المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اللى عندو اى مشكله فى الوايرلس يدخل هنا وهحلها على طول ان شاء الله

الصفحات : 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 11 12 13 14

ayman007
06-07-2012, 17:56
السلام عليكم يا مبدع انت
لو سمحت اخوي عندي مشكله في
TP-Link WA5210G
انا ماخذ شبكه من عند صديقي عنده شبكة واير لس
يا ريت تساعدني بكون شاكر لك:ah4:

ahmed_taha
07-07-2012, 15:41
بسم الله الرحمن الرحيم
انا عايز اعمل شبكه لا سلكي ممتازة لمسافة 10-15 كيلو وعايز اعرف افضل الاجهزة اللي ممكن احتاجها مع العلم ان المسافة دي في نفس المنطقة يعني مش من مكان لمكان ... واعرف التكلفة الاجمالية ولك جزيل الشكر
10 -15 كليو براحة ياريس اقصى شى فى مجال الشبكات بخصوص البث الانترنت ممكن تصل الى 3 كليو مثلا اقصى شى فقط
لو عايز تنقل الانترنت من مكان الى مكان ممكن طبعا النقل عن طريق بث ب نانوبريدج فقط

ahmed_taha
07-07-2012, 15:43
السلام عليكم يا مبدع انت
لو سمحت اخوي عندي مشكله في
TP-Link WA5210G
انا ماخذ شبكه من عند صديقي عنده شبكة واير لس
يا ريت تساعدني بكون شاكر لك:ah4:
ياريت تقول مصدر الارسال ومصدر الاستقبال شو بالظبط نوع الاجهزة

ahmed*1
14-07-2012, 19:59
عايز اسال سوال عبيط شويه بس مش عارفه
يعنى ايه اكسس بوينت
بسمعها كتير الكلمه دى

omareg94
05-08-2012, 05:42
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته،
انا عندى Wirless G USB Adapter TP-Link TL-WN422G و انا ساكن فى الدور الأرضى و انا لاقط شبكة مش متشفرة 802.11b و الإشارة Fair و كل ماجى اعمل connect يدينى Windows unable to connect to NAME المهم انا روحت لصاحب الشبكة علشان اشترك معاه لقيته بيقولى المفروض لما تعمل connect يفتحلك صفحة ويب بتكتب فيها user و pass هو بيديهالى مقابل الإشتراك، المهم المشكلة انه مبيحصلش معايا كده، الراجل جه عندى و شاف الوايفاي بتاع الجهاز بتاعى قاللى لازم اشترى access point و احطها فوق السطح علشان اقوي الإشارة (مع إن الإشارة عندى Fair) انا كنت عاوز اعرف هل الراجل كلامه صح و لا فى حل تانى من غير ما اشترى حاجة و العيب فنى

منتظر الرد

MOSAHADIDI
08-08-2012, 16:30
السلام عليكم اخي....
اخي مشكلتي كالتالي...
عندي مودم نوعه speedtouch 510 v6 وجبت راوتر وايرليس نوعه xtech......
لما اشبك اللابتوب وايرليس شغال تمام والحمد لله.....اما لما اشبك الهاتف يلقط الاشاره ويعطيني انه شابك wifi بس النت عالموبايل ما يشتغل....الموبايل نوعه htc chacha وشكراااا

ahmedfox442000
17-08-2012, 20:52
انا عندى مشكله انا عامل شكبه ويرلس روتر 3com
المشكله معايا وانا كل شهر لازم اغير الباص ورد وفى حاجه كمان ساعت المشتركين ده ياخد من ده الباص وبيقولو انا ابقى اديلوو الفلوس انا عايز برنامج زى مايكروتك يخلينى اتحكم فى الشبكه اروجو المساعده

semomorsy
19-08-2012, 04:46
اشتريت جهاز لينوفو y560p من السعوديه المشكله بيقرأ شبكه الواير لس وانا معايا الباس بس بيديني دايما الرساله دي windows unable to connect to network , ومش عارف ايه السبب ارجو المساعده ودي امكانيات الجهاز

https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?nm_mc=AFC-TechBargains&cm_mmc=AFC-TechBargains-_-NA-_-NA-_-NA&Item=N82E16834246094

TIGER_FOREST
29-08-2012, 23:24
بعد إذن حضرتك أنا عندى مشكله مع الوايرلس فى اللاب توب بتاعى إن كل شويه الوايرلس يفصل وأضطر أعمل ريستارت لللاب علشان يشتغل تانى

alaa k
14-09-2012, 06:48
انا عندى راوتو tedata كان شغال كويس و مرة واحدة بقى بلاقى عمل علامة تعجب و كتب قدام الشبكة limitted access و مش يشتغل الا لما اقفل و افتح الجهاز تانى ارجوك عايزة حل لانى زهقت من الموضوع دة

alaa k
15-09-2012, 01:58
انا عندى راوتو tedata كان شغال كويس و مرة واحدة بقى بلاقى عمل علامة تعجب و كتب قدام الشبكة limitted access و مش يشتغل الا لما اقفل و افتح الجهاز تانى ارجوك عايزة حل لانى زهقت من الموضوع دة

ahmed_taha
03-11-2012, 21:03
عايز اسال سوال عبيط شويه بس مش عارفه
يعنى ايه اكسس بوينت
بسمعها كتير الكلمه دى

اكسيس بوينت هو جهاز ارسال لمسافات كبيرة

ahmed_taha
03-11-2012, 21:04

أعتقد مشكلة فى كهرباء عندك مش منتظمة جرب اولا تعمل ظبط كهرباء عندك اولا

ahmed_taha
03-11-2012, 21:05
انا عندى مشكله انا عامل شكبه ويرلس روتر 3com
المشكله معايا وانا كل شهر لازم اغير الباص ورد وفى حاجه كمان ساعت المشتركين ده ياخد من ده الباص وبيقولو انا ابقى اديلوو الفلوس انا عايز برنامج زى مايكروتك يخلينى اتحكم فى الشبكه اروجو المساعده

ممكن تشترى روتر البورد مايكروتك

Ḿǿĥâmeḋ Ấḅḑ Ệlậẑiz
03-11-2012, 21:15
اخى الكريم احمد ....موضوع جيد و مفيد للغاية شكرا على المجهود الرائع

ahmed_taha
03-11-2012, 21:31
اخى الكريم احمد ....موضوع جيد و مفيد للغاية شكرا على المجهود الرائع

أهلا بيك أخى الكريم لا شكرااا على واجب

elemary
16-11-2012, 11:33
لدي جهاز لابتوب توشيبا c660-a237 وبه كارت وايرلس من نوع Broadcom 802.11n network adapter

وكنت أريد جعل اللاب توب كـ راوتر وايرلس ( تحويل الانترنت الDSL الي Wireless ) وقد جربت عدة برامج منها

برنامج connectfy me ،، وبرنامج Toshiba wireless laptop router

الشبكة تظهر عندي في الموبايل ويظهر كونكت في البرنامج علي الحاسب ولكن لا يعطي انترنت في الموبايل

وهذا في البرنامجين

فما حل تلك المشكلة من فضلكم ،، وهل نوع الكارت المذكور يدعم النت ورك شيرنج اصلا ؟

maxy
19-11-2012, 17:00
- مشكله عدم استقبال النت من ميكروتيك علي كارت الفا ؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا مركب كارت الفا علي جهاز ديسك توب وبيظهر اكتر من شبكه بس مبيعملش اي اتصال
بيظهر الكلام دا checking status وبعد كدا يظهر Not associated ؟؟

ahmed_taha
20-11-2012, 12:33
- مشكله عدم استقبال النت من ميكروتيك علي كارت الفا ؟

انا مركب كارت الفا علي جهاز ديسك توب وبيظهر اكتر من شبكه بس مبيعملش اي اتصال
بيظهر الكلام دا checking status وبعد كدا يظهر Not associated ؟؟

عرف كارت الالفا من جديد
احترس ايضا من المضروب

elemary
22-11-2012, 16:59
ايه يا جماعة ... مفيش حل لمشكلتي ؟؟

لدي جهاز لابتوب توشيبا c660-a237 وبه كارت وايرلس من نوع Broadcom 802.11n network adapter

وكنت أريد جعل اللاب توب كـ راوتر وايرلس ( تحويل الانترنت الDSL الي Wireless ) وقد جربت عدة برامج منها

برنامج connectfy me ،، وبرنامج Toshiba wireless laptop router

الشبكة تظهر عندي في الموبايل ويظهر كونكت في البرنامج علي الحاسب ولكن لا يعطي انترنت في الموبايل

وهذا في البرنامجين

فما حل تلك المشكلة من فضلكم ،، وهل نوع الكارت المذكور يدعم النت ورك شيرنج اصلا ؟

maxy
23-11-2012, 01:27
عرف كارت الالفا من جديد
احترس ايضا من المضروب

جربت جميع التعريفات المتاحه , وكمان الكارت بيقبل وبيشتغل مع اى راوتر آخر طبيعى جدا , لكن الشبكه دى مش راضى يعمل اى اتصال معاها ؟

علما إن الشبكه دى لو جربت ادخل عليها بأكسس بوينت غير الالفا بتقبل عادى ؟!!

ahmed_taha
23-11-2012, 14:07
جربت جميع التعريفات المتاحه , وكمان الكارت بيقبل وبيشتغل مع اى راوتر آخر طبيعى جدا , لكن الشبكه دى مش راضى يعمل اى اتصال معاها ؟

علما إن الشبكه دى لو جربت ادخل عليها بأكسس بوينت غير الالفا بتقبل عادى ؟!!

ممكن ترجع الى صاحب الشبكة

mohamedalaa6
27-11-2012, 14:50
please help me

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=328509&p=2399157#post2399157
:o

ahmed_taha
27-11-2012, 14:58
please help me

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=328509&p=2399157#post2399157
:o

حاضر يابوب عيونى ليك حاضر اشرب بس شاى واقولك حل مشكلة تعال اشرب شاى معايا بقا
سكرك اية بقا ههههههههههههههههههههههه

mohamedalaa6
27-11-2012, 15:03
حاضر يابوب عيونى ليك حاضر اشرب بس شاى واقولك حل مشكلة تعال اشرب شاى معايا بقا
سكرك اية بقا ههههههههههههههههههههههه

ههههههههههه

براحتك يا معلم أنا معاك على المسنجر

ahmed_taha
28-11-2012, 14:09
أنا اسف على التاخير
انا معاك حالا

LEADER_top
08-12-2012, 09:52
انا واقع في مشكلة كبيرة ومش عارف الحل منين
انا عندي لاب توشيبا dv6 والوايرليس متعرف وبيجيب الشبكات عادي
لكن لما اجي اعمل connect يفضل يحمل وفي الأخر يقولي
windows was unable to connect to
مش عارف الحل فين غيرت النسخه من 64 ل 32 وبرضو نفس المشكلة
وكمان مش عارف اجيب موديل الجهاز بالظبط
مستني مساعدة ربنا ثم مساعدة حضرتك وشكراً جزيلاً ليكـ

alexandrien
09-12-2012, 02:49
الأستاذ / أحمد طه المحترم
والله يا باشمهندس أنا قرأت موضوعك وفعلاً الله يبارك فيك انت فعلاً انسان محترم وغاية في الروعة
عندي مشكلة صغيرة وإن شاء الله حلها عند حضرتك
تتلخص المشكلة في الآتي :
أنا مشترك في شبكة انترنت سلكية وواخد وصلة من صاحب الشبكة
ولدي جهازين لاب توب في البيت وجهاز سبيد تاتش 585 الاسود اللي له له انتنه و4 مخارج
وأخبرت صاحب الشبكة اني عاوز الجهازين اللاب توب يدخلوا انترنت من خلال السبيد تاتش
فقالي ركب الوصلة اللي جايالك من عندي في السبيد تاتش وقم بتغيير اعدادات السبيد تاتش من router وخليه bridge
وأنا من عندي هاعملك اشتراك تاني يكون بنفس اليوزر نيم والباسوورد بحيث الجهازين يدخلوا بنفس اليوزر والباسوورد عن طريق الواير لس في نفس الوقت
لكن للاسف ما ضبطش معايا جهاز لاب توب واحد بس هو اللي بيدخل والثاني لأ
أولاً هل ينفع انه يعمل لي اشتراكين بنفس اليوزر والباسوورد ؟ ولا هو كده بيشتغلني ؟
هل هناك طريقة معينة لضبط السبيد تاتش حتى يوزع الانترنت للجهازين ؟ ولو كان هناك طريقة ممكن توضحهالي بالتفصيل لو سمحت ؟
منتظر رد حضرتك بفارغ الصبر

Ḿǿĥâmeḋ Ấḅḑ Ệlậẑiz
09-12-2012, 10:18
اخى الكريم ..ازاى اخلى الويرلس داخل تحكم سيرفر مايكروتك

Ḿǿĥâmeḋ Ấḅḑ Ệlậẑiz
09-12-2012, 10:24
[QUOTE=alexandrien;2407944]
الأستاذ / أحمد طه المحترم
والله يا باشمهندس أنا قرأت موضوعك وفعلاً الله يبارك فيك انت فعلاً انسان محترم وغاية في الروعة
عندي مشكلة صغيرة وإن شاء الله حلها عند حضرتك
تتلخص المشكلة في الآتي :
أنا مشترك في شبكة انترنت سلكية وواخد وصلة من صاحب الشبكة
ولدي جهازين لاب توب في البيت وجهاز سبيد تاتش 585 الاسود اللي له له انتنه و4 مخارج
وأخبرت صاحب الشبكة اني عاوز الجهازين اللاب توب يدخلوا انترنت من خلال السبيد تاتش
فقالي ركب الوصلة اللي جايالك من عندي في السبيد تاتش وقم بتغيير اعدادات السبيد تاتش من router وخليه bridge
وأنا من عندي هاعملك اشتراك تاني يكون بنفس اليوزر نيم والباسوورد بحيث الجهازين يدخلوا بنفس اليوزر والباسوورد عن طريق الواير لس في نفس الوقت
لكن للاسف ما ضبطش معايا جهاز لاب توب واحد بس هو اللي بيدخل والثاني لأ
أولاً هل ينفع انه يعمل لي اشتراكين بنفس اليوزر والباسوورد ؟ ولا هو كده بيشتغلني ؟
هل هناك طريقة معينة لضبط السبيد تاتش حتى يوزع الانترنت للجهازين ؟ ولو كان هناك طريقة ممكن توضحهالي بالتفصيل لو سمحت ؟
منتظر رد حضرتك بفارغ الصبر
اخى الكريم اللى اعرفه ان مينفعش جهازين يبقو بباسورد و يوزر نيم واحد لو الجهاز دة اشتغل الانى يفصل و لو شغلت التانى الاخر يفصل يعنى واحد بس اللى هيشغل مش الجهازين فى نفس الوقت
انما هل هناك طريقة معينه لضبط سبيد تاش حتى يوزع الانترنت للجهازين ف انا لا اعلم