المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال في EIGRP

eng_eslam_comm2
27-08-2010, 14:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عندي سؤال في ال EIGRP وارجو من عمالقة الروتنج انهم يردو عليا ويفيدوني في الموضوع ده
دلوقتي احنا عارفين ان كل روتر بيبقي ليه توبولوجي تابل وروتنج تابل...واللي اعرفه ان المفروض التوبولوجي تابل ده يحتوي علي كللللل المسارات لدستنيشن معين...تمام...اما الروتنج تابل فهو بيحتوي علي افضل مسار لدستنيشن معين...حلو الكلام...بس انا لما عملت لاب صغير كدة فيه 5 روترات وشغلت عليهم ال EIGRP وجيت اشوف التوبولوجي تابل والروتنج تابل علي كل روتر لقيت ان مفيش اي اختلاف بنهم...وممكن دستنيشن يكون ليه مثلا 4 مسارات وملقيش غير مسار واحد بس في التوبولوجي تابل وهو نفسه اللي موجود في الروتنج تابل...ف هل ده طبيعي ولا فيه حاجة مش مظبوطة؟ولو ده طبيعي يبقي ايه فايدة التوبولوجي تابل بقي طالما انه نسخة طبق الاصل من الروتنج تابل؟؟؟ياريت يا جماعة حد يفيدني ضروري جدا وارجو من البشمهندس ياسر رمزي لو تكرم ورد عليا يبقي جزاك الله كل خير.

في رعاية الله
سلام عليكم

BENDAOUD7
28-08-2010, 01:36
ما هي نتيجة الكومند show ip eigrp neighbors
هات التوبولوجي و الكونفج اللي نتا عاملو نشوفوه مع بعض

أيمن النعيمي
28-08-2010, 04:39
النقطة قد تكون بسبب تساوي الكوست في جميع المسارات لذا سوف يتم عمل Load Balancing بين كل المسارات وبالتالي سوف تجد كل المسارات الموجودة في التبولوجي تايبل موجودة في الراوتينغ تايبل بسبب أعتماد كل المسارات الموجودة على خاصية الـ Load Balancing

eng_eslam_comm2
28-08-2010, 13:59
شكرا ليك يا BENDAOUD7 انت وا ayman_bat علي الرد وان شاء الله هبعت التوبولوجي عشان اللي عايز يبص عليها

بالنسبة لكلامك يا ايمن...فيه بعض الديستنيشنز ليها اكتر من مسار وكل مسار مختلف تماما في الكوست...لان هتلاقي مثلا مسار بيمر ب 3 لينكات في حين ان مسار اخر بيمر ب لينكين بس...يعني مش هيحصل لود بالانس ولا حاجة...فالمفروض ان الاتنين دول يكونو موجودين في التوبولوجي تابل وواحد منهم بس يكون موجود في الروتنج تابل...بس ده مبيحصلش....ايه السبب؟؟؟

eng_eslam_comm2
28-08-2010, 14:02
التوبولوجي في المرفقات

BENDAOUD7
29-08-2010, 16:47
أظن أني وجدت المشكلة
سيسكو عندهم قاعدة تقول:
إذا كانت ال advertise distance لمسار معين تفوق ال feasible distance للمسار الذي هو succesosor
فإن هذا المسار لا يصلح لأن يكون feasible successor و لذلك أنت لا تراه في التوبولوجي تابل هذا إذا كانت ال variance تساوي 1

إذا كان عندك ال student guide اذهب للصفحة 5-21 في الفقرة الأخيرة راح تجد الشرح