح لكن لم ينفع
اللابتوب hp dv6 2153ee
كرت الوايرليس Broadcom 43224AG 802.11a/b/g/draft-n Wi-Fi Adapter
جربت أكثر من نسخة ويندوز7 ولم يتم الحل
أرجو المساعدة في حل المشكلة ولك جزيل الشكر

طيب أتاكدت كويس ان روتر نفسة شغال وايرلس بدون اى مشكلة فية

muhtadi_bellah
07-06-2012, 00:54
https://www14.0zz0.com/2012/06/06/23/800453821.jpgالسلام عليكم
يا ريت يا اخى تفيدنى فى استخدام اللاب توب كاكسيس بوينت من خلال ويندوز 7
اتبعت كل الشروحات لكن المشكله واحده و مستمره وهى يعمل انشاء للشبكه و تظهر على اى لاب اخر لكن ما يرضى يجيب نت نهائى الشير مقفول للنت مش عارف ليه

houka_al_saher
09-06-2012, 21:05
انا عندى راوتر وايرلس هواوى من فودافون والانتينا بتاعته من جوه او تقريبا مفيهوش مش عارف
المهم ان الاشارة بتاعته ضعيفة فى الشقة ابقى على مسافة متكملش 5 متر والاقيه فصل لازم ابقى اقرب من كده
وعدلت فى الاعدادات بتاعته جربت كل انظمة 802.11 ونفس الاشارة برضه
ولقيت على النت فيه ناس عاملة مقويات اشارة اللى من الالومنيوم بس دى بتركب فى الانتينا وانا معنديش
ايــــه الحـــــــل؟؟؟

مستر فايروس
09-06-2012, 21:41
ياخي لاكن دا موضوع عجيب انا بقى عندي خدمت البرود باند وشغال بيها نت فل ولاكن رحت مكتبة جرير عندنا في الدوحة وجبت موديوم بحتوي وجيت وركبت فيه البرودباند عشان يبدا يوزعلى الانترنت ودخلت على الاعدادات وضبط كل حاجه ولاكن قالي انو لايقبل طيب ايش العمل انا صراحه اتعودة من عرب هاردوير انو لا للمستحيل واكيد في حل فارجو الافادة ومع العلم الشركة عرضة على الخدمة مع موديوم من عندهم ولاكن السعر كان مرتفع عشان كدا حبيت اعمل فيها عبقرينو ولازم ابقا عبقرينو :ah4::ah4:

Netawy666
09-06-2012, 23:03
اخى الفاضل
انا عندى راوتر نتجير DG834Gv3 والاشارة فى اخر الشقة ضعيفة
هل يمكنى تغيير الانتنا ؟ ازاى ؟ منين ؟ اى نوع ؟ بكام ؟
ولا الافضل اجيب اكسس بوينت ؟
حاجه كمان :
انا مركب سويتش لتوصيل مخارج لاستخدام الدش
لقيت فى مول البستان اكسس بوينت TP-Link مزود باربع مخارج بالاضافة الى الوايرلس
هل ده كويس وممكن استعمله ولا اغير الانتنا؟
مع خالص تحياتى

ahmed_taha
11-06-2012, 12:53
اخى الفاضل
انا عندى راوتر نتجير DG834Gv3 والاشارة فى اخر الشقة ضعيفة
هل يمكنى تغيير الانتنا ؟ ازاى ؟ منين ؟ اى نوع ؟ بكام ؟
ولا الافضل اجيب اكسس بوينت ؟
حاجه كمان :
انا مركب سويتش لتوصيل مخارج لاستخدام الدش
لقيت فى مول البستان اكسس بوينت TP-Link مزود باربع مخارج بالاضافة الى الوايرلس
هل ده كويس وممكن استعمله ولا اغير الانتنا؟
مع خالص تحياتى

هات كارت الالفا استقبال افضل واقوى علشان قوة الباورا بتاعة 1 واط

ahmed_taha
11-06-2012, 12:55
ياخي لاكن دا موضوع عجيب انا بقى عندي خدمت البرود باند وشغال بيها نت فل ولاكن رحت مكتبة جرير عندنا في الدوحة وجبت موديوم بحتوي وجيت وركبت فيه البرودباند عشان يبدا يوزعلى الانترنت ودخلت على الاعدادات وضبط كل حاجه ولاكن قالي انو لايقبل طيب ايش العمل انا صراحه اتعودة من عرب هاردوير انو لا للمستحيل واكيد في حل فارجو الافادة ومع العلم الشركة عرضة على الخدمة مع موديوم من عندهم ولاكن السعر كان مرتفع عشان كدا حبيت اعمل فيها عبقرينو ولازم ابقا عبقرينو :ah4::ah4:

هههههههههههههههههههههه
أهلا بيك
اولا براحة علينا ياعم اخوك مصرى
فى حاجات مش فاهمة اوى منك
بالاضافة الخدمة فى مصر مش شغال على نفس النوع الخدمة عندكم
ياريت لو توضوع شوية علشان اساعدك

ahmed_taha
11-06-2012, 12:57
انا عندى راوتر وايرلس هواوى من فودافون والانتينا بتاعته من جوه او تقريبا مفيهوش مش عارف
المهم ان الاشارة بتاعته ضعيفة فى الشقة ابقى على مسافة متكملش 5 متر والاقيه فصل لازم ابقى اقرب من كده
وعدلت فى الاعدادات بتاعته جربت كل انظمة 802.11 ونفس الاشارة برضه
ولقيت على النت فيه ناس عاملة مقويات اشارة اللى من الالومنيوم بس دى بتركب فى الانتينا وانا معنديش
ايــــه الحـــــــل؟؟؟

هات كارت استقبال قوى
مثل كارت الالفا و واى فاى استشين و سيناو وغيرها من كارت الاستقبال هاى الباورا

houka_al_saher
11-06-2012, 13:25
هات كارت استقبال قوى مثل كارت الالفا و واى فاى استشين و سيناو وغيرها من كارت الاستقبال هاى الباورا

بس انا بستقبل على موبايل مش على جهاز،
هو المشكلة اصلا مش فى الاستقبال المشكلة فى الراوتر لان مفيهوش انتينا كان عندى راوتر قبل كده ونوعه مش مشهور يعنى sagem وكان ارساله كويس كانت بيدى اشارة للموبايل وانا فى اخر الشارع ،
المشكلة فى الراوتر ده اللى ارساله ضعيف

مستر فايروس
11-06-2012, 18:20
طيب ياحبوب انا عاوز اوزع وايرليس عن طريق موديوم وايرليس حلو وشركة الاتصالات عندنا اللهي كيوتل عندها الخدمة الخاصة بالبرودباند وانا اشتركة في الخدمة دي وهي نوعين
انو تاخد الusp مع موديوم صغير عشان تشتغل نت والى معاك يشتغلو منك او تاخد الusp بدون اي موديوم وتشتغل فيه انتا لوحدك

فانا قلت لنفسي لايعم امشي واشتري مديوم من عندك بدل الحرامية دول واكيد كالعادة الجهاز بتاعهم تعبان
فلما رحت واشتريت موديوم جيت عشان ازبط الاعدادات وعملت كل المتطلبات ولمن جيت اشغل قالى مش ممكن لانو الموديوم بتاعي مش متوافق مع البرودباند فياريت حل

ahmed_taha
20-06-2012, 14:01
طيب ياحبوب انا عاوز اوزع وايرليس عن طريق موديوم وايرليس حلو وشركة الاتصالات عندنا اللهي كيوتل عندها الخدمة الخاصة بالبرودباند وانا اشتركة في الخدمة دي وهي نوعين
انو تاخد الusp مع موديوم صغير عشان تشتغل نت والى معاك يشتغلو منك او تاخد الusp بدون اي موديوم وتشتغل فيه انتا لوحدك

فانا قلت لنفسي لايعم امشي واشتري مديوم من عندك بدل الحرامية دول واكيد كالعادة الجهاز بتاعهم تعبان
فلما رحت واشتريت موديوم جيت عشان ازبط الاعدادات وعملت كل المتطلبات ولمن جيت اشغل قالى مش ممكن لانو الموديوم بتاعي مش متوافق مع البرودباند فياريت حل

الافضل لرجوع لشركة الانترنت

مستر فايروس
20-06-2012, 22:55
عندي خدمة البرود باند والجميع اكيد عارفها الخدمة عبارة عن usb بحتوي على شريحة تلون جواه بشغل النت في اي مكان ولاكن انا مشكلتي انو عاوز اشغل النت للاجهزة الى معايا
ومش لاقي راوتر او موديوم شغال مع البرودباند وشكلو الكلام دا من الشركة لانهم عندهم موديوم لازم اخدو منهم بس غالي
وانا عاوز ادبر نفسي من برا فهمت على فايش تنصحوني

medo_2007_2008
06-07-2012, 09:12
بسم الله الرحمن الرحيم
انا عايز اعمل شبكه لا سلكي ممتازة لمسافة 10-15 كيلو وعايز اعرف افضل الاجهزة اللي ممكن احتاجها مع العلم ان المسافة دي في نفس المنطقة يعني مش من مكان لمكان ... واعرف التكلفة الاجمالية ولك جزيل الشكر