المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : محتاج مساعدة من الخبراء في الشبكات

OVERDOSE
02-09-2010, 17:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أعضاء المنتدي الكرام خط نت بسرعة 2 ميجا .. وموزع الخط علي 5 مشتركين معايا المشكلة ان لما حد بيعمل داون لود بيسبب مشكلة عند باقي الاعضاء طبعاً كلو عارف الانترنت داونلود مانجر واللي بيعملو فياريت حد يقولي علي حل للمشكلة دي . انا عايز انظم السرعة بين المشتركين .. انا عندي خبرة كويسة في التعامل مع الكمبيوتر ككل . بس انا محترف في الصيانة برجاء حد يدلني علي برنامج او موضوع يساعدني في عمل سيرفر او اي حاجة انا جاهز .. شكرا يا جماعة علي المساعدة

abdalla_atta
02-09-2010, 19:00
استخدم خاصية Speed Limiter الموجودة في ال IDM

OVERDOSE
03-09-2010, 02:06
استخدم خاصية Speed Limiter الموجودة في ال IDM

اخي الفاضل abdalla_atta اولاً شكراُ علي مرورك بموضوعي .. بس حضرتك لو انا استخدمت خاصية Speed Limiter دي او عملتها عن واحد من اللي في الشبكة اول ما هنزل من عنده هيقوم لاغيها وهيبقي ولا كأني عملت حاجة انا بدور علي حاجة تنظم السرعات مش احددها .. انا سمعت عن حاجات اسمها isa server و ميكروتك واللي عرفته ان الايز سرفر معقد جداً ومش مهم قوي للشبكات الصغير انما الميكروتك ممكن يظبط الشبكات المحدودة الاجهزة هل الكلام ده مظبوط ؟؟؟ انا الموضوع كله عندي 6 اجهزة وعندي جهاز كمبيوتر زيادة يعني ممكن اخليه سرفر بس عايز حد يساعدني ويوجهني صح .. من اين ابدأ ..

abdalla_atta
03-09-2010, 03:55
اه انت تقصد ان الاجهزة عند ناس تانية مش عندك في نت كافيه او في الشغل يعني :)

هتحتاج كارتين LAN وتعمل جهازك انت Mikrotek Server هتاخد الكابل اللي جاي من الروتر علي كارت اللان الاول هيدخل علي برنامج الميكروتك ينظملك الموضوع وبعدين يطلعلط الخرج من الكارت التاني

اما تفاصيل تستيب الميكروتك او تشغيله فانا معرفش عنها اي حاجة للاسف لاني متعاملتش معاه قبل كده نهائيا

وكويس انك فكرتني لاني محتاج اقرا عنه شوية لانه بيفيد في بعض المواقف

darkmonster2007
04-09-2010, 15:52
أخي العزيز

حل المشكلة متاعك تجده هنا إن شاء الله :-
هذا الرابط لدروس فيديو عربي موجود في قسم شهادات ميكروسوفت وطبعا يشرح

1- كيفية تنصيب وندوز سيرفر
2- كيفية تنصيب أيزا سيرفر
3- كيفية صنع رولات الايزا سيرفر
4- استخدام برنامج باندويدث سبلتر وعمل رولاته وفصل التحميل عن التصفح باستخدامه إلى حد ما
5- تحديد كمية استهلاك محددة للمستخدم لفصل الإنترنت عنه إن تم استهلاكلها والكمية يحسب منها التصفح والتحميل على حد سواء
6- كيفية تنصيب DHCP Server وتوزيع الأيبيهات أوتوماتيك
7- كيفية تنصيب IIS Server وإرسال رسائل من خلاله إلى المستخدمين سواء رسائل فصل الخدمة عن من من لم يدفع الإشتراك او رسائل أن جهازكم يحتوى على فيروسات
8- إغلاق الدونلوود فى فترات معينة وفتحه فى أخرى أو إغلاقه بصورة مستمرة وكيفية تنظيف لوج الأيزا للحفاظ على ثبات الايزا سيرفر وكيفية تنصيب GFI Web Monitor

https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=184171

:cool::cool::cool:

A Beautiful Mind
11-09-2010, 14:42
الحل الامثل هو ان تعمل مايكروتيك
الادوات المطلوبة كيسة بينتيوم 2 او 3 ذات مواصفات رامات 128 وهارد 2 جيجا وبروسيسور 300 ميجا هيرتز
يمكنك احضار هذه الطلبات ويمكن التكمله عن طريق مراسلتى على الخاص او علىالتليفون
0117596719

abdalla_atta
11-09-2010, 20:22
أخي العزيز

حل المشكلة متاعك تجده هنا إن شاء الله :-
هذا الرابط لدروس فيديو عربي موجود في قسم شهادات ميكروسوفت وطبعا يشرح

1- كيفية تنصيب وندوز سيرفر
2- كيفية تنصيب أيزا سيرفر
3- كيفية صنع رولات الايزا سيرفر
4- استخدام برنامج باندويدث سبلتر وعمل رولاته وفصل التحميل عن التصفح باستخدامه إلى حد ما
5- تحديد كمية استهلاك محددة للمستخدم لفصل الإنترنت عنه إن تم استهلاكلها والكمية يحسب منها التصفح والتحميل على حد سواء
6- كيفية تنصيب DHCP Server وتوزيع الأيبيهات أوتوماتيك
7- كيفية تنصيب IIS Server وإرسال رسائل من خلاله إلى المستخدمين سواء رسائل فصل الخدمة عن من من لم يدفع الإشتراك او رسائل أن جهازكم يحتوى على فيروسات
8- إغلاق الدونلوود فى فترات معينة وفتحه فى أخرى أو إغلاقه بصورة مستمرة وكيفية تنظيف لوج الأيزا للحفاظ على ثبات الايزا سيرفر وكيفية تنصيب GFI Web Monitor

https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=184171

:cool::cool::cool:

الاخ الكريم

كلامك مظبوط 100 % بس انت كده عملت ذي اللي عاوز يقتل فار فضربه بصاروخ توماهوك :D

ويندوز سيرفر ده موضوع كبير وعشان الواحد يذاكره ويفهمه محتاج وقت جامد

وبعدين لازم نفرق ما بين شغل الشركات Enterprise وشغل الافراد العاديين

الحل اللي انت بتكلم فيه مظبوط بس مكلف من ناحية الوقت والمجهود , فيه حاجة اسهل اسمها الميكروتك بتعمل الحاجات اللي هو عاوزها كلها بمجهود اقل بكتير وبطريقة اسهل